חפש רק בנושא זה






מיליון כדורים, עיניים למטרה. סטריק

המשחקים האולימפיים בבייג'ין יתקיימו בעוד יותר משנתיים, אבל בשביל גיא סטריק ההכנות בעיצומן. בגיל 41, הוא מתכונן לאולימפיאדה הרביעית שלו, וטוען שהוא בכושר טוב מתמיד. יסמין להב פגשה אותו לשיחה מטווחת היטב
  07/03/06
מאמרים נוספים בתחום
האם יוסיין בולט היה יכול להשיג תוצאה טובה יותר?
הג'ודוקא, אריק זאבי, התקווה הגדולה לשמוע את התקווה בבייג'ין
מים עכורים – פרשיית הסימום של השחיין מקס ג'ייבן
תכנית האימון האולימפית
מאמרים נוספים בתחום
קפיצים ברגליים
חותרת, מתמידה ומשתפרת
המשחקים האולימפיים - הדור הבא
אליס שלזינגר. תקווה שמוכנה להתממש
המעטפת המפנקת של הסגל האולימפי
מאמרים נוספים בתחום



גיא סטריק
יהיה בקרוב בן 41. בגיל שבו רוב הספורטאים האולימפיים כבר תלו מזמן את הנעליים ופרשו לענייניהם, סטריק, שכבר הופיע בשלוש אולימפיאדות, ממשיך להתאמן ולהתחרות לקראת בייג'ין 2008, ואפילו מרגיש שהוא במגמת עלייה.

סטריק: "אני בשלהי הקריירה, זה נכון, אבל אני לא זקן. יש עוד כמה קלעים טובים מאוד בעולם בגיל שלי, ויש גם יותר מבוגרים ממני שהם טובים מאוד. בטווח הגילים 40-35 נמצא חלק גדול מהצמרת העולמית. הקליעה היא ענף שניתן להמשיך בו עד גיל מאוחר יחסית לענפים אחרים, מכיוון שלוקח זמן להגיע לבשלות המנטלית ולניסיון שכל כך חשובים . אני כנראה מאלה שמצליחים בשלהי הקריירה שלהם כי השנים האחרונות הן השנים הכי טובות שלי".

בשיא כוחו. גיא סטריק     צילומים: אבי שי- יש מחשבות על פרישה?

"כרגע בטוח שלא, כי אני בשיא שלי. במקום כלשהו אני יודע שזה יגיע, אי-אפשר לירות לנצח. אני חושב שאהיה בשל יותר באולימפיאדה הזאת ושיהיה יותר קל לפרוש עם מדליה אולימפית".

השיא שעליו מדבר סטריק הוא הזכייה באליפות אירופה ביולי האחרון והעובדה כי משנת 2002 רשומה לזכותו נוכחות קבועה בצמרת העולמית במקצוע שלו (רובה חופשי, מצב שכיבה, 50 מטר, 60 כדור), כולל מספר זכיות בתחרויות הגביע העולמי ומקום ראשון בדירוג העולמי ב- 2004, השנה האולימפית.

 - איך אתה מסביר את העובדה שאתה מצליח מאוד בגביעי עולם ובאליפויות אירופה ובאולימפיאדות פחות?

"קליעה היא ענף שבו אתה יכול לנצח ביום אחד ואחרי שבוע להיות במקום 30-20 ואף אחד לא ירים גבה, כי השונות המנטלית מיום ליום גדולה ומשפיעה מאוד. זה לא כמו בענפים אחרים, שבהם הכושר הפיזי דומיננטי ולא יכול להשתנות בטווחי זמן קצרים. בריצה, למשל, ספורטאי שרץ 100 מטר ב- 9.90 שניות לא ירוץ פתאום ב- 12 שניות - אין דבר כזה. צריך להבין שבקליעה לחלק המנטלי יש משמעות הרבה יותר גדולה מענפים אחרים ולתרגל אלימפיאדה באימונים אי-אפשר".


- היה מוגזם לצפות ממך למדליה באתונה?

"לא. זה ממש לא היה מוגזם. ניצחתי את התחרות הקדם-אולימפית, באותו מטווח, נתתי עונה מצוינת לפני זה והייתי מדורג שני בדירוג העולמי בזמן האולמיפיאדה, כך שמדליה היתה ריאלית. זה שזה לא קרה - זה לא קרה לעוד כמה קלעים בעולם שהיו מועמדים. זה לא צריך לקרות אבל זה יכול לקרות. אני מקווה שבאולמיפיאדה הבאה החלום שלי כן יתגשם".

יום אימונים מפרך.   צילומים: אבי שי- אם היית ספורטאי מג'ודו או משיט, אני מניחה שכאלוף אירופה ומדורג בין הראשונים בעולם, כבר היו רואים ראיונות איתך בעיתונים הגדולים. האם יש בעיה עם יחסי הציבור של הקליעה?

"כן. זה ספורט סטטי שלא מצטלם טוב, אני לא עושה איפון לאף אחד ואני לא הולך עם בגד ים וחושף שרירים. אולי הבעיה המרכזית היא שאין לנו עדיין מדליה אולימפית. לפני שלג'ודו ולשיט היו מדליות גם להם לא היו שערים בעיתונים. כנראה שמה שצריך לעשות זה להביא מדליה. אני גם לא טיפוס שרודף פרסום. אם הייתי רוצה הייתי יכול להכניס את עצמי לעיתונים וספורטאים עושים את זה. עם זאת, אני חושב שזה חשוב שיכירו אותך ואת הענף. לפני כמה שנים אנשים לא ידעו מה זה איפון בג'ודו והיום כל אחד יודע".


- לטובת רבים שלא מכירים את הענף, איך מתאמנים בספורט שהוא כל-כך מנטלי?

"האימונים נחלקים לאימון הטכני עצמו, האימון הגופני והאימון המנטלי. קלע צריך כושר אירובי טוב, אמנם לא צריך להיות רץ מרתון, אבל כשיש כושר אירובי טוב, הדופק נמוך יותר ויכולת הריכוז טובה יותר".

סטריק: "מי שמתחרה בירי משלושה מצבים (עמידה, כריעה ושכיבה) צריך גם רגליים חזקות ושרירי בטן וגב חזקים, כי יורים עם רובה ששוקל בין 8-5.5 ק"ג והמשקל הזה מעמיס מאוד על הגב. לי, למשל, הגב דפוק מהרבה שנים של קליעה בשלושה מצבים. זה מצב מעוות ומאוד לא טבעי לעמוד בו.

"בתחום המנטלי אני נעזר בפסיכולוג נועם אייל (מהמחלקה למדעי ההתנהגות ומתודולוגיה, המרכז הרפואי ע"ש ריבשטיין, מכון וינגייט) ועובד על טכניקות של הרפיה, מיקוד נכון, החשיבה בזמן הביצוע - יש דברים שצריך לחשוב עליהם ויש דברים שאסור לחשוב עליהם, שרק יכולים להפריע".


מה למשל?

"כל חשיבה על עבר או עתיד מלחיצה. נניח שאני נמצא בעיצומו של תרגיל שבו אני יורה 60 כדורים, ואני אחרי 25 כדורים. המחשבה על מה שיריתי עד עכשיו יכולה להלחיץ מאוד אם יריתי טוב מאוד ויכולה לייאש אם יריתי לא טוב. החשיבה על מה שיהיה גם מלחיצה. צריך לדעת להתנתק ולחשוב רק על כדור אחד כל פעם, לחשוב הווה, וזה מאוד מאוד קשה.

"בניגוד לענפים אחרים, שבהם מותר לצאת מריכוז מדי פעם, בקליעה אי-אפשר. במקצוע שבו אני מתחרה צריך לירות 60 כדורים תוך שעה-שעה ורבע, שבמהלכן אני צריך להיות כל הזמן בריכוז. ברגע שאיבדתי ריכוז אין דרך חזרה. זה לא כמו בכדורגל, שאם ספגת גול אתה יכול להבקיע שניים ולנצח. בקליעה כל נקודה שהפסדת - אי-אפשר להחזיר אותה ונגמר הסיפור. בנוסף, התוצאות במקצוע הזה קרובות מאוד למקסימום - 600 נקודות, ולכן אני לא יכול להרשות לעצמי לאבד נקודות. אובדן ריכוז בכדור או שניים ונגמרה התחרות.

"בתחרות הדופק עולה מאוד בגלל ההתרגשות. במצב של שכיבה סטטית כל פולס של דופק משמעותי וחייבים ללמוד להתמודד עם זה. נוסף על כך יש רצועה שלוחצת על היד בלחץ של כמה עשרות ק"ג וכך גם בכתף. הרצועות גורמות כאבים שבנאדם רגיל לא יכול לסבול, וזה דורש שנים של אימונים לדעת להתעלם מהכאב. בסוף תחרות כזאת, שאגב, מי שמסיים בין שמונת הראשונים עולה לגמר ויורה עשרה כדורים נוספים, אתה גמור, קודם כול מנטלית".

בימים אלה סטריק מתאמן לתחרות גביע העולם שתתקיים במרץ, בסין. בקליעה מתקיימות ארבע תחרויות גביע העולם במשך השנה. המקום הראשון בהן נותן כרטיס לאולימפיאדה, לכן כל הקלעים הטובים בעולם מגיעים אליהן והן מקבילות ברמתן לאליפות העולם, שתתקיים השנה ביולי, בזאגרב.

קשיים פיזיים ומנטליים

הצטרפתי אליו לאימון כדי לטעום קצת מהספורט הזה ולראות איך בסופו של דבר, אחרי כל הקשיים הפיזיים והמנטליים שהוא תיאר, פוגעים בול במטרה. לפני האימון הוא עוטה עליו חליפה עבה ומסורבלת שנועדה, כך הוא מסביר, לסייע ביציבות ולמנוע את הכאבים של הרצועה שמהדקת את הרובה לזרוע. "המכנסיים בשכיבה לא משמעותיים אבל במצב עמידה הם מחזיקים את הגב ויש להם משמעות עצומה. אני לובש אותם רק בשביל הבידוד מהקרקע והקור. עדיף ששום דבר לא יטריד בזמן הירי", הוא מוסיף.

את האימון הוא מבצע בשכיבה על מיטה ולא על הקרקע, בהתאם לגובה המטרות באתר התחרות בסין, ובשלב זה הוא כבר מתאמן עם הקנה של התחרויות.

סטריק: "הרובה מותאם לי ממש אישית, לתנוחת הלחי שלי. בדרך-כלל, הכת ישרה ואצלי היא בשיפוע מסוים. בנוסף, יש צמצם שמשנה את עומק השדה בהתאם לעין שלך, יש פילטרים שמשתמשים בהם בתנאי מזג-אוויר שונים, ויש משקולות שמרכיבים על הרובה ומשנות את האיזון שלו. ההתאמה היא עד לרמת הגרם והמילימטר.

"לתחמושת עצמה יש חשיבות עצומה בביצועים. לרוח, למשל, יש אפקט עצום על היכולת ביום נתון ויש סדרות של כדורים שידוע שהן מתנהגות טוב יותר ברוח. כשיש רוח צריך לדעת לקרוא את הדגלים ולכוון לפיהם. התפקוד ברוח הוא מיומנות שנלמדת במשך שנים ארוכות וזו האומנות של הקליעה".



- כמה כדורים אתה יורה באימון?

בין 200-75 כדורים באימון. היו שנים שהייתי יורה ממוצע של 25 אלף כדורים בשנה. אני מעריך שבכל הקריירה יריתי יותר ממיליון כדורים.




גיא סטריק - הישגים בולטים

1996 – אולימפיאדת אטלנטה, מקום 13 מתוך 45, רובה חופשי 3*40; מקום 26 מתוך 52, רובה חופשי 60 שכיבה.
1997 – מקום 1, גביע העולם, מילאנו, איטליה, רובה חופשי 60 שכיבה.
1998 – מקום 4 אליפות העולם, ברצלונה, ספרד, רובה חופשי 60 שכיבה.
2000 – אולימפיאדת סידני, מקום 25 מתוך 54, רובה חופשי 60 שכיבה; מקום 32 מתוך 44, רובה חופשי 3*40.
2002 – מקום 4, גביע העולם, אטלנטה, ארה"ב, רובה חופשי 60 שכיבה; מקום 2, גביע העולם, שנחאי, סין, רובה חופשי 60 שכיבה.
2003 – מקום 1, גביע העולם, מינכן, גרמניה, רובה חופשי 60 שכיבה, 598 נק' מתוך 600 אפשריות; מקום 5, אליפות אירופה, צ'כיה, רובה חופשי 60 שכיבה.
2004 – מקום 1, גביע העולם, אתונה, יוון, רובה חופשי 60 שכיבה - שיא ישראלי: 599 נק' מתוך 600 אפשריות.
2004/05 – מקום 1 בדירוג העולמי.
2004 – מקום 15 מתוך 46, אולימפיאדת אתונה, רובה חופשי 60 שכיבה.
2005 – מקום 1, אליפות אירופה, בלגרד, סרביה, רובה חופשי 60 שכיבה.
2006 – נכון לכתיבת שורות אלו סטריק מדורג שלישי בדירוג האירופי.




יסמין להב - עורכת המשנה של אתר וינגייט ומגזין "דינמי און ליין"

 



תגובות הוסף תגובה
1.מחזיקים אצבעותאבי לגמן08/03/06
2.good luckjosh kamien16/04/06
משחק מנהלים
המאמן בעידן המודרני כבר איננו רק "מכונת אימונים" ונדרש להפגין גם כישורי ניהול שונים


תשתחררו
כולם מכירים את חשיבות החימום לפני האימון, רבים מזניחים את השחרור וההרפיה אחריו. מולי אפשטיין מסביר כמה זה חשוב


מציאות מדומה
אימון הדמיה הוא חלק חשוב בתוכנית האימונים. המטרה: להכיר את סיטואציית התחרות ואת תגובות הספורטאי ולהפחית את הלחץ


כדור לבטן
ענת מאיר מציגה סדרת תרגילים לחיזוק שרירי הבטן עם כדור כוח גמיש