חפש רק בנושא זה






בלוטת התריס ותפקידה בהשמנה: שאלות ותשובות

מה קורה כשעושים הכל נכון - שומרים על תזונה נכונה ועל אורח חיים בריא - ועדיין לא מצליחים לרדת במשקל. שאלות ותשובות על תפקוד בלוטת התריס והמאבק בהשמנה. הבשורה: יש פתרונות. פורסם לראשונה במגזין "דינמי", גיליון מס' 9, פברואר 2005
  29/04/05

הסיבות הנפוצות להשמנה הן, כידוע, אכילה מופרזת והיעדר פעילות גופנית. אולם לעתים אנו נתקלים באנשים המקפידים על תזונה נכונה ובריאה ועוסקים בפעילות גופנית באופן סדיר, ולמרות זאת עולים עוד ועוד במשקל במקום לרזות. במקרים אלה ייתכן שההשמנה נובעת מחוסר איזון הורמונלי - בעיה שפוקדת אחוז קטן יחסית מהאוכלוסייה.

 

הורמון הוא חומר המופרש מתאי בלוטות או מִתאים ייחודיים אחרים. ההורמונים נודדים דרך הדם לרקמות בגוף ומפעילים בהן תהליכים פיזיולוגיים שונים. בכל שנייה מתרחשות בגופנו אלפי פעולות, שרבות מהן זקוקות לבקרת ההורמונים כדי להתקיים.

 

עם התפתחות המחקר האנדוקרינולוגי, העמיק גם הידע אודות המחלות הנובעות מעודף או ממחסור בהורמון מסוים. כתוצאה מכך, ניתן כיום להתאים טיפול טוב יותר למחלות אלה. ישנן, לדוגמה, תרופות הורמונליות למיתון תהליך הידלדלות העצם (בריחת סידן); תרופות אחרות מיועדות לטיפול במחלות שכיחות של בלוטת התריס, בסוכרת וכך הלאה.

 

שאלה:

 

אני שומעת כל הזמן על בלוטת התריס בהקְשר של השמנה. אשמח לדעת מה הקֶשר ביניהן.   


תשובה
:

 

בלוטת התריס (תירואיד) מפרישה את ההורמונים תירוקסין ו- T3. הורמונים אלה אחראים על חילוף החומרים הבסיסי של הגוף Basic metabolic rate)), ובמלים אחרות - על האנרגיה הדרושה לתחזוקה שוטפת של הגוף במצב מנוחה, להפעלת שרירי הנשימה, לפעולת הכבד והכליות, לזרימת הדם ועוד. ככל שהגוף יותר "בזבזן", משמע בעל קצב חילוף חומרים מהיר - הוא דורש יותר אנרגיה לפעולות שצוינו. מאחר שהשמנה היא חוסר איזון קלורי המתבטא בהכנסת יותר אנרגיה מהוצאתה, חילוף חומרים מוגבר תורם להוצאת האנרגיה ובכך יכול לתרום להרזיה או לחלופין להשמנה.

 

 

שאלה:

 

אמי סובלת  מתת-פעילות של בלוטת התריס. האם זה תורשתי? כיצד עלי לנהוג כדי למנוע החמרה של המצב?


תשובה
:

 

קיימים שני מצבים של הפרעה בתפקוד הבלוטה: תת-פעילות ופעילות-יתר. להפרעה השכיחה יותר, השמנה עקב תת- פעילות של הבלוטה, יש רקע גנטי מוכח. כתוצאה מהרס הבלוטה, קצב חילוף החומרים מואט וקצב שריפת האנרגיה יורד. או אז מתפתחת נטייה להשמנה שלעיתים מלווה גם בצבירת נוזלים. התופעה שכיחה יותר בקרב נשים.


כדי שלא להחמיר את המצב, חובה עלייך להימנע לחלוטין מדיאטות חריפות. הקפידי לאכול מזונות עשירים בחלבון (בשר, דגים, מוצרי חלב), שכן הם מכילים את החומצה האמינית טירוזין. חומצה זו משמשת לייצור הורמון התירוקסין. אִכלי פחמימות מורכבות (לחם מחיטה מלאה, דגנים) בכל ארוחה. מזונות עשירים ביוד כמו פירות ים ושום אינם מומלצים, וכך גם מזונות ממשפחת הכרוביים (כרוב, כרובית, ברוקולי). מומלץ ביותר לעסוק בפעילות גופנית אירובית כארבע פעמים בשבוע, 30 דקות לפחות בכל פעם.

 

 

שאלה:

 

בשנה האחרונה אני מנסה להקפיד על תזונה נכונה. התחלתי גם לצעוד חמש פעמים בשבוע במשך 45 דקות. למרות הכל אינני מצליחה לרדת במשקל. יכול להיות שיש לי בעיה בבלוטה?


תשובה
:

 

ראשית, רצוי מאוד להיוועץ בתזונאית קלינית שתכין עבורך תפריט אישי בהתאם לצרכים הקלוריים של גופך. כך תוכלי לוודא שאת אכן אוכלת נכון. שנית, תוכלי לבקש מרופא המשפחה הַפניה לבדיקות דם לבחינת תפקוד בלוטת התריס. הבדיקות מודדות את רמת ההורמון TSH בגוף; רמה גבוהה מעידה על תת-פעילות הבלוטה.

חשוב לזכור שלא כל עלייה או חוסר ירידה במשקל מעידים על תת-פעילות של בלוטה. תופעות לוואי נוספות כגון נפיחות ברגליים, עייפות, כושר גופני ירוד, תחושת קור, שיער ועור יבשים ועצירות עשויות להעיד על בעיה בתפקוד הבלוטה. כאמור, בדיקת דם תוכל לאשר או לפסול את ההשערה.



תגובות הוסף תגובה
1.שאלה:אור גל18/03/06
2.משמינה ללא סיבהלואיזה נחשונוב28/03/06
3.תת פעילות של בלוטת התריסמיאל24/01/07
4.סימהסימה23/02/10
יום פתוח ללימודי נטורופתיה עם ראשת המסלול, ד"ר מירה כהן שטרקמן, יתקיים ביום שישי, ה-14.8.20, בשעה 10:00

חודש ביצוען של בדיקות הארגומטריה במרכז לרפואת ספורט ולמחקר

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן