חפש רק בנושא זה






עניין לחוץ: רכיבה על אופניים ופריון הגבר

הבשורות הרעות: הטמפרטורה שנוצרת בשק האשכים ברכיבה על אופניים, הלחץ והחבטות שהאשכים סופגים מהכיסא - עלולים להשפיע לרעה על ספירת הזרע. הבשורות הטובות: התופעות לא מאפיינות את הרוכב הממוצע
  16/01/06
מאמרים נוספים בתחום
התעלמות אמנותית
הד"ר הראשון לחינוך גופני – ד"ר דב אלדובי ז"ל 2009-1920
טדי קפלן – הספורט ההישגי לא יוצא לפנסיה
אמנות הבריאות
מאמרים נוספים בתחום
כדורגל 2008: זילות במעמד המאמן
הנוסחה להצלחה: רשמים מפיו של האנגלי האגדי, סר טרבור ברוקינג
כדורגל: המאמן הוא המנצח על התזמורת הזאת
"המכון הוקם ב- 1957. מאז, וינגייט הוא הבית השני שלי"
ספורט תחת אש
So Special
יוגה - כתרגול לילדי ADD/ADHD
שם המשחק: שיווק
אימון ממוחשב
איך עושים תחרות?
מי גאון של אמא?
הדרך למעלה
קיקר – המשחק שכובש את העולם בבעיטה
נטבול: כמו הכדורסל בראשיתו
משחק ביתי
חגורות גב: האם הן מונעות פגיעה בעמוד השדרה?
אופניים בחורף: רוכבים (גם) בסערה
זה היה סיפור של חורף. ויותר
מאמרים נוספים בתחום


 

רבות נרמז על הקשר בין רכיבה ממושכת על אופניים לבין פגיעה ביכולת הרבייה, אך סדרת מחקרים שפורסמה לאחרונה בעיתון רפואי מוביל בתחום (Journal of Sexual Medicine) שופכת מעט אור על הנושא. כתבה זו תנסה להציג את עיקרי הממצאים המצטברים, אשר חלקם מפתיעים וחלקם כלל לא, וכן תיתן טיפים להמשך חיים פוריים.

קודם כל, יש לזכור שלמרות התהיות שהתעוררו לגבי פגיעתה של רכיבה ממושכת על יכולת הפריון, הרי יש יותר הוכחות לכך שרכיבה משפרת את הבריאות הכללית, בייחוד לאור תרומתה לסבולת לב-ריאה. כאשר גבר מרגיש תחושת נימול באזור המפשעה, בעיקר באזור אשר לחוץ לכיסא האופניים, זה לא מצביע בהכרח על פגיעה ביכולת הרבייה. גם במקרה שיכולת זו פוחתת קלות, עדיין לרוב רוכבי האופניים יהיו מספיק זרעונים בתנועה, שיספיקו להפרות את הביצית המצפה להם בכיליון עיניים בסוף המסלול.

הרוכב הממוצע אינו רוכב מרחק אשר צריך לגרום לו דאגה בקשר ליכולת הפריון שלו. לא רק זאת, היתרון של רכיבה על אופניים מבחינת שיפור סבולת לב-ריאה מגמד את הפגיעה האפשרית בתפקוד המיני. פוריות בדרך כלל משקפת גם מצב בריאות כללי. אם האדם בריא ומנהל אורח חיים בריא, רוב הסיכויים שגם איכות הזרע שלו תהיה תקינה. הימנעות מהשמנת יתר והפחתת מתח נפשי הן גורמים חשובים בשמירה על פוריות בריאה, ורכיבה על אופניים עשויה להיות מרכיב חשוב בהשגת מטרות אלו.


עם זאת, על פי מחקר אחד, גברים שהשתתפו בתוכנית רכיבה במסלול הררי ממושך על משטח קשה היו חשופים יותר לספירות זרע נמוכות וכן לבעיות רפואיות באשכים, לעומת קבוצת בקרה שכללה גברים שאינם רוכבי אופניים. חשוב לציין, שהגברים שהשתתפו במחקר זה בילו ברכיבה יותר משעתיים ביום, ששה ימים בשבוע, במשך תקופה של שבע עד 28 שנים - הרבה יותר מכל רוכב אופניים ממוצע. באותו מחקר נמצא שספירת הזרע הנמוכה בקרב הרוכבים נבעה קרוב לוודאי מטמפרטורה גבוהה יותר בשק האשכים בעת המאמץ הפיזי, אשר הורסת זרע. הטמפרטורה היא הסיבה שהאשכים אינם באותו גובה ונמצאים בשק בעל יכולת ניידות מחוץ לגוף. כתוצאה מכך, כאשר טמפרטורת הגוף עולה, למשל בעת מחלת חום, האשכים יורדים בתוך השק על מנת להתרחק מחום הגוף, ולהיפך, כאשר לאדם קר שק האשכים מתכווץ והאשכים עולים לכיוון הגוף על מנת להתחמם.


עובדת היות האשכים לחוצים בין הגוף לבין כיסא האופניים בעת הרכיבה אינה מסייעת להם במיוחד. כאשר האשכים נחבטים שוב ושוב בכיסא שמתחתם, החבלות והזעזועים החוזרים ("מיקרו-טראומות") עלולים לגרום להיווצרות משקעי סידן בשק האשכים, ואלה לכשעצמם עלולים לגרום להצטלקות בכלי הדם באשכים ולירידה בתנועתיות הזרעונים. בנוסף, לחץ ממושך עלול לפגוע בעצבים אשר עוברים בחיץ הנקבים (פרינאום - האזור שבין שק האשכים לבין פי הטבעת) וכן באספקת הדם לאיבר המין. הפגיעה באספקת הדם לאחר רכיבה ממושכת עלולה להשפיע גם על איכות הזקפה, בייחוד לאחר הרכיבה עצמה. יכולת הזקפה מתאוששת בדרך כלל לאחר שעה-שעתיים, אם כי לעתים מגיעים לפגיעה בלתי הפיכה. על כך בפירוט, במאמר נפרד.

יצרני האופניים הגדולים בעולם מודעים לבעיה זו ומנסים בסיוע מומחים מתחום הארגונומיה והאנטומיה לבנות מושבים שיגרמו ללחץ מופחת על אזור חיץ הנקבים. בשוק קיימים מגוון פתרונות מבחינת מבנה המושב, כמו חריץ ארוך במרכזו עד לקדמת הכיסא, שינוי בזווית המושב והשטחת הכיסא. העיקרון הוא, כאמור, הפחתת הלחץ באזור למינימום. גם אתרי האינטרנט מלאים בדגמים ושיפורים לכיסא הרכיבה, החל בציפוי ג'ל או סיליקון גמיש למושב בסכום פעוט ועד לדגמים חדישים במאות דולרים. בדגמים אחרים מבוצע שינוי במבנה האופניים כולו, והלחץ מוסר לחלוטין, על ידי שינוי מנח הישיבה. כך, לדוגמה, דגם הקרוי "המחסל" (The Eliminator) מתפקד כאופני ישיבה.

 


 

קיימות דרכים נוספות למניעת נזק למערכת הרבייה:

* הפניית החלק הקדמי (ה"אף") כלפי מטה במספר מעלות בעת קביעת גובה המושב.

* ישיבה זקופה בזווית של 90 מעלות (בניגוד לישיבה כפופה קדימה בזווית חדה).

* תנוחת הישיבה של רוכב מקצועי היא אווירו-דינמית, תוך ישיבה על קצה המושב. לרוכב חובב מומלץ להימנע מכך תוך ויתור על מהירות מקסימלית.

*בעת התאמת גובה המושב יש לבדוק שהרגל אינה נמתחת לגמרי בעת יישורה, ושנשאר כיפוף קל בברך, המקל על נשיאת המשקל.

* עמידה תוך כדי רכיבה כל 10 דקות על מנת לשחרר לחץ למינימום ולחדש את זרימת הדם לאזור חיץ הנקבים.

* מומלץ להתרומם מעל המושב כאשר חוצים מסילת רכבת או מכשולים למיניהם, על מנת שהרגליים יספגו את הקפיצה ויפחיתו את הזעזועים לאזור הרגיש.

* יש לשים לב למקרים שבהם מופיעה תחושת נימול באזור.

 

ללא קשר לרכיבה על אופניים, יש דרכים נוספות להעלות את פוטנציאל הפריון, כגון הימנעות והפחתת צריכת אלכוהול ועישון, אשר ידועים כגורמים הפוגמים באיכות הזרע. גם סמים קלים, כגון מריחואנה וכן סטרואידים אנאבוליים (המשמשים ספורטאים רבים לבניית מסת שריר) פוגעים בבריאות הזרע. תא זרע מתפתח במשך תקופה של כשלושה חודשים, כלומר איכות הזרע בהווה משקפת את אורח החיים שלושה חודשים קודם. שיפור על כן יתרחש שלושה חודשים לאחר השינוי באורחות החיים.


רוכב אופניים שמרגיש כאב חוזר או נימול באזור החלציים בעת רכיבה ממושכת או כל מי שמודאג מפוטנציאל הרבייה שלו, מומלץ שיעשה בדיקת זרע פשוטה בהפניה מרופא המשפחה. במקביל, ניתן לערוך את השינויים שהוזכרו בכתבה. עצה נוספת היא לגוון את הרכיבה על האופניים על ידי אימון באופני ישיבה, שבהם אין כלל לחץ על אזור חיץ הנקבים, אלא רק על עצמות האגן. באופן זה גם ממשיכים ליהנות מהתועלת הגופנית באימון אופניים וגם נהנים מהרכיבה באוויר הפתוח ובחברת שותפים לאימון.



 ד"ר רפי חרותי - רופא מומחה בשיקום ומנהל המרפאה לשיקום מיני במרכז הרפואי "רעות", יד אליהו, תל-אביב; רופא ספורט, יו"ר הוועדה הרפואית של ההתאחדות הישראלית לספורט נכים וחבר הוועדה הרפואית של הוועד האולימפי; חבר סגל בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר, באוניברסיטת תל-אביב

  



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
משחק מנהלים
המאמן בעידן המודרני כבר איננו רק "מכונת אימונים" ונדרש להפגין גם כישורי ניהול שונים


תשתחררו
כולם מכירים את חשיבות החימום לפני האימון, רבים מזניחים את השחרור וההרפיה אחריו. מולי אפשטיין מסביר כמה זה חשוב


מציאות מדומה
אימון הדמיה הוא חלק חשוב בתוכנית האימונים. המטרה: להכיר את סיטואציית התחרות ואת תגובות הספורטאי ולהפחית את הלחץ


כדור לבטן
ענת מאיר מציגה סדרת תרגילים לחיזוק שרירי הבטן עם כדור כוח גמיש