חפש רק בנושא זה






כואב לכם הגב?

כ-80 אחוזים מכלל האוכלוסייה יסבלו במהלך חייהם מכאבי גב. כאבי גב מוכרים לרבים מאיתנו ומעוררים שאלות רבות לגבי הסיבות להופעתם, דרכי מניעתם ואופן הטיפול בהם
  06/10/07
מאמרים נוספים בתחום
רצות מרתון מושפעות מזיהום אוויר יותר מגברים
פתרונות מתחום הרפואה הסינית להפרעות במחזור החודשי
מחקר: פעילות גופנית מקלה על תסמיני גיל המעבר
תנו לחיות לרוץ – חלק א'
מאמרים נוספים בתחום
שימוש בהורמון גדילה לשיפור הישגים – האם הכול בראש?
מחקר: השפעת גלולות למניעת היריון על העלייה במסת השריר
פעילות גופנית טובה לדיכוי התיאבון
"חימום" לפני פעילות גופנית כן או לא?
מתאמנים כדי לראות תוצאות
פעילות גופנית – "תרופת הפלא"
חיים למרחקים ארוכים
הקשר בין פעילות גופנית, רדיקלים חופשיים וסטרס חמצוני
פעילות גופנית: "וחיית בה"
אפשר לרוץ איתו (בזהירות ובהדרגה)
שאלה של זמן
כיצד שורפים זאת נכון?
מאמרים נוספים בתחום

מאת: ד"ר ראובן מטרני, מנהל ביה"ס למאמנים ויועץ אגף הרפואה בפיזיותרפיה, קופ"ח מאוחדת.

 

כ-80 אחוזים מכלל האוכלוסייה יסבלו במהלך חייהם מכאבי גב. תשמעו את זה כמעט בכל הכנסים של אורטופדים ושל מטפלים במקצועות הפרא-רפואיים. אכן, כאבי גב מוכרים לרבים מאיתנו ומעוררים שאלות רבות לגבי הסיבות להופעתם, דרכי מניעתם  ואופן  הטיפול בהם.

 

לכאבי הגב סיבות רבות, והעיקריות ביניהן הן: נזקים במבנה הגרמי של עמוד השדרה, פגיעות, נזקים או גירויים לחוט השדרה ולעצבים היוצאים ממנו, נזקים לדיסקוס הבין-חולייתי, תפקוד לקוי של איבר פנימי בבטן, הפרעה באספקה דמית בגב או ברגליים וכאבי גב על רקע נפשי. אבחון הסיבה יקבע את סוג המטפל: אורטופד, נוירולוג, מומחה לכלי דם, רופא פנימי או פסיכולוג.

 

מכיוון שקשה מאד להתייחס לכל סוגי הכאב בצורה מעמיקה, נתמקד בכאבי הגב הנובעים מנזקים למבנה הגרמי של עמוד השדרה ובנזקים לדיסקוס הבין חולייתי: נזקים אלו עלולים לנבוע מתאונות עבודה, תאונות דרכים ותאונות ספורט, או ממחלות ושינויים ניוונים כתוצאה מגיל מתקדם. עוצמת הכאב, מוגבלות התנועה ומשך ההחלמה תלויים בגורמי הכאב וביכולת הרפואה והמטפלים לעזור בריפוי.

 

פגיעה, שחיקה ושינויים ניווניים

 כאבי הגב פוגעים בעיקר בגילאי 30 עד 50.

שכבת גיל זו פעילה מבחינה פיזית וחשופה יותר לנזקים גופניים, לתאונות ולעבודה קשה ומאומצת. בסביבות גיל 50 הגיל מתחיל לתת את אותותיו והדבר בא לידי ביטוי בהופעת שינויים ניווניים של הגוף בכלל ושל עמוד השדרה בפרט. שינויים ניווניים הם למעשה תוצאה של פעילות האדם הגורמת לשחיקה, לנזקים מצטברים ולבלאי גופני, המתבטאים בשינויים בצורות החוליות, בהופעת בליטות (זיזים גרמיים) במקומות שונים בחוליה, בהיצרות תעלת עמוד השדרה שבתוכה נמצא חוט השדרה (מערכת העצבים המרכזית)  וכמובן בשינויים במבנה ובתפקוד. כל אחד מהשינויים האלה עלול לגרום לכאב גב. חוכמת הרפואה הקונבנציונאלית, הרפואה המשלימה והמקצועות הפרא-רפואיים היא לנסות לאתר את גורם הכאב ולטפל בו.

 

ראוי לציין כי בגיל צעיר שכיחות כאבי הגב נמוכה יחסית (להוציא מקרים של עקמת או של מוגבלות מולדות). משום כך, כאשר צעירים מתלוננים על בעיות גב יש להתייחס אליהם בכובד ראש ולנסות לאתר את גורם הכאב. כמו בכל תחום רפואי, כאשר מתחילים לבחון את הסיבות לכאבי הגב של המתלונן נעזרים בתשאול לגבי מצבו, איסוף וניתוח הנתונים, בדיקות פיזיקאליות, בדיקות מעבדה ואם יש צורך גם בצילומי רנטגן, CT, MRI ועוד. לאחר האיסוף מתבצע שלב ניתוח הנתונים כדי להתקרב, עד כמה שניתן, לשורש הבעיה. כאשר קובעים את הסיבות לכאב מחליטים על סוג ומשך זמן הטיפול.

 

חשוב להבין שההחלטה לגבי הגורמים לכאבי גב קשה ולא תמיד מדעית. כתוצאה מכך התפתחו במהלך השנים שיטות ואמצעי טיפול שונים ומגוונים, החל מהשיטות הסיניות והרפואה המשלימה דרך הרפואה המודרנית, וכלה במאות טכניקות טיפוליות ידניות ואחרות.

 

לא חייבים לסבול

 חז"ל אמרו "מי שטורח בערב שבת, יאכל בשבת". ולענייננו: מי שכיבד את גופו – גופו יכבדהו. העיקרון פשוט וידוע: יש לנהל אורח חיים בריא הכולל תזונה נכונה, פעילות גופנית מתמשכת לאורך השנים וחיזוק שרירי הגב והבטן החיוניים לשמירה על הגוף בכלל ועל בריאות הגב בפרט.

חשוב להימנע מפעולות ומתנועות שהגוף אינו מתורגל בהן, כגון הרמה של משקל כבד, מצב של כפיפת הגו לפנים, תנועה סיבובית מהירה או נשיאת משקל כבד יחסית לצד הגוף (למשל מזוודה כבדה). תנועות כאלו עלולות להזיק לגב ולגרום לכאבים.

 

מן הראוי להדגיש את חשיבותם של שרירי הגב והבטן להבטחת חוסנו, בריאותו ותפקודו של הגב וכל זאת משום שהכוח המניע היחיד בגוף הוא השרירים. שרירים חלשים גורמים להעברת העומס לרקמות אחרות, כגון עצמות, סחוסים, דיסקוסים, מפרקים ועוד.

שרירים חזקים מסוגלים להתגבר על המשקל שנגדו פועל הגוף ובכך למנוע מאלמנטים אחרים בגוף לעמוד בעומס לא רצוי. חשוב לקבל ייעוץ מקצועי לפני שמתחילים בפעילות גופנית, כדי לבנות תוכנית מובנית ואופטימאלית מבחינת עומסים.  

 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
משחק מנהלים
המאמן בעידן המודרני כבר איננו רק "מכונת אימונים" ונדרש להפגין גם כישורי ניהול שונים


תשתחררו
כולם מכירים את חשיבות החימום לפני האימון, רבים מזניחים את השחרור וההרפיה אחריו. מולי אפשטיין מסביר כמה זה חשוב


מציאות מדומה
אימון הדמיה הוא חלק חשוב בתוכנית האימונים. המטרה: להכיר את סיטואציית התחרות ואת תגובות הספורטאי ולהפחית את הלחץ


כדור לבטן
ענת מאיר מציגה סדרת תרגילים לחיזוק שרירי הבטן עם כדור כוח גמיש