חפש רק בנושא זה






צעד אחד קדימה

הכוחות שפועלים על נעליו ועל כפות רגליו של שחקן טניס הם בעלי פוטנציאל הנזק הגדול ביותר בהשוואה לענפי ספורט אחרים. לפיכך לבחירת הנעליים והגרביים יש חשיבות רבה
  16/07/07


כפות הרגליים הן החוליה המקשרת בין הגוף לקרקע. כפות הרגליים מאפשרות בסיס יציב שמאפשר לנו לעמוד בבטחה, לרוץ, לקפוץ ולשחק. מנח כפות הרגליים ומידת הפעילות שלהן ביחס לקרקע משפיעים על הגוף כולו. אצל שחקני טניס כפות הרגליים הן החוליה המקשרת בין התנועות המגוונות שנדרשות במהלך המשחק לבין שרשרת הפעולות הקינטיות בחלקים הגבוהים יותר של הגוף.

 

מבנה כף הרגל האנושית מורכב ביותר. כף הרגל מכילה 26 עצמות, 33 מפרקים ורשת של יותר מ-100 גידים, שרירים ורצועות כמו גם כלי דם ועצבים. הדרישות שמוטלות על כף הרגל במהלך משחק הטניס עצומות. כפות רגליו של שחקן הטניס עומדות בעומסים חוזרים ונשנים ומכאן גם הפוטנציאל לנזק. עם כל התנועות המהירות ושינויי הכיוון הנדרשים במשחק הטניס אין זה פלא שהכוחות שפועלים על נעליו וכפות רגליו של שחקן המחבט הם בעלי פוטנציאל הנזק הגדול ביותר בהשוואה לענפי ספורט אחרים.

 

פציעות כפות רגליים וקרסול הן השכיחות ביותר בסבב הטניס המקצועני לנשים  (Sony Ericsson WTA Tour).  הפציעות בשאר חלקי הגוף הן ברוב המקרים תולדה של מנח לא נכון של כפות הרגליים או יציאה מבסיס האחיזה והתמיכה. על מנת להגביר את המודעות של שחקניות הסבב ושל אנשי המקצוע הסובבים אותן פרסמה המחלקה הרפואית של סבב ה-WTA הנחיות לשמירה על בריאות כף הרגל ותפקודה הנכון. 

 

 

כוחות, מפרקים ותגובות

 

במשחק טניס התגובה של הכוחות שפועלים מן הקרקע עוברת מכפות הרגליים, דרך מפרקי הגוף, השרירים, העצמות והגידים אל המחבט עצמו. תגובת הכוח הזו והקואורדינציה שנבנית על ידי חלקי הגוף השונים ידועה בשם "שרשרת קינטית". 

 

במשחק הטניס המשטח הוא חברו הטוב ביותר של השחקן. המשטח תורם 51% מהאנרגיה הקינטית (תנועה).  המשטח תומך ברגליים ובגו ומאפשר להם לספק 54% מכוח הגוף, שממשיך מעלה אל הכתף ומנותב אל המחבט על מנת לייצר את החבטה. 

 

דפוסי התנועה וסוג המשטח עליו משחק השחקן משפיעים על כמה כוח יופעל על הגוף:

 

§         עצירה מהירה או בלימה חזקה עם כפות הרגליים – הכוח הגדול ביותר – X4 ממשקל הגוף.

§         דשדוש מצד לצד או תנועות צדיות אחרות – כוח מתון – X2 ממשקל הגוף.

 

כמות הפציעות והכאבים קשורה באופן ישיר לדרגת הקושי של המשטח; ככל שהמשטח קשה יותר כך נוצרות יותר בעיות. ככל שהמשטח רך יותר כך קטנים הכוחות שפועלים על הגוף ועמם הסבירות להיפצע:

 

  • משטח דשא – עד 55% פחות.
  • משטח חימר – עד 25% פחות.
  • משטח קשה (אספלט) – עד 5% פחות.

 

 

שינוי בשרשרת הקינטית

 

הבסיס למשחק טניס טוב הוא עמידה טובה ויציבה על גבי המשטח. כאשר הבסיס יציב, חזק, משוחרר מפציעות ומוגן באופן מתאים באמצעות הנעלה נכונה (נעליים, גרביים ומדרסים) כך גדל הסיכוי לשחק טוב ולשמור על בריאות מיטבית. בעיות בשמירה על בסיס נכון עלולות לפגום בדפוס השרשרת הקינטית. כדאי מאוד להתחשב בתרחישים הבאים:

 

א.       שחקני טניס רבים חווים כאבים כתוצאה משלפוחית שנוצרת בכף הרגל. ייתכן שהשלפוחית נוצרת כתוצאה מגרב בלויה או במקרה שלא מקפידים לקלף יבלת מקומית. השלפוחית עלולה לגרום לשחקן לשנות את פעולת ההגשה שלו משום שירצה להימנע מנחיתה על מקום כואב. כתוצאה מכך אחוזי ההגשה הראשונה עלולים לרדת. על השחקנים להיות מודעים לכך שרמת הביצוע שלהם עלולה לרדת בגלל שלפוחית אחת קטנה!

ב.       מצב אופייני נוסף הוא כאשר השחקן מחליף את נעלי המשחק שלו לנעל בסגנון שונה. נניח שהנעליים החדשות אינן מאפשרות כפיפה גבית נאותה בכף הרגל. מצב כזה גורם לקשת של כף הרגל לשקוע יותר מן הנחוץ וכתוצאה מכך נגרמת רוטציה מוגזמת של הרגל. רוטציה כזו של השוק עלולה לגרום ללחץ מוגזם על גיד הפיקה. ברגע שהשחקן מתחיל לכופף את הברכיים שלו לקראת ההגשה הוא עלול לחוש כאב חד בקדמת הברך. הפיצוי המתבקש הוא כפיפה מעטה יותר בברכיים ואז בהכרח תיפגם גם עוצמת החבטה. השחקן מנסה להפעיל כוח רב יותר במעלה השרשרת הקינטית, מה שעלול לגרום לפציעות כתוצאה משימוש יתר בשרירי הכתף. התוצאה – פציעה חדשה בגידי הכתף וכל זה רק בגלל נעל שאינה מתאימה! 

 

 

המלצות מעשיות

 

בנוסף לאימון נכון ולשילוב מתאים בין יחידות ההעמסה לבין יחידות ההתאוששות והמנוחה חשוב מאוד להקפיד על כמה כללים טכניים שקשורים לבריאות כף הרגל: 

 

גרביים

גרבי ספורט הם מוצר ספציפי שאמור להתאים לסוגי הספורט השונים ולהתאים למידה של כפות רגלי השחקן. כפי שלא משחקים טניס עם מחבט בייסבול כך אין להשתמש בגרביים שאינם מתאימים לייעוד הספציפי שלהן. כל שחקן צריך לבחור את הגרביים המתאימים ביותר עבורו. יש להתחשב במבנה כף הרגל (מידה, צורה, דרגת הזעה ופציעות קודמות) ובסוגים השונים של הגרביים:


 

  1. בקרת חום – גרביים שתורמין לירידה בטמפרטורה במטרה למנוע הזעה וחיכוך.
  2. ניהול לחות – גרביים מיוחדים שעוזרות לסלק את הלחות ולמנוע החלקה. למשל, גרבי CoolMax.
  3. ספיגת זעזועים/ריפוד גרביים שעוזרים לספוג זעזועים ובכך להפחית את מידת הסטרס שמגיע לגוף.  
  4. הגנה בקטריאלית – גרביים שמטרתם להגביל את שגשוג החיידקים ובכך להפחית את הסבירות לבעיות בעור.
  5. תמיכה בקשת גרביים שמאפשרים תמיכה טובה יותר לאורך הקשת האורכית של כף הרגל.
  6. סריג או סוגי חומרים שילוב בין מספר סוגי סיבים במטרה להעניק הנדסת אנוש טובה יותר. גרביים עשויים מסריג מפחיתים את החיכוך ואת נפח כף הרגל בתוך הנעל. סיבי טפלון תורמים להפחתת החיכוך ולמניעה של שלפוחיות.    

 

אורתוטיקה (התאמת עזרים אורתופדיים)

כאשר קיימת מכניקה לא תקינה של כף הרגל, כאשר המנח והתנועה של הרגל במהלך המפגש שלה עם הקרקע אינם נכונים, עלולות להיווצר פציעות. ניתן לעזור למכניקה לא נכונה של כף הרגל באמצעות מספר דרכים. הטיפול בכף הרגל (אורתוטיקה) עשוי לשפר את היעילות המכנית של כף הרגל ובכך להפחית את העומס על אזורים אחרים בגוף. לאורתוטיקה יש שני רכיבים עיקריים:

 

  1. תרגילים שיקומיים – חיזוק ואימון שרירי כף הרגל ושרירי הרגליים במטרה לתפקד ביעילות גבוהה יותר.
  2. שימוש במדרסים – המדרסים מאפשרים מגע נכון יותר של כף הרגל במהלך התנועה; מדרס טוב מתקן את העיוות המכני שנוצר כתוצאה מליקויים אורתופדיים או כתוצאה מחולשה או מקריסה של מבנים בכף הרגל. מדרסים יכולים להיות משני סוגים עיקריים:

א.       כאלה שאינם מותאמים אישית ושניתן לרכוש אותם בחנויות נעליים ובבתי מרקחת.

ב.       כאלה שמיוצרים בהתאמה אישית לכל שחקן. מדרס כזה צריך להיות מיוצר על ידי איש מקצוע מיומן.

 

בנוסף, המדרסים מסווגים על פי דרגת הקשיחות שלהם ועל פי חומרי הגלם מהם הם מיוצרים:

 

§         קשיחים – מדרס קשיח מאוד שמטרתו להפחית תנועתיות מוגזמת; מתקן את המנח של מפרקי כף הרגל.

§         קשיח למחצה – מדרס יציב, בעל קשיחות בינונית, נועד למנוע תנועה לא תקינה בכף הרגל.

§         רך – מדרס עשוי מחומר רך במטרה ליצור תחושת כרית ולרכך את המגע עם הקרקע; המדרס שומר על המנח הטבעי של כף הרגל ואינו מתקן עיוות כלשהו אם קיים.

 

 

נעליים

הנעליים הן ציוד עזר משמעותי ביותר עבור כל ספורטאי ובמיוחד עבור שחקן הטניס. שחקני טניס צריכים לבחור נעליים איכותיות מאוד שיעזרו להם לשמור על כפות הרגליים ויעזרו להם לשפר את רמת המשחק.  כפות הרגליים הן בסיס התמיכה לגוף כולו ולכן זקוקות לתמיכה מעולה. בחירת נעלי המשחק צריכה להתבצע תוך לקיחה בחשבון של כמה שיקולים: מידה, צורה, דרגת הזעה ופציעות קודמות. חשוב לזכור שנעלי הספורט תוכננו על מנת למלא את הייעוד הספציפי שלהן. חשוב מאוד להשתמש בנעלי טניס במהלך אימוני הטניס, בנעלי ריצה לצורך ריצה ואימון כושר גופני שאינו על המגרש ובנעליים אחרות לאימון בחדר הכושר. מדדים נוספים בהם יש להתחשב:

 

§         אורך – האצבע הארוכה ביותר אינה צריכה לגעת בקצה הפנימי של הנעל.  המרווח התקין הוא של אצבע אחת.

§         רוחב – על השחקן לבחור את רוחב הנעל שמתאים לו. חשוב מאוד לא לדחוס רגל רחבה אל תוך נעל צרה!

§         עומק גובה הנעל עשוי להשתנות אולם בכל מקרה אסור שיהיה נמוך יותר מהחלק האחורי של העקב.

§         צורה צורת הנעל צריכה להיות תואמת לצורתה של כף הרגל – ישרה או מעוקלת למחצה.

§         נקודת הכיפוף – אזור הכיפוף בנעל צריך להיות תואם בדיוק את אזור הכיפוף של האצבעות.

§         סוליה סוליית הנעל צריכה להיות מותאמת לסוג המשטח עליו משחקים. צורת אדרה (קווים מלוכסנים כמו עצמות דג) עבור משטח חימר, צורת צלע (רדיאלי) למשטחים קשים וצורה של עמוד (מבנה של גומות) במטרה לאפשר אחיזה טובה על משטח הדשא.

§         קיימים גם סוגי נעליים בעלי תכונות משולבות שמאפשרות ביצוע מיטבי של מגוון התנועות הנדרשות משחקן הטניס. נעליים בעלות תכונות גרירה טובות או תכונות של אחיזה (תפיסה), מאפשרות לשחקן להאיץ, לעצור ולשנות כיוון על גבי המשטח. 

§         נעליים בעלות אחיזת יתר (מעניקות תחושה כאילו הרגל נתקעת על גבי המשטח) עלולות לגרום לכך שהכוח יטפס במעלה השרשרת הקינטית ויגביר את הסבירות לפציעות. 

§         מבט על הסוליה ועל תהליכי הבלאי שהיא עוברת יכול לספק לשחקן מידע מתי הנעל מאבדת מתכונות האחיזה שלה ומתי המועד להחלפתה. 

§         אוורור החומרים בחלקה העליון של הנעל צריכים לאפשר לנעל לנשום וזאת במטרה לאבד חום ולחות.

§         תמיכה חיצונית השרוכים וצדי הנעל בחלקה העליון צריכים לתמוך בכף הרגל בעת ביצוע תנועות צדדיות.

 

פרטים ונושאים נוספים ניתן למצוא באתר

  

https://www.achievesolutions.net/c/1,2613,5F3635325F5F5F5F372D656D6F682F,00.html

 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט