חפש רק בנושא זה






תכנית אימונים של 8 שבועות מסייעת לסובלים מדלקת פרקים

"אנשים בעלי דלקת פרקים יכולים להתאמן" היא תכנית שפותחה על ידי הקרן לדלקת פרקים ב-1987 ונועדה לעודד את החולים לבצע פעילויות שיאפשרו להם ניהול עצמי של שגרת חייהם. מתוצאות המחקר,שמובא להלן, עולה שלאחר 8 שבועות חל בקבוצת ההתערבות שיפור ניכר
 

מולי אפשטיין

 

תכנית אימונים של 8 שבועות תרמה להקלה בסימפטומים ולהפחתת העייפות במבוגרים חולים בדלקת פרקים, כך עולה מתוצאות מחקר אקראי ומבוקר, שפורסם לאחרונה בגיליון חודש ינואר של העיתון הרפואי Arthritis Care & Research.  

תכנית הפעילות שקרויה "אנשים בעלי דלקת פרקים יכולים להתאמן" היא תכנית שפותחה על ידי הקרן לדלקת פרקים ב-1987 ונועדה לעודד את החולים לבצע פעילויות שיאפשרו להם ניהול עצמי של שגרת חייהם. תכנית הפעילות הגופנית מתוכננת ל-8 שבועות ומבוצעת פעמיים בשבוע ולמשך שעה בכל פעם. התכנית מציעה אימונים בסיסיים ואימונים מתקדמים יותר והיא זמינה בתפוצה רחבה במרכזים קהילתיים רבים בארה"ב.

מטרת המחקר הנוכחי הייתה לבחון את ההשפעה של תכנית הפעילות הבסיסית בת 8 השבועות על שיפור במדדים עיקריים (תסמינים, תפקוד, רמת הפעילות הגופנית) כמו גם על שיפור במדדים משניים (פסיכולוגיים).  

במחקר השתתפו 346 נבדקים שדיווחו שהם חולים בדלקת פרקים מ-18 מרכזים שונים. הנבדקים חולקו באופן אקראי לשתי קבוצות – האחת ביצעה את תכנית הפעילות הגופנית והשנייה לא ביצעה את ההתערבות המבוקרת. המדדים השונים נמדדו בתחילת התכנית ובסיומה. בקבוצת הניסוי נעשה מעקב נוסף שהתבסס על שאלוני דיווח עצמיים לאחר 3 ו-6 חודשים מתום תכנית ההתערבות.

מתוצאות המחקר עולה שלאחר 8 שבועות חל בקבוצת ההתערבות שיפור ברמת הכאב, במידת העייפות ובמצב המנטלי שהוגדר כיעילות הטיפול העצמי במחלה. השיפור התבטא בירידה ברמת הכאב, בשיפור ביכולת לקום מכיסא ובהגברת היעילות העצמית של ניהול המחלה והשלכותיה לחיי היומיום.

נבדקים שהשתתפו 9 פעמים או יותר בתכנית האימונים הפגינו שיפור במספר מדדים נוספים כמו: מידת העייפות, נוקשות מפרקית והרמת משקולת של 5 ק"ג. בהשוואה לנתוני הבסיס, קבוצת הפעילות הגופנית המשיכה לחוש הקלה משמעותית בתסמינים גם לאחר 6 חודשים אם כי יכולת התפקוד והמוטיבציה לבצע את התרגול באופן עצמי ירדו.

"סביר להניח שחולי דלקת פרקים שיתמידו בביצוע פעילות גופנית מבוקרת ייהנו מהקלה בתסמינים של המחלה, בשיפור בתפקוד של פלג גופם העליון והתחתון ובשיפור ביכולת התפקוד היומיומי שלהם" ציינו מחברי המחקר. "עם זאת חשוב להדגיש שעל מנת להשיג שיפור קבוע יש צורך להמשיך ולעסוק בפעילות הגופנית. בנוסף, חשוב מאוד לשנות את תכני האימון, להעלות את רמת הפעילות ולהגביר את המינון השבועי אם רוצים להשיג שיפור נוסף".  

 

מתוך:

Callahan LF, Mielenz T, Freuburger J, et al. A randomized controlled trial of the People with Arthritis Can Exercise program: symptoms, function, physical activity, and psychosocial outcomes. Arthritis Care Res. 2008; 59:92-101

 

מולי אפשטיין – פיזיולוג מאמץ, ראש המדור לשירותים מדעיים במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט.



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט