חפש רק בנושא זה





מנהל הספורט במשרד התרבות והספורט
הוועד האולימפי
החוויה האולימפית
איגוד השחייה
איגוד המשקולות
התאחדות הרכיבה
התאחדות הצלילה
ספיישל אולימפיקס

במגמת התאמה

תחום הפעילות הגופנית והספורט המותאמים לאוכלוסיות בעלות צרכים ייחודיים הפך לתחום מקצועי רחב שרבים מתעניינים בו. מאמר זה נכתב על מנת לסייע למעוניינים ללמוד, להשתלם, למצוא מקום תעסוקה ולהתעדכן בתחום
  26/09/06
מאמרים נוספים בתחום
כוח הסוס
תוכנית להצלחה
פעילות גופנית למען השקט
שוב לא שקט, הילד
מאמרים נוספים בתחום
חשיפה למים: משחקי הסתגלות והתמצאות
מאמרים נוספים בתחום

מאמר זה נכתב כדי לענות על ההתעניינות המקצועית הגוברת והשאלות הרבות המופנות אלינו מדי יום על ידי חברי העמותה הישראלית לפעילות גופנית מותאמת, סטודנטים, אנשי מקצוע, מוסדות וארגונים, קופות החולים, חברות הביטוח הרפואי המשלים, הורים, ולעתים גם ספורטאים מאותגרים העוסקים בנופש ובספורט תחרותי במסגרות שונות.  

 

תחום הפעילות הגופנית המותאמת, שמכונה בארץ "ספורט טיפולי", הפך לתחום מקצועי רחב שרבים מתעניינים בו, ביניהם אנשי אקדמיה, מחנכים, אנשי מקצוע מתחומים שונים, ארגוני בריאות, גופי טיפול ושיקום, חברות ביטוח, הורים והצרכנים עצמם. הכשרה והתמחות בחינוך גופני מותאם, הקרוי גם "חינוך גופני לאוכלוסיות בעלות צרכים ייחודיים", הפכו להיות המגמה המבוקשת ביותר במכללות לעובדי הוראה. בשנים האחרונות נוצרה קבוצת התעניינות רב-מקצועית הפעילה בתחום. חלק מחברי הקבוצה הם חברי העמותה הישראלית לפעילות גופנית מותאמת. העמותה משמשת כמקור למידע, להתארגנות מקצועית וכארגון גג למתעניינים ולאנשי מקצוע רב-תחומיים ממקצועות החינוך, הטיפול והשיקום בתנועה, בפעילות גופנית ובספורט.

 

במאמר נגדיר מהי פעילות גופנית מותאמת, מהם תנועה, פעילות גופנית וספורט מותאמים, מהם תחומי ההכשרה, המגמות והמסלולים השונים, ואילו מסגרות ומוסדות מציעים הכשרה, קורסים והשתלמויות בתחומים אלה. כמו כן, נציע לקוראים רשימה של מסגרות העסקה אפשריות ליישום המידע והמיומנויות הנלמדות במסלולים, בקורסים ובהשתלמויות השונות. לבסוף, נספק רשימה קצרה של משאבים ומקורות מידע על מנת לסייע לקוראים בחיפוש ובלמידה נוספים על אודות תחום חשוב ומתפתח זה.

 


מהי פעילות גופנית מותאמת?


פעילות גופנית מותאמת הנה הגדרה רחבה המתייחסת למספר סוגי פעילויות משניות, ולתנאים שבהם פעילויות אלה מיושמות עם הפרט בעל הצרכים הייחודיים בתחומי התנועה, הפעילות הגופנית והספורט.


פעילות גופנית מותאמת מתייחסת להתאמה הנעשית באופן לימוד המיומנויות המוטוריות המסורתיות השונות בתחומי התנועה, החינוך הגופני והספורט עם אנשים בעלי צרכים ייחודיים. התאמת הפעילויות והמיומנויות המוטוריות המסורתיות, מאפשרת לפרט הזדמנות להשתתף בפעילות גופנית בבטיחות, בהצלחה ועם שביעות רצון (Sheril,1993).

 

התאמה התורמת להשתתפות בטוחה, הצלחה ושביעות רצון, ניתנת להשגה על ידי התאמת הציוד, סביבת המשחק או הפעילות, וכן כללי המשחק/הפעילות (אהרוני, 2006). כך, למשל, ניתן להתאים משחק טניס שולחן לילד או מבוגר הסובלים מנכות פיזית על ידי כך שנספק להם רקטה מיוחדת בעלת ידית רחבה וקלה יותר לאחיזה ולשליטה, ואילו לילד שסובל מעודף משקל המשתתף במשחק הקפות נאפשר להקיף את חצי או שליש המגרש, במקום את כל המגרש, כמו שמבצעים יתר המשתפים במשחק.

 


תנועה, פעילות גופנית וספורט מותאמים


תחומים אלה מגדירים את מרחב הפעילות של אנשי מקצוע המשתמשים בתנועה, בפעילות גופנית ובספורט ככלים בחינוך, כגון בחינוך הגופני המותאם, בשיקום במסגרות שיקומיות, ובטיפול, המסייעים לפרט לתפקד בחיי היומיום, להשתתף בפעילות גופנית, בפעילויות חברתיות, בפנאי ובנופש כשווה בין שווים, ולהפיק את מיטב ההנאה, התועלת והצמיחה האישית מהשתתפות זאת.

 

תחום התנועה מתייחס למקצועות הריקוד והמחול (כגון ריקוד על כיסאות גלגלים), או תחום התרפיה בתנועה וביצירה, וכן תנועה בגישה חינוכית לילדים בגיל הרך המתקשים בהתפתחותם התפיסתית-מוטורית (התמצאות במרחב, דימוי גוף, שיווי משקל, תיאום יד-עין וחלקי גוף שונים, תפיסה חזותית והשליטה במיומנויות היסוד- הליכה, ריצה, זריקת כדור, תפיסת כדור, חבטת כדור, טיפוס על מדרגות/סולם, קפיצה וכדומה).

 

פעילות גופנית הנה התנהגות מורכבת ובעלת ממדים שונים הקשורים זה לזה. היא כוללת שליטה במיומנויות מוטוריות והשתתפות מוטורית בתנועה ובמשחקי ספורט שונים, ומתמקדת בעיקר בגורמים המשפיעים על הפעילות הגופנית - מרכיבי הכושר הגופני: כושר לב-ריאה, כושר שרירי, כושר תנועתי – גמישות, זריזות, מהירות קואורדינציה והרכב רקמות הגוף.

 

ספורט מתייחס לכל מקצועות הספורט הרבים שאנשים בעלי אתגרים שונים משתתפים בהם, תוך כדי התאמת הפעילות לרמתם האישית ולמוגבלותם הספציפית.

 


איפה לומדים? מגמות והתמחויות כלליות


במוסדות החינוך וההכשרה לעובדי הוראה נלמדות מגמות והתמחויות שונות ברמות שונות. מגמות, מסלולים והתמחויות המתקיימים במסגרת לימודי החינוך הגופני במכללות, לרוב נלמדים ברמה מקצועית גבוהה במסגרת אקדמית מוסמכת המקנה תעודה מוכרת. בוגרי מגמות ומסלולים אלה בדרך כלל בעלי רקע עשיר בחינוך גופני ובספורט. בנוסף, הם מתמחים בתחום ספציפי של פעילות גופנית מותאמת, במקצוע ספורט מוגדר, או מתמקדים באוכלוסייה ספציפית. מוסדות המכינים עובדי הוראה והדרכה להתמחות ברמה גבוהה זו בארץ – מעטים.

 

להלן התמחויות במסלולים ובמגמות שנתיים המכשירים לתואר אקדמי:

  1. מסלול/מגמה לחינוך גופני בחינוך מיוחד (מכללה ע"ש זינמן, מכללת סמינר הקיבוצים, מכללת קיי).
  2. מגמת ספורט נכים ומורים לספורט טיפולי (המכללה ע"ש זינמן, וינגייט).
  3. מגמת פעילות גופנית לקשישים (המכללה ע"ש זינמן, מכללת קיי).
  4. תרפיה בתנועה (Movement Therapy – לסלי קולג', מכללת סמינר הקיבוצים, מכללת בית ברל, מכללת לוינסקי).
  5. מגמה לגיל הרך, המדגישה התערבות בהתפתחות הסנסומוטורית (המכללה ע"ש זינמן, מכללת סמינר הקיבוצים, המכללה הדתית גבעת וושינגטון).

 

קורסים, השתלמויות ומקצועות התמחות אפשריים שאינם לשם קבלת תואר

  1. התמחות בשחייה שיקומית ובהידרותרפיה (מכללת אוהלו, המכללה ע"ש זינמן, מכללת סמינר הקיבוצים, המכללה הדתית גבעת וושינגטון, מרכז הידרותרפיה שער הנגב, בית איזי שפירא).
  2. רכיבה טיפולית (בית הספר למאמנים ולמדריכים במכון וינגייט, המכללה ע"ש זינמן).
  3. חינוך ליציבה (המכללה ע"ש זינמן, מכללת סמינר הקיבוצים, מכללת אוהלו).
  4. מדריכי ספורט לאוכלוסיות ייחודיות (בית הספר למאמנים ולמדריכים במכון וינגייט, בית הספר להשתלמויות בשלוחת אוניברסיטת תל-אביב).
  5. מדריך למועדוני בריאות וכושר לקשיש (המכללה ע"ש זינמן, בית-הספר למאמנים ולמדריכים במכון וינגייט).
  6. תרפיה בפנאי ונופש (Therapeutic Therapy- מכללת סמינר הקיבוצים, המכללה ע"ש זינמן).
  7. תנועה הוליסטית (שיטת פלדנקרייז, צ'י קונג וטאי-צ'י צ'ואן - המכללה ע"ש זינמן, סמינר הקיבוצים וגופים פרטיים).
  8. טכניקת אלכסנדר (המכללה ע"ש זינמן, מכללת סמינר הקיבוצים וגופים פרטיים).
  9. אומנויות לחימה לאוכלוסיות מיוחדות - אין.
  10. כושר גופני לאוכלוסיות ייחודיות - אין.
  11. קורס מדריכים לטיפול באמצעות הרפתקה ופנאי אתגרי (Adventure Therapy – בית הספר למאמנים ולמדריכים במכון וינגייט, המכללה ע"ש זינמן).
  12. התעמלות בונה עצם (בית הספר למאמנים ומדריכים במכון וינגייט, המכללה ע"ש זינמן).

 
איפה עובדים? מקומות העסקה אפשריים


תעודת הוראה בחינוך גופני בהתמחות בחינוך גופני מותאם, מקנה קשת רחבה של אפשרויות תעסוקה. לעומתה, תעודת מדריך לספורט לאוכלוסיות ייחודיות לא מקנה בדרך כלל אפשרות לעבוד במסגרת בית ספרית רגילה. תעודות הכשרה בתחומים ספציפיים מגבילות לעיסוק בתחום זה בלבד.

 

  1. חינוך גופני מותאם (חינוך גופני לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים) – גנים טיפוליים בערים וברשויות המקומיות, בתי ספר לחינוך מיוחד וכיתות לחינוך מיוחד משולבות, במסגרת משרד החינוך ובמסגרות חינוכיות של הרשויות המקומיות ועמותות פרטיות המפעילות בתי ספר לאוכלוסיות ייחודיות.
  2. מסגרות מוסדיות ופנימיות שבהן קיימת אוכלוסייה בעלת צרכים ייחודיים – בי"ח אלין, בי"ח איתנים, בי"ח דנה לילדים, מוסדות לאוכלוסיות בעלות אתגרים אינטלקטואליים (פיגור שכלי) שבחסות או בפיקוח משרד הרווחה.
  3. החברה למתנ"סים שבה יש יחידה העוסקת בפעילות גופנית לאוכלוסיות ייחודיות.
  4. מתי"אות (מרכז תמיכה יישובי אזורי) במסגרת פעילויות התערבות בחינוך המיוחד במתי"אות הפזורות ברחבי הארץ. 
  5. בתי חולים שיקומיים/טיפוליים - תל השומר, בי"ח לוינשטיין, בי"ח רעות-אשל, בי"ח איכילוב, בי"ח אלין, בי"ח איתנים, בתי חולים לבריאות הנפש.
  6. מרכזי אילן – מועדוני אילן ברחבי הארץ.
  7. צעד קדימה מרכזי "צעד קדימה" בירושלים ובראשון לציון.
  8. בית הספר לעיוורים בירושלים.
  9. עלה נגב – מרכז בנגב לטיפול, שיקום ומגורים לאנשים בעלי אתגרים אינטלקטואליים ובעיות התפתחותיות.
  10. התאחדויות לספורט לקבוצות שונות של אנשים עם מוגבלויות – התאחדות ספורט נכים, ספיישל אולימפיקס, התאחדות ספורט לחרשים, התאחדות ספורט לעיוורים.
  11. מחלקות לתרבות ולפנאי בערים ובמועצות המקומיות כגון במרכז לספורט טיפולי בחולון ובחוגי ספורט שונים המופעלים על ידי מחלקות התרבות והספורט.
  12. בתי הלוחם ברחבי הארץ.
  13. בית איזי שפירא.
  14. אקי"ם הדרכה במסגרת פעילות פנאי ונופש.
  15. עמותת אתגרים – הדרכה ואימון בספורט אתגרי לאנשים בעלי נכויות ובפעילות גופנית מגוונת לאוכלוסיות ילדים ונוער בעלי צרכים ייחודיים.

 

מה לקרוא? רשימת מאמרים וספרים מומלצים

 

1. אדן, ח' (עורכת). (2006). תכנית לימודים: חינוך גופני לכיתות ג'-י"ב ולחינוך המיוחד בחינוך הממלכתי, הממלכתי-דתי הערבי והדרוזי. ירושלים: משרד החינוך, התרבות והספורט.

2. אהרוני, ח' (2001). אבחון, מיפוי וניתוח כלי אבחון פסיכומוטוריים. וינגייט: המכללה לחינוך גופני וספורט ע"ש זינמן במכון וינגייט.

3. אהרוני, ח' (2001). חינוך גופני וספורט טיפולי לאוכלוסייה עם לקויות שמיעה. ספורטיפ. 9, 14-12.

4. אהרוני, ח' (2002). ארגון ותיאום פעילויות ומשחקים לנופש פעיל לאוכלוסייה בעלת צרכים מיוחדים. ספורטיפ. 10,  8-10.

5. אהרוני, ח' (2002). פעילות גופנית, נופש ותרבות הפנאי לאוכלוסייה בעלת פיגור שכלי

והתפתחותי. באר-שבע: משרד הרווחה, בית-הספר המרכזי לעובדים בשירותים החברתיים.

6. אהרוני, ח' (2003). הערכת מבדקים פסיכומוטוריים לאוכלוסייה בעלת צרכים ייחודיים (I).

החינוך הגופני והספורט, נ"ח (3), 21-20, 47-46.

7. אהרוני, ח' (2003). כיוונים חדשים באבחון התנהגות פסיכומוטורית (II). החינוך הגופני

והספורט, נ"ח (4), 23-21.

8. אהרוני, ח' (2004). התפתחות פסיכומוטורית ופעילות גופנית לאוכלוסייה עם התנהגות

אוטיסטית. ספורטיפ, 12, עמ' 13-16.

9. אהרוני, ח' (2006). תנועה וספורט לאוכלוסיות מאותגרות: תנועה עם אתגר. דינמי 13, 72-70.

10. ברגמן, א' והוצלר, י' (1996). (עורכים). על שיקום במים. (מהדורה 2). רמת-גן: בהוצאת      

המחברים.

11. דיל, ד' (תשנ"ט). על ילדים, חושים ותנועה: התפתחות חושית-תנועתית, ליקויים, קשיים ודרכי עבודה – מדריך לגננת בגן הילדים הרגיל, המשולב והמיוחד. ירושלים: משרד החינוך התרבות והספורט.

12. הוצלר, י' (2004). העצמה פסיכולוגית-חברתית בקרב אנשים עם מוגבלות באמצעות פעילות גופנית. בתוך ר. לידור (עורך), התנהגות מוטורית: היבטים פסיכולוגיים וסוציולוגיים.

ירושלים: מאגנס, האוניברסיטה העברית.

13. הוצלר, י' (2004). שתף אותי: דוגמאות של שילוב תלמידים עם מוגבלות בפעילות גופנית. רמת-גן: אילן מרכז הספורט לנכים והקרן למפעלים מיוחדים, המוסד לביטוח לאומי.

14. הוצלר, י' חכם, ע' ברגמן א' ושיינברג, א' (1996). השפעת פעילות גופנית טיפולית על ילדים עם שיתוק מוחי. בתנועה, ג' (4), 494-472.

15. הוצלר, י', יעקוב, ת', אלמוסני, י' וברגמן, א' (2001). מדריך לשילוב ילדים עם מוגבלות

גופנית בבית הספר ובקהילה. תל-אביב: מופ"ת.

16. העמותה הישראלית למשחקים אולימפיים מיוחדים (1995?). אוגדן למאמן: אימון לחיים,

התוכנית לפיתוח מיומנויות ספורט. תל אביב: העמותה הישראלית למשחקים אולימפיים מיוחדים.

17. יזדי-עוגב, א' (1990). ליקויים התפתחותיים - פסיכומטריים אצל ילדים בעלי ליקויי למידה,

השלכות של ישום תכנית טיפולית. החינוך הגופני והספורט, 3. 10-7.

18. יזדי-עוגב, א' (1990). איפיונים התנהגותיים-פסיכולוגיים של ילדים בעלי ליקויי למידה

והשלכותיהם על שיעורי החינוך הגופני. הד הגן. חוברת א', 33-23.

19. יזדי-עוגב, א' (1992). ילדים כבדי תנועה: מאפיינים פסיכולוגיים ונוירומוטוריים. בתנועה,

3, 86-72.

20. יזדי-עוגב, א' (1995). התפתחות ולמידה מוטורית תקינה מול לקויה: היבטים תיאורטיים ויישומיים. מכון וינגייט: עמנואל גיל.

21. יזדי-עוגב, א' (2005). אני לא קלוץ! יש לי הפרעה התפתחותית בקואורדינציה (Developmental Coordination Diorder –DCD). חדרה: גבריאל הוצאה לאור.

22. לידור, ר' ויזדי-עוגב, א' (1996). התפתחות, ניתוח איכותי והעשרה של מיומנויות גופניות בסיסיות. מכון וינגייט עמנואל גיל.

23. שריל, ק' והוצלר, י' (1995). תורת הספורט הטיפולי. החינוך הגופני והספורט, 21, (2), 11-8.   

24. שרמן, ע' (1995). חינוך גופני וספורט לאוכלוסיות בעלות צרכים מיוחדים. (מהדורה

רביעית). מכון וינגייט לחינוך גופני ולספורט: עמנואל גיל.

     

איפה לגלוש? מקורות מידע מתוקשבים (לכניסה לאתרים - הקליקו לשם הארגון)

1.   המחלקה לנכים ולאוכלוסיות מיוחדות בחברה למתנ"סים

2.   אתר בזכות – המרכז לזכויות אדם לאנשים עם מוגבלויות

3.   אקי"ם

4.   ספיישל אולימפיקס ישראל

5.    אילן מרכז הספורט לנכים בישראל

6.    נגיש לכל - העמותה לקידום הנגישות

7.    אתר על פיגור שכלי ועם קישורים לאתרים אחרים

8.    אתר לפעילות גופנית מותאמת וספורט טיפולי, תחומי ידע וידע מקצועי של המרכז ללמידה פעילה והעצמה באילן רמת-גן

9.  מקום מיוחד –  הקליניקה המשפטית לזכויות אנשים עם מוגבלויות באוניברסיטת בר-אילן       

10.  שילובים – שילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים

11.  מרכז לאומי לפעילות גופנית מותאמת ולמוגבלות – ארה"ב

12.  מרכז לאומי לבריאות הילד ולהתפתחות בישראל (NICHD)

13.  שק"ל – שירותים קהילתיים למוגבל 

14.  מחמ"ד 

15.  האגף לחינוך מיוחד במשרד החינוך

16.  אתר התאחדות לספורט נכים בישראל באנגלית

17.  אתר התאחדות לספורט נכים בישראל בעברית

18.  אתר ארגון הספורט של העיוורים בישראל

19.  עמותת אתגרים

 

לסיכום

המידע המצוי במאמר זה נכתב על מנת לסייע למעוניינים ללמוד, להשתלם, למצוא מקום תעסוקה ולהתעדכן בתחום הפעילות הגופנית המותאמת. מידע זה גם מיועד לאנשי מקצוע, לגופים ולמוסדות, וכן לאנשים בעלי מוגבלויות שונות המחפשים פעילויות ואתגרים במסגרות מתאימות. מקריאת המאמר ניתן להתרשם שקיימת בישראל פעילות ענפה בתחום ושהאפשרויות לצמיחה ולהתפתחות אישית ומקצועית בתחום הפעילות הגופנית המותאמת הן רבות ובלתי מוגבלות. 


לא כל האפשרויות המצויות בישראל הוזכרו במאמר זה. ייתכן שנשכחו מקומות התמחות, מוסדות ומקצועות שונים, או שלא הוזכרו כאן כי אין לנו מידע על אודותם. מאמר זה דן באפשרויות המצויות בארץ בלבד. נשמח לקבל את תגובות הקוראים כדי שנוכל לעדכן מידע חשוב זה.

 

 

מקורות ביבליוגרפיים


אהרוני, ח' (2006). תנועה וספורט לאוכלוסיות מאותגרות: תנועה עם אתגר. דינמי 13, 72-70.

Sheril, C. (1993). Adapted physical activity, recreation, and sport: Crossdisciplinary and lifespan, (4th ed.). Dubuque, IA: W.C. Brown & Benchmark.

 

 

ד"ר חזי אהרוני – יו"ר העמותה הישראלית לפעילות גופנית מותאמת; מרצה בביה"ס למאמנים ולמדריכים במכון וינגייט ובביה"ס להשתלמויות של מועדון הספורט באוניברסיטת תל אביב; ובעל חברת אדוואנס, לשירותי פסיכולוגיה, חינוך והתפתחות אנוש



תגובות הוסף תגובה
1.כתבה מצויינתרעות04/01/09
2.מאמר מעולה - מכיל הכלשי25/11/09
3.אני מעריך את כל העבודה הקשה של –coupons online16/09/11
4.אהבתי את הבלוג שלך הרבהcoupons online15/11/11

גיליון מס' 18 - ספטמבר 2006, ספטמבר, 2006

כדור לבטן
ענת מאיר מציגה סדרת תרגילים לחיזוק שרירי הבטן עם כדור כוח גמיש


מציאות מדומה
אימון הדמיה הוא חלק חשוב בתוכנית האימונים. המטרה: להכיר את סיטואציית התחרות ואת תגובות הספורטאי ולהפחית את הלחץ


תשתחררו
כולם מכירים את חשיבות החימום לפני האימון, רבים מזניחים את השחרור וההרפיה אחריו. מולי אפשטיין מסביר כמה זה חשוב


משחק מנהלים
המאמן בעידן המודרני כבר איננו רק "מכונת אימונים" ונדרש להפגין גם כישורי ניהול שונים