חפש רק בנושא זה





מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט
הוועד האולימפי
איגוד השחייה
איגוד המשקולות
התאחדות הרכיבה
התאחדות הצלילה
ספיישל אולימפיקס

תכנון ארוך טווח: עקרונות עבודה עם ספורטאים צעירים

בניסיון להוביל להתפתחות טובה יותר של שחקני הכדור הישראלים, מוצעים להלן קווים מנחים לתוכנית עבודה רב-שנתית עם ילדים, החל בגיל צעיר וכלה בהתבססותם כשחקנים בוגרים ברמה גבוהה. על תהליכי האיתור והמיון, הגילאים המתאימים ותקופות האימון וההכשרה. מאמר ראשון בסדרה
  15/08/05

מזה שנים רבות אנו עדים להישגים מרשימים, באופן יחסי, שמשיגות נבחרות משחקי הכדור הצעירות של ישראל לעומת נבחרות הבוגרים. נתון זה מעורר שאלות: מדוע אנו מצליחים בעיקר בגילאים הצעירים? מה ההבדל בין הכשרת השחקנים בארץ לזו של עמיתיהם באירופה?

 

סיבות שונות ומגוונות הוצעו כמקור לנחיתות שחקני הכדור הבוגרים, ביניהן גנטיקה, מנטליות, תרבות ספורט לא מפותחת, הכשרה לא נכונה, התמחות מוקדמת ועוד; כיום נראה כי בכל אחד מאלה יש מעט מן האמת. בניסיון לשנות את המצב נבדקו מספר דרכים ושיטות, שנועדו להוביל להתפתחות טובה יותר של שחקני הכדור הישראלים ולאפשר להם להתמודד כשווים מול השחקנים האירופים.

 

במאמר הנוכחי יוצגו קווים מנחים לתוכנית עבודה רב-שנתית עם ילדים מגיל צעיר, החל ברגע שבו מתחיל הילד בן השש את צעדיו הראשונים לקראת הכשרתו כשחקן, וכלה בהתבססותו כשחקן בוגר ברמה גבוהה. עקרונות העבודה מותאמים בשלב הראשון למשחקי הכדור, והם מיועדים לבנים ולבנות כאחד.

 

לפני פירוט עקרונות העבודה, כדאי לזכור מספר סייגים חשובים. ראשית, יש להקדים בשנה את התוכנית כאשר עובדים עם בנות, שכן התפתחותן מקדימה את זו של הבנים בשנה לפחות. שנית, עקב ההבדל שבין גילו הכרונולוגי של הילד לגילו הביולוגי, רצוי (למרות הקושי) לנסות ולהתאים תרגילים ומשימות לשלב ההתפתחות הביולוגי, תוך אבחנה בין אינדיבידואלים בתוך הקבוצה. לבסוף, חשוב לזכור כי ההצעות שיפורטו להלן הן בגדר נורמה כללית מאוד; ההיסטוריה של הספורט מלאה בדוגמאות של ספורטאים שהתפתחו באופן שונה מהממוצע והגיעו להישגים נאים.

 

כאשר מכינים תוכנית עבודה לטווח ארוך, יש להביא בחשבון ארבעה גורמים (Bompa 1999):

 

1. היכולת ההתחלתית הטבעית של הספורטאי הצעיר

2. מספר שנות האימון ההכרחיות לקבלת התוצאות הטובות ביותר

3. הגיל שבו הספורטאי מתחיל באימונים הספציפיים

4. הגיל הממוצע של הישגי שיא בענף הספורט הספציפי

 

איתור ומיון כישרונות

 

הנחת היסוד בהכנת תוכנית עבודה לטווח ארוך היא כי תוכנית כזו תצליח רק אם תיושם על ספורטאים בעלי כישרון; בהתאם, המרכיב החשוב ביותר בתכנון הוא איתור הכישרונות. נושא זה נדון במספר ספרים מומלצים, כגון: "כיצד ניתן לגלות כישרונות צעירים בספורט?  היבטים תיאורטיים מעשיים" שכתבו ד"ר רוני לידור וגילי לוסטיג (1996), או "איתור ספורטאים צעירים  וטיפוחם" שערך ד"ר גרשון טננבאום (1992).

שחיין צעיר. נדרשת תוכנית עבודה ארוכת טווח

תהליכי האיתור והמיון מתפרשים על פני שנים רבות ומורכבים מחמישה שלבים, להלן:

שלב ראשון - התאמה כללית לספורט
שלב שני - בחירה גסה לפי משפחות ענפי ספורט

שלב שלישי - הכוונה לענף ספורט מסוים

שלב רביעי - התמחות בתוך ענף הספורט

שלב חמישי - מיון להתמודדות ברמות גבוהות (לאומיות ובינלאומיות)

 

מספר שנות האימון

 

עם סיום שלב ההכשרה הבסיסי של הספורטאי (פירוט בהמשך) נדרשות בין 6 ל - 8 שנים נוספות של הכשרה על-מנת להגיע להישגי שיא, דהיינו, הופעה ברמה הלאומית והבינלאומית הגבוהה לבוגרים. הכשרה מתקדמת זו מתבססת על בסיס ספורטיבי איתן שנבנה קודם לכן. עם זאת, ספורטאי מוכשר שיצטרף לתהליך האימון מאוחר יותר יוכל להגיע להישג שיא גם עם  4 שנות אימון משלב ההתמחות. במקרה כזה תהיה תקופת האימונים עמוסה ואינטנסיבית יותר.

 

בעת תכנון תוכנית ארוכת טווח, חובה להביא בחשבון את הגיל שבו הספורטאי נכנס לתוכנית. התוכנית שמיועדת לספורטאי צעיר משתרעת על פני8-6 שנים, וזו שמיועדת לספורטאי מבוגר יותר תורכב מארבע שנים לערך.


 

גילאי אימון, התמחות והישג

 

מעטים הם המומחים אשר מוכנים להתחייב לגיל מומלץ להתחלת התמחות, אולם בומפה (שם) מפרט את גיל תחילת האימון בענפי ספורט רבים. הטבלה שלהלן מתבססת על ספרו של בומפה ומציגה את גיל תחילת האימונים, גיל ההתמחות וגיל ההישג בענפי ספורט שונים. כאמור, גילאים אלו הם ממוצעים, ותנועה קדימה או אחורה בשנים אפשרית בהחלט.

 

ענף הספורט

גיל תחילת האימונים

גיל ההתמחות

גיל ההישג

אתלטיקה: ספרינט

קפיצה למרחק

זריקות

10-12

12-14

14-15

14-16

16-18

17-19

22-26

22-25

23-27

כדורסל

10-12

14-16

20-25

כדורגל

10-12

14-16

22-26

ג'ודו

8-10

15-16

22-26

התעמלות: גברים

נשים

8-9

6-8

14-15

9-10

22-25

14-18

כדור-יד

10-12

14-16

22-26

כדורעף

10-12

15-16

22-26

שחיה: נשים

גברים

7-8

7-9

11-13

13-15

18-22

20-24

שייט

10-12

14-16

22-30

 

 

התבוננות בטבלה מגלה מיד כי הנתונים המופיעים בטבלה שונים לחלוטין משלבי טיפוח הספורטאי הצעיר בישראל. אין מנוס מהמסקנה כי ההתמחות בישראל מוקדמת לאין שיעור מהמומלץ, וכך גם גיל תחילת האימון המתוכנן בענף הספורט.

 

הנוירולוג האמריקאי הווארד לקוואנס (1996) מדגיש במאמרו "מדוע מייקל לא הצליח לחבוט?" את המונח "חלון הזדמנויות"; לטענת לקוואנס, זוהי התקופה הקריטית שבה על הספורטאי לרכוש מיומנויות ספציפיות בענף הספורט שבו הוא מתמחה. ספורטאי שמאחר את השלב הזה, לפי לקוואנס, לא יוכל להגיע לרמות הגבוהות של משחק; הוא מציג את מייקל ג'ורדן, שלא הצליח בבייסבול למרות כישרונו בספורט, כדוגמה לדבריו.


 

תכנון ארוך טווח

 

המונח "תכנון ארוך טווח" מתייחס לכל שנות האימון של הספורטאי, מרגע הגעתו למגרש הספורט ועד להיותו לספורטאי הישג ברמה הגבוהה, אי שם בתחילת שנות ה- 20 לחייו.  הספרות העולמית מציעה הגדרות רבות לחלוקת תקופה זו לתקופות משנה;  בכל מקרה, ברוב ענפי הכדור מוגדרות בדרך-כלל ארבע תקופות אימון מרכזיות.נבחרת צעירה. מדוע הן מצליחות יותר?

 

.I "הכשרה ראשונית": הכשרה בסיסית כללית. זו מיועדת לגילאי 10-6 (קדם התבגרות), ומטרתה להעניק לספורטאים הצעירים בסיס תנועתי עשיר, מיומנויות יסוד ויכולת גופנית מגוונת, בהתאם לצרכי הגיל. בתקופה זו אין התמקצעות למעט בענפי ההתעמלות והשחייה.

 

II. "בנייה אתלטית": אימון היסודות. מיועד לטווח הגילאים 14-11 (התבגרות), שהוא מיטבי בקליטת מיומנויות תנועתיות ואתלטיות וטכניקות ממגוון ענפים, ביניהם משחקי כדור. גם בשלב זה אין עדיין התמקצעות, אולם החלק הספציפי מתחיל לתפוס מקום נכבד יותר (בעיקר בשל תוספת שעות אימון, ולא על חשבון ההכשרה האתלטית-תנועתית הכללית). בשלב זה מונחים בזהירות יסודות בבנייה גופנית.

 

III. "שלב ההתמחות": אימון ההצטרפות. בשלב אימון זה, שמיועד לגילאי 18-15  (נַערוּת), מתרחש תהליך השינוי המשמעותי באימונים; האימון הופך בהדרגה מאימון עשיר ורחב מיומנויות ותחומים לאימון ממוקד וספציפי יותר, שמכוון לרמה הגבוהה ביותר. בסיום התהליך בשלב אימון זה הופך הספורטאי לשחקן בשל. ההתקדמות בגילאים אלו דרמטית ומשמעותית.

 

IV.  "הופעה מיטבית": אימוני הישג. בשלב האחרון קוצרים השחקנים הבוגרים (בני 19 לערך ומעלה) את פירות עבודתם מרובת השנים. תקופה זו עשויה להימשך שנים רבות, ומושפעת מפציעות, מתהליכי אימון ועוד.

 עקרונות מנחים לתוכנית עבודה

 

בהתבסס על הגורמים שיש להביא בחשבון בהכנת תוכנית עבודה רב-שנתית עם ילדים (לעיל), מוצעים להלן העקרונות המנחים בתכנון לטווח ארוך:

 

1. שימת לב לגיל שבו הספורטאי מתחיל להתאמן (כפי שנכתב לעיל).

2. התאמת קצב התקדמות האימונים ועצימותם לקצב התקדמות הספורטאים.

3. הקפדה על פירוט מספר האימונים ומספר כללי של שעות אימון, וכן חודשי הפעילות, התחרויות וטיבן.

 4. על התוכנית לכלול את אופן פיתוח מרכיבי הכושר הגופני השונים, בהתאם לגיל הספורטאים, משך שנות הפעילות וצרכי הענף שבו הם מתכוונים להתמחות בסוף התהליך (לדוגמא, פיתוח כוח לבנות בהתעמלות מכשירים).

5. תוכנית רב שנתית בכלל ותוכנית שנתית בפרט יכללו בראשיתן אוצר תרגילים רחב, ולקראת סופן יהיו יותר ספציפיות ומכוונות בהדרגה לענף.

6. נקודות בקרה, שכוללות מבחנים ונורמות, הן חובה בכל תוכנית. המבחנים עשויים להיות סובייקטיביים וגם אובייקטיביים, והם ישקפו למאמן ולשחקן את נקודות החוזק והתורפה. כמו כן, מסייעים המבדקים בהגברת המוטיבציה של הספורטאי. חשוב גם להקפיד על מבדקים רפואיים במהלך התוכנית.

 

במאמר הבא בסדרה יפורטו שתי תקופות האימון הראשונות, "הכשרה ראשונית" ו"בנייה אתלטית"; בחלק זה יתוארו העקרונות הכלליים באימון צעירים, תוכנית הכנה כללית, היבטים ביכולת גופנית אתלטית ועוד.

 

* יורם כהן הוא מנהל היחידה לטיפוח ספורטאים צעירים מצטיינים

 

 

 

 

מקורות

 

1. ג' טננבאום (עורך), איתור ספורטאים צעירים וטיפוחם (1992). נתניה: מכון וינגייט.

 

2. ר' לידור וג' לוסטיג (עורכים), "כיצד ניתן לגלות כישרונות צעירים בספורט?  היבטים תיאורטיים ומעשיים" (1996). נתניה: מכון וינגייט.

 

3. Bompa, T.O. (1999). Periodization: theory and methodology of training. Champaign, Ill: Human Kinetics.


4. Klawans, H.L.(1996). Why Michael couldn't hit and other tales of the neurology of sports. New York, NY: W.H. Freeman/Times Books/Henry Holt


דינמי און ליין

ספורטאי האקדמיה למצוינות בווינגייט שלטו בטריאתלון אילת 2013

הישג ענק לנבחרת ישראל בנערות באליפות סרביה בטנ"ש

אמתי יונה ושחר שגיב בצמרת הטריאתלון העולמית

מספר שיא של ספורטאים באקדמיה למצוינות בספורט בווינגייט



הישגים מרשימים לאקדמיה למצוינות בספורט באליפות ישראל בג'ודו

הישג היסטורי לשחיין יעקב טומרקין, בוגר האקדמיה למצוינות בספורט במכון וינגייט

עיטור הוועד האולימפי הבינלאומי הוענק לאקדמיה למצוינות בספורט של מכון וינגייט

מדליית ארד בג'ודו לבר פרין באולימפיאדת הנוער בטורקיה