חפש רק בנושא זה






סועדים במסעדות

ריח האוכל, המלצרים טובי המראה, שפת התפריט שמתגרה בחוש הטעם, האם פיתוי משפיע על השיפוט שלכם כאשר אתם אוכלים בחוץ? איילת וינשטיין וד"ר יצחק וינשטיין בסדרת המלצות שימושיות שיעזרו לכם להיות בשליטה


 
מאמרים נוספים בתחום
אישה, קפה וקמטים
שמן זית
העמסת פחמימות – לשיפור ביצועים בספורטאי סבולת
שאלה של עיתוי: המלצות עדכניות בתזונת ספורט
מאמרים נוספים בתחום
עקרונות תזונה לילדים ולמתבגרים העוסקים בפעילות גופנית
עסוקים, אין זמן? אל תמהרו לוותר לעצמכם על תזונה נכונה
קלנבוטרול: פתרון פלא להרזיה או תרופה מסוכנת?
קריאטין או אבקת חלבון?
הטוב, הרע והרוצח השקט
מה בתפריט?
מאמרים נוספים בתחום

אכילה במסעדות היא בבחינת שגרת חיים עבור אנשים המצויים שעות ארוכות בעבודה, אולם ראוי לציין שלאכילה ב"חוץ" יש השפעה משמעותית על הדיאטה ועל המשקל. הניסיון להצדיק את ההתמכרות למסעדות עם ה"נדר" שמחר נאכל חכם יותר בבית פשוט אינה עובדת! הגיעה השעה להציב לעצמנו מספר קווי יסוד עקרוניים, על מנת שנוכל לקבל החלטות נבונות בענייני מזון כאשר אנו נמצאים רחוק מהבית, להלן ההמלצות:

 

בחרו את המסעדה בצורה חכמה – תנו עדיפות למקומות שהתפריט בהם מגוון – המפתח לתזונה נבונה.

  • כדי לוודא שתאכלו יותר ירקות בחרו במסעדה שמציעה בר סלטים, או מקום עם מבחר גדול של ירקות בתפריט.
  • שבו במקומות שבהם תקבלו מידע רב מהתפריט אודות ערכים תזונתיים, אודות גודל המנות ואודות אופן ההכנה של המזון.

הזמינו את האוכל באופן שיאפשר חיסכון קלורי לדוגמה, בקשו שהרטבים יוגשו בצד המנה.

  • העדיפו דג מאודה ולא מטוגן עם סלט במקום צ'יפס, ופרות טריים לקינוח במקום בקלווה או קרם בווריה.
  • נסו לאתר מקומות עם מנות עיקריות עם "דגש על בריאות", גם ברשתות מזון מהיר, אלה החלו לאחרונה להקפיד על מזון מהיר, אבל גם בריא.
  • סגלו לעצמיכם הרגלי תזונה, לדוגמה יוגורט עם פרות וגרנולה, כריך לחם מלא עם גבינה, ביצה....
  • התייחסו לאכילה בחוץ כחוויה וכהזדמנות לנסות כל מיני פרות וירקות חדשים ושילובים של סוגי מזון שלא ניסיתם בעבר, בחרו תפריט ים תיכוני שכולל הרבה ירקות.

כיצד תתגברו על "פיתויים" ריח האוכל, המלצרים טובי המראה, שפת התפריט שמתגרה בחוש הטעם, האם פיתוי משפיע על השיפוט שלכם כאשר אתם אוכלים בחוץ? ההמלצות הבאות יעזרו לכם להיות בשליטה.

  • הימנעו מהליכה לארוחה במצב של רעב כבד, אכלו פרי לפני הארוחה בכדי להרגיע מעט את הרעב הפיתויים קשים יותר כשרעבים.
  • בחרו והזמינו מהתפריט לפני שמי שבחברתכם "מפתה" אתכם עם הבחירה שלודבקו בהחלטה הראשונה.
  • למדו מהתפריט, זכרו שמטרתו העיקרית של התפריט היא למכור מזון, שאלו שאלות, הימנעו מהזמנת מנות מיותרות, שיביאו עמן רגשות אשם על בזבוז קלורי או בזבוז כספי.
  • הסירו "פיתויים" מהשולחן אם אינכם שולטים ביצר ה"נשנוש", בקשו מהמלצר לפסוח על חטיפים מלוחים, הזמינו לחם (מחיטה מלאה) ומים (במקום משקאות מוגזים וממותקים) יחד עם המנה העיקרית ולא לפניה.
  • ותרו על המזנון (buffet). אם נקלעתם למסעדה של "אכול כפי יכולתך", בחרו בצלחת קטנה, אם עדיין רעבים, חזרו שוב למזנון עם צלחת קטנה אחרת.

יותר מדי מזון האם יש לכם נטייה לאכול יותר כשאתם אוכלים בחוץ? אל תתפלאו, לעתים קרובות המנות במסעדות גדולות באופן בולט מאלה שאתם רגילים להן בבית, וזאת מדוע? כי מנות גדולות יותר פופולריות בקרב הלקוחות, ועלות רכיבי המזון מהווה רק חלק קטן בעלויות הכלליות של המסעדה. הזמנת יתר של מזון שכיחה מאד בקרב לקוחות במסעדות עם ישיבה מסודרת. אנשים, שלא כהרגלם, מזמינים מספר מנות וקינוח, בלי קשר לרמת הרעב שלהם. הפתרון: הפכו את גודל המנה להזמנה האישית שלכם:

  • תכננו את ארוחות "הישיבה" סביב תפריטים עסקיים, בד"כ המנות קטנות יותר (וכך גם העלות).
  • אם ניתן, פצלו את המנה לשניים: חצי לכם וחצי למי שסועד עמכם, התחלקו גם במנה הראשונה וגם בקינוח.
  • אל תרגישו רגשי אשם אם השארתם מזון בצלחת, לאחר ששבעתם.
  • דלגו על מנות גדולות, על "הגדלת" מנות, כי אין שום ערך מוסף באכילת יתר.

אכילה בישיבה – האם אכילה מחוץ לבית אמורה להיות חוויה של "ישיבה"? אכלו בחוץ כחלק מאורח חיים אקטיבי:

  • במקום העבודה, פנו זמן ומקום לאכילה, לא תוך כדי עבודה. בזמן ההמתנה למזון, בצעו פעילות גופנית: הליכה, עלייה במדרגות, ירידה לחדר כושר במקום העבודה... כדאי לדעת – הארוחה לאחר הפעילות, היא המומלצת.
  • אם אתם יוצאים למסעדה (במסגרת הפסקת האוכל), בחרו מקומות קרובים שניתן לצעוד אליהם ברגל, עדיף ללכת מאשר לנסוע ברכב.
  • את הזמן שאתם מקדישים במסעדות להמתנה למזון, בלו בפעילות גופנית מכל סוג שהוא.

לסיכום: עשו את השינויים הנחוצים בהרגלי האכילה באופן מדורג, זכרו ששינוי בהרגלי אכילה (כחלק ממעבר לאורח חיים בריא ומאוזן) הנו תהליך ממושך ולא יכול להתרחש בן לילה. כשאתם בוחרים את המזון שתאכלו, עשו זאת בפרספקטיבה רחבה של כלל דפוסי האכילה שלכם ולא על פי הקריטריון של מזון "טוב" ו"לא טוב",

בהצלחה.

 

איילת וינשטיין דיאטנית ראשית במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין, מכון וינגייט ויו"ר הוועדה לתזונת ספורט של עמותת עתי"ד ayeletw@wingate.org.il, מנהלת הפורום "תזונה נבונה" באתר מכון ונגייט; ד"ר יצחק וינשטיין פיסיולוג של המאמץמכללת אוהלו בקצרין והמכללה האקדמית בתל חי itzw@macam.ac.il

 

לפורום התזונה בניהולה של איילת וינשטיין, הקליקו כאן



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
משחק מנהלים
המאמן בעידן המודרני כבר איננו רק "מכונת אימונים" ונדרש להפגין גם כישורי ניהול שונים


תשתחררו
כולם מכירים את חשיבות החימום לפני האימון, רבים מזניחים את השחרור וההרפיה אחריו. מולי אפשטיין מסביר כמה זה חשוב


מציאות מדומה
אימון הדמיה הוא חלק חשוב בתוכנית האימונים. המטרה: להכיר את סיטואציית התחרות ואת תגובות הספורטאי ולהפחית את הלחץ


כדור לבטן
ענת מאיר מציגה סדרת תרגילים לחיזוק שרירי הבטן עם כדור כוח גמיש