חפש רק בנושא זה





מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט
מכון וינגייט +Google
החוויה האולימפית
הוועד האולימפי
איגוד השחייה
איגוד המשקולות
התאחדות הרכיבה
התאחדות הצלילה
ספיישל אולימפיקס
הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט

לתדלק עם אלכוהול – נזקים וחלופות

הגוף והנשמה זקוקים להזנה מתמדת, אחרת האנרגיה יורדת, המוטיבציה נשחקת, היצירה מתרוקנת והבריאות מתדרדרת. כאשר אדם חושב שהוא זקוק לאלכוהול כדי להניע את עצמו בחיים, כנראה שמשהו חורק. מה הנטורופתיה יכולה להציע במקום תדלוק באלכוהול? מירה כהן שטרקמן, ראש תחום לימודי נטורופתיה בווינגייט
  29/09/16

מנהלת פורום נטורופתיה

בשנים האחרונות המונח לתדלק השתרש אצל צעירים והוא מקפל בתוכו היבטים של מצב רוח, מוטיבציה, כוח תנועה ואפילו אומץ. התדלוק של הצעירים נעשה בדרך כלל לפני פעילות חברתית קבוצתית, דייט, יציאה למועדון או להופעה ועוד אירועים. בדרך כלל התדלוק הזה לא נעשה ביחד עם אוכל אלא כפעולה עצמאית של שתיית אלכוהול, בדרך כלל באחוז גבוה, על בטן ריקה. לעתים האלכוהול מעורב עם מיץ. יש גם תדלוק שהוא חלק מתחושת בדידות, מצב רוח ירוד ואפילו דיכאון. במאמר הזה ארצה להביא כמה מן הנזקים שגורם התדלוק האלכוהולי ולהציע לצעירים דלק אחר. המונח צעירים אינו מתייחס לגיל כרונולגי דווקא אלא כוונתו לנשמות צעירות שעדיין לא למדו להבחין בין טוב ורע, כך שהדברים תקפים לכל הגילאים.

האלכוהול ונזקיו האפשריים
שמו המדעי של האלכוהול הוא אתנול (Ethanol), דהיינו תרכובת אורגנית קטנה וסם פסיכואקטיבי, המשפיעים על הפיזיולוגיה של מערכות גוף האדם באופן מידי היות והוא חודר למחזור הדם ללא צורך בתהליך מטבולי-עיכולי והוא מיד משפיע על המוח.
כאשר שותים אלכוהול על קיבה ריקה, האלכוהול זורם אל הדם ללא תחרות עם מזון ורמתו בדם עולה מיד וכמובן גם השפעתו הפיזיולוגית על מערכות הגוף, כדוגמת התרחבות כלי הדם והאטה בזרימתו. במקביל, האלכוהול גורם לעיכוב בהפרשת הורמון וזופרסין (ADH – Antidiuretic hormone) ולכן השתיין הצעיר מפריש הרבה מאוד שתן (מצב הקרוי ברפואה: התפלת שתן) והדרך להתייבשות, התעלפות וכו' קצרה ולאחר מכן גם לתחושת חמרמורת (הנג אובר).

הכבד שאחראי על פירוק האלכוהול, יעשה עבודתו היטב רק כאשר מתקבלת כמות סבירה של משקה וכאשר מלכתחילה תפקודיו תקינים. מנה אחת בשעה היא הכמות איתה יכול הכבד להתמודד. פירוק האלכוהול מייצר תוצרי לוואי, כדוגמת האצטאלדהיד ורדיקלים חופשיים, שהצטברותם רעילה לגוף, מייצרת מחלות ואפילו סרטן. עיכוב בפירוק האלכוהול גורר עמו עיכוב בפירוק הגלוקוז וכך האדם עלול ללכת בדרך הסכרת מסוג 2 ומחלות הלבלב. לצד כל אלה פירוק האלכוהול גורם לפגיעה ברירית הקיבה וביכולת החיידקים הטובים לשמור על הגוף ומכאן הדרך קצרה לחולשה חיסונית, למחלות ואפילו למוות.
בקיצור, דלק מצוין למכוניות' ואלכוהול מתאים לגוף בכמויות קטנות ומדודות.

מה הנטורופתיה יכולה להציע במקום תדלוק על ידי אלכוהול?
ראשית חשוב להבין, שכאשר אדם חושב שהוא זקוק לאלכוהול כדי להניע את עצמו בחיים, כנראה שמשהו דורש שינוי, כנראה שמשהו חורק בתכנית הכללית וכדאי להקדיש תשומת לב והתבוננות אמתית. האלכוהול מייצר מסך נוח, כמו סמים והפרעות אחרות לאורח חיים בריא ונכון, ויש כאן עבודה של מודעות עצמית.
הגוף והנשמה זקוקים באופן קבוע למזון מעצים ומעשיר וללא תדלוק קבוע של הגוף והנשמה, האנרגיה יורדת, המוטיבציה נשחקת, היצירה מתרוקנת והבריאות מתדרדרת.

איך מביאים את המחשבה והרוח למודעות עצמית, להבנה של מה דרוש באמת?
כאשר הרוח שותקת, אפשר להתחיל בעבודה עם הגוף הפיזי על ידי אכילה נכונה, מגוונת, מתונה, מזינה וטעימה של כל אבות המזון ובתשומת לב לרכיבי מזון טבעיים, כמות מספקת של חלבון, כמות טובה של ירקות ופירות טריים ושומנים איכותיים. תדלוק הגוף בתזונה טובה הכרחי לקיומה של רוח צעירה ויצירתית.

מתחילים בצעד אחד קטן
ושאלת השאלות היא כיצד משנים הרגלים? כיצד אדם שרגיל לתדלק עם אלכוהול יתחיל לתדלק עם מזון לרוח ולגוף? איך מתחילים? כמובן שהתשובה אינה חד משמעית ונכתבו בנושא הזה ספרים ומחקרים אין ספור. כאן אני רוצה להציע התבוננות פשוטה מאוד, חד משמעית, קצרה ומממוקדת לצעד ראשון.

הצעד הראשון הוא להתחיל בהרגל אחד חדש. תקבעו מהו ההרגל החדש שתרצו לאמץ ועשו לקראתו צעד קטן אחד. הנה כמה רעיונות להרגלים חדשים ואני ממליצה לאמץ בכל פעם רק אחד מהם עד שיצטרפו ביחד כמה הרגלים חדשים טובים: פעילות גופנית מתונה ויומיומית (מותאמת אישית), אכלו לפני פעילות גופנית ואכלו לאחריה. גוונו את הפעילות הגופנית. גוונו את המזון. בשלו לעצמכם. שמרו על היגיינה של הגוף ושל הדיבור. למדו נושא חדש. צאו לים. קבלו ייעוץ מקצועי. שתפו בקושי. הימנעו ממזונות מעובדים וחייכו.

הצעתי להתחיל בעבודה עם הגוף ואציע תפריט שיזין את הגוף. כדאי לשים לב שהכנת המזון גם היא חלק מתהליך של הזנת העצמי.

תפריט לתדלוק הגוף
• השקמה: מים חמימים, 2-1 כוסות.
• ארוחת בוקר: יוגורט איכותי, שבולת שועל, אגוזים ופרי קטן.
• ארוחת צהריים: דגן (למשל: דוחן, אורז, גריסי פנינה, קינואה, לחם, פיתה מקמח מלא) + קטניה (פול, חומוס, עדשים, טופו, שעועית) או מנת דג/עוף/בשר רזה ובתוספת לכך ירקות מאודים או מוקפצים (5 צבעים).
• ארוחת ערב: ביצה, גבינה ללא חומרים משמרים או טופו או דג, ירקות, פיתה או לחם, ירקות (3 צבעים).
• ארוחות ביניים: פרי, יוגורט, כריך מקמח מלא, שקדים (אפשר אחד מאלו, לפי תחושת הרעב).
• לפני פעילות גופנית: תמר או פרי אחר.

נכון, מי שרגיל לתדלק עם אלכוהול מאבד את תחושת הרעב והמוטיבציה וכביכול המשימה הזאת גדולה מדי. לכן, כמו שאמרתי קודם - להתחיל בצעד קטן אחד והשינוי יגיע.

לקראת השנה החדשה אני מאחלת לכל הקוראים היקרים שלנו שנה טובה ומאושרת, בריאות והתחדשות, שנה של שינויים טובים ובשורות טובות.

למידע על קורס עקרונות התזונה הטבעית הקליקו כאן

מירה כהן שטרקמן
– נטורופתית N.D ,R.Na.
מתמחה בטיפול בצמחי מרפא מערביים, בתזונה טבעית, מנחת קבוצות בתחומי הרפואה הטבעית וההתפתחות האישית. ראש תחום לימודי נטורופתיה במכון וינגייט האתר של מירה כהן שטרקמן.


היכנסו לפורום נטורופתיה בניהולה של מירה כהן שטרקמן.

ללימודי נטורופתיה במכון וינגייט, הקליקו על הקישור למילוי טופס לפגישת ייעוץ אישית.



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
24.2.17 יום פתוח במכון וינגייט



משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן