חפש רק בנושא זה






השכלה תנועתית לצעירים: תוכנית פעילה

תוכנית "השכלה תנועתית ספורטיבית רחבה" (כפי שהוצגה בגיליון מס' 13 של "דינמי"), נועדה להעשיר את התלמידים הצעירים במיומנויות מוטוריות בסיסיות ובפעילויות גופניות שונות, שיהוו בסיס ליכולתם בענפי הספורט בעתיד. להלן חלק ב'
  16/01/06
מאמרים נוספים בתחום
התעלמות אמנותית
הד"ר הראשון לחינוך גופני – ד"ר דב אלדובי ז"ל 2009-1920
טדי קפלן – הספורט ההישגי לא יוצא לפנסיה
אמנות הבריאות
מאמרים נוספים בתחום
כדורגל 2008: זילות במעמד המאמן
הנוסחה להצלחה: רשמים מפיו של האנגלי האגדי, סר טרבור ברוקינג
כדורגל: המאמן הוא המנצח על התזמורת הזאת
"המכון הוקם ב- 1957. מאז, וינגייט הוא הבית השני שלי"
ספורט תחת אש
So Special
יוגה - כתרגול לילדי ADD/ADHD
שם המשחק: שיווק
אימון ממוחשב
איך עושים תחרות?
מי גאון של אמא?
הדרך למעלה
קיקר – המשחק שכובש את העולם בבעיטה
נטבול: כמו הכדורסל בראשיתו
משחק ביתי
חגורות גב: האם הן מונעות פגיעה בעמוד השדרה?
אופניים בחורף: רוכבים (גם) בסערה
זה היה סיפור של חורף. ויותר
מאמרים נוספים בתחום


המאמר הקודם בנושא תוכנית "השכלה תנועתית ספורטיבית רחבה" עסק ברציונל התוכנית ובמטרותיה והסביר מדוע כדאי להתערב בהכשרה הספורטיבית של ילדים כבר בכיתות א'-ד', גילים 10-6.


המאמר הנוכחי מתמקד בשלבי ההישג שהספורטאי הצעיר עובר עד להיותו ספורטאי בוגר והישגי, ושם דגש מיוחד על שלב ההכשרה הראשונית (כיתות א'-ד', גילאי 10-6). כמו כן, המאמר יעסוק בעקרונות העבודה ושיטת ההפעלה של התוכנית, ויפורטו בו נושאי האימון והדגשים לעבודה עם קבוצות הגילים השונות וכן פעולות העשרה.

 

התיאוריה של תורת האימון הרב-שנתית, כפי שמופיעה בכל מקור מקצועי ובתרשים הבא, מצביעה על  ארבעה שלבי אימון מרכזיים של הספורטאי עד להיותו ספורטאי בוגר והישגי, בסביבות גיל 20. מעבר בין השלבים כולם, חשוב והכרחי להתפתחותו המיטבית של הספורטאי, אם כי יכולה ואף קיימת סטייה מסוימת בהגדרת הגילים (המבוססת על התפתחות ביולוגית).

 

פירמידת ההישג




ההכשרה הראשונית: ההכשרה הבסיסית הכללית, המיועדת לתלמידי כיתות א'- ד', גילאי 10-6. מטרתה להעניק לילדים הצעירים בסיס תנועתי עשיר, מיומנויות יסוד ויכולות גופניות מגוונות בהתאם לצורכי הגיל. בתקופת אימון זו אין התמקצעות (למעט בענפים כגון התעמלות ושחייה) ואין התמקדות בענף ספורט ספציפי. תוכנית "השכלה תנועתית ספורטיבית רחבה" מתמקדת בעיקר בשלב זה.

הבנייה האתלטית: זהו שלב לימוד ותרגול היסודות. הוא מיועד לתלמידי כיתות ה'- ח', גילאי 14-10. זהו שלב אופטימלי לקליטת מיומנויות אתלטיות וללימוד יסודות וטכניקות במגוון ענפים וביניהם משחקי כדור. גם בשלב זה, עדיין אין התמקצעות והתמחות, אך החלק הספציפי מתחיל לתפוס מקום משמעותי יותר. דבר זה נעשה לא על חשבון בנייה אתלטית, אלא בעקבות תוספת שעות אימון.


ההתמחות:
שלב ההתמחות מיועד לתלמידי כיתות ט'- י"ב, גילאי 18-14. בשלב זה מתחיל תהליך השינוי המשמעותי באימונים. האימון הופך להיות יותר ממוקד וספציפי ומתעסקים בו פחות במגוון מיומנויות. האימון בשלב זה דומה באופיו לאימון של קבוצת בוגרים. בסיום שלב זה הופך הספורטאי לבשל.

ההופעה המיטבית: זהו שלב של אימוני ההישג, המיועד לגילאי 19 ומעלה. התלמידים סיימו את בית הספר וכעת הם קוצרים את הפירות. תקופה זו יכולה להימשך שנים והיא מושפעת מתהליכי אימון, מפציעות ועוד.



שלב ההכשרה הראשונית: עקרונות העבודה

 

בשלב ההכשרה הראשונית, התוכנית שמה דגש על כמה עקרונות חשובים ביותר:

 

  1. עידוד להתפתחות רב תחומית: הילד אוהב להיות בתנועה, התנועה נחוצה לו ותורמת לו מבחינה גופנית, שכלית, נפשית וחברתית. קשה מאוד ואפילו בלתי אפשרי להעשיר ילדים במיומנויות יסוד ללא הידע וההבנה בדבר התהליכים התנועתיים שבהם מעוצבות תנועות גופניות כמו הליכה, ריצה ותפיסת כדור. לכן יש להתמקד בצורות התקדמות מגוונות, בסוגי קפיצה שונים, בזריקות, בשיווי משקל, בתנועה קצבית, בגלגולים ועוד.
  2. התאמת המשימות ליכולת: חשוב להתאים את רמת המשימות ליכולת הספורטאים בכדי שיחוו הצלחה וישתפרו.
  3. שילוב לימוד עם הנאה: הפעילות צריכה להיות מהנה ומשמעותית לילדים בכדי שהפעילות הגופנית תהיה חלק מאורח חייהם שנים ארוכות.
  4. עניין ויצירתיות: האימונים צריכים לגרות את הילדים, לאתגרם ולעורר בהם יצירתיות ויוזמות עצמאיות.
  5. שימוש במשחק ככלי הכנה: המשחק הנו אמצעי להעברת מסרים, תכנים וערכים. המשחקים מפתחים אסטרטגיות, קבלת החלטות ושימוש בראייה פריפרית.
  6. פיתוח ערכים: במיוחד בגיל הצעיר יש להדגיש ערכים כמו שיתוף פעולה, משמעת, משחק הוגן ושמירה על אורח חיים בריא.



דגשים לעבודה


כאמור, שלב ההכשרה הראשונית עוסק במגוון רחב של מיומנויות יסוד. בטבלה שלהלן מוצגות מיומנויות שונות ודגשים לעבודה בכל גיל. כמובן שיש להתאים את המיומנויות והדגשים לגיל הביולוגי של הילדים.



המיומנות

כיתה א'

כיתה ב'

כיתה ג'

כיתה ד'

יכולות פסיכומוטוריות (שיווי משקל, התמצאות במרחב, קינסתזיה)

דגש רב

דגש רב

דגש (יותר על שיווי משקל)

דגש

חיזוק קבוצות שרירים גדולות

דגש

דגש

דגש

דגש

טיפול ושליטה בכדור (מכל הסוגים)

דגש

דגש

דגש רב

דגש רב

משחקי מהירות

 

דגש

דגש

דגש

דגש

מיומנויות תנועה מגוונות
תנועות לכיוונים שונים ובמישורים שונים, תפיסות, משיכות, מעבר מעל ומתחת לחפצים וכו'

דגש

דגש

דגש

דגש

מיומנויות מענף האתלטיקה

-

-

דגש

דגש

התעמלות ואקרובטיקה

שילוב של התעמלות ומיומנויות תנועה מגוונות

שילוב של התעמלות ומיומנויות תנועה מגוונות

דגש רב

דגש רב

שימוש במכשירי יד

דגש

דגש

דגש (תוספת משחקי מחבט)

דגש (תוספת משחקי מחשב)

 

 

עקרונות פעולה

* התוכנית תפעל שלוש פעמים בשבוע, בעיקר במסגרת יום הלימודים ובנוסף על שיעורי החינוך הגופני.
* בכיתות א' ו- ב' משך האימונים יהיה שעה אחת ואילו בכיתות ג' ו-ד' הם יימשכו שעה וחצי.
* האימונים יתקיימו בקבוצות מעורבות (בנים ובנות).
* מספר הילדים בכל קבוצה ינוע בין 20-15.
* התוכנית תעודד את הילדים לפעילות גופנית גם בזמנם החופשי.



מעקב


היחידה לטיפוח ספורטאים צעירים מצטיינים בהתאחדות הספורט לבתי הספר תעקוב אחר ביצוע התוכנית ותפקח עליה. המעקב יבוצע על ידי סיורים במוקדי הפעילות ודיווחים שוטפים של רכזי התוכנית בכל רשות ורשות.

בנוסף, כל משתתף בתוכנית יעבור מבדקי יכולת גופנית, ויתקיים תיעוד של נתוניו האנתרופומטריים (גובה, משקל וכדומה).



פעולות העשרה


נוסף על הפעילות שבמסגרת התוכנית, מומלץ לקיים קייטנת ספורט רב תחומית שתפעל בחופשת הקיץ בבית הספר או ברשות המקומית ותופעל על ידי מורי ומאמני הרשות. תוכני הקייטנה ייגזרו מתוך נושאי האימון הרלוונטים. כמו כן, מומלץ לקיים ימי עיון, ימי כיף וימי אתגר להורים ולילדים, וכל זאת בכדי להעשיר את הילדים בנושאים הקשורים לפעילות גופנית ואורח חיים בריא. בנוסף לימי הכיף והקייטנות, מומלץ לקיים ימי ספורט עירוניים, שיתמקדו בענפי הספורט השונים, על-פי הגילים (ככל שעולים בגיל מומלץ לקיים יותר ימים כאלה).

 


סיכום


התוכנית "השכלה תנועתית ספורטיבית רחבה" מציגה קווים מנחים לפעילות תלמידים בגיל הצעיר, החל בכיתה א' ועד כיתה ד' (גיל 10-6). מטרת התוכנית היא להעשיר את התלמידים בגילים הללו במיומנויות מוטוריות בסיסיות, ולחשוף אותם לפעילויות גופניות שונות, שיהיו המצע שעליו תיבנה יכולתם בענפי הספורט שבהם יבחרו לעסוק.

 

התוכנית, כך אנו מקווים, תהיה מענה לכל אותן קבוצות ספורט העוסקות כבר בגיל 7-6 בהתמחויות בענפי ספורט ספציפיים ובכך מונעות בנייה נכונה והדרגתית של הספורטאי הצעיר בתחילת דרכו.

 

התוכנית תסייע לבנות תרבות ספורט במדינת ישראל, לפתח תשתית ספורטיבית רחבה של צעירים מוכשרים ולקדם את ספורטאי ישראל להישגים טובים יותר בזירה הבינלאומית, ובמקביל תפתח את הפעילות הגופנית ותתרום לחברה בריאה יותר.

 

חוברת עבודה מפורטת בנושא "השכלה תנועתית ספורטיבית רחבה" ניתן להשיג במשרדי התאחדות הספורט לבתי הספר בישראל, טלפון: 03-5619080.
 

* מקורות ספרותיים למאמר שמורים במערכת "דינמי און ליין".




יורם כהן - מנהל היחידה לטיפוח ספורטאים צעירים מצטיינים בהתאחדות הספורט לבתי הספר בישראל


יניב אשכנזי - מתאם מדעי, היחידה לטיפוח ספורטאים צעירים מצטיינים בהתאחדות הספורט לבתי הספר בישראל

 

 

 



תגובות הוסף תגובה
1.איפה מפעילים תכנית כזאת?zla16/05/08
משחק מנהלים
המאמן בעידן המודרני כבר איננו רק "מכונת אימונים" ונדרש להפגין גם כישורי ניהול שונים


תשתחררו
כולם מכירים את חשיבות החימום לפני האימון, רבים מזניחים את השחרור וההרפיה אחריו. מולי אפשטיין מסביר כמה זה חשוב


מציאות מדומה
אימון הדמיה הוא חלק חשוב בתוכנית האימונים. המטרה: להכיר את סיטואציית התחרות ואת תגובות הספורטאי ולהפחית את הלחץ


כדור לבטן
ענת מאיר מציגה סדרת תרגילים לחיזוק שרירי הבטן עם כדור כוח גמיש