חפש רק בנושא זה






תוספי תזונה למבוגרים: שאלות ותשובות

האם קיים סיכון בנטילת תוספי תזונה מעל גיל 50? האם "טבעי" זה טוב? ואם זה טוב, למה לא לקחת יותר? מבחר שאלות ותשובות בנושא תוספי תזונה
  14/05/07
מאמרים נוספים בתחום
השפעת תיסוף אומגה 3 על השריר
מאכלי החג - יתרונות תזונתיים
השפעת קעקועים על יכולת קירור הגוף
קפה על הבוקר – גם בימים שלפני תחרות
מאמרים נוספים בתחום
אסטרטגיית הפחתת פחמימות לפני אימון
חוסר ברזל בקרב ספורטאים
שתיית מיץ סלק לפני פ"ג משפרת את ביצועי המוח
חלופה אנרגטית לספורטאי סבולת? משקה קטונים
תזונה בהתאמה אישית לספורטאי עילית
קפה או כדורי קפאין?
חלבון מי גבינה מתוסף והתאוששות
פופאי צדק! תרד עושה אותך חזק יותר
מה לאכול? טיפים לחזרה לשגרה לילדים ולהוריהם
התוסף החדש לשיפור ביצועי סבולת
קפאין ופעילות גופנית
כמה לשתות במהלך היום ובזמן אימון
תזונה נכונה לספורטאים מתבגרים
אמת בפרסום? תוספי התזונה שלכם
פחמימות או שומנים? שאלה כבדת משקל
התאוששות חמוץ מתוק
הצד האחר של משקאות האנרגיה – נדודי שינה ועצבנות
מסמיק מגאווה – סגולותיו של מיץ סלק
משקאות אנרגיה ממריצים יעילים?
אכילת בשר אדום מצמצמת את נזקי ההזדקנות?
העמסת פחמימות למרתון
דיאטה על פי סוג דם – אין ביסוס מדעי!
האם אכלת היום ארוחת בוקר?
קריאטין – לספורטאים ולאוכלוסיות נוספות
חוסר ברזל בקרב ספורטאיות הישג
מתכונים חלביים קלילים בקלוריות
הפחתת משקל בענפי קרב – הבעייתיות והפתרון
יום העצמאות – טיפים להתנהלות שפויה בארוחת מנגל
מתכונים לפסח כשר, טעים ודל בקלוריות
ויטמין D – התוסף החסר?
קפה? תה? אולי קקאו?
מיתוסים לגבי ירידה במשקל: אמת או מיתוס?
הפיזיולוגיה של הצום
תזונה – יותר מספירת קלוריות
תוספי תזונה – מורה נבוכים
ביחד או לחוד? צריכת חלבון לאחר מאמץ
על פורים ומגדנות
משמינים בחורף? טיפים איך לא!
חזרה לעניינים
המלצות לאכילה בתקופת החגים
תזונה: הכי טוב לשאול
מיץ סלק – הנשק הסודי של רוכבי הטור דה-פראנס
התאמות תזונה דינמיות לחולי סוכרת מטיפוס 1 העוסקים בספורט
לחיים! בירה נטולת אלכוהול וספורט
תזונה נכונה לאימוני טריאתלון ולתחרויות
סרטן – צמחוני או לא?
הישורת האחרונה – המלצות תזונה למרתון ת"א 2011
הנחיות תזונה לספורטאים בגיל ההתבגרות
קריאטין מונוהידראט וביצועים גופניים
סופגניות או לא להיות?!
שימוש בסודה לשתייה עשוי לשפר ביצועים?
תזונה לטריאתלטים
תזונאית בשטח
תוספי תזונה וביצועי סבולת
מחקר חדש: מינון גבוה של קפאין משפר יכולות גופניות!
סחוט טרי
מיץ דובדבנים לאחר ריצת מרתון
חלב – משקה הספורט המומלץ לספורטאיות כוח
נטורופתיה: בוטנים – לא רק לקופים
אוזני המן מהמטבח הבריא של לימודי הנטורופתיה
נטורופתיה: משקאות מוגזים עם סוכר "מתדלקים" סרטן בלבלב
אבולוציה: ההוצאה הקלורית בתקופת האבן
תזונה: קריאה ביקורתית של תוויות
עוגת חרובים עסיסית לט"ו בשבט
שימוש מוגזם בתוספי חלבון
נטורופתיה: הרזייה באמצעות אבחון בקשתית העין
רפואה טבעית: מזון מחמם לימי החורף
סופגניות לבריאות!
700 קק"ל של שיכרון חושים או חנוכה-קל
ארוחת עשר: לא על הלחם לבדו
מה שאנו אוכלים
דגני בוקר וחלב – תוסף התזונה החדש
השרירים כואבים? שתו כוס קפה
מה נשתנה? בפסח הזה עושים סדר בהררי הקלוריות
ט"ו בשבט חג הפירות היבשים, האגוזים והשקדים
תזונה במחשבה תחילה
צמחונות מאוזנת
על כוס קפה, שומנים ומשקאות
קריאטין ומאמץ גופני – נייר עמדה של החברה הבינלאומית לתזונת ספורט
מינון נמוך של קפאין תורם לירידה בדופק במאמץ תת-מרבי
מים: שתו הרבה, אבל לא יותר מדי
משקאות אנרגיה – עוזרים, מזיקים או מיותרים?
האם חל פיחות בערך התיסוף?
חלבון וביצועי סבולת – מה אומר על כך המדע?
רפואה מתוקה - האם דבש יעיל יותר מאנטיביוטיקה?
רב פעלים: המגנזיום
תזונה וכאבי שרירים
הכולסטרול ואנחנו: המדריך השלם
מעכלים את זה: מאמץ גופני ומערכת העיכול
שמן זית: כל הסגולות
צום יום כיפור. ההיבט הבריאותי
קקאו: טעים, בריא ואפילו ממכר
מי באמת צריך חטיף
בלוטת התריס ותפקידה בהשמנה: שאלות ותשובות
שריפת שומן: לא רק חיטוב
שמנים מאז ולתמיד
מאזן הקלוריות בגוף: כמה מכניסים, איך מוציאים
אוכלים, שותים ונושמים כדורגל
תוספי חלבון לספורטאים: בונים - או בונים מגדלים?
הפרדוקס החמצוני
קפאין: הממריץ הריחני
מי מפחד מפחמימות?
הדלק של הפעילות הגופנית
ילדים חורגים (במשקל)
שבועות של מסורת ותזונה בריאה
משקאות הספורט: מה שותים ולמה זה טוב
4 כוסות ודי; טיפים למניעת חמרמורת
תזונה נכונה: לגוון ולא להתנוון
דיאטה עתירת חלבונים ותרומתה לירידה במשקל
אכילה לפני פעילות - הדלק של הגוף
מכסחי השומן: התוספים והטכניקות בשירות ההרזיה
קריאטין – תוסף התזונה החוקי האפקטיבי ביותר
הסכנה הטמונה בשתיית יתר
המלחמה נגד ההשמנה: מניעה, איזון ותוספים
שתייה נבונה: בין מים, מיץ ומשקאות איזוטוניים
אופניים: הם רוכבים ונוטלים (תוספים)
אוכלים על גלגלים
עקרונות הדיאטה הנכונה: תזונה, פעילות ומודעות למכשולים
התמודדות עם יתר לחץ דם: המלצות תזונתיות
רגישות למלח: משבץ מוחי ועד מחלות לב וכליות
מלח הבישול, לחץ הדם - ומה שביניהם
לקראת הטריאתלון: פסטה ושתייה מרובה
פעילות גופנית וצמחונות: אנרגיה חלופית
מקדם מסת גוף: למי בעצם מיועד המדד?
לנשנש על הבוקר ולהישאר בחיים (ורזים)
פרוביוטיקה – חיידקים "טובים" בשירות הבריאות
השומן שבגופנו: איך נדע כמה אנחנו צריכים
כדורגל ותזונה: ארוחות, תוספים ומה שביניהם
מחקרים מוכיחים: ויטמין C מסייע במניעת מחלות
חומצה פולית מפחיתה הסיכון לשבץ מוחי
על חשיבות התזונה והספורט בגיל ההתבגרות
שוחים דרך הבטן: עקרונות תזונתיים לשחיינים
גליקוגן - ה"חמצן" של הכדורגלנים במונדיאל
"הערך התוסף" של העוסקים בספורט
תוספי תזונה – לא למקצוענים בלבד
מאמרים נוספים בתחום


האם תוספי תזונה יכולים לעזור לצרכנים מבוגרים?


גם אם אתם אוכלים מזון מגוון ועשיר, כיצד תוכלו להבטיח שככל שאתם הולכים ומתבגרים אתם מקבלים את כל הוויטמינים, המינרלים ושאר רכיבי התזונה החיוניים? אם כבר עברתם את גיל 50 הצרכים התזונתיים שלכם משתנים. המקום הראשון להתחיל בו הוא בחירת מזונות עשירים, מזינים ובריאים. מזון מועשר ותוספי תזונה מסוימים יכולים אף הם לעזור לכם לקבל את רכיבי התזונה החיוניים ככל שאתם הולכים ומתבגרים. אם אינכם בקיאים בנבכי המזון מומלץ לפנות לייעוץ אצל דיאטן/ית קליניים במטרה להרכיב תפריט נכון ומאוזן שיענה הן על הצרכים הקלוריים והן על הערך התזונתי של המזון. 

 


מה הם תוספי תזונה?


תוספי תזונה אינם רק ויטמינים ומינרלים. הקשת הרחבה של תוספי התזונה כוללת כיום צמחים, רכיבים צמחיים, חומצות אמיניות, אנזימים ומיצויים שונים של חומרים שמופקים מבעלי חיים. חלק מתוספי התזונה נחקרו רבות ונמצאו כיעילים, חלק הוכחו כלא יעילים ואילו תוספים רבים אחרים נמצאים עדיין בשלבי מחקר.  גם אם החלטתם לצרוך תוספי תזונה חשוב מאוד לזכור כלל מרכזי אחד – תוספי תזונה אינם תחליף למזון עשיר, מגוון ובריא!
 

שלא כמו תרופות, תוספי התזונה אינם צריכים את אישור המדינה בנוגע לבטיחותם וליעילותם לפני שהם מוצאים את דרכם אל מדפי החנויות. בנוסף, בניגוד לתרופות, תוספי התזונה אינם אמורים לרפא ו/או למנוע מחלות. חלק מתוספי התזונה עשוי לעזור לכם לקבל את רכיבי התזונה החיוניים הדרושים לכם ואילו חלק מהם עשוי לסייע לכם להקטין את הסיכון להתפתחותם של גורמי מחלה שונים. אנשים מבוגרים, לדוגמה, סובלים לא פעם מרמות נמוכות של ברזל בגופם. שימוש בתוסף תזונה שמכיל ברזל עשוי בהחלט לשפר את מצבם. 


שפע התוספים ומזונות האנרגיה עלול לגרום לבלבול אצל הצרכן הסופי. לא תמיד ברור מהו ההבדל בין תוספי תזונה, מזונות אנרגיה ותרופות שנמכרות ללא מרשם
(OTC). הסיבה לכך היא שעל פי החוק תוספי התזונה יכולים להופיע במגוון רחב מאוד של צורות: טבליות, כמוסות, אבקות, חטיפי אנרגיה או משקאות. אחת הדרכים לדעת אם מדובר בתוסף תזונה היא להסתכל על התווית המפרטת את תכולתו של התוסף.

 

 

האם קיים סיכון כלשהו בנטילת תוספים, במיוחד לצרכנים מבוגרים?


חלק מהתוספים עשויים אמנם להיות יעילים עבור חלק מן הצרכנים המבוגרים, אולם עלולות גם להיווצר נסיבות מסוימות שבהן השימוש בתוספי התזונה יהיה לא יעיל ובמקרים מסוימים אף יגרום לנזק שאינו צפוי. תוספים רבים מכילים רכיבים פעילים בעלי השפעה חזקה על תפקודים ביולוגיים בגופנו. במצבים מסוימים הרכיבים האלה עלולים להיות לא בטוחים ואף להרע את מצבו הרפואי של האדם, למשל במקרים הבאים:

 

§          שילוב בין מספר תוספי תזונה לבין תרופות, גם כאלה שאינן זקוקות למרשם רפואי, או החלפת תרופות מסוימות בתוספי תזונה עלול במקרים מסוימים להיות מסוכן, אפילו עד כדי סכנת חיים. קומדין (תרופה נוגדת קרישה), גינקו בילובה (תוסף שמופק מעץ), אספירין (תרופה שנמכרת ללא צורך במרשם) וויטמין E (תוסף תזונה) – כולם גורמים לדילול הדם. לקיחת כל אחד מהם בנפרד, או שילוב בין כמה יחד, עלול להגדיל את הסיכוי לדימום פנימי או לשבץ מוחי. דוגמה נוספת היא שורש בשם סנט ג'והן, שעלול לפגום ביעילות תרופות שניתנות לטיפול במחלות לב, בדיכאון, בסוגים מסוימים של סרטן ובאיידס. 

§          תוספי תזונה מסוימים עלולים לגרום לתופעות לא רצויות לאנשים שעומדים בפני ניתוח, למנותחים ולכאלה שנמצאים בתקופת ההחלמה שלאחר הניתוח. במקרים אלה עליכם ליידע את כל הגורמים הרפואיים שמטפלים בכם לגבי כל תוספי התזונה שאתם משתמשים בהם, במיוחד לפני ניתוח. עליכם להפסיק לקחת את תוספי התזונה שבועיים-שלושה שבועות לפני הניתוח וזאת במטרה למנוע סיכון אפשרי כתוצאה מהתנגשות בין התרופות השונות לבין התוספים. השילוב המסוכן האפשרי בין התרופות לבין תוספי התזונה עלול לגרום לשינויים בקצב הלב, לשינויים בלחץ הדם או לסיכון של דימום מוגבר במהלך הניתוח. 

 


האם נטילה עודפת של דברים טובים היא דבר מומלץ?


אנשים מסוימים חושבים שאם מעט זה טוב אז לקיחה של יותר טובה יותר. אולם, צריכה עודפת של רכיבי תזונה מסוימים, אפילו ויטמינים ומינרלים, עלולה אף היא לגרום לבעיות. תלוי בתוסף התזונה, בגילכם ובמצבכם הבריאותי. צריכה של יותר מ-100% מהתצרוכת היומית המומלצת של ויטמינים ומינרלים מסוימים, לדוגמה ויטמין
A, ויטמין D וברזל, עלולה להזיק לבריאות. כמות גדולה עלולה אף לשבש את פעילותן של התרופות שאתם נוטלים. 

 

 

מדוע יש לשוחח עם הרופא האישי על התוספים שנוטלים?


אתם ואנשי הרפואה שבהם אתם מתייעצים (רופא אישי, אחות, רוקח, דיאטן קליני), כולכם מהווים צוות שעובד עבור מטרה משותפת – פיתוח תוכנית בריאות אישית עבורכם. הרופא האישי ושאר אנשי המקצוע בצוות, יכולים לנטר את מצבכם הרפואי ואת כשירותכם הכללית, במיוחד כאשר מתעוררת בעיה כלשהי. למרות שלא תמיד תהיינה להם תשובות לשאלות שאתם מציבים בפניהם, לאנשי המקצוע האלה קיימת נגישות למאגרי המידע שמכילים את המחקר העדכני ביותר בנוגע לשימוש בתוספי תזונה. 


קיימים ערוצים רבים שמספקים מידע על השימוש בתוספי התזונה. ערוצים אלה כוללים רדיו, טלוויזיה, עיתונים, מגזינים, זבנים, חברים, משפחה ואינטרנט. הבעיה היא שחלק מערוצי המידע הללו אינם אמינים ובמקרים רבים מונעים על ידי אינטרסים כלכליים. לפרסום יש כוח רב וההשפעה שלו על ציבור הצרכנים עצומה.  לחברות המסחריות יש יחסי ציבור טובים, מה שלא ניתן לאמור על קהילת המדע. זו הסיבה שיש להתייעץ באנשי מקצוע מוסמכים ולא לבסס את שיקולי הצריכה על הפרסומים השונים.



מה הן הנקודות עליהן יש לתת את הדעת לפני הקנייה?

§         חשבו פעמיים לפני שתתפתו להאמין לפרסום האחרון. ההמלצות לגבי שימוש בתוסף תזונה כזה או אחר צריכות להתבסס על סדרה של מחקרים מבוססים ולא על מחקר אחד בלבד. חשוב לזכור שהמדע אינו מסתמך על אירוע חד פעמי, אלא על רצף של עדויות מדעיות.

§         "אם לא יועיל לי לפחות הוא לא יזיק". כמה מן הרכיבים שמצויים בתוסף, רכיבי תזונה או חלקי צמחים, עלולים להיות רעילים. תוספים מסוימים עלולים להזיק אם יילקחו במינון מוגזם, לאורך זמן רב ובשילוב עם חומרים נוספים. 

§         המונח "טבעי" אינו בהכרח תמיד בטוח. אנשים רבים נוטים לחשוב שהמילה "טבעי" מסמלת משהו בריא ובטוח, לפחות בכל האמור להשוואה לתרופות הקונבנציונליות. חומר טבעי אינו בהכרח בעל אפקט נמוך יותר ואינו בהכרח בטוח יותר. לדוגמה, תוספים רבים שמיועדים להרזיה, ושנכתב עליהם "טבעי" או "צמחי", אינם בטוחים יותר מתוספים אחרים. תוספים מסוג זה עלולים לגרום לתגובה לא רצויה אם יילקחו במשולב עם תרופות מסוימות או שהם עלולים להחריף בעיה רפואית באנשים מסוימים. 

§         הוציאו את כספכם בחוכמה. תוספים מסוימים עשויים להיות יקרים מאוד אולם אין בהם על מנת לספק מענה לבעיה שלכם. היו ערים לכך שלא כל טיפול חלופי הוא התחליף לטיפול הקונבנציונלי.  עדיף להתייעץ עם אנשי מקצוע על מנת להחליט מהו התוסף המתאים ביותר עבור מצבכם הבריאותי. 

§         זכרו: בטיחות מעל לכול!  דחו כל לחץ שיווקי בניסיון לשכנע אותכם להשתמש בטיפול חדשני שטרם נבדק והוכח. היוועצו בגורמים מוסמכים באשר ליעילות התכשיר ובאשר לביטחון שהוא מקנה לכם.

 


קישורים למידע בנושא שימוש בתוספי תזונה

http://www.cfsan.fda.gov/~dms/supplmnt.html

 

http://www.cfsan.fda.gov/~dms/ds-savvy.html

 

http://www.cfsan.fda.gov/label.html

 

http://www.4woman.gov/owh/aboutowh.htm

 

http://fnic.nal.usda.gov/nal_display/index.php?tax_level=1&info_center=4



תגובות הוסף תגובה
1.זכרו רק שרופאים לא מבינים בתזונה יורם רז16/05/07
2.הרופאים גם לא מבינים בתוספי מזוןעליזה19/05/07
משתלם להשתלם

מבדק הזהב
הדרך לבריאות טובה הנשמרת לאורך זמן