חפש רק בנושא זה






חשיפה למים: משחקי הסתגלות והתמצאות

חשיפה הדרגתית למים דרך פעילויות ומשחקים תורמת להתמצאות, להסתגלות ולייעול הלמידה של מיומנויות שחייה בסיסיות. שיטה זאת מתאימה במיוחד לאוכלוסיות מאותגרות ולילדים צעירים. ד"ר חזי אהרוני מביא שלל דוגמאות
  05/03/06
מאמרים נוספים בתחום
כוח הסוס
תוכנית להצלחה
פעילות גופנית למען השקט
במגמת התאמה
מאמרים נוספים בתחום
צלילה לצורך עלייה
מאמרים נוספים בתחום

בלימוד הסתגלות לסביבה המימית, התמצאות במים ומיומנויות שחייה בסיסיות, השימוש בפעילויות ובמשחקים מקדימים נמצא מתאים ביותר, במיוחד כאשר מדובר באוכלוסיות ייחודיות ובילדים המתנסים לראשונה בלמידת מיומנויות השחייה. גישה זאת מתאימה לאוכלוסיות אלה מבחינה דידקטית, מגבירה את המוטיבציה ומסייעת בהתגברות על הפחד, בפרט למי שסובלים מקשיי תנועה בליווי בעיות סנסומוטוריות, חוסר מוטיבציה ובעיות התנהגות. מאמר זה הוא המשכו של המאמר שפורסם בגיליון הקודם של "דינמי און ליין", שבו הודגשה חשיבות השחייה לאוכלוסיות מאותגרות.

בחלק זה יוצגו דוגמאות למספר אסטרטגיות, פעילויות ומשחקי הכנה לסיוע בהסתגלות למים, בהתמצאות בהם ובלימוד מיומנויות שחייה ראשוניות ספציפיות. ההצעות מובאות כאן באופן הדרגתי, ברמת קושי עולה ובאופן התפתחותי-הלימתי, המסייע להצלחת הפרט. באופן זה, יש להתחיל את הפעילויות ללא שימוש בחפצים או בעזרים, אחד על אחד, ורק לאחר מכן להכניס חפצים ועזרים, לעבוד בזוגות ולבסוף לעודד פעילות קבוצתית.



כניסה למים

1.       כניסה בשימוש בכיסא ומנוף מכניים למי שסובלים מנכות פיזית או חולשה בגפיים.

2.       כניסה בשימוש בסולם רגיל.

3.       כניסה בהחלקת הגוף לתוך המים על הבטן.

4.       כניסה בהחלקת הגוף לתוך המים על הישבן.

5.       כניסה בהחלקה על מגלשה.

6.       כניסה בקפיצה על הרגליים.

7.       כניסה בקפיצה שחוחה עם הראש קדימה.



הסתגלות למים והתמצאות בהם

1.       מניחים שני דליים בקצה הבריכה, האחד ריק והאחר מלא במים. מספקים לילד ספוג גדול ומבקשים ממנו לנסות להעביר את המים מדלי אחד לשני בשימוש בספוג בלבד.

2.       מושיבים את הילד בקצה הבריכה כאשר רגליו טובלות במים. מביאים לו דלי עם מים וקופסה קטנה או ספוג ונותנים לו לשחק עם המים. מבקשים ממנו לנסות להרטיב את גופו וראשו ו"לקלח" את עצמו.

3.       מושיבים את הילד בקצה הבריכה כאשר רגליו טובלות במים. מעודדים אותו לשכשך את רגליו במים ולהתיז בהן ומאפשרים לו להסתגל בהדרגה למדיום המים ולטמפרטורה.

4.       מבקשים מהילד לנסות להשתמש בסולם כדי להיכנס לבריכה.

5.       מבקשים מהילד להחליק את גופו לתוך המים על בטנו או על ישבנו.

6.       שואלים את הילד אם הוא יכול לקפוץ למים, תחילה לידיו של המדריך ואז על רגליו.

7.       שואלים את הילד אם הוא יכול לנוע לאורך קיר הבריכה כאשר הוא אוחז בתעלת הניקוז.

8.       משחקים "דוד אמר" – מרימים ידיים למעלה, ידיים למטה, טובלים ראש במים, מרימים רגל אחת למעלה וכדומה.

9.       מכניסים לבריכה כדור קל בגודל בינוני או חפצים אחרים צפים. מעמידים שתי קבוצות משתתפים או שני משתתפים זה מול זה. מבקשים שיעבירו את הכדור או החפצים האחרים במסירות מקבוצה אחת לשנייה.

צילומים: אבי שיפ
עילויות נשימה וטבילת הגוף במים

1.       בלונים במים: הילדים עומדים במים רדודים. מבקשים מהם שייצרו בלונים בתוך המים על ידי שאיפת אוויר מבחוץ ונשיפתו עם ראש מוסט קדימה לתוך המים.

2.       בוא נדוג: מפזרים חפצים זוהרים, צבעוניים ובגדלים שונים בקרקעית הבריכה. מבקשים מהילדים להכניס את הראש למים ולהרים את החפצים מהקרקעית.

3.       החזקת הנשימה במים: בהינתן האות כל ילד טובל את ראשו במים. המדריך מעודד כל ילד בנפרד להשאיר את ראשו במים לזמן הרב ביותר.

4.       מכונת כביסה: מחלקים מספרים לכל ילד או מסמנים את כל המספרים הזוגיים. הקבוצה יוצרת מעגל בתוך המים הרדודים כאשר כולם אוחזים ידיים. לפי ההוראות, נעים לכיוונים שונים, לצדדים, פנימה והחוצה. בהינתן האות כל המספרים הזוגיים מרימים רגליהם על פני המים ומנסים לצוף על גבם, ובעלי המספרים הלא-זוגיים ממשיכים לעמוד. לאחר מכן מחליפים עמדות.

5.       מעל ומתחת לחישוק: לכל ילד ניתן חישוק. כל ילד מניח את החישוק לצוף על פני המים לפניו. כאשר המטפל קורא "מעל", כל משתתף צולל מעל החישוק ולתוכו, כאשר הוא קורא "מתחת", כל ילד צולל מתחת לחישוק לתוכו והחוצה.

6.       אוטובוס ארוך: מעמידים את הילדים בשורה כאשר כולם פונים לאותו כיוון וכל אחד אוחז חישוק. כל אחד דוחף את החישוק לתוך המים לפניו ויוצרים שורה של חישוקים. בהינתן האות, על המשתתף הראשון בקצה לצלול לתוך כל החישוקים, אחד אחרי השני. בסיימו, עליו לקחת את מקומו בקצה השני ולאחוז בחישוק.

7.       הכלב והעצם: הקבוצה מסודרת במעגל. במרכז המעגל בתחתית הבריכה מניחים עצם מפלסטיק או כל חפץ אחר ששוקע. המדריך קורא בשני שמות של משתתפים ועליהם לצלול ולהרים את העצם במהירות האפשרית.

8.       שחיית לוויתן: הילדים עומדים בקצה אחד של הבריכה. בהינתן האות, עליהם לשחות או ללכת מספר צעדים קדימה, לטבול את הראש במים ולהוציא מים מהפה, ואז לבצע מספר צעדים נוספים, לטבול את הראש ולהוציא מים מפיהם וחוזר חלילה, עד שיגיעו לקצה השני של הבריכה.      

9.       הצוללת הצהובה: משחק תופסת. כאשר התופס מנסה לתפוס אחד מהמשתתפים, הוא יכול "להציל את עצמו" על ידי ציפה על הבטן, כאשר יד אחת מורמת מעל המים כמו פריסקופ של צוללת.

 

ציפה ואיזון הגוף במים

1.       דחף, החלק וצוף – המשחקים עומדים ליד הקיר. בהינתן האות כל אחד דוחף ברגליו את הקיר ומנסה להחליק על המים ולצוף למרחק הגדול ביותר. ניתן לבצע על הגב ועל הבטן.

2.       ציפה מוזיקלית – המשחקים עומדים במעגל כאשר כל אחד אוחז בקצה של לוח ציפה. הם מתחילים לנוע לאותו צד של המעגל לקצב המוזיקה. ברגע שהמוזיקה נפסקת עליהם לצוף במהירות על בטנם כאשר הם אוחזים בלוח הציפה לזמן מוגבל.

3.       נפילת קורה – המשתתפים עומדים במרחק בטוח זה מזה. בהינתן האות על כל משתתף ליפול למים כמו קורה או עמוד חשמל הנופלים למים ולנסות לצוף לאחר הנפילה.

4.       סקי מים – המדריך ניצב מחוץ לבריכה בקצה. המשתתף עומד בתוך המים הרדודים בקצה השני. המדריך שולח למשתתף מוט שאליו קשור חבל. המשתתף אוחז בשני קצות המוט ומאזן את עצמו על פני המים בציפה על בטנו. בהינתן האות, המדריך מושך את החבל ואת המשתתף אליו.

 

תנועות ידיים ורגליים

1.       הליכת תנין – במים רדודים, שתי ידיו של הילד תומכות בקרקעית הבריכה כאשר פניו בחוץ והוא מנסה לנוע קדימה עם הידיים ובבעיטות עם הרגליים.

2.       חתירת ידיים – נעים בבריכה בשימוש בחתירת הידיים בלבד.

3.       חתירת רגליים באחיזה בקיר – אוחזים בקיר בשתי הידיים, צפים על הבטן ומבצעים בעיטות מהירות ברגליים כדי להביא את הגוף לציפה מלאה.

4.       חתירת רגליים – נעים בבריכה בשימוש בבעיטת רגליים בלבד. ניתן להיעזר בלוח ציפה.

5.       חם וקר – כאשר המדריך אומר "חם", על הילדים לשחות בשימוש בחתירת ידיים, כאשר הוא אומר "קר", עליהם לשחות בשימוש בבעיטות רגליים בלבד. כאשר המדריך אומר "חם וקר", על הילדים לעבור לשימוש ברגליים ובידיים כדי לנוע בתוך המים, וחוזר חלילה.



סגנונות חתירה

1.       בכמה דרכים ניתן לנוע במים – מאתגרים את המשתתפים להראות דרכים שונות שניתן לנוע בתוך המים.

2.       שילוב ידיים ורגליים – משתמשים בחתירה קדמית כדי להניע את הגוף קדימה. מניחים כדור קל או בלון מלפנים ותוך כדי החתירה הקדמית מנסים להניע אותו.

3.       שחה ושנה סגנון – המשתתפים מתחילים בשחייה בשימוש בסגנון אחד, כאשר מגיעים 

      לצד השני של הבריכה עליהם להחליף סגנון לפי בחירתם.

 

לסיכום, סביבת המים מושכת מאוד אנשים בני כל הגילים והרמות, אך בשל אופייה השונה מאוד מסביבה יבשתית, היא מעמידה אתגרים מיוחדים (אי-נוחות, פחד, חרדה, סקרנות, רצון להתנסות וכדומה) לילדים, למבוגרים ובפרט לאנשים בעלי צרכים ייחודיים. גישה התפתחותית-הלימתית על כן חשובה בחשיפה הראשונית של הפרט למים. החשיפה ההדרגתית למים דרך פעילויות ומשחקים תורמת להתמצאות, להסתגלות, למוכנות טובה יותר בבריכה ולייעול הלמידה של מיומנויות שחייה בסיסיות. הדוגמאות שהובאו במאמר זה הן חלק קטן מהאפשרויות הרבות שבידי המדריך הפועל עם אוכלוסיות מאותגרות וילדים צעירים.



ד"ר חזי אהרוני - יו"ר העמותה הישראלית לפעילות גופנית מותאמת; מרצה בביה"ס למאמנים ולמדריכים במכון וינגייט ובביה"ס להשתלמויות של מועדון הספורט באוניברסיטת ת"א; ובעל חברת אדוואנס, לשירותי פסיכולוגיה, חינוך והתפתחות אנוש



מקורות

אהרוני, ח' (2002), פעילות גופנית, נופש ותרבות הפנאי לאוכלוסייה בעלת פיגור שכלי והתפתחותי, באר-שבע: בית-הספר המרכזי לעובדים בשירותים החברתיים.

 

Langendorfer, S.J., & Bruya, L.D. (1995), Aquatic Readiness: Developing Water Competence in Children, Champaign, IL: Human Kinetics.    

         



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
משחק מנהלים
המאמן בעידן המודרני כבר איננו רק "מכונת אימונים" ונדרש להפגין גם כישורי ניהול שונים


תשתחררו
כולם מכירים את חשיבות החימום לפני האימון, רבים מזניחים את השחרור וההרפיה אחריו. מולי אפשטיין מסביר כמה זה חשוב


מציאות מדומה
אימון הדמיה הוא חלק חשוב בתוכנית האימונים. המטרה: להכיר את סיטואציית התחרות ואת תגובות הספורטאי ולהפחית את הלחץ


כדור לבטן
ענת מאיר מציגה סדרת תרגילים לחיזוק שרירי הבטן עם כדור כוח גמיש