חפש רק בנושא זה






DHEA - הורמון הנעורים. האומנם?

כתרים רבים נקשרו לתוסף DHEA. רובם, מתברר, לא מבוססים, שכן אין הוכחה מחקרית מוצקה ליעילותו. רוצים להאריך חיים בכל זאת? בסופו של דבר אין תחליף לשמירה על כושר גופני ועל תזונה מאוזנת
  06/05/06
מאמרים נוספים בתחום
סימום בספורט – הזווית ההיסטורית
סקס ספורט ומה שביניהם
"לב של ספורטאי"
הקשר בין השמנה וספורט למחלת הסרטן
מאמרים נוספים בתחום
כיצד ניתן להפנות חרדה לאפיקים חיוביים?
היפוטוניה בילדים: מאפיינים ואתגרים להתערבות פסיכומוטורית
זריקת ניצחון
חסרות יסוד: ספורטאיות וחוסר ברזל
מאמרים נוספים בתחום

יש הקוראים לו "סופר-הורמון", אחרים מכנים אותו "הורמון הנעורים". מה באמת מסתתר מאחוריDHEA ? ראשי התיבות DHEA הן קיצור של דה-הידרו-אפי-אנדרוסטרון (Dehydroepiandrosterone), ואכן יש צורך בקיצור.

DHEA הפך למלך במצעד הלהיטים של תוספי המזון בשנים האחרונות, לפחות מטעם המדיה ומובילי הדעה, מבלי שרבים הנוטלים אותו יודעים מהו החומר. DHEA הוא סטרואיד המיוצר מכולסטרול בבלוטת יותרת הכליה (אדרנל, בלוטה היושבת על כיפת כל כליה) בגברים ובנשים, אף כי אצל גברים הוא מיוצר קצת יותר. הגוף הופך את ה- DHEA לאחד מהורמוני המין - טסטוסטרון ואסטרוגן, אך גם להורמונים אחרים ומכאן כינויו האחד "האימא של ההורמונים".

רמת
DHEA בגוף מגיעה לשיא בגילאי 30-20. בגילאים אלה רמתו בדם היא הגבוהה ביותר מכל שאר ההורמונים, ומשום כך זכה בכינוי הנכסף "הורמון הנעורים". לאחר מכן מתחילה ירידה הדרגתית בייצורו, עד אשר בסביבות גיל 75 רמתו מגיעה לכחמישית מהרמה בצעירים, ממש בדומה לירידה הנצפית ברמות טסטוסטרון ואסטרוגן. DHEA ניתן לעתים כתוסף לצורך השלמת הכמות שאובדת עם הגיל. אבל - וזו נקודה למחשבה - מכיוון שתפקידו המדויק של DHEA בגוף עדיין לא לגמרי ברור, ייתכן שקיימת סיבה לכך שהגוף מפחית את כמות הייצור עם העלייה בגיל.

DHEA נמכר כתוסף מזון בחנויות בריאות עד 1985, אז אסר ה- FDA (מינהל התרופות והמזון האמריקני) את שיווקו לציבור בשל חוסר מידע לגבי יעילותו ובטיחותו. ב- 1994 נחקק בקונגרס האמריקני חוק המאפשר מכירת תוספי מזון ללא מרשם רופא, וכך הותר השימוש שוב. בשל העובדה כי ל-FDA אין בקרה על תוספי מזון, קיימים הבדלים רבים מבחינת איכות, טוהר ויעילות תוספי DHEA שונים המיוצרים על ידי חברות שונות.

ניתן להשיג שני סוגים של תוסף
DHEA: הראשון הוא תוסף על בסיס YAM (בטטה מקסיקנית), שאינו מומלץ במיוחד, שכן אחוז הספיגה של החומר הפעיל בו נמוך, מה שהופך אותו ללא זמין מבחינה מעשית. הסוג השני הוא תוסף "אמיתי", המבוסס על 100% מקור צמחי (לא סינתטי), אשר הוכח כיעיל בהעלאת רמת DHEA בגוף.


אילו כתרים נקשרו לו?

עם התפתחות הרפואה המודרנית והעלאת תוחלת החיים בעולם המערבי, עלה באופן ניכר אחוז הקשישים. תהליך ההזדקנות אצל נשים וגברים מלווה בשינויים הורמונליים משמעותיים, ולירידה בהפרשתם של מספר הורמונים, ביניהם DHEA. מי שקורא פרסומות של תוספי DHEA מארה"ב בטוח שמדובר בתרופת קסם שמונעת כל מחלה ומרפאת ממנה ובאותה הזדמנות גם מונעת הזדקנות, השמנה וסרטן, אף על פי שאין כל הוכחה מחקרית לתועלת כזו בבני אדם.

הפוטנציאל של תוסף זה להאט את תהליך ההזדקנות משך את תשומת הלב המרבית וגרם לפופולריות הרבה שאותה צבר
DHEA במרשמי "אנטי-אייג'ינג" למיניהם. אנשים ינסו הכול על מנת לחדש את מעיין הנעורים ולהופיע חסונים וצעירים יותר, בייחוד משהו פשוט כמו נטילת גלולה. בהתחשב בכך שבחברה שלנו לזקנה יש סטיגמה שלילית, אין פלא שרבים קופצים על רכבת ה- DHEA.

רשימת היתרונות לכאורה של DHEA מתארכת ממש בעת כתיבת שורות אלה: הוא מעלה את האנרגיה; משפר את מצב הרוח; משפר את הזיכרון; מצית את הדחף המיני; בונה מסת גוף, מפחית את כמות השומן בגוף, מעלה את חוזק השרירים ומשפר את חילוף החומרים; מחזק את מערכת החיסון וממריץ אותה (על-ידי מיתון פעולתם של הורמוני סטרס); מסייע בוויסות רמת הסוכר בדם ובכך מאט או מונע התפתחות סוכרת; מפחית יתר לחץ דם; מפחית סיכון להתפתחות סרטן, מחלות לב ואפילו אלצהיימר; משפיע לחיוב על חולי טרשת נפוצה; ועשוי למנוע התפתחות איידס בנשאים. חסידי התוסף גם טוענים שהוא מאריך את תוחלת החיים.


העובדות והביקורת

אני קורא את רשימת היתרונות לכאורה שזה עתה הקלדתי ומתכונן לנטוש את המקלדת ולרוץ לקחת DHEA, אבל רשימה כה ארוכה ומגוונת עשויה (וצריכה) לעורר סקפטיות. זה נשמע טוב מדי מכדי להיות אמיתי.

למרות הביקורת המרומזת, נראה ש-
DHEA יכול לסייע על-ידי שיפור איכות החיים, הגופנית והפסיכולוגית, בגיל הזהב, בתנאי שכל היתרונות אכן קיימים בו ושאין סיכונים בנטילתו. אבל לא כך הדבר.

תופעות הלוואי שנצפו בלקיחת התוסף הופכות אותו לגלולה מרה קצת. כמות עודפת שלו,  לדוגמה, 50 מ"ג ליום, עשויה לגרום לשיעור יתר בנשים, לשינוי בקול, לאקנה, לנשירת שיער, לירידת
HDL ("הכולסטרול הטוב"), לעצירת המחזור ואף לעלייה בסיכון לחלות במחלות לב ובסרטן השד. גברים חשופים לחזה מוגדל ואף לעלייה בסיכון להתפתחות סרטן הערמונית. בנוסף, במחקרים רפואיים נצפתה פגיעה בכבד על ידי מינונים גבוהים של DHEA. חלק מתופעות הלוואי שצוינו מסוכנות וחלקן לא הפיכות. כלומר, בצד רשימת היתרונות, יש סיכונים לא מועטים. מלכודת פתאים?!

רוב המחקרים שבדקו DHEA והדגימו האטת התפתחות סרטן, עיכוב התפתחות סוכרת (שכן הוא מזרז יצירת אינסולין), שיפור תהליכי למידה וזיכרון (שכן הוא מגרה יצירת תאי מוח) והפחתת השמנת יתר (שכן הוא מעכב ייצור שומן) נעשו בתנאי מעבדה או על חיות.  אבל מה שעובד אצל מכרסמים לא פועל בהכרח באופן דומה בקרב בני אדם, בייחוד במקרה זה, שכן עכברים, לדוגמה, מייצרים 1/10,000 DHEA לעומת בני אדם.

מעט מאוד ידוע על השפעת מתן DHEA בבני אדם ובמחקרים הבודדים שקיימים נבדקה השפעה לטווח קצר, בקרב מספר נמוך של נבדקים מבוגרים שנטלו מינון נמוך יחסית. נמצא שגברים בעלי רמות DHEA טבעיות גבוהות מתו פחות ממחלות לב לעומת עמיתיהם בעלי רמות נמוכות יותר של החומר, אך אצל נשים המצב היה הפוך. עוד נמצא כי אצל נשים חולות זאבת (SLE) מתן DHEA הפחית את תסמיני המחלה ואת הצורך בטיפול אחר; אצל נשים בגיל המעבר הגביר ההורמון פעילות של כדוריות דם לבנות; ואצל גברים ונשים בגיל השלישי גרם מתן ההורמון לעלייה בחומר IGF (מקור של אינסולין) ולרמת תפקוד והרגשה טובים יותר. הביקורת על התוצאות היתה עצם העובדה שאין הבחנה משכנעת לגבי ההשפעות החיוביות והשליליות של DHEA על הגוף בשימוש כרוני (ארוך טווח) וחריף (מינון גבוה), כמו גם על מידת השפעתו בקרב אוכלוסייה רגילה ולא רק בקרב קשישים.

לאמיתו של דבר, רוב המסקנות לגבי היתרונות של DHEA מגיעות ממחקרים שנעשו על עכברים, ואילו כל הנזקים הודגמו על בני אדם, ועל כן צריך להתייחס לעובדות אלו בהתאם. משווקי התוסף מצטטים מחקרים שנמשכו שלושה חודשים בלבד ולפיהם קובעים: "DHEA עובד". כאמור, נכון להיום אין שום הוכחה מחקרית מוצקה שתוספי DHEA תורמים לבני אדם הנוטלים אותם. גם אין שום הוכחה שהם אינם מזיקים. על מנת לדעת בביטחון אילו יתרונות ותופעות לוואי קיימים לתוסף, יש לערוך מחקר רחב היקף בקרב בני אדם מכל קבוצות הגילאים. על מחקר זה להיות מבוקר וכפול סמיות (מחקר שבו גם החוקרים וגם המטופלים אינם יודעים אם הם נוטלים את הדבר האמיתי או דמה - פלסבו) ולהימשך תקופת מעקב ארוכה, כמקובל בניסויים קליניים עם תרופות. מחקר מסוג זה חשוב לא רק כדי לבדוק אם היתרון של התוסף קיים, אלא בעיקר בשל העובדה שידוע על תופעות לוואי. מחקרים כאלה נערכים כעת, אך ייקח זמן עד שנדע מה התוצאות. סבלנות.


ליטול או לא ליטול?

לאור כל העובדות שהובאו עד כה, על הקורא להבין שמתחת לגיל 30 אין טעם לקחת DHEA, שכן רק בגיל זה מתחילה לרדת רמתו הטבעית. מעל גיל זה קיימות עובדות לכאן ולכאן, אך העובדה הבסיסית היא שאין אף מחקר ארוך טווח בקרב קבוצה גדולה של בני אדם המוכיח יתרון כלשהו לתוסף, פרט לתוצאות בקרב קבוצות מצומצמות. יש אמנם אופנה של אנטי-אייג'ינג, אשר לה חסידים ומתנגדים, אולם רצוי לא לקבל החלטה על-פי אופנה, אלא על-פי עובדות.


החלטתי לקחת
DHEA - באיזה מינון?

גם כאן אין אחידות דעים. ניתן לדעת את רמת DHEA על סמך בדיקת דם או רוק, הכלולה בסל הבריאות, וביחד עם אבחנות רפואיות נוספות ניתן לקבוע את המינון הרצוי. הכמות המומלצת היא רבע כדור עד כדור שלם (25 מ"ג) ליום למבוגר. התועלת הצפויה לכאורה תופיע לאחר שבועיים-שלושה של שימוש. התוסף אינו מומלץ לכל אחד, אלא רק לאנשים מעל גיל 30 הנמצאים במצב גופני טוב. אם החלטתם לנסות DHEA מומלץ לעשות זאת בזהירות ורק לאחר ייעוץ רפואי. כמו כן, יש לעקוב אחר רמות הכולסטרול והסוכר, מדדי הערמונית ומדדים נוספים בזמן נטילת התוסף. עדיף לקחת את התוסף עם מזון המכיל קצת שומן על מנת לשפר את הספיגה. לא מומלץ ליטול אותו מעבר לכמות המומלצת עד שיגיע מידע מבוסס ממחקרים קליניים ארוכי טווח על בני אדם, שבמסגרתם ייבדקו גם הבטיחות והיעילות בצורה מוחלטת יותר.


יש אלטרנטיבה?

חשוב להדגיש שעדיין נותר לגלות אם DHEA יכול לממש את ההבטחה למעיין נעורים מתמשך ללא סיכונים, וזה יקרה רק בעתיד.

במקביל לנטילת התוסף ייתכנו שינויים נוספים באורחות החיים, כמו תזונה וכושר, שלהם השפעה רבה יותר על איך אנו נראים ומרגישים.

העצה הטובה ביותר היא לחשוב פעמיים לפני נטילת DHEA. שמירה על אורחות חיים -  כושר גופני, תזונה מאוזנת, נכונה ובריאה והפסקת עישון - תורמת לא פחות. לא מספיק לקחת גלולה - על מנת לשנות חייבים לעבוד. מה שבטוח הוא שהקפדה על אורחות חיים הוכחה בעבודות רבות כדרך בטוחה יותר ויקרה פחות בהפחתת משקל, בבניית מסת שריר, בחיזוק העצמות, בהפחתת שומן, בהעלאת מצב הרוח, בשיפור איכות השינה וכן, גם בשיפור החשק המיני.



ד"ר רפי חרותי - רופא מומחה בשיקום ומנהל המרפאה לשיקום מיני במרכז רפואי "רעות", יד אליהו, תל אביב; רופא ספורט, יו"ר הוועדה הרפואית של ההתאחדות הישראלית לספורט נכים וחבר הוועדה הרפואית של הוועד האולימפי; חבר סגל בפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר, באוניברסיטת ת"א



תגובות הוסף תגובה
1.אכן מעורר מחשבהטל הראל13/05/06
2.הצמי האמיתיקרן15/05/12
3.אם יש המלצה מרופאדנה17/08/13
משחק מנהלים
המאמן בעידן המודרני כבר איננו רק "מכונת אימונים" ונדרש להפגין גם כישורי ניהול שונים


תשתחררו
כולם מכירים את חשיבות החימום לפני האימון, רבים מזניחים את השחרור וההרפיה אחריו. מולי אפשטיין מסביר כמה זה חשוב


מציאות מדומה
אימון הדמיה הוא חלק חשוב בתוכנית האימונים. המטרה: להכיר את סיטואציית התחרות ואת תגובות הספורטאי ולהפחית את הלחץ


כדור לבטן
ענת מאיר מציגה סדרת תרגילים לחיזוק שרירי הבטן עם כדור כוח גמיש