חפש רק בנושא זה






יוגה - כתרגול לילדי ADD/ADHD

הפרעת קשב וריכוז היא הפרעה עצבית המתבטאת בהתנהגות האדם ומאופיינת בחוסר יכולת לשמור על ריכוז, קשב ותשומת לב בדבר אחד לאורך זמן. ד"ר אפי הרנוי מציג את השימוש ביוגה בטיפול בילדים בעלי ההפרעות הללו
  22/12/06
מאמרים נוספים בתחום
התעלמות אמנותית
הד"ר הראשון לחינוך גופני – ד"ר דב אלדובי ז"ל 2009-1920
טדי קפלן – הספורט ההישגי לא יוצא לפנסיה
אמנות הבריאות
מאמרים נוספים בתחום
כדורגל 2008: זילות במעמד המאמן
הנוסחה להצלחה: רשמים מפיו של האנגלי האגדי, סר טרבור ברוקינג
כדורגל: המאמן הוא המנצח על התזמורת הזאת
"המכון הוקם ב- 1957. מאז, וינגייט הוא הבית השני שלי"
ספורט תחת אש
So Special
שם המשחק: שיווק
אימון ממוחשב
איך עושים תחרות?
מי גאון של אמא?
הדרך למעלה
קיקר – המשחק שכובש את העולם בבעיטה
נטבול: כמו הכדורסל בראשיתו
משחק ביתי
חגורות גב: האם הן מונעות פגיעה בעמוד השדרה?
אופניים בחורף: רוכבים (גם) בסערה
זה היה סיפור של חורף. ויותר
עניין לחוץ: רכיבה על אופניים ופריון הגבר
מאמרים נוספים בתחום


מהי הפרעת קשב ריכוז?

הפרעת קשב וריכוז (Attention Deficit Disorder ) היא הפרעה עצבית המתבטאת בהתנהגות האדם ומאופיינת בחוסר יכולת לשמור על ריכוז, קשב ותשומת לב בדבר אחד לאורך זמן, בחוסר מנוחה ובפעלתנות יתר. מאפייני הלקות מתגלים כבר בילדות המוקדמת, וכוללים התנהגות אימפולסיבית, כישורים תקשורתיים-חברתיים לקויים והישגים ירודים בלימודים בביה"ס. התנהגויות הנלוות להפרעה כוללות: קושי במילוי אחר הוראות, דיבור או מעשה מבלי להפעיל חשיבה קודם לכן, מיומנויות ארגון חלשות, חוסר מנוח וסבלנות, שכחנות, דימוי עצמי נמוך ועוד. למצב זה עשויה להתלוות גם היפר אקטיביות (ADHD).

ADHD (Attention Deficit Hyperactivity Disorder ) מכונה גם הפרעת קשב וריכוז היפראקטיביות, היא הפרעה התנהגותית המאופיינת בחוסר משמעותי בריכוז, בשליטה על דחפים ובקושי בהתנהגות מונחית כללית ביחס לגיל. תסמיני הפרעה זו באים לידי ביטוי בהתנהגות הילד כבר שלבי הילדות המוקדמים. ילדי ADHD מתקשים להאט, אפילו כאשר הם רוצים בכך, לעיתים קרובות הם ממהרים כל-כך עד שהם נראים מגושמים וחסרי קואורדינציה. לדעת מומחים, ADHD נגרמת עקב חוסר איזון כימיקלי במוח. ילדים הלוקים ב-ADHD, בדרך-כלל אינם מגיעים להישגים גבוהים בביה"ס וזאת למרות העובדה שלמרביתם רמת אינטליגנציה ממוצעת ואף מעל הממוצע.

שכיחות ה-ADHD נעה בין 3% ל- 15% מהאוכלוסייה בשכבת הגיל הרך וביה"ס בעולם. כיום, חיים בארצות-הברית יותר מ- 4 מיליון ילדים שאובחנו כלוקים ב- ADD/ADHD ובישראל כל ילד עשירי הוא היפראקטיבי. ישנם גורמים רבים התורמים להתחזקות ההפרעה ההתנהגותית ובהם: טלוויזיה ומחשב, תזונה לקויה, עומס יתר חושי, זיהום אוויר ותא משפחתי חסר יציבות או מפורק.

 

אבחון ADD/ADHD צריך להיות מורכב ממספר הערכות של אנשי מקצוע הרשאים לעסוק באבחון סוג זה של הפרעה וטיפול בה, כגון: נוירולוג, רופא ילדים או משפחה, פסיכיאטר, פסיכולוג, עובד סוציאלי. חשוב להוסיף כי בעלי המקצוע העוסקים בתחום זה חייבים להיות מעודכנים לגבי כל מגוון ההפרעות הפסיכיאטריות, הפסיכולוגיות, התפתחותיות, הרגשיות, החברתיות והמטבוליות אשר עשויים להתלוות להפרעה ו/או לגרום לה.

 

הערכה מקצועית משלבת קבלת מידע לגבי הרקע הבריאותי, החינוכי וההתנהגותי, ממצאי בדיקת ראייה ושמיעה, בדיקה של מחלה מערכתית וסריקה התפתחותית. אין להסתמך על שאלון נורמטיבי או מבחן בודד בלבד. ההערכה צריכה לספק מענה ל-3 השאלות:

1. האם קיימים די תסמינים המשפיעים באופן מובהק על התפקוד?

2. האם תסמינים  אלו קיימים כבר מגיל צעיר?

3. האם קיים הסבר אלטרנטיבי לתופעות אלו?


ראיון
קליני, הבודק תפקוד בהווה ותפקוד בעבר ומשווה ביניהם, עשוי לשמש לצורך  איסוף מידע ומתן מענה בשלושת התחומים האלה.

 

 

יוגה ואופן הטיפול בילדי ADD/ADHD

 

מהי יוגה?

למלה "יוגה" בסנסקריט מספר משמעויות, ובהן איחוד והתחברות, כאשר הכוונה היא לאיחוד של סך כל מרכיבי האדם: גוף, נפש, חושים, הכרה. רתימת כל המרכיבים למימוש המטרה – מודעות עצמית. איחוד בין  הכלל והפרט,  בין אדם לעולם הסובב אותו.

 

מטרת היוגה היא להעלות את המודעות העצמית של האדם ואת הכרתו בכדי שיוכל להגיע להגשמה עצמית.

 

ה"יוגה" המסורתית נחלקת ל-4 זרמים עיקריים:

1 . בהקטי יוגה – היוגה של האהבה.   

 2 . קרמה יוגה – היוגה של הפעולה הנכונה.  

3 . ג'יאנה (ניאנה) יוגה -  היוגה של הידע  הנכון.

4.  ראג'ה יוגה  (אש'טנגה יוגה) - היוגה של השליטה הנפשית.  

 

לכולן מטרה אחת - הגשמה עצמית דרך שליטה: בגוף, בנפש ובהכרה.


דרכי הטיפול בילדי
ADD/ADHD באמצעות היוגה:


היוגה כוללת כלים רבים המאפשרים טיפול בלקויות רבות בהן גם
ADD/ADHD ושיפור מצב הלוקים בהן. הטכניקות העיקריות המיושמות כיום בטיפול בילדי ADD/ADHD במסגרות השונות הן:

1.  תרגילי נשימה (פראנימה)

2. תרגול תנוחות גוף (אסאנות) - תרגול פיזי.

3. לימוד טכניקות להשגת רגיעה והרפיה, במטרה להביא לשליטה מוגברת במערכת העצבים המרכזית, שתסייע בהשגת רוגע ושלווה.

 

היוגה תורמת למתרגלים אותה ובכללם גם ילדים ובני נוער עם ADHD, להתחבר לגופם באופן רגוע. הפן הרוחני והרגשי של היוגה מסייעים בידי הילדים לחוות שקט, שלווה והתחברות למודעות הפנימית שלהם, דברים הנוגדים את חיי היום יום הקצביים והתחרותיים.

ילדי ADD/ADHD מתקשים להגיע להישגים גבוהים בלימודים בשל הלקות שלהן המתאפיינת בעיקר בהסחת דעתם בקלות. המטפל ביוגה, בדרך כלל יכול באמצעות תרגילי פראנימה ואסאנות להביא את הילד לרגיעה ואיזון וזאת מבלי שהילד למד לבצע תרגול יוגה באורך מלא. בשלב השני, לאחר שהושגו הרגיעה והאיזון והונחלו לילד היסודות להשגתם, הילד ילמד כיצד לתרגל אימון יוגה באורך מלא. 

נשימה ורגשות קשורים זה בזה קשר הדוק והיות שכך הרי שתרגילי נשימה מהווים יסוד איתן להתחלת הטיפול בילדי ADD/ADHD. תרגילי הנשימה מביאים להמרצת תפקודם של אזורים חיוניים במוח ומערכת העצבים המרכזית ושילובם עם תנוחות הגוף השונות של היוגה, כמו גם תרגול של הרפיה עמוקה, יגבירו את יעילות השפעת הטיפול על הילד בצורה משמעותית. בטרם יחל המטפל לטפל בילד ראשית, עליו לבסס קשר חיובי עמו, בכדי לזכות באמונו ובתשומת הלב שלו ורק לאחר שאלו הושגו, המטפל יחל בלימוד תרגילי היוגה. תרגול עקבי של יוגה עשוי לתרום לילדי ADD/ADHD בפיתוח והעלאה של המודעות לגוף, בהשגת איזון רגשי ונפשי  וכמובן, בהשגת ריכוז טוב יותר. אלו יתרמו לשיפור הדימוי העצמי של הילד ולחיזוק בטחונו העצמי ויסייעו בפיתוח יכולות הלמידה של הילד ושאר היכולות הטמונות בו.
 

מקורות:

ברקלי, א. ר. (1998). לשלוט ב-ADHD: מדריך מלא ומוסמך להבנת הפרעות קשב וריכוז. הוצאה לאור "גלילה". ת"א.

 

האלוול, מ. א. ורייטי, ג'. ג'. (2001). ספר התשובות להפרעות קשב (A.D.D.). הוצאה לאור "אור-עם". ישראל.

 

הנפורד, ק. (2002). חכמה בתנועה. הוצאת נורד. טבעון.

 

Asencia, T. (2002). Playful family yoga for kids, parents and grand parents. ELYSIAN Editions Princeton Book Company Publishers. U.S.A.

 

Baptiste, B. (2004). My Daddy is a Pretzel. Published by Barefoot Books, Inc. U.S.A.

 

Bersma, D. & Visscher, M. (2003). Yoga games for children: fun and fitness with postures, movments and breath. Published by Panta Rehi company. Netherlands.

 

Lark, L. (2003). Yoga for kids. Published by Firefly Books Ltd. U.S.A. & Canada.

 

Stewart, M. & Phillips, K. (1992). Yoga for children. Published by Simon & Schuster Inc. New York.

אינטרנט:

 

www.specialyoga.com

 




ד"ר אפי הרנוי - דוקטור לחינוך, בהתמחות פסיכולוגיה חינוכית התפתחותית, התפתחות הילד, תנועה לגיל הרך וקשרי הורים וילדים,
M.A. בחינוך גופני ובפסיכולוגיה חינוכית-התפתחותית, מורה לחינוך גופני, מומחה לגיל הרך, מאבחן ומטפל בספורט טיפולי, שחייה שיקומית והידרותרפיה, מנהל חברת "יופי-טופי", העוסקת בתנועה לגיל הרך ובשיווק ציוד ספורט

 

 

 



תגובות הוסף תגובה
1.האם כל אחד יכולנטלי06/03/07
משחק מנהלים
המאמן בעידן המודרני כבר איננו רק "מכונת אימונים" ונדרש להפגין גם כישורי ניהול שונים


תשתחררו
כולם מכירים את חשיבות החימום לפני האימון, רבים מזניחים את השחרור וההרפיה אחריו. מולי אפשטיין מסביר כמה זה חשוב


מציאות מדומה
אימון הדמיה הוא חלק חשוב בתוכנית האימונים. המטרה: להכיר את סיטואציית התחרות ואת תגובות הספורטאי ולהפחית את הלחץ


כדור לבטן
ענת מאיר מציגה סדרת תרגילים לחיזוק שרירי הבטן עם כדור כוח גמיש