חפש רק בנושא זה





מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט
הוועד האולימפי
החוויה האולימפית
איגוד השחייה
איגוד המשקולות
התאחדות הרכיבה
התאחדות הצלילה
ספיישל אולימפיקס

קקאו: טעים, בריא ואפילו ממכר

אחוז ניכר מאיתנו צורכים קקאו - גם אלה שלא שותים אותו מספלים מהבילים בחורף. בין השאר, הקקאו הוא הבסיס שממנו מייצרים את השוקולד; הוא טעים, הוא ממכר, הוא גם בריא (כאשר הוא נצרך במידה הנכונה). מתברר גם שלקקאו היסטוריה חברתית ומחקרית ארוכה
  17/12/04
מאמרים נוספים בתחום
משקאות אנרגיה ממריצים יעילים?
אכילת בשר אדום מצמצמת את נזקי ההזדקנות?
העמסת פחמימות למרתון
דיאטה על פי סוג דם – אין ביסוס מדעי!
מאמרים נוספים בתחום
קריאטין – לספורטאים ולאוכלוסיות נוספות
חוסר ברזל בקרב ספורטאיות הישג
מתכונים חלביים קלילים בקלוריות
הפחתת משקל בענפי קרב – הבעייתיות והפתרון
יום העצמאות – טיפים להתנהלות שפויה בארוחת מנגל
מתכונים לפסח כשר, טעים ודל בקלוריות
ויטמין D – התוסף החסר?
קפה? תה? אולי קקאו?
מיתוסים לגבי ירידה במשקל: אמת או מיתוס?
הפיזיולוגיה של הצום
תזונה – יותר מספירת קלוריות
תוספי תזונה – מורה נבוכים
ביחד או לחוד? צריכת חלבון לאחר מאמץ
על פורים ומגדנות
משמינים בחורף? טיפים איך לא!
חזרה לעניינים
המלצות לאכילה בתקופת החגים
תזונה: הכי טוב לשאול
מיץ סלק – הנשק הסודי של רוכבי הטור דה-פראנס
התאמות תזונה דינמיות לחולי סוכרת מטיפוס 1 העוסקים בספורט
לחיים! בירה נטולת אלכוהול וספורט
תזונה נכונה לאימוני טריאתלון ולתחרויות
סרטן – צמחוני או לא?
הישורת האחרונה – המלצות תזונה למרתון ת"א 2011
הנחיות תזונה לספורטאים בגיל ההתבגרות
קריאטין מונוהידראט וביצועים גופניים
סופגניות או לא להיות?!
שימוש בסודה לשתייה עשוי לשפר ביצועים?
תזונה לטריאתלטים
תזונאית בשטח
תוספי תזונה וביצועי סבולת
מחקר חדש: מינון גבוה של קפאין משפר יכולות גופניות!
סחוט טרי
מיץ דובדבנים לאחר ריצת מרתון
חלב – משקה הספורט המומלץ לספורטאיות כוח
נטורופתיה: בוטנים – לא רק לקופים
אוזני המן מהמטבח הבריא של לימודי הנטורופתיה
נטורופתיה: משקאות מוגזים עם סוכר "מתדלקים" סרטן בלבלב
אבולוציה: ההוצאה הקלורית בתקופת האבן
תזונה: קריאה ביקורתית של תוויות
עוגת חרובים עסיסית לט"ו בשבט
שימוש מוגזם בתוספי חלבון
נטורופתיה: הרזייה באמצעות אבחון בקשתית העין
רפואה טבעית: מזון מחמם לימי החורף
סופגניות לבריאות!
700 קק"ל של שיכרון חושים או חנוכה-קל
ארוחת עשר: לא על הלחם לבדו
מה שאנו אוכלים
דגני בוקר וחלב – תוסף התזונה החדש
השרירים כואבים? שתו כוס קפה
מה נשתנה? בפסח הזה עושים סדר בהררי הקלוריות
ט"ו בשבט חג הפירות היבשים, האגוזים והשקדים
תזונה במחשבה תחילה
צמחונות מאוזנת
על כוס קפה, שומנים ומשקאות
קריאטין ומאמץ גופני – נייר עמדה של החברה הבינלאומית לתזונת ספורט
מינון נמוך של קפאין תורם לירידה בדופק במאמץ תת-מרבי
מים: שתו הרבה, אבל לא יותר מדי
משקאות אנרגיה – עוזרים, מזיקים או מיותרים?
תוספי תזונה למבוגרים: שאלות ותשובות
האם חל פיחות בערך התיסוף?
חלבון וביצועי סבולת – מה אומר על כך המדע?
רפואה מתוקה - האם דבש יעיל יותר מאנטיביוטיקה?
רב פעלים: המגנזיום
תזונה וכאבי שרירים
הכולסטרול ואנחנו: המדריך השלם
מעכלים את זה: מאמץ גופני ומערכת העיכול
שמן זית: כל הסגולות
צום יום כיפור. ההיבט הבריאותי
מי באמת צריך חטיף
בלוטת התריס ותפקידה בהשמנה: שאלות ותשובות
שריפת שומן: לא רק חיטוב
שמנים מאז ולתמיד
מאזן הקלוריות בגוף: כמה מכניסים, איך מוציאים
אוכלים, שותים ונושמים כדורגל
תוספי חלבון לספורטאים: בונים - או בונים מגדלים?
הפרדוקס החמצוני
קפאין: הממריץ הריחני
מי מפחד מפחמימות?
הדלק של הפעילות הגופנית
ילדים חורגים (במשקל)
שבועות של מסורת ותזונה בריאה
משקאות הספורט: מה שותים ולמה זה טוב
4 כוסות ודי; טיפים למניעת חמרמורת
תזונה נכונה: לגוון ולא להתנוון
דיאטה עתירת חלבונים ותרומתה לירידה במשקל
אכילה לפני פעילות - הדלק של הגוף
מכסחי השומן: התוספים והטכניקות בשירות ההרזיה
קריאטין – תוסף התזונה החוקי האפקטיבי ביותר
הסכנה הטמונה בשתיית יתר
המלחמה נגד ההשמנה: מניעה, איזון ותוספים
שתייה נבונה: בין מים, מיץ ומשקאות איזוטוניים
אופניים: הם רוכבים ונוטלים (תוספים)
אוכלים על גלגלים
עקרונות הדיאטה הנכונה: תזונה, פעילות ומודעות למכשולים
התמודדות עם יתר לחץ דם: המלצות תזונתיות
רגישות למלח: משבץ מוחי ועד מחלות לב וכליות
מלח הבישול, לחץ הדם - ומה שביניהם
לקראת הטריאתלון: פסטה ושתייה מרובה
פעילות גופנית וצמחונות: אנרגיה חלופית
מקדם מסת גוף: למי בעצם מיועד המדד?
לנשנש על הבוקר ולהישאר בחיים (ורזים)
פרוביוטיקה – חיידקים "טובים" בשירות הבריאות
השומן שבגופנו: איך נדע כמה אנחנו צריכים
כדורגל ותזונה: ארוחות, תוספים ומה שביניהם
מחקרים מוכיחים: ויטמין C מסייע במניעת מחלות
חומצה פולית מפחיתה הסיכון לשבץ מוחי
על חשיבות התזונה והספורט בגיל ההתבגרות
שוחים דרך הבטן: עקרונות תזונתיים לשחיינים
גליקוגן - ה"חמצן" של הכדורגלנים במונדיאל
"הערך התוסף" של העוסקים בספורט
מאמרים נוספים בתחום

פעם הכול היה נורא פשוט ומסודר. סברס, גלידות ואבטיחים היינו אוכלים רק בקיץ - ופרי הדר היה רק בחורף. תמיד היה למה להתגעגע. היום, בעידן ההנדסה הגנטית ובזכות טכניקות הקירור החדשניות, נדמה לעיתים כאילו השנה כולה הפכה לעונה אחת בלתי מוגדרת. תהליך די דומה עבר גם על עולם הספורט. גם שם נוצרה מעין עונה אחת ארוכה: משחקי טניס איכותיים לאורך כל השנה ואתלטים שמתחרים בכמות עצומה של תחרויות, בעונה שמתפרשות על פני חודשים רבים. ועוד משהו: בדומה לנעשה בעולם הפירות והירקות, גם בספורט כבר מתחילים לדבר על הנדסה גנטית.

בסופו של דבר, נדמה שהיחיד (כמעט) ששומר בחום על מקומו העונתי בימות החורף הקרים - הוא ספל הקקאו המהביל. מה יותר קלאסי מלגימה איטית של קקאו חם ואיכותי מול אח בוער, כאשר בחוץ החורף מכה במלוא עוזו? נכון, אנחנו חיים בישראל והחורף בינתיים נראה כמו שלוחה חיוורת של קיץ איסלנדי. אבל זה מה שיש.

לחובבי המשקה הקלאסי, הנה כמה עובדות מרתקות על מוצאו של הקקאו, תכונותיו וסגולותיו הבריאותיות. בטרם ניגש לעובדות ולמידע אזהרה קטנה: זה טעים, זה משמין ואפילו ממכר. ראו הוזהרתם.

קקאו: תעודת זהות היסטורית

הקקאו, או בשמו המדעי Theobroma cocao, הוא עץ ירוק-עד שעשוי להתנשא בטבע לגובה של 17 מטרים. שמו הבוטני של העץ ניתן לו אמנם בשנת 1753, אולם עדויות שונות מספרות על כך כי השם "קקאו" נהגה בפיהם של בני שבט המאייה בשנת 400 לפנה"ס ועד לשנת 100 לספירה. לעץ הקקאו שלושה זנים שונים; מפרי הקקאו מכינים את אבקת הקקאו המשמשת חומר גלם לייצורם של כל מוצרי השוקולד. עץ הקקאו גדל בצילם של עצי ענק שמסוככים עליו מהשמש ומהרוח. ההצללה דרושה במיוחד בשלבי הגידול הראשוניים. עצים הצומחים בצל יניבו פרי במשך 100 שנים. עץ הקקאו אוהב חום תמידי וגשם בלתי פוסק - תנאים אותם הוא מקבל בשפע באיזור קו המשווה.

הקקאו גדל בסביבות קו המשווה, באזורים החמים של אגן האמזונאס שבאמריקה הדרומית, במערב אפריקה, במקסיקו ובאסיה. הפרי הראשון יופיע כאשר העץ יהיה בן 3 עד 5 שנים. פרי הקקאו – הפולים - מופיעים בתוך תרמיל. בכל תרמיל יהיו 60-20 פולי קקאו.

להלן כמה עובדות היסטוריות על משקה הקקאו:

§ האצטקים הוסיפו צ'ילי חריף ו-וניל אל משקה הקקאו שלהם

§ האצטקים נהגו לשתות את המשקה הנחשב בסיומן של מסיבות

§ לאחר שנת 1530 הספרדים הוסיפו למשקה הקקאו סוכר וקינמון

§ בשנת 1624 נאסר על נזירים לצרוך את המשקה. הסיבה ההיסטורית - הקקאו מעורר תשוקה ודחף מיני

§ בשנת 1662 קבע ד"ר סטאבה: "השוקולד מעורר יכולות גופניות רבות וכן את אומץ הלב". המאהב האגדי קזנובה טען שהקקאו הוא משקה מפתה שבאמצעותו ניתן לכבוש נשים

§ בשלהי במאה ה- 17 השתמשו במילה "שוקולד" כמציין זמן במרטיניק. הפירוש של "להגיע בזמן השוקולד" היה להגיע בשעה 8

§ בתחילת המאה ה- 19, בזמן המהפכה הטכנולוגית, שוכללו שיטות הפקת הקקאו והמשקה הפך למשקה של המונים

§ בשנת 1825 היתה כמות רכישת הקקאו לצי הבריטי גדולה יותר מזו של בריטניה כולה. המשקה נחשב כמשקה של ימאים ועובדי משמרות בשל היותו בעל ערך תזונתי גבוה, מחמם ולא אלכוהולי. רוחות צפון מערביות קרות שנשבו באוקיאנוס האטלנטי כונו על ידי אנשי הים "סערת שוקולד"

§ בשנת 1863, במהדורה מתוקנת של ספר הצמחים השלם, הוגדר הקקאו כמשקה מעורר תשוקה (אפרודיזיאק)

§ השוקולד המוצק הראשון בעולם נוצר באנגליה בשנת 1847. שוקולד החלב הראשון נוצר בשוויץ בשנת 1876 על-ידי דניאל פטר יחד, עם חברת נסטלה.

מוצרי הקקאו

לאחר הוצאת פולי הקקאו מן התרמילים, הם עוברים התססה וקלייה טרם עיבודם הסופי. עיבוד פולי הקקאו נעשה על-ידי טחינתם בין שני מכבשים חמים, תוך הוספת סוכר ועמילן. בתהליך זה מורחק חלק מן השומן של הקקאו. בתהליך העיבוד של הקקאו מתקבלים 3 מוצרים עיקריים:

אבקת קקאו: משמשת תוסף לסוגי מזון רבים כמו גיוון טעמם של משקאות, קינוחים (כמו גלידה או מוס), ממרח שוקולד, רטבים, דברי מאפה, משקאות חריפים (לדוגמה, ליקר שוקולד) ועוד.

חמאת קקאו: טעימה מאוד ובעלת ערך תזונתי גבוה. היא משמשת בתעשיית השוקולד ומשמשת לעיתים תחליף לשמן דגים. חמאת הקקאו שימשה ברפואה ל:

§ התקנים תוך-רחמיים

§ תכשירים לידיים ולשפתיים סדוקות

§ הקלה על פטמות כואבות

§ משחות עור קוסמטיות

§ ציפוי גלולות ונרות פתילה

§ סבונים יוקרתיים

שמן קקאו: שמן צהבהב-לבנבן המופק מפולי הקקאו ובעל ריח דומה לזה של הקקאו.פולי הקקאו מכילים 40%-50% שומן מוצק.שמן תכונות של הרגעת העור והוא משמש ל:

  • משחות עור קוסמטיות
  • ציפוי גלולות ונרות פתילה בתעשיית התרופות
  • תכשירים לידיים ולשפתיים סדוקות

פעילות רפואית של הקקאו

הרכיב הפעיל העיקרי בקקאו הוא האלקלואיד תאוברומין. פעולת התאוברומין דומה לזו של הקפאין אולם השפעתה על מערכת העצבים חלשה יותר. הקקאו עשיר בפוליפנולים, נוגדי-חמצון רבי עוצמה, שהחשוב שבהם נקרא CMP.

להלן כמה עובדות מחקריות על הקקאו:

§ בקקאו פי 2 נוגדי חמצון בהשוואה ליין אדום, פי 3 בהשוואה לתה ירוק ופי 5 בהשוואה לקפה שחור. התועלת הבריאותית הגבוהה ביותר של צריכת קקאו היא באמצעות משקה. שוקולד מוצק מכיל כמות רבה של שומן רווי ולכן הוא פחות מומלץ.

§ פוליפנול מסוג CMP נמצא יעיל בדיכוי פעילות יתר של תאים מסוג T במערכת החיסון. ממצא זה עשוי לעזור לטפל בבעיות הקשורות במערכת החיסון.

§ פוליפנול מסוג CMP מצמצם תופעות שליליות הכרוכות במתח נפשי.

מה עדיף?חלב או מריר?

אם אתם מעדיפים שוקולד חלב על מגוון מוצריו, כדאי שתשקלו להחליפו בשוקולד מריר. במחקר שנערך על-ידי מדענים מסקוטלנד ומאיטליה, נמצא שהשוקולד המריר בריא יותר.

אכילת שוקולד מריר - לא שוקולד חלב - מעלה את רמת נוגדי החמצון בדם ועשויה לסייע להגן על הלב ועל כלי הדם מפני נזקי החמצון (בדומה לחלודה הנוצרת על מתכת לאורך זמן). לדברי המדענים, תוספת חלב לשוקולד עלולה לבטל את התועלות הבריאותיות של נוגדי החמצון שבשוקולד. לדבריהם, ריכוז נוגדי החמצון בדם הוא נמוך יותר כאשר השוקולד נצרך יחד עם חלב בהשוואה לאכילת השוקולד ללא תוספת חלב. ההסבר המדויק לכך אינו ברור, אולם החוקרים סבורים שהחלב מפריע לספיגתם של נוגדי החמצון שבשוקולד. ממצאי המחקר פורסמו בעיתון המדעי היוקרתי Nature בחודש אוגוסט בשנה שעברה. קבוצת המחקר מנתה 12 נבדקים בריאים ומאושרים בגילאי 35-25 (7 נשים ו- 5 גברים) שזכו לאכול בימים נפרדים מנות של 100 גרם שוקולד מסוגים שונים. הנבדקים אכלו 100 גרם שוקולד מריר, 100 גרם שוקולד מריר יחד עם שתיית חלב ו- 200 גרם שוקולד חלב. דגימות דם שנערכו שעה לאחר האכילה, הראו עלייה של 20% בריכוז נוגדי החמצון בדם, במיוחד ברכיב ה-Epicatechinהידוע כפלבנואיד תזונתי, לאחר אכילת השוקולד המריר. לעומת זאת, לאחר אכילת השוקולד המריר בתוספת החלב או אכילת שוקולד החלב, לא נרשמו שינויים בריכוז נוגדי החמצון בדם. יותר מכך, ספיגת ה- Epicatechinלמחזור הדם היתה נמוכה יותר בהשוואה לספיגתו לאחר אכילת השוקולד המריר לבדו. על מנת להגיע לריכוז נוגדי חמצון דומה לזה שהושג לאחר אכילת השוקולד המריר נדרשו הנבדקים לצרוך כמות של פי 2 שוקולד חלב. נראה כי הסיבה לספיגה הירודה קשורה בחלבוני החלב. החוקרים סבורים שחלבוני החלב נקשרים לנוגדי החמצון ומפריעים לספיגתם למחזור הדם ובכך מנטרלים למעשה את פוטנציאל ההגנה שלהם. ממצאי המחקר מעלים את האפשרות שמוצרי חלב עלולים לנטרל את האפקט הבריאותי של מוצרי מזון אחרים שעשירים בנוגדי חמצון, לדוגמה: פירות, תה ויין אדום. למרות תרומתו הבריאותית של השוקולד המריר, חשוב לזכור שהוא מכיל שומנים רוויים שעלולים להעלות את ריכוז הכולסטרול בדם ובכך להגביר את הסיכון ללקות במחלות לב.ההמלצה אם כן היא לאכול חטיף שוקולד קטן ביום, ולהקפיד על שאר כללי התזונה הנכונה - הכוללים אכילת פרות וירקות טריים מדי יום.



תגובות הוסף תגובה
1.וואו! טוב לדעת (לת)טל21/03/06
2.האמנם הקקאו מפריע לספיגת הסידן בגוף? (לת)יעל25/01/07
3.אבקת קקאו או פולי קקאואסתר12/01/11

דינמי און ליין