חפש רק בנושא זה






אורח חיים אחר: העיקר הבריאות

כולם מודעים לחשיבות אורח החיים הבריא - מעטים חיים ומתנהגים בהתאם. מדוע זה קורה? ומה עושים בשביל לשנות זאת? המאמר פורסם לראשונה במגזין "דינמי", גיליון מס' 3 (פברואר 2004)
  02/04/04

אורח חיים בריא (Healthy lifestyle) מוגדר כאופן ההתנהגות האנושית התורמת לרווחה (Well being
) הגופנית, הנפשית והחברתית. ביטויים כמו 'מה שלומך?', 'העיקר הבריאות', 'להקדים תרופה למכה' או "ונשמרתם מאד לנפשותיכם", משקפים נאמנה את החשיבות שמייחסת החברה לאורח חיים בריא.
 

מגוון התנהגויות אנושיות קשורות לשלושה אספקטים המנוגדים לאורח החיים הבריא:

א. אספקט גופני: פעילות גופנית ויציבה, תזונה, עישון ושימוש בסמים
ב. אספקט נפשי: מניעה של מצבי לחץ ושינוי הרגלי חיים או התמודדות עמם
ג. אספקט חברתי: תקשורת בין-אישית והשתלבות חברתית.

השפעתו של אורח חיים בריא על איכות חיינו וחשיבותו במניעת מחלות ומוות ללא עת אינה מוטלת בספק.

למרות זאת, סקרים אפידמיולוגיים רבים מצביעים על כך שרק מעטים מקיימים אורח חיים בריא אמיתי. כך למשל, רק כמחצית מהציבור הישראלי מעיד על עצמו כמקיים פעילות גופנית כלשהי, וגם זאת בדרך כלל הרחק מהיקף הפעילות האפקטיבית המומלצת. שיעור דומה - של 50% - מקפידים על הרגלי תזונה נכונים. כשליש מהציבור הישראלי סובל מעודף משקל ויותר מ- 10% מתת-משקל, המסוכן לא פחות. כרבע מהישראלים מעשנים וכמעט כולם מעידים על תחושת מתח.

מצב לא סביר זה מעלה כמה שאלות נוקבות: איך זה שלא כולנו שומרים באדיקות על אורח חיים בריא? מדוע רבים מתדיינים בנושא, אך בפועל לא עושים די? איך זה שלא קיימים, בגופנו או במוחנו הכל כך משוכללים, מנגנוני הגנה טבעיים שימנעו מאתנו מלחטוא לבריאותנו או מנגנוני אתראה מיידיים שידווחו על נזקים מצטברים (שהם בדרך כלל מזעריים ולכן בלתי מוחשיים), ושימנעו את ההתפרצות ה'פתאומית' של התקף לב או סרטן ממאיר.

ככל שמעמיקים בניתוח הגורמים לשיבוש באורח החיים שלנו מתחוור שהם רבים ומורכבים, ותקועים אי-שם בעברנו האבולוציוני.


אורח חיים בריא בראי האבוֹלוּציה

האנתרופולוגים מעריכים שההזדקפות המהירה יחסית של האדם על שתיים חשפה את האדם לשורה של ליקויים אורתופדיים, שהבולט שבהם גרם למרבית האוכלוסייה הבוגרת לסבול מכאבי גב תחתון. ההתפתחות המדהימה בקליפת המוח האנושי גרמה למעבר מהתנהגות אינסטינקטיבית, שאפשרה את ההישרדות של כל בעלי החיים הקודמים לנו, להתנהגות נלמדת בעיקרה שגרמה ל'מותר האדם מן הבהמה'. ההתנהגות האינסטינקטיבית היא מוּלדת ביסודה, ומאפשרת קיום אורח חיים יציב וקבוע המותאם לסיפוק כל צורכי היסוד של בעל החיים. לעומתה, ההתנהגות הנלמדת מתבססת על 'חוֹמרה' עצבית משוכללת ביותר, שבאמצעותה ניתן להתנהג על בסיס של ניסוי וטעייה.

יכולת הלמידה האנושית איפשרה לאדם לרכוש מגוון נרחב ביותר של מיומנויות חיים, עובדה שהקלה עליו את מלאכת ההישרדות. אך אליה וקוץ בה. אותה יכולת למידה מופלאה הובילה להתהוות של צורכי חיים נוספים, מעבר לאלה הדרושים להישרדות: כך למשל למד האדם לצבור כוח, שליטה, כבוד וממון, כמו גם ליהנות מארוחה דשנה, לעשן 'כדי להירגע', או להסניף כדי 'לתפוס ראש'. היווצרות אותם צרכים משניים מבטאת את התפתחות הנהנתנוּת האנושית: לחיות בדרך הקלה, הנוחה, היעילה והמהנה ביותר, בהתאם לאפשרויות שמציעה הטכנולוגיה בכל תקופה.  

התוצאה הישירה מהתפתחות יכולת הלמידה האנושית, התרבות האנושית והנהנתנוּת האישית הנלווית הולידה את השיבוש המהותי באורח החיים הבריא של האדם המודרני. 

המאמר הזה הוא הראשון בסדרה. המאמרים הבאים יעסקו בניתוח הגורמים לשיבוש או לפגיעה באורח החיים הבריא בחברה המודרנית, בתפיסה ההוליסטית של אורח חיים בריא והצגתו כ'משולש בריאות' ובעקרונות ובדרכים לשיפור הבריאות באמצעות שינוי באורח החיים.



* ד"ר עקיבא קורל הוא מרצה בכיר במדעי בריאות במכללת סמינר הקיבוצים;
   מרצה באוניברסיטה העברית בנושא פעילות גופנית ואורח חיים בריא



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
שר התרבות והספורט החדש, חילי טרופר, ביקר במכון וינגייט ואמר: "זהו מפגש עם ערכים של שאפתנות, מקצועיות ושליחות"

מפעלי קיץ 2020 יתקיימו השנה במתכונת ייחודית המשלבת למידה מקוונת והשתלמות מעשית במכון וינגייט. ההרשמה בעיצומה - אל תחמיצו!

בדרך לשגרה: חודש ביצוען של בדיקות הארגומטריה במרכז לרפואת ספורט ולמחקר

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג של ישראל

מועדון הכושר למנויים, שב לפעול בהתאם ובכפוף להנחיות משרד הבריאות

ספורטאי הסגלים האולימפיים של ישראל בספורט היחידני חזרו לאימונים בכפוף להנחיות משרד הבריאות

חודשו הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במתכונת מקוונת