חפש רק בנושא זה






בכושר משחק: על הפרופיל הפיזיולוגי של שחקני הכדורגל

שחקן כדורגל מבצע במשחק כ-1,200 פעילויות קצרות כמאוצים ותיקולים. לשם כך עליו להיות בעלי יכולות אירוביות וכוח גבוהות. חלק שני בסדרה על הפיזיולוגיה של הכדורגל, לקראת המונדיאל
  03/06/06


בחלק הקודם הוצגו חלק מהמאפיינים הפיזיולוגיים של משחק הכדורגל והדרישות המיוחדות שהם מעמידים בפני השחקנים. בחלק זה ידונו  המרכיב האירובי ומרכיב הכוח בכושרם של שחקני הכדורגל ותפקידם ביכולתם על המגרש.


הספק אירובי מרבי


צריכת החמצן המרבית (צח"מ –
VO2max) של שחקני השדה נעה בין 50 ל-75 מ"ל/ק"ג/דקה. לעומתם, צריכת החמצן המרבית הממוצעת של השוערים נעה בין 50 ל-55 מ"ל/ק"ג/דקה. נראה שההספק האירובי המרבי של שחקני הכדורגל המקצוענים עלה באופן משמעותי במרוצת העשור האחרון והוא גבוה במידה ניכרת בהשוואה לדיווחים שהתקבלו בשנות ה-80 וה-90. הסף האנאירובי של שחקני כדורגל מקצוענים נע בין 76.6% ל-90.3% מהדופק המרבי; ערכים אלה מתאימים לטווחי הדופק שבהם נמצא השחקן במהלך משחק הכדורגל. 

ערכי צריכת החמצן גבוהים יותר ככל שהשחקן משחק בקבוצה המדורגת גבוה יותר בטבלה
מספר מחקרים הצביעו על כך שצריכת החמצן המרבית של שחקני כדורגל צעירים דומה לערכים של השחקנים הבוגרים, אולם יעילות הריצה של השחקנים הצעירים נמוכה יותר.  במחקרים אחרים הועלו טענות הפוכות ונראה כי הדילמה העיקרית נעוצה בבסיס ההשוואה בין הערכים המוחלטים לבין ממדי הגוף ושטח הפנים של השחקנים בגילאים השונים. 

בכל מקרה, מה שחשוב אלה לא ערכי צריכת החמצן המרבית, אלא יכולת התפקוד של השחקן במגרש.

נתוני הכושר האירובי (צריכת חמצן מרבית, סף חומצת חלב) חשובים בעיקר לתכנון מערך האימונים של השחקן; אף על פי שנהוג לחשוב ששיפור הכושר האירובי יאפשר לשחקן לרוץ מרחק רב יותר, בקצב מהיר יותר ולהיות מעורב יותר בפעולות במהלך המשחק אין הדבר מהווה ערובה בטוחה לכך. חשוב להבין שהביצועים האירוביים במהלך המשחק מושפעים ממספר גדול של גורמים כמו טקטיקה קבוצתית, התנגדות היריב והשקעה אנרגטית באמצעות המסלול האנאירובי. מכאן שהמדדים האירוביים כשלעצמם צריכים להיבחן לא רק בהיבט הסטטיסטי היבש, אלא לשמש כאמצעי לשיפור הכשירות והתפקוד של השחקן על גבי המגרש.


מדד נוסף לבחינת הכושר האירובי הוא מבחן סף חומצת חלב. מבחן זה נועד לבדוק את רכיבי הסבולת האירובית ולא את רכיב ההספק האירובי. המבדק מבוצע בריצה על גבי מסילה נעה ברצף של מאמצים הולכים ומתגברים. בסיומו של כל שלב שנמשך 4 דקות נמדד ריכוז חומצת החלב בדם. במהלך כל הבדיקה מנוטר קצב לבו של השחקן. על סמך נתונים שהתקבלו ממספר מעבדות מובילות באירופה נראה שבמהירות של 12 קמ"ש ריכוז חומצת החלב בדמו של כדורגלן עלית צריך להיות 2 מילימול/ליטר ואילו לאחר ריצה במהירות של 16 קמ"ש ערכי חומצת החלב בדם צריכים להיות סביב 4 מילימול/ליטר!     

 


היכולת האירובית במהלך העונה


מספר מחקרים מצאו שערכי צריכת החמצן המרבית גבוהים יותר בתחילת העונה, ואילו מחקרים אחרים מצאו שדווקא בשלהי העונה השחקנים הפגינו יכולת אירובית גבוהה יותר. אין ספק שתוכני האימון והעיתוי בעונה משפיעים על רכיבי הכושר האירובי של השחקן ועל כך קיימות עדויות לא מעטות. 


קיים קשר בין רמתן של קבוצות הכדורגל לבין ערכי צריכת החמצן המרבית של שחקניהן. שחקנים בליגות בכירות ניחנים בכושר אירובי גבוה יותר מזה שנמדד אצל שחקנים בליגות נמוכות. לעתים ניתן אפילו למצוא הבדלים בכשירות האירובית של שחקני הקבוצה האלופה בהשוואה לערכי צריכת החמצן המרבית של שחקני הקבוצות המדורגות אחריה בטבלה. אף על פי שצריכת החמצן המרבית אינה נחשבת למדד רגיש המאפשר למדוד את היכולות הביצועיות של השחקן במגרש היא עדיין בעלת מתאם חיובי לקצב העבודה של השחקן בזמן המשחק. 


ריילי (Reilly) וחבריו סוברים שצריכת חמצן מרבית של 60 מ"ל/ק"ג/דקה היא הסטנדרט עבור שחקן כדורגל שמשחק ברמות הגבוהות של המשחק. לטענתם, שחקן כדורגל בעל כשירות אירובית נמוכה יותר אינו יכול לעמוד בדרישות הפיזיולוגיות המאפשרות הצלחה במשחק. מצד שני, למרות היתרונות שבערכי צריכת חמצן גבוהים נראה שערכים הגבוהים מ-70 מ"ל/ק"ג/דקה אינם חיוניים ביחס לדרישות המשחק. 

 

 

מרכיב הכוח

בניגוד לרכיב הסבולת, שבו קיימים פרוטוקולים סטנדרטיים המאפשרים השוואה בין קבוצות שונות, לרכיב הכוח אין פרוטוקולים סטנדרטיים ומכאן הקושי בהשוואת התוצאות שהתקבלו ממחקרים שונים. 


על שחקן ברמות הגבוהות להיות מסוגל לנתר מהמקום לגובה של 60 ס"מנראה ש מבחנים איזוקינטיים מקובלים אינם משקפים את תנועת האיברים המעורבים במשחק הכדורגל משום שתנועת השרירים במהלך המבדק אינה טבעית. נראה שמבחנים המבוצעים בעזרת משקולות חופשיות יכולים לשקף טוב יותר את הכוח הפונקציונלי של שחקן הכדורגל. 

מאידך, למבחנים האיזוקינטיים חשיבות עצומה בהערכת יחסי הכוח בין קבוצות השרירים בגף התחתון ובניתוח עקומת הכוח בקבוצות שרירים רלוונטיות. בנוסף, מבדק כוח איזוקינטי הוא האמצעי הטוב ביותר לאיתור חוסר סימטריה במרכיב הכוח בין רגל ימין לבין רגל שמאל.

נראה שתוצאות מבחני הכוח תלויות בבחירת התרגיל ובשילובו במערך האימונים השוטף. כך, למשל, שחקנים שמורגלים בעבודה עם משקולות חופשיות הפגינו את ביצועי הכוח המרשימים ביותר בתרגילי כוח קלאסיים כמו שפיפה (Squat) ולחיצת ספסל (Bench Press). לדעתם של מומחי כושר גופני לא יהיה זה מוגזם לדרוש משחקן כדורגל במשקל 75 ק"ג לבצע את תרגיל השפיפה במשקל של עד 200 ק"ג (עד 90 מעלות במפרק הברך) וללחוץ בתרגיל לחיצת הספסל כ-100 ק"ג. ניתן אף לצפות ששחקן כדורגל ברמות הגבוהות יצליח לנתר מן המקום לגובה של 60 ס"מ בקפיצה אנכית מן המקום. 

רמות גבוהות של כוח עשויות להפחית את הסיכון לפציעות ובנוסף יאפשרו לשחקן לבעוט חזק יותר, להאיץ טוב יותר ולתקל בעוצמה גבוהה יותר. 

 

בפרק הבא – אדוני השופט. האפיון הפיזיולוגי של שופט המשחק והדרישות הפיזיולוגיות ממנו.


מולי אפשטיין - פיזיולוג, ראש מדור "שירותים מדעיים לספורטאי הישג" במרכז הרפואי ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט

    

קורס מדריכי כדורגל בווינגייט

קורס מאמני כדורגל בווינגייט



תגובות הוסף תגובה
1.תודהאמיר שומרוני08/06/06
2.יכולת כחרוני הלל20/06/06
3.מבדקים איתי דקל07/08/07
נקבע מועד חדש: טקס הפתיחה של המשחקים האולימפיים בטוקיו יתקיים ב-23.7.21. בהצלחה!

אתכם גם בימי קורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

נלחמים על הכושר: נבחרת השחייה הפראלימפית מתאמנת בבריכה הלאומית במכון וינגייט

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג המגיעים למכון

שחקן הבדמינטון האולימפי, מישה זילברמן יתאמן בתקופה הקרובה במכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט