חפש רק בנושא זה






צמחונות מאוזנת

לצמחונות יש יתרונות רבים ויש על כך גם חיזוקים בספרות המדעית. יחד עם זאת, כאשר התזונה חד-גונית ומצומצמת – היא בהחלט יכולה לגרום לחסרים של מינרל מסוים
  28/10/07

מהי תזונה צמחונית?

צמחונות היא אורח חיים תזונתי המבוסס על הימנעות מאכילת בשר ולרוב גם הימנעות מאכילת דגים. אבל, יש אשר נמנעים בנוסף אף מביצים, ממוצרי חלב ומדבש.

 

צמחונות מאוזנת בהחלט יכולה לספק את האנרגיה ואת רכיבי המזון – פחמימות, שומנים וחלבונים בשיעור של 64-42% , 35-20% ו- 35-10% בהתאמה, מצריכת הקלוריות היומית. הדבר חשוב ביותר לספורטאי סיבולת.

לצמחונות יש יתרון מצד אחד. אך יחד עם זאת יכולים להיווצר חסרים.

 

חלבונים ניתן לקבל מן הדיאטה. יש לדאוג לשילובים נכונים של קטניות ודגנים, קטניות ואגוזים וכד'.

מינרלים וסידן, אבץ וברזל – כולם מצויים בעולם הצומח, אך המבנה שלהם קשה יותר להטמעה בגופנו. יש לעיתים להיעזר בוויטמין C לספיגה. הדבר חשוב מאוד, במיוחד לברזל. מקורות טובים למינרלים הם מוצרי הסויה למיניהם, אגוזים, זרעים, קטניות, דגנים מלאים, עלים ירוקים, נבטים ופרות יבשים.

דברים האופייניים לספורטאים צמחונים היא רמות נמוכות של מאגרי קריאטין בשריר. תיסוף של קריאטין יכול למלא את המאגרים בשריר.

 

כל עוד הדיאטה של הספורטאים מגוונת ועשירה ועונה לצרכי אספקת האנרגיה לספורטאי, ביצועיו של הספורטאי לא יפגעו. כאשר הדיאטה הצמחונית מוגבלת וחד-גונית בהחלט יכולים להיווצר חסרים.

לצמחונות יש יתרונות רבים ויש על כך גם חיזוקים בספרות המדעית. תוחלת החיים

של צמחונים גבוהה יותר מאשר זו של לא צמחונים. יחד עם זאת, כאשר התזונה חד-גונית ומצומצמת – היא בהחלט יכולה לגרום לחסרים של מינרל מסוים.

 

לבנה זיגל – ראש מדור מעבדות במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין.




תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
מכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט, מרכין את ראשו עם לכתו של שמאול ללקין ז"ל לעולמו. מכון וינגייט ומשפחת הספורט הישראלי כולה מוקירים ונוצרים את תרומתו הרבה לספורט בישראל.
יהי זכרו ברוך


נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן. במקרה הצורך, תתאפשר למידה מקוונת בהתאם להנחיות משרד הבריאות