חפש רק בנושא זה






מסגרת אימונים קבועה – המתכון להצלחה

תכנית אימונים קבועה ומסודרת, מוטיבציה פנימית ומוטיבציה חיצונית, על אלה ועוד מפיו של אלעד פלטין – מרכז בפועל את תחום אימון האופניים בביה"ס למאמנים ולמדריכים במכון וינגייט
  19/01/08
מאמרים נוספים בתחום
חשיבות המשפחה בהתפתחות הילדה הספורטאית
עומקה של היוגה
מדוע הנבחרת האנגלית מרבה להחטיא בעיטות 11 מטר?
אימון ספורט קבוצתי: הילדים "האחרים"
מאמרים נוספים בתחום
שחיית פעוטות – במיוחד בחורף
פותחים עונה – כיצד עושים זאת נכון
הסמכת מאמנים בישראל – אל תרוצו לבזבז עוד כסף
בין תיאוריה ליישום – המאמן במשחקי הכדור מול המנהל בהיי־טק
פינת המאמן – חשיבות ההתאוששות ליציבות המשחק
אימון אישי בענפי הכדור בספורט המודרני
יציבה ויוגה: היבטים קינזיולוגיים בתרגול
TRAIN YOUR LIMITATION & Race Your Strength
אימון כוח בילדים – הנחיות חדשות
אופניים – אימוני כוח מרבי בסינגל־טראק
יחסים מסוכנים – הורמונים ואימוני התנגדות
פעילות גופנית – אל תלכו על הגישה הטוטאלית
דור הסימום העתידי: הסימום הגנטי
קיקבוקסינג עממי – היתרונות והפציעות
האם נשים טובות יותר מגברים? הן בוודאות אינן גרועות יותר
אימון כוח לרצים צעירים (בגילאי 18-10)
שחק אותה קול – חשיבות השחרור וההרפיה
המאמן כמנהל - מנהל כמאמן
אימון הדמיה: מציאות "על יבש"
על מרכיבי המהירות
ממשיכים לשמור על הכוח
הסודות שמאחורי מרכיבי הכוח
כוחם יפה: אימון כוח למבוגרים
להרגיש נכון: אימון על-פי הרגשה אישית
מאמרים נוספים בתחום

אלעד פלטין

 

ככל שספורטאי ממוקד בתחום בו הוא עוסק, כך התקדמותו תהיה יציבה יותר. לרשותו של הספורטאי: עממי, חובבן או מקצוען, עומדות מסגרות אימון אשר שומרות על מיקוד האימונים. ככל שספורטאי ממוקד בתחום בו הוא עוסק, כך התקדמותו תהיה יציבה יותר, על דרך השלילה, ככל שהמסגרת תהיה שברירית ומעורפלת, כך תהיה גם התקדמות הספורטאי. מיקוד טוב באימונים לא יפגע או יבוא על חשבון הזמן הפנוי לחברים, ללימודים או לחיי משפחה.

 

חיי ספורטאי יכולים להיות 'משעממים להחריד' (אלה הם חייו של כל ספורטאי טוב...) שעות האימונים צריכות להיות קבועות מבחינה פיזית ומנטלית :

מבחינה פיזית – הגוף מסתגל לשעות האימונים, כך אנחנו מתרגלים לישון ולאכול בשעות קבועות כדי שהגוף יהיה מוכן לאימון בבוקר שלמחרת. המערכת המטבולית בגוף עובדת ופועלת בצורה 'עגולה' על פי תכנית האימונים השבועית הקבועה שלנו.

מבחינה מנטלית – כאשר לא מתאמנים בימים קבועים ובשעות קבועות או משנים מדי שבוע את שעות האימונים, נוצר לחץ טבעי: שינינו את שעת האימון מכיוון שלא היה נוח לעשות אותו... קרה משהו...

 

אולם ככל שהמסגרת שקבענו והסכמנו עליה (בהתאם למטרותינו) חובבנית יותר (רוכבים בשביל הכיף), כך היא יכולה להיות גמישה יותר. כמאמן אופניים זכיתי לפגוש ולאמן ספורטאים בוגרים רבים – ספורטאי עלית, מסטרס וגם רוכבים שמעוניינים לרדת במשקל. לאדם מן השורה קשה לרדת במשקל הרבה יותר מאשר לרוכב מסטרס לרכב בפלטון עלית, ולא בהכרח עקב הנפחים והעצמויות של האימונים אלא בשל המאמץ לשמור על מסגרת האימונים ובשל השינוי המהותי באורח החיים.

 

דבר המומחה: התאמנו בימים קבועים ובשעות קבועות, קרי ארבעה אימונים בשבוע בימי ב', ד', ו' ו-שבת, בשעה 07:00 בבוקר, זמן האימון: שעה ורבע. בזמן שאנחנו שומרים על מסגרת קבועה ומסודרת של ימים ושעות, אנחנו מתמסרים לה וקשה לנו לשבור אותה, מעבר לכך, האנשים הסובבים אותנו וחיים עמנו מתרגלים לה, המסגרת הופכת לחלק בלתי נפרד מחיינו. ככל שהמסגרת יציבה כך גם ההתקדמות שלנו יציבה. כאשר אנו יוצאים מהמסגרת, או מנסים לכופף אותה מכל מיני כיוונים... נשלם את המחיר.

לדוגמה: אימון הבוקר שלי מתקיים בקביעות בשעה 06:00  ולכן אני רגיל ללכת לישון בשעה 22:00, בגלל תכנית טלוויזיה חדשה אני הולך לישון רק בחצות – מה שגורם לי להיות עייף באימון ויותר מכך, עייף במהלך כל יום המחרת.

 

מוטיבציה פנימית ומוטיבציה חיצונית

מוטיבציה חיצונית: ימי האימון ושעותיו נקבעים ע"י המאמן זוהי מסגרת חיצונית, קבוצה היא מסגרת האימון הטריוויאלית ביותר. בקבוצה אנחנו פוגשים את חברינו לספורט הרכיבה, שם אנחנו גם יכולים להשוות את ההתקדמות שלנו לזו של שאר הרוכבים (דבר שלא בהכרח מצביע על ההתקדמות שלנו....), שם 'תמיד כיף' גם אם האימון לא יצא משהו... תמיד אפשר 'לשבת על מישהו' – אחד מיסודות רכיבת הכביש הקבוצתית היא הרכיבה אחד אחר השני, בצורה כזו שהרוכב הראשון חוסם את הרוח לרוכב שבא אחריו והאחרון מתאמץ פחות בעקבות הרוח שזה שלפני חוסם). במסגרת הקבוצתית הספורטאים מחויבים לקבוצה, למסגרת החברתית.

 

מוטיבציה פנימית: בקרב ספורטאים צעירים, 16-15 ומעלה, עדיף לקבוע מסגרת דומיננטית שנותנת דגש לשעות האימונים האישיות – 'אימוני הלבד' – למאמן אופניים חשוב שהספורטאי בבואו להתאמן יפתח מוטיבציה פנימית.

לשיטתו של מרק ורטהיימר מבית הספר למאמנים ולמדריכים במכון וינגייט, הישגיו הגדולים של מאמן נערים ונוער הם פרי היכולת לשכנע אותם להתאמן לבד, במסגרת אישית וקבועה, ללא קבוצה.

 

המוטיבציה החיצונית שברירית ולא אמתית מספיק, ההתקדמות בכושר הגופני שלנו תלויה גם באנשים אחרים ולא רק בנו. לאימון האישי חשיבות יתרה, בעיקר בענפי ספורט אישיים כמו ריצה, אופניים וטריאתלון... אך למעשה כל ספורט מקצועני אחר, גם קבוצתי (כדורגלן שצריך לעשות אימוני כושר נוספים, עקב מגבלה אישית שלו בכושר גופני, יעשה זאת לבד מעבר לשעות האימון של קבוצתו).

ספורט האופניים הנו ספורט מפרך וקשה. ספורטאי צעיר צריך לדעת שבמידה והוא מעוניין להתקדם המוטיבציה שלו צריכה להיות אישית, פנימית.

המסגרת החברתית – אחלה חברים בקבוצה, לחץ של ההורים, שעמום בבית... כל אלה טובים בגילאי  הילדים ותחילת גיל נערים, לא יותר.

 

ספורטאי מסטרס חובבן צריך לדעת שמסגרת הקבוצה חשובה (לא ניכנס לכל מיני פרשנויות פסיכולוגיות לספורטאים בגיל העמידה) אבל המפתח להתקדמות באימונים, הוא קודם כל בשמירה על מסגרת אישית קבועה ומסודרת. קביעת המסגרת הנכונה, שתתאים לספורטאי מבחינה בריאותית ומבחינת מסגרת העבודה וחיי המשפחה, חשובה אף יותר משמירת המסגרת עצמה: בחירה של מסגרת אימונים מספקת ונכונה לא גמישה מידי ולא לוחצת מידי, היא המתכון להצלחה.

 

אלעד פלטין, מאמן ומנהל את קבוצת מומנטום – רוכבים עם תנופה.

מרכז בפועל את קורס מדריכי אופניים בביה"ס למאמנים ולמדריכים במכון וינגייט.

 

בחודש מרץ ייפתח קורס מדריכי אופניים:  לפרטים נוספים  



תגובות הוסף תגובה
1.מאמר מצויין (לת)יובל גולן29/03/09
משחק מנהלים
המאמן בעידן המודרני כבר איננו רק "מכונת אימונים" ונדרש להפגין גם כישורי ניהול שונים


תשתחררו
כולם מכירים את חשיבות החימום לפני האימון, רבים מזניחים את השחרור וההרפיה אחריו. מולי אפשטיין מסביר כמה זה חשוב


מציאות מדומה
אימון הדמיה הוא חלק חשוב בתוכנית האימונים. המטרה: להכיר את סיטואציית התחרות ואת תגובות הספורטאי ולהפחית את הלחץ


כדור לבטן
ענת מאיר מציגה סדרת תרגילים לחיזוק שרירי הבטן עם כדור כוח גמיש