חפש רק בנושא זה






אופניים בחורף: רוכבים (גם) בסערה

החורף הישראלי מציב אמנם בפני רוכבי האופניים בעיות וסכנות אולם גם מזמן להם חוויות שחבל להחמיץ. עם ביגוד וציוד מתאימים תוכלו לצאת לדרך הרטובה וליהנות מההרגשה ש"עשיתם את זה". אייבי גילת - רוכב ומדריך - מסביר, מזהיר וממליץ
  06/03/06
מאמרים נוספים בתחום
התעלמות אמנותית
הד"ר הראשון לחינוך גופני – ד"ר דב אלדובי ז"ל 2009-1920
טדי קפלן – הספורט ההישגי לא יוצא לפנסיה
אמנות הבריאות
מאמרים נוספים בתחום
כדורגל 2008: זילות במעמד המאמן
הנוסחה להצלחה: רשמים מפיו של האנגלי האגדי, סר טרבור ברוקינג
כדורגל: המאמן הוא המנצח על התזמורת הזאת
"המכון הוקם ב- 1957. מאז, וינגייט הוא הבית השני שלי"
ספורט תחת אש
So Special
יוגה - כתרגול לילדי ADD/ADHD
שם המשחק: שיווק
אימון ממוחשב
איך עושים תחרות?
מי גאון של אמא?
הדרך למעלה
קיקר – המשחק שכובש את העולם בבעיטה
נטבול: כמו הכדורסל בראשיתו
משחק ביתי
חגורות גב: האם הן מונעות פגיעה בעמוד השדרה?
זה היה סיפור של חורף. ויותר
עניין לחוץ: רכיבה על אופניים ופריון הגבר
מאמרים נוספים בתחום

יום חורפי גשום, חשוך וקודר. השמיים מעוננים, הגשם מתגבר. "לרכוב או לא לרכוב היום", זו השאלה שכל רוכב אופניים שואל את עצמו בכל פעם כשמזג האוויר משתנה והגשם מגיע.
 

בדיוק כמו לקום בבוקר ולצאת מהמיטה החמה ומשמיכת הפוך המלטפת, השלב הקשה ביותר הוא ההחלטה לצאת מהרכב החמים והמפנק אל הקור והגשם.


בדיוק כמו חיות המחמד, יש אנשים שברגע שהם רואים את איתני הטבע בפעולה, במיוחד בחורף - מעדיפים לרבוץ בבית מול התנור החם. לעומתם, אחרים מעדיפים בדיוק את ההיפך: לצאת החוצה ולעשות את הדבר שהם הכי אוהבים. כן, גם בחורף, לרכוב על האופניים.

צילום: רויטרס

החורף הרשמי בישראל הוא קצר מאוד יחסית למדינות אחרות ומוגבל לשלושה חודשים (דצמבר עד פברואר), שבהם גם יורדים מרבית המשקעים, בעיקר גשם. גם הטמפרטורות בישראל אינן קרות במיוחד ונדיר לראות את מד החום יורד מתחת לאפס.


עם זאת, יש בחורף הישראלי בעיות שאיתן צריך כל רוכב על אופניים להתמודד כדי שיוכל לרכוב סביב השנה:





1)       הגשם הופך את הכביש לחלקלק מאוד ומסוכן. כל מרחקי הבלימה והעצירה משתנים עקב כך. לשם כך ישנם צמיגים מיוחדים שאחיזת הכביש שלהם טובה יותר, וניתן גם פשוט להוריד את לחץ האוויר מהגלגלים כדי להגדיל את החיכוך. בכל מקרה, ממש כמו בנהיגה, על כל כלי רכב אחר יש להיזהר מעצירות פתאום כאשר רוכבים בקבוצות, לשמור על מרחקים גדולים יותר מהרוכבים הנמצאים מלפנים, להיזהר במיוחד בירידות ובפניות ולבצע אותן בצורה איטית הרבה יותר וזהירה מהרגיל.

2)       שעות האור מצטמצמות והרכיבה בחשכה מסוכנת. הימים קצרים מאוד ואין די אור. רוכב אופניים שאיננו לבוש בבגד הנראה לעין נהגי המכוניות הוא בבחינת רואה ואינו נראה. יש להצטייד במחזירי אור זרחניים, בבגדים בצבעים בולטים לעין כמו כתום וצהוב, ובעיקר להרכיב על האופניים נצנצים ופנסים כדי שהנוסעים האחרים בדרך יראו את הרוכבים.

3)       עם המשקעים מגיעים הקור, הרטיבות והלחות. רוכב אופניים הרוכב בחוץ חשוף לקור ויכול לגרום לעצמו נזק רציני ואפילו לכוויית קור. כיום יש בשוק ציוד מתאים לרכיבה בימים גשומים והרוכב בחורף צריך להיות מצויד מכף רגל ועד ראש. הרעיון הבסיסי הוא ללבוש כמה שכבות כדי שהאוויר שבפנים ישמש כמבודד ויחמם את הרוכב. מומלץ ללבוש חולצה תרמית מיוחדת כשכבה ראשונה, שרוולים לידיים ומחממים לרגליים, מכנסיים וחולצה ארוכים, וכמובן מעליהם מעיל גשם "נושם". יש גם כובעים מיוחדים ואפילו מטפחות המגנות על עור הפנים, האוזניים והאף. אזורי הקצה בגוף, כמו כפות הרגליים והידיים, רגישים במיוחד ולכן צריך להתייחס אליהם בקפידה. כפפות ידיים ארוכות ו"נושמות" וערדליים לכפות הרגליים יעשו את העבודה.

4)       בימים קרים וגשומים במיוחד איבוד האנרגיה של הרוכב מהיר במיוחד ולכן עליו לדאוג לאספקה קבועה וזמינה של אנרגיה. בעיה קשה יותר לרוכב בחורף היא בעיית ההתייבשות. כאשר קר וגשום יש לרוכב הרגשה שהוא איננו צריך לשתות. לרוב כאשר הוא מתחיל לשתות על פי הרגשתו הוא כבר נמצא במצב של התייבשות. במהלך ההזעה הרוכב מאבד גם מלחים ומינרלים חיוניים והתוצאה היא לרוב התכווצויות ותפקוד לא תקין של הגוף. הרוכב חייב לכן לשתות בכל משך הפעילות, גם אם נראה לו שהוא איננו צמא, וזאת כדי לספק לגוף את האלקטרוליטים החסרים ואת הנוזלים שאיבד במהלך הרכיבה, וזו גם דרך טובה ביותר לקבל חזרה ולהשלים את האנרגיה החסרה.

5)       אצל אנשים מבוגרים הרוכבים בחורף הבעיות הללו חמורות הרבה יותר. ככל שמתבגרים, האיברים והמפרקים נוקשים יותר ולכן רוכבים מבוגרים נדרשים לבצע חימום ארוך הרבה יותר לפני שהם מגיעים לחלק העיקרי של האימון. כמו כן, עליהם לדאוג לכיסוי הגוף ולחימום שלו בצורה טובה הרבה יותר ובמיוחד במקומות הבעייתיים כמו הברכיים וקצוות הגוף.

6)       לעתים, הקור עז במיוחד ואז שכבת המים על הכביש קופאת והופכת לכפור. רוכב אופניים היוצא לכביש בתנאים כאלה מסתכן מאוד. בכלל רכיבה בשלג או בטמפרטורות נמוכות במיוחד דורשת משנה זהירות. הכביש יכול להיות חלקלק ובוגדני.

7)       עננים נמוכים הנמצאים קרוב לקרקע הופכים לערפל. בערפל הרכיבה על האופניים מסוכנת מאוד. יש לרכוב בזהירות ולאט, עם אמצעי תאורה בולטים במיוחד, לשמור על צד ימין ולרכוב בשולי הדרך בלבד.

 


למרות הבעיות הללו הרכיבה בחורף הישראלי היא חוויה שחבל להפסיד: האוויר הקר צלול ונעים, לא מזיעים, התיאבון בריא בשל הקור ופעילות הרכיבה, יחסית אין הרבה כלי רכב על הכביש ובמיוחד בסופי שבוע, והטבע מציע מראות יפיפיים שפשוט חבל להחמיץ.


אחרי רכיבה גשומה במיוחד תוכל תמיד לומר לעצמך "עשיתי את זה". הרכיבה תעלה את רף המסוגלות שלך הרבה כלפי מעלה ותוכל לצפות מעצמך לעשות דברים שלא חשבת שתהיה מסוגל לעשות. גם החברים והסביבה הקרובה יתחילו להתייחס אליך אחרת בתור "אדם בלתי רגיל שמסוגל לעשות דברים לא שגרתיים". אני מאמין שכאדם הן ההערכה העצמית שלך והן הביטחון העצמי שלך יעלו.

לסיכום, לרוכב בעל ביגוד וציוד מתאימים יש למה לצפות בחורף הישראלי, שהוא ידידותי במיוחד לרוכבי אופניים ומאפשר להשלים רכיבה במשך כל השנה.



תגובות הוסף תגובה
1.חשוב ומרתקדניאל מישורי06/04/06
משחק מנהלים
המאמן בעידן המודרני כבר איננו רק "מכונת אימונים" ונדרש להפגין גם כישורי ניהול שונים


תשתחררו
כולם מכירים את חשיבות החימום לפני האימון, רבים מזניחים את השחרור וההרפיה אחריו. מולי אפשטיין מסביר כמה זה חשוב


מציאות מדומה
אימון הדמיה הוא חלק חשוב בתוכנית האימונים. המטרה: להכיר את סיטואציית התחרות ואת תגובות הספורטאי ולהפחית את הלחץ


כדור לבטן
ענת מאיר מציגה סדרת תרגילים לחיזוק שרירי הבטן עם כדור כוח גמיש