חפש רק בנושא זה






מינון נמוך של קפאין תורם לירידה בדופק במאמץ תת-מרבי

מתוצאות המחקר עולה שצריכת קפאין במינון של 1.5 ו-3 מ"ג לק"ג משקל גוף תורמת לירידה בערכי קצב הלב בזמן דווש על אופניים במאמצים תת-מרביים
  28/10/07

השימוש בקפאין לפני ובמהלך פעילות גופנית אינו דבר חדש. חלק מן הסיבות לצריכת קפאין בהקשר של פעילות גופנית נעוצות באפקט הממריץ שלו וחלקן קשור לתהליכים מטבוליים שמגבירים את הזמינות של חומצות השומן החופשיות כמקור אנרגיה.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את התגובות של מערכת הלב וכלי הדם למאמץ תת-מרבי ולמאמץ מרבי לאחר צריכה של שני מינונים שונים של קפאין.

לצורך המחקר גויסו 9 גברים בגילאים 25-19 שנה שאינם מורגלים בשתיית קפה על בסיס יומי קבוע. משקלם הממוצע של הנבדקים היה 83.3 ק"ג (± 9.3) וגובהם הממוצע היה 183 ס"מ(± 6) . הנבדקים ביצעו 3 מבדקים זהים על גבי אופניים נייחות. סדר הטיפול נקבע באופן אקראי והמחקר היה כפול-סמיות -double-blind .

 

בכל אחד מן המבדקים קיבלו הנבדקים כוס מים וקפסולה אחת במעטפת ג'לטינית שהכילה: 1.5 מ"ג קפאין לק"ג משקל גוף, או 3 מ"ג קפאין לק"ג משקל גוף או קפסולת אינבו (פלסבו).

לאחר 30 דקות של מנוחה ביצעו הנבדקים חימום במשך 2 דקות בעומס מכאני של 30 וואט בקצב דווש של 60 סיבובים בדקה. לאחר החימום הועלה העומס ל-60 וואט למשך 5 דקות, לאחר מכן ל-120 וואט ולבסוף ל-180 וואט. הנבדקים דוושו בכל עומס למשך 5 דקות. לאחר 2 דקות של מנוחה חזרו הנבדקים לדווש בעומס מכאני של 180 וואט למשך 2 דקות. מנקודה זו ואילך הועלה העומס המכאני ב-30 וואט בכל דקה עד לאפיסת כוחות. קצב הלב נמדד ב-15 השניות האחרונות של כל דקה לאורך הבדיקה כולה. מדדי צריכת החמצן, אוורור הריאות, נפח הנשימה המתחלף, מנת הנשימה, לחץ הדם ומדד הערכה סובייקטיבי של המאמץ נמדדו במנוחה ובמהלך הבדיקה כולה.

 

מתוצאות המחקר עולה שצריכת קפאין במינון של 1.5 ו-3 מ"ג לק"ג משקל גוף תורמת לירידה בערכי קצב הלב בזמן דווש על אופניים במאמצים תת-מרביים. הירידה שנמדדה הייתה בין 4 ל-7 פעימות בדקה. צריכת הקפאין לא השפיעה על ערכי קצב הלב במנוחה ולא במאמץ מרבי. ערכי לחץ הדם הסיסטולי היו גבוהים משמעותית במנוחה לאחר צריכת 3 מ"ג קפאין לק"ג משקל גוף בהשוואה לקפסולת האינבו 116+/-13) לעומת  123+/-10 מ"מ כספית). צריכת קפאין לא השפיעה על ערכי לחץ הדם במאמצים תת-מרביים. הקפאין לא השפיע על אף לא אחד ממדדי הנשימה, לא על ההספק המרבי ולא על זמן ההגעה לתשישות.

 

החוקרים הסיקו שבקרב גברים צעירים ובריאים שאינם צורכים קפה על בסיס קבוע, תיסוף של קפאין (1.5 או 3 מ"ג קפאין לק"ג משקל גוף) במינון ששווה לצריכת 3-1 כוסות קפה תורם לירידה בקצב הלב במאמצים תת-מרביים אולם לא בכאלה שקרובים למקסימום או במקסימום עצמו. בנוסף, קפאין במינון של 3 מ"ג לק"ג משקל גוף גורם לעלייה בערכי לחץ הדם הסיסטולי במנוחה בלבד אולם לא במאמץ.



תגובות הוסף תגובה
1.קפהאריה31/10/07
2.מה בדבר נס קפה?דפנה לוי01/11/07
3.קפה ותה = אותה כמות הקפאין.עבור דפה לוי01/11/07
4.קפהאלי זפרן26/11/07
מכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט, מרכין את ראשו עם לכתו של שמאול ללקין ז"ל לעולמו. מכון וינגייט ומשפחת הספורט הישראלי כולה מוקירים ונוצרים את תרומתו הרבה לספורט בישראל.
יהי זכרו ברוך


נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן. במקרה הצורך, תתאפשר למידה מקוונת בהתאם להנחיות משרד הבריאות