חפש רק בנושא זה






הכי טוב

אופני כושר, הליכון או מכשיר חתירה – מהו מכשיר הכושר העדיף? במאמר שפורסם לאחרונה בניו יורק טיימס ותורגם גם ב"הארץ" נבחר דווקא האליפטיקל טריינר, שמאפשר אימון מהנה ושורף אנרגיה, עם לחץ מועט על הפרקים. ולמרות זאת המומחים ממליצים: כדאי לגוון
  05/12/05

כשנכנסים לרוב חדרי הכושר לא קשה להבחין אילו הם המכשירים המועדפים. בדרך כלל ניתן למצוא שורות של הליכונים שחונים מול מכשירי הטלוויזיה ובקרבתם מצטופפים גם אופני הכושר. ואכן, אלה הם שני מכשירי הכושר הפופולריים ביותר. לאחרונה קם להם מתחרה חדש: האליפטיקל טריינר (Elliptical Trainer), מכשיר שאמור לדמות ריצה ללא הפעלת לחץ על הפרקים.

אבל מבין כל המכשירים במועדון הכושר, איזה באמת הטוב ביותר? התאחדות יצרני מכשירי הספורט בארצות הברית מדווחת כי במכשירי המדרגות, שהיו להיט ענק בתחילת שנות ה-90, משתמשים כיום רק מעט יותר ממחצית המתאמנים שהשתמשו בהם בעבר. האם המשמעות היא שהם כבר לא יעילים? איזה מכשיר יעזור לנו לרזות הכי מהר? איזה יעשה זאת בלי להפעיל לחץ על הפרקים? ומי מהם הוא הטוב ביותר ללב?

כדי לסייע למתאמנים לקבל החלטה נבונה, התבקשו עשרה מומחים – רופאים, חוקרים ומאמני כושר אישיים – לדרג את חמשת המכשירים המתאימים ביותר לפיתוח סבולת לב-ריאה, לפי השאלות שהוזכרו וכן לפי שני קריטריונים נוספים: חיטוב השרירים שהמכשיר מציע; והתחושה הנוצרת במהלך אימונים קבועים – גורם המונוטוניות.

הליכון. מקום שני בסקרהמכשירים המועמדים היו ההליכון, אופני הכושר, מכשיר המדרגות, האליפטיקל טריינר ומכשיר החתירה.

המנצח, בהפרש ניכר, היה האליפטיקל טריינר. כל המומחים טענו שזהו מכשיר בעל מעלות רבות, ובעיקר ציינו את העובדה שהוא מאפשר אימון שורף אנרגיה הכולל לחץ מועט על הפרקים, וחשוב לא פחות – אימון מהנה.

כאשר משתמשים בו נכון, האליפטיקל טריינר מאמץ את שרירי מרכז הגוף והגוף התחתון, על אף שיש מומחים שסבורים כי נחוץ מחקר נוסף כדי לקבוע עד כמה השימוש בו אכן מאמץ את השרירים. "המכשירים הללו לא תמיד יעילים ביצירת התנגדות", אומר אדוארד קויל, מנהל מעבדת הביצועים האנושיים באוניברסיטת טקסס, אוסטין. "נראה שאנשים נעים עליהם ללא מאמץ".

אבל, כאמור, רוב המומחים הגיעו למסקנה שהאליפטיקל טריינר הוא הבחירה הטובה ביותר. מכשיר החתירה, שהפופולריות שלו ירדה פלאים ב-15 השנים האחרונות, הגיע במפתיע למקום השני בסקר, עם ההליכון. חלק מהמומחים טענו שמכשירי החתירה לא זוכים להערכה ראויה, כיוון שכאשר משתמשים בהם נכון הם מאפשרים אימון מקיף של קבוצות השרירים העיקריות ובהן שרירי הגב, המותניים, הזרועות והרגליים. למרות יתרונותיהם, נראה כי מכשירי החתירה דורשים מאמץ אינטנסיבי וקשה מדי בעיני מתאמנים רבים.

למרות נצחון האליפטיקל טריינר בסקר, המומחים מזהירים שאף אחד מהמכשירים לא מתאים לכולם כל הזמן, וממליצים להחליף בין המכשירים לפחות פעם בשבוע. אימון כזה (קרוס-טריינינג) מאפשר לעבוד על מגוון שרירים ולמנוע פציעות משימוש יתר.

"אנשים תמיד שואלים אותי, 'מה התרגיל הכי טוב?'" אומר ד"ר פול תומפסון, קרדיולוג בבית החולים הרטפורד. "התשובה שלי היא, 'מה אתם אוהבים לעשות?'". המכשיר הטוב ביותר, מסכימים המומחים, הוא זה שמצליח להזיז אתכם כל יום.



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
שר התרבות והספורט החדש, חילי טרופר, ביקר במכון וינגייט ואמר: "זהו מפגש עם ערכים של שאפתנות, מקצועיות ושליחות"

מפעלי קיץ 2020 יתקיימו השנה במתכונת ייחודית המשלבת למידה מקוונת והשתלמות מעשית במכון וינגייט. ההרשמה בעיצומה - אל תחמיצו!

בדרך לשגרה: חודש ביצוען של בדיקות הארגומטריה במרכז לרפואת ספורט ולמחקר

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג של ישראל

מועדון הכושר למנויים, שב לפעול בהתאם ובכפוף להנחיות משרד הבריאות

ספורטאי הסגלים האולימפיים של ישראל בספורט היחידני חזרו לאימונים בכפוף להנחיות משרד הבריאות

חודשו הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במתכונת מקוונת