חפש רק בנושא זה






האם אכלת היום ארוחת בוקר?

ארוחת בוקר מאוזנת עשויה לשפר יכולת ריכוז והישגים אקדמיים וגופניים. היא חיונית לאספקת סיבים תזונתיים, מינרלים וויטמינים, ואפילו מורידה את הסיכון לעודף משקל. אולם, על אף חשיבותה הרבה, נמצא כי 25% מקרב האוכלוסייה אינם אוכלים ארוחת בוקר
 

 

 

 

איילת וינשטיין וד"ר יצחק וינשטיין

ארוחת הבוקר היא הארוחה השוברת את צום הלילה. כבר בתקופת התלמוד ראו החכמים חשיבות באכילתה – ארוחת בוקר חיונית למניעת כ־80 מיני מחלות: "וכולן – פת שחרית במלח וקיתון של מים מבטלן" ... "וברך את לחמך ואת מימיך והסירותי מחלה מקרבך" (מסכת בבא קמא צ"ב עמ' ב'). הרמב"ם בכבודו ובעצמו נתן דעתו על חשיבות ארוחת הבוקר: "...בבוקר יש לאכול כמו מלך, בצהריים כבן מלך, ובערב כאביון...". בעידן המודרני מודגשת חשיבותה של ארוחת הבוקר ע"י הממסד המדעי והרפואי, השכם וערב, ומגובה בתיעוד מדעי רב. ארוחת בוקר מאוזנת עשויה לשפר יכולת ריכוז והישגים אקדמיים וגופניים. תלמידים שאכלו ארוחת בוקר שיפרו את הישגיהם הלימודיים בהשוואה לתלמידים ש"דילגו" על ארוחה זו. כמו כן, דווח על שיפור בזיכרון קצר הטווח, ביכולת הקריאה, ביכולת החישוב האריתמטי, בפתרון בעיות וביצירתיות. אולם, על אף חשיבותה הרבה ותרומתה לבריאותנו, נמצא כי 1 מתוך 4 אנשים (25%) אינו אוכל ארוחת בוקר.

 

ארוחת הבוקר חיונית ל:

  • אספקת סיבים תזונתיים שמקורם בירקות, בפירות ובדגנים מלאים  
  • אספקת מינרלים וויטמינים חיוניים כגון: סידן, מגנזיום, ויטמיני B, ויטמין E, ויטמין C ו־A
  • תחושת שובע והימנעות מנשנושים במהלך היום – נמצא שאכילה קבועה של ארוחת הבוקר מורידה את הסיכון לעודף משקל, הערך הקלורי הכולל של התפריט היומי הכולל ארוחת הבוקר, נמוך בהשוואה לתפריט בו "מדלגים" על ארוחת הבוקר  

ארוחת הבוקר המשפחתית. חיונית הן לילדים והן למבוגרים. ההורים יכולים לשמש מודל חיקוי חיובי לילדים כאשר הם מקפידים לאכול ארוחת בוקר. ארוחת בוקר מאוזנת תכלול 3 או יותר פריטי מזון, הכוללים: פחמימות מלאות, חלבון ונוזלים.

 

 
דוגמאות לארוחת בוקר:

  • ירקות חתוכים + לחם דגנים מלאים + גבינה (עד 5% שומן)
  • סלט + ביצה + גבינות רזות + לחם מחיטה מלאה
  • גרנולה + יוגורט בשילוב פירות טריים או מיובשים (מוזלי)
  • דגנים מלאים ללא צבעי מאכל + חלב 

טיפים המסייעים לארגון מתוכנן של ארוחת הבוקר (במיוחד לאנשים עם סדר יום עמוס)

  • התארגנו ערב לפני, דאגו להכין מראש את רכיבי מזון, כגון: ביצים קשות, הפשרת לחם/לחמנייה מחיטה מלאה
  • קומו 15 דקות מוקדם יותר, דקות אלו יאפשרו לכם לארגן ולאכול את הארוחה כראוי
  • הצטיידות בארוחות לעבודה – הכינו קופסאות אריזה נוחות לנשיאה ולניוד ומתאימות לצרכים
  • דאגו לזמינות המזונות המתאימים לארוחות שנלקחות לעבודה/לימודים
  • הצטיידו כדרך קבע במזון קל לאכילה וזמין, שלא מתקלקל, כגון: בר אנרגיה דל שומן, פירות טריים או מיובשים, קרקרים מדגנים מלאים, יוגורט ביו ומים
  • אם לא הצטיידתם בבית, הצטיידו בארוחה על הדרך: בבתי קפה ובסופרמרקטים שבתחנות דלק  


ארוחת בוקר בארומה ישראל

 

טיפים לארוחת בוקר לעוסקים בפעילות גופנית בשעות הבוקר

לפני פעילות גופנית, ראוי שהארוחה תהייה דלת שומן ושתכלול פחמימות. ארוחה לאחר פעילות גופנית, כדאי שתכלול נוזלים, פחמימות, סיבים תזונתיים, חלבון, שומנים חיוניים, ויטמינים ומינרלים. לבסוף, ראוי לציין את רשת ארומה ישראל שבה מוגשת ארוחה בוקר שהרכבה תוכנן בשיתוף פעולה עם המדור לתזונה במרכז לרפואת ספורט ולמחקר שבמכון וינגייט. בארוחת הבוקר מוצע מגוון רחב של מאכלים מותאמים ומאוזנים לאכילה לפני ואחרי פעילות גופנית.

 

בתיאבון ולבריאות!  

 

לכניסה לפורום תזונה הקליקו כאן

לפרטים על ייעוץ תזונתי

 

איילת וינשטיין – דיאטנית ספורט קלינית, ראש מדור תזונה במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין, מכון וינגייט. ד"ר יצחק וינשטיין – ראש מדעי החיים בחינוך הגופני- המכללה האקדמית לחינוך, אוהלו בקצרין והחוג לתזונה המכללה האקדמית בתל חי.

 

ארוחת בוקר, הסטארטר של היום שלכם  ארוחת בוקר, הסטארטר של היום שלכם
ארומה וינגייט  ארומה וינגייט


תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
נבחרת הנשים של ישראל בכדורמים הובסה ע"י נבחרת ספרד 18-2. זהו הפסדה השלישי ברציפות של הנבחרת באליפות אירופה המתקיימת בבודפשט

נבחרת הבייסבול האולימפית של ישראל הגיעה למבדקי המעטפת הרפואית במכון וינגייט

נבחרת הנשים בכדורמים של ישראל פתחה את אליפות אירופה בהפסד 22:3 לנבחרת הולנד, אלופת אירופה. מרים בוקצ'נקו כבשה צמד

מקום חמישי ללונה צ'מטאי סלפטר בריצת 10 ק"מ בתוצאה 31:04 דקות במרתון ולנסיה

מדליית כסף לנועה סזולוס במקצה המשולב בסקי אלפיני בתוצאה 1:34:69 דקות, במשחקי החורף האולימפיים לנוער בלוזאן

מדליית ארד היסטורית לנועה סזולוס בסקי אלפיני במקצה ה-Super G ספרינט במשחקי החורף האולימפיים לנוער בלוזאן

יום פתוח לקורסים ולמסלולי הלימוד בביה"ס למדריכים ולמאמנים של מכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט, יתקיים ביום שישי, ה-24.1.2020

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט

אליפות ישראל בשחייה פראלימפית תתקיים ב-24.1.20 בבריכה הלאומית במכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט