חפש רק בנושא זה





מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט
הוועד האולימפי
החוויה האולימפית
איגוד השחייה
איגוד המשקולות
התאחדות הרכיבה
התאחדות הצלילה
ספיישל אולימפיקס
הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט

נעליים קלות משפרות את זמני הריצה

קבוצת חוקרים מהמחלקה לפיזיולוגיה אינטגרטיבית שבאוניברסיטת Colorado Boulder הראתה שאפילו כמה עשרות גרמים נוספים במשקל הנעליים יביאו לתוצאה אטית יותר בתחרות. מולי אפשטיין, פיזיולוג מאמץ, מנהל מקצועי בקורסים להכשרת מאמנים, מכון וינגייט, מוסיף פרספקטיבה לרצים חובבים
  01/11/16

מולי אפשטיין  מנהל פורום "פיזיולוגיה וספורט"

ריצה בנעליים כבדות תגרום להוצאה אנרגטית גבוהה יותר בהשוואה לזו המוצאת בריצה עם נעליים קלות יותר. הגיוני, נכון? ואכן, עובדה זו ידועה כבר כמה עשרות שנים. אבל, האם ההוצאה האנרגטית העודפת בריצה עם נעליים כבדות יותר מתורגמת גם לזמני ריצה אטיים יותר? ובכן, מסתבר שכן.

אפילו תוספת של 100 גרם משפיעה על מהירות הריצה
החוקרים גייסו 18 רצים שזומנו למעבדות לניתוחי תנועה של האוניברסיטה. כל אחד מן הנבדקים רץ 3 פעמים על גבי מסילה נעה כאשר בכל פעם הוא נועל נעלי ריצה כמעט זהות כאשר רק הבדלים מינוריים ביניהן. מטרת המבדק היתה למדוד את יעילות הריצה של כל אחד מן הרצים בכל אחד מ-3 זוגות נעלי הריצה.
ללא ידיעתם של הרצים הוסיפו החוקרים כדורי עופרת קטנים בתוך לשונות שניים מזוגות נעלי הריצה. זוג נעליים אחד נשאר במשקלו המקורי בעוד ששני הזוגות האחרים היו כבדים יותר. בזוג אחד הוספו 100 גרם לכל נעל ובזוג הנוסף הוכנסו 300 גרם כדורי עופרת לכל נעל. לשם השוואה, 100 גרם שקולים למשקלה של חפיסת קלפים.
כל אחד מן הרצים – כולם בעלי זמן מהיר יותר מ-20 דקות למרוץ 5 ק"מ – ביצע מבחן מאמץ על גבי מסילה נעה במהלכו נמדדה צריכת החמצן, קצב פליטת ה-CO2 וקצב איוורור הריאות. כל רץ ביצע את המבדק 3 פעמים, בכל פעם עם זוג נעלי ריצה במשקל שונה. ניתוח והשוואת תוצאות הבדיקה הראה שבעבור כל 100 גרם נוספים העלות האנרגטית עבור ריצה במהירות של 3.5 מטר לשנייה היתה גבוהה ב-1.11% (0.88%-1.35%).

לאחר סיום מבדקי המעבדה נתבקשו הרצים לבצע מבחן זמן למרחק 3,000 מטרים על גבי מסלול אתלטיקה באולם. מבחן הזמן בוצע 3 פעמים, אחת לשבוע, כל פעם בנעליים אחרות. מבלי לדעת מה הם ההבדלים במשקל הנעליים (החוקרים התעקשו להנעיל ולחלוץ את הנעליים עבור הרצים כך שהנבדקים עצמם לא נגעו בידם בנעלי הריצה) הרצים השיגו זמנים אטיים במבחן ל-3,000 מטר בכ-1% עבור כל 100 גרם עופרת שהתווספה למשקל הנעל. תוצאות הריצה בנעליים הנייטרליות היו 55.6±626.1 שניות. זמני הריצה בנעליים הכבדות יותר היו אטיים ב-1.36%±0.65% וב-2.09%±2.37% עבור תוספת של 100 גרם ועבור תוספת של 300 גרם, בהתאמה.
על בסיס ההתאמה הליניארית של כל הנתונים, זמני הריצה למרחק 3,000 מטר עלו ב-0.78% לכל 100 גרם שהתווספו לכל נעל (0.52%-1.04%).

"עבורי כרץ וכמדען, החלק המעניין ביותר במחקר הזה היה שהשינויים אותם אנו מצליחים למדוד במהימנות רבה במעבדה, מתורגמים לשינויים דומים על גבי מסלול הריצה", הסביר החוקר הראשי ד"ר Wouter Hoogkamer.
"התוצאות שלנו מראות שעל מנת להעריך את השפעת הציוד או השינויים הטכניים, האתלטים לא נדרשים לרוץ מספר מרוצים במאמץ מרבי – אנו יכולים לנבא את ביצועי הרץ באמצעות כמה מקבצים של 5 דקות ריצה במאמץ תת-מרבי על גבי מסילה נעה במעבדה", הסביר החוקר.

תוצאות המחקר פורסמו לאחרונה במגזין האלקטרוני Medicine & Science in Sports & Exercise, עיתון הדגל של החברה האמריקאית לרפואת ספורט. המחקר בוצע בשיתוף ובמימון חברת נייקי.
אחת מחברות צוות המחקר היתה Shalaya Kipp, רצה האולימפית למרחק 3,000 מטר מכשולים, שלומדת כעת באוניברסיטה. "בשיעורי הפיזיולוגיה למדתי את התיאוריה הקלאסית שמדברת על כך שאספקת החמצן קובעת את ביצועי הסבולת. מגניב לראות כיצד התיאוריה באה לידי ביטוי הלכה למעשה הן במעבדה והן בשדה", הוסיפה החוקרת הצעירה.
השלכה מעניינת היא השפעת משקלן של נעלי הריצה על תוצאותיהם של רצי העלית. לדברי החוקרים שימוש בנעלי ריצה שמשקלן קל ב-100 גרם מאלה שקיימות כיום, עשוי להפחית את זמן ריצת המרתון ב-57 שניות. שיא העולם הנוכחי בריצת מרתון לגברים עומד על 2:02.57 שעות והוא מוחזק על ידי הקנייתי דניס קימטו, שעשה זאת בברלין 2014 כאשר לרגליו נעליים במשקל 230 גרם.
לעומת זאת, כאשר מסת הנעל מופחתת על חשבון הריפוד והתמיכה, אין זה אומר שתרוץ מהר יותר. מחקרי מעבדה קודמים הראו שריפוד נכון מפחית מהעלות האנרגטית של הריצה. לכן בבואנו לבחור נעלי ריצה עלינו להיות מודעים לשני צדדיה של העסקה – האם אנו מעדיפים משקל נמוך, הגנה פחותה ועלות אנרגטית נמוכה יותר או שמא נעדיף נעל כבדה יותר, מרופדת יותר אבל כזו שעשויה להעלות במעט את הדרישה האנרגטית שלנו. "קל יותר הוא לא בהכרח טוב יותר", סיכם ד"ר Hoogkamer.

המלצה אישית לרצים חובבים: מולי אפשטיין
למרות האמור לעיל נדמה לי שמשקלן של נעלי הריצה הוא תחום שאמור להעסיק בעיקר את רצי העלית. שם, ברמות הגבוהות, לכל דבר קטן עשויה להיות השפעה על זמני הביצוע התחרותיים ועל מיקומו של הרץ בתוך שדה הרצים. ואכן, לכל רץ מקצועי יש נעלי אימון ויש את הזוג עמו הוא מתחרה, בין אם מדובר בריצות כביש או בין אם עסקינן בריצות מסלול. עבור מרבית הרצים החובבים הדבר אינו רלוונטי משום שטווחי השיפור שלהם טמונים בדברים הבסיסיים ביותר – אימון נכון, הדרגתיות, התמדה, שיפור מרכיבי יכולת גופניים, שיפור ביעילות הריצה, שינוי בהרכב הגוף ועוד.
גם עבור אלה שמתחילים את הקריירה התחרותית שלהם היכן שהוא באמצע החיים, אין לאן למהר. חברות הנעליים והלחץ החברתי (מאמני ריצה, חברים לריצה, פרסומות) יעודדו אותנו לרכוש כמה שיותר, אולם אין זה מן ההכרח. עבור הרצים העממיים חשוב יותר להתעניין בנעליים טובות שתספקנה הגנה וריפוד טובים ולא לחפש את הנעליים הקלות שהנזק שהן עלולות לגרום יהיה גדול פי כמה מההבטחה לקיזוז של כמה שניות במרוץ. 

מקור:
Rodger Kram et al. Altered Running Economy Directly Translates to Altered Distance-Running Performance. Medicine & Science in Sports & Exercise, 2016; 48 (11): 2175

מולי אפשטיין – פיזיולוג מאמץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר במכון וינגייט ומנהל קורסי פרימיום בבית הספר למאמנים, מכון וינגייט. חבר הסוכנות הלאומית למניעת סימום בספורט, אתלט עבר, מאמן אתלטיקה ופרשן אתלטיקה של ערוץ הספורט. קורס מאמנים לפיתוח יכולות גופניות במשחקי כדור ומנהלו המקצועי של הקורס להכשרת עתודת המאמנים הלאומיים. מנהל הפורום: "פיזיולוגיה וספורט". 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
19.5.17 יום פתוח למסלולי הלימוד של מכון וינגייט

משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן