חפש רק בנושא זה





מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט
הוועד האולימפי
החוויה האולימפית
איגוד השחייה
איגוד המשקולות
התאחדות הרכיבה
התאחדות הצלילה
ספיישל אולימפיקס

איש הברזל של WinActive בווינגייט

אחרי שהצמיח 2 אלופי ישראל בפיתוח גוף, WinActive, המרכז הישראלי לאימון אפקטיבי בווינגייט, גאה להציג את שגיא בר זוהר, שהחל את דרכו כמנוי לפני 8 שנים והתמודד זו פעם השנייה בתחרות "איש הברזל" שנערכה באילת. ריאיון עם האיש שלא מתניע את האוטו אלא מתחיל לרוץ – לטענתו, כל אחד יכול 11/3/2009
 
שגיא בר-זוהר
שגיא בר-זוהר

מה יותר קשה מ־3.8 ק"מ שחייה (בים), 180 ק"מ רכיבה על אופניים ו־42 ק"מ ריצה? ואיך הגוף מתפקד לאחר 10-15 שעות של מאמץ? 65 אנשים עמדו השנה על קו הזינוק של תחרות ישראמן שנערכה באילת, ורק שלושה פרשו למרות התנאים הקשים. המסלול באילת תמיד קשה והפעם התלוו לשיפועים רוחות עזות וסופות חול – אדם נגד עצמו. שגיא בר זוהר השתתף בישראמן לאחר הכנות מפרכות, הוא לא התכוון להגיע למקום הראשון – את זה הוא משאיר לאנשים ה"ביוניים". היום לאחר שהגשים את החלום להשתתף בטריאתלון שהתפתח לאתגר של "חצי איש ברזל" (השתתף 9 פעמים) ו"איש ברזל" מלא (2 פעמים), הוא עדיין איש מקצוע (קבלן) ואיש משפחה המתייחס לתחרות כפסגת השינוי שעשה באורח החיים וכאתגר אישי יותר מאשר תחרותי. צוות האתר נפגש עמו לריאיון.

 

איך הגעת להחלטה שזה הדבר שאתה רוצה לעשות?

"אני מתאמן ב־WinActive  בווינגייט כבר 8 שנים, הגעתי בגיל 32, עם 105 ק"ג ואחוזי שומן גבוהים. התחלתי להתאמן ע"מ להוריד במשקל ומאותה סיבה נפגשתי עם יאיר להב, דיאטן קליני (רכז תחום לימודי התזונה והקורסים להכשרת מדריכים לכושר גופני ובריאות בביה"ס למאמנים ולמדריכים, בזמנו יועץ תזונה במחלקה לרפואת ספורט של מכון וינגייט). תמיד ישב לי בראש הקטע של הטריאתלון, אז יאיר יצר קשר ביני ובין אבי ברכה, רכז קורס מאמנים ומדריכים לטריאתלון בביה"ס למאמנים בווינגייט,  והוא כבר הכניס אותי לעולם הזה. התחלתי להתאמן עם אבי ונשאבתי לזה – היום אני בן 39 עם 12% שומן ובשבילי זו כבר דרך חיים".

 

לאיזה תמיכה אתה זוכה –  משפחה, חברים, אחרים...

"הדבר הכי חשוב פה זה המשפחה, אשתי מקבלת את זה. אם האישה לא מסכימה, אתה בבעיה. יש לי שלושה ילדים (5, 10, 12) בבוקר אין מי שעוזר לה, לארגן ולפזר את הילדים ובצהריים במקום להיות בווינגייט הייתי יכול לעזור לה – היא לבד, זה לא קל. אבל היא תומכת בי למרות לשטענתה היא התחתנה אתי וקיבלה מישהו אחר. בתחילת הדרך הייתי הרבה יותר פנאטי עכשיו אני הרבה יותר רגוע".

 

אתה ממליץ לאחרים להצטרף לאתגר?

"כן כל אחד מסוגל לעשות את זה, אני ממליץ גם מבחינת הבריאות: רכיבה זה בריא, שחייה זה בריא וגם ריצה זה בריא. המודעות בארץ לענף מאוד גדלה ועכשיו יש קהילה גדולה של אנשים שעוסקים בטריאתלון. זה תחום ששואב הרבה כסף 2,000-1,500 ₪ לחודש – יקר יחסית, אבל אפשר גם לרוץ על החוף ולשחות בים – זה לא תירוץ. לפי דעתי הקושי הגדול זה לגייס זמן לאימונים ולקום מוקדם בבוקר. יש ימים שאני קם ב־04:00 כדי להתאמן".  

 

כמנוי WinActive באלו מתקנים ובדיקות רפואיות אתה נעזר? ומה התרומה של האימונים  במכון להכנות שלך לתחרות?

"כבר 8 שנים אני מתאמןב־WinActive , בעיקר בחדר כושר ובבריכה. כל שנה אני עושה בדיקת מאמץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין והשנה החלטתי לקחת גם את "חבילת הזהב" שלהם, שבמסגרתה הבדיקות: פרופיל חומצת חלב וקצב חילוף חומרים במנוחה RMR  שעל בסיס תוצאותיהן מגיע ייעוץ פיזיולוגי וייעוץ תזונתי. אני מאמין שהעבודה הקשה שאני עושה בחדר הכושר עוזרת לי לעבוד ולהתאמן ללא פציעות".  

 

 

מהי שגרת האימונים שלך?

"פעמיים בשבוע אימוני ריצה עם קבוצת אינדיור בהדרכת רן שילון – אינטרוולים, ריצה בשטח בבן־שמן או באזור. פעמיים בשבוע רוכב, פעמיים שוחה וגם אימוני חדר כושר בווינגייט פעמיים בשבוע. אני מתאמן מוקדם בבוקר או אחה"צ – הריצות והרכיבות תמיד בבוקר – בגדול אני מתאמן פעמיים ביום. לקראת התחרות עשיתי גם אימוני בוקר ארוכים 10:00-05:00 ולפעמים 8 ו־9 שעות. 50 ק"מ שבועיים של ריצה, רכיבה אחת ארוכה על אופניים 150 ק"מ ועוד 2 קצרות 50 ק"מ. על 3 שבועות קשים שבוע אחד קל, בשבוע הזה אתה מוריד עומסים. גם במהלך השבוע האימון נבנה בהדרגתיות יש ימים יותר קשים וכאלה יותר קלים: לא כל יום אתה רוכב 150 ק"מ או רץ מרתון".

 

מה התחום החזק שלך מבין השלושה?

"הרכיבה על אופניים. זה הענף הכי קשה, סיזיפי וצריך להתאמן בו הכי הרבה – יש פונקציה של כישרון טבעי, אבל המון המון עבודה קשה".

 

מניסיונך מה היית ממליץ למצטרפים חדשים?

"הדבר הכי חשוב בספורט הזה הוא להתאמן בקבוצה ושיהיה לך מאמן. כשאתה רץ עם מישהו שיותר חזק ממך, זה מקדם אותך – 20% מהאימונים שלי הם בקבוצה. אחרי 5־6 שעות הגוף מתרוקן, כדאי לעצור רק בשביל למלא מים הפסקות של מקסימום 1.5 דקות".

 

אתה כבר כמעט בן 40 איך הגוף עומד בעומסים כאלה?

"בתחרות כזאת לא תראו ילדים בני 18 אולי בני 25 והלאה. לפי דעתי יש פה קטע מנטלי מאוד חזק – בגלל זה זה בא בגיל מאוחר".

 

מה לגבי תוספים?

"אני לוקח מלחים תוך כדי אימון. המאמן רן שילון, מדריך אותנו לגבי האפשרויות – עם השנים אתה צובר ניסיון ומכיר את הגוף שלך ולפי זה מחליט מה לקחת".

 

ממה אתה שואב את ההנאה והסיפוק?

"לסיים אימון – זה סיוט להתחיל דבר כזה בבוקר כשאתה יודע מה מצפה לך. אתה מתמכר לאנדרופינים (ההורמון שמשתחרר בזמן מאמץ גופני), אני לא יכול בלי להתאמן, עכשיו אני רגוע כי אני יודע שיש לי תחרות ואני לא צריך להתאמן חזק".

 

 

מה דעתך על פרויקט הטריאתלון במרכז לטיפוח מחוננים בווינגייט?

"אני מכיר את המאמן שלהם, אדוארדו פינקלשטיין, הוא אימן את קבוצת אינדיור 3 חודשים לפני שהתחיל עם ילדי הפנימייה. אדוארדו בעצמו הוא איש ברזל, השתתף בתחרויות בברזיל. משקיעים עכשיו המון בענף, בנוער באיתור כישרונות (עדיין צריך פה כישרון) ואני מאמין שזה יביא לשיפור גדול בתוצאות. ילדי הטריאתלון מאוד ממושמעים בגיל הזה יחסית לשחקני כדורגל למשל".

 

 

על קו הזינוק איך הייתה ההרגשה?

"התרגשתי, האנדרנלין זרם בדם".

 

התחרות השנה הייתה קשה במיוחד איך אתה בוחן את ההישג שלך ביחס לתנאי מזג האוויר?

"בשלב הרכיבה הייתה רוח מאוד חזקה, רכבנו מול רוחות של 80 קמ"ש וזה האט את הרכיבה באופן מאוד משמעותי, מ־32 קמ"ש בממוצע ל־14 קמ"ש תוך מאמץ מוגבר שהשפיע גם על השלב הבא, הריצה. גמרתי את התחרות ב־13:43:54 שעות  ואני מעריך שאלמלא הרוחות הייתי יותר מהיר בשעתיים, אבל צריך לזכור שכולם התמודדו עם אותם תנאים".

 

היו לך מחשבות פרישה במהלך התחרות?

"ממש לא, הייתי מסיים את התחרות גם בזחילה – רק אם היו נתפסים לי השרירים הייתי מפסיק".

 

כמה זמן לקח לך להתאושש אחרי ומה היו הנזקים הגופניים הבולטים?

4-3 ימים השרירים שלי היו ממש תפוסים, לעבור ממצב ישיבה לעמידה היה ממש קשה הייתי צריך עזרה. אחרי 6 ימים כבר הייתי בסדר, חזרתי להתאמן כרגיל ושכחתי מהתחרות".

 

אתה מתכוון להשתתף גם בתחרות "חצי איש הברזל" שתיערך בעוד חודשיים?

"כן אני אהיה שם".

 

אבי ברכה, רכז קורס מאמני ומדריכי טריאתלון בביה"ס למאמנים בווינגייט, מספר על שגיא בר זוהר ונותן הנחיות כלליות למתחרים ב"איש הברזל" ו"בחצי איש הברזל".

 

אבי ברכה"אני מסכים עם שגיא שאכן כל אחד יכול ובעיקר אם יש לו רצון עז להוכיח לעצמו שאין דבר העומד בפני הרצון ובפני המטרה שהציב לעצמו. ההתמקדות שלו במרחק הארוך נבעה מהיכולות אותן הפגין ככל שהמרחק התארך. שגיא הנו איש סבולת מובהק למרות מראהו המגודל –  לא סתם קוראים לו "כתפיים". יתר על כן, ההתמדה והנחישות שלו גוברים על כל המכשולים הקטנים והגדולים העומדים בפניו".

 

"בדיוק עכשיו נכנסנו לשלב מכריע של עונת ההכנה השנייה לקראת "חצי איש ברזל בעמק הירדן", שייערך בשבת ה־ 9.5.09 . לפני שמתחילים להתאמן , שלחתי לחברי הקבוצות שלי מ"טים מצמן", מספר נקודות למחשבה –בדקו האם אתם מסוגלים להתמודד עם הפרמטרים הבאים:

  • עומס האימונים – הפעילות עצמה צורכת אנרגיה רבה ומעייפת. יש לבדוק האם הגוף מסוגל להתמודד עם ההדרגתיות שבתהליך. אם לא,  יש לקבוע את המטרה לשלב מאוחר יותר ולהאט את קצב העבודה כדי ליצור בסיס אירובי רחב יותר.
  • שעות פעילות לאימונים – ייתכן ותדרשו להקדיש 3 שעות בכל יום ובסופי שבוע חצי מיום שישי וחצי משבת . לעתים הדבר מתנגש עם התייחסות המשפחה הקרובה ומקום העבודה, לפעילות זו ברמת התמיכה וההבנה – ההשלכות יכולות לגרום להפסדים אישיים שאינם שווים את ההשקעה.
  • המשאבים הכספיים הכרוכים בקניית תוספים, משקאות, הובלות, בלאי ציוד מוגבר ועוד. ניתן להסתדר גם עם השקעה מועטה בציוד העזר או התוספים, אבל יש לקחת בחשבון את העלויות הכרוכות בכך.

 אם עניתם בחיוב על סעיפים אלו הנכם מוכנים להתחיל בעבודה ".

 

 צילום: אבי שי 

 

 



תגובות הוסף תגובה
1.כל הכבוד אלי04/04/09

דינמי און ליין

עדכונים, הודעות, חוגים חדשים ועוד

ללוח החוגים המעודכן

מבצע! חבר מביא חבר למינוי שנתי
ושניהם מקבלים מינוי לחודש מתנה! לפרטים חייגו: 09-8639477/8



חנות הספרים באתר מכון וינגייט!
המקצועית בארץ בנושאי ספורט ואורח חיים בריא