חפש רק בנושא זה






הקשר בין שיפור הכוח בנשים מבוגרות ובין הסיכון ליפול

נשים מבוגרות יכולות להשיג שיפור בכוח השרירים שלהן בדומה לזה המושג אצל נשים צעירות, כך עולה ממחקר חדש שנערך באוניברסיטת ניו־המפשיר, שביקש לתת מענה לשאלה כיצד ניתן למנוע נפילות בגיל המבוגר
 

מולי אפשטיין - מנהל פורום "חיים וספורט"

 

עוד עולה מממצאי המחקר שהירידה בתפקוד השריר אצל נשים מבוגרות נובעת, בעיקר בגלל שינוי בהרגלי הפעילות הגופנית ולא רק בגלל השינויים שמתרחשים עם העלייה בגיל. המחקר, שפורסם בכתב העת הרפואי Medicine & Science in Sports & Exercise, השווה את יכולת פיתוח הכוח של נשים צעירות שאינן פעילות ושל נשים מבוגרות שאינן פעילות לאחר 8 שבועות של אימונים. למרות ששתי הקבוצות השיגו אחוזי שיפור דומים במרכיב הכוח, קבוצת הנשים המבוגרות לא הצליחה להגיע לערכי כוח כאלה שיעזרו לה להתמודד בצורה אפקטיבית בסכנת הנפילות שאופיינית לגיל המבוגר.

 

"מרכיב הכוח המרבי (ההתנגדות הגדולה ביותר שמסוגלת קבוצת שרירים מסוימת להפיק [מ.א])חשוב יותר מן החוזק השרירי (יכולת של שריר מסוים או קבוצת שרירים לייצר מתח מסוים תחת תנאים ספציפיים[מ.א]) על מנת להתמודד עם איבוד שיווי המשקל או עם בעיות הליכה", הסביר Dain LaRoche מאוניברסיטת ניו־המפשיר, שעמד בראש צוות המחקר. 40% מהנפילות שגורמות לחבלה ולפציעות מתרחשות אצל אנשים שעברו את גיל 65 והן מהוות את הגורם מספר אחת לביקור בחדרי המיון. לנגד עיניהם של אנשי צוות המחקר עמדה השאלה כיצד ניתן למנוע את הנפילות ולהקטין את שכיחות המקרים שגורמים לחבלה חמורה.

 

צוות המחקר השווה בין רמת הכוח של 25 נשים צעירות בגילאים 33-18 ובין רמת הכוח של 24 נשים מבוגרות בגילאים 84-65. כל הנשים שהשתתפו במחקר, לא עסקו בפעילות גופנית. משתתפות המחקר התאמנו על גבי מכשיר שמאמן את הכוח של פושטי הברך (שריר ארבעת הראשים). שריר ארבעת הראשים הוא שריר מאוד משמעותי עבור פעולות כמו הליכה, טיפוס במדרגות וקימה מכיסא.

לאחר 8 שבועות של אימונים קבוצת הנשים המבוגרות לא רק שהשיגה שיפור בכוח באחוזים דומים לזה שהושג בקרב הנשים הצעירות, היא אף הגיעה לרמת כוח דומה לזו של קבוצת הביקורת שכללה נשים צעירות שלא התאמנה על גבי המכשיר. אולם היכולת של הנשים המבוגרות לפתח כוח מרבי  לאורך זמן הייתה נמוכה באופן משמעותי מזו של קבוצות הנשים הצעירות. אצל הנשים המבוגרות נצפה שיפור של 10% בלבד בכוח המרבי בעוד שאצל הנשים הצעירות נצפה שיפור של 50%.

"זה די מטריד שנשים מבוגרות אינן יכולות לפתח את מרכיב הכוח החיוני הזה שקשור באופן ישיר למניעה של נפילות" הסביר LaRoche. נראה שהמפתח לשמירה על כשירות גבוהה של מערכת השרירים הוא להתאמן כל החיים ולא להתחיל לפתח את מרכיב הכוח רק בגיל מבוגר, הוא הוסיף.

LaRoche הודה שפרוטוקול האימון אותו הוא קבע (6 סטים, 3 פעמים בשבוע) הוא זה שאולי השפיע על יכולתן של הנשים המבוגרות להשיג שיפור ממשי במרכיב הכוח המרבי. לדבריו דרוש עוד מחקר רב על מנת לחקור את התפקוד השרירי של נשים מבוגרות.

על פי תחזיות ארגוני הבריאות אוכלוסיית בני ה־65+ בארה"ב עשויה להכפיל את עצמה עד לשנת 2030. במטרה לאפשר חיים עצמאיים ואיכותיים בגיל המבוגר חשוב לשפר את יכולת התפקוד של אוכלוסייה זו. חלק מהמאמץ המחקרי כיום הוא למצוא פתרון אשר ימנע את מקרי הנפילה הרבים של אוכלוסיית הקשישים.

כפי שצוין לעיל 40% מאוכלוסיית הקשישים בני ה־65+ בארה"ב מועדים לנפילה. 30%-20% מן המקרים עלולים להסתיים בגרימת חבלה שמפחיתה את יכולת התנועה של הקשישים, פוגעת בעצמאות שלהם ומקצרת את תוחלת החיים שלהם. עלות הטיפול בקשיש שנחבל, מסתכמת ב־20,000$. אם החבלה גרמה לשבר בירך, הקשיש צפוי למות בתוך כשנתיים.

 

העניין הגדול של LaRoche במניעת נפילות אצל קשישים התעורר לאחר שעזר להוריו ולאחותו לטפל בסבתו הקשישה. בני המשפחה סייעו לסבתא להישאר בביתה עד אשר נפטרה בגיל 93. הקשישה שברה את שתי עצמות הירכיים, איבדה 15 ס"מ מגובהה וסבלה מאוסטיאופורוזיס כל כך חמור שכל פעולת נשיאה שלה מהכיסא גרמה לשברים בצלעות!

"קיים פער עצום בין תוחלת החיים לבין איכות החיים של אוכלוסיית הקשישים", ציין החוקר: "אנו יכולים לשנות את התמונה ולשפר את איכות החיים של אוכלוסייה זו באמצעות פעילות גופנית".

 

מולי אפשטיין – פיסיולוג, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, מנהל הפורום: "חיים וספורט".

 

לכניסה לפורום "חיים וספורט" הקליקו כאן

 

 



תגובות הוסף תגובה
1.כרגיל, תענוג לקרואניר בדולח29/10/08
2.מטרת המאמררחל29/10/08
3.כיף להתעדכןמירי יבין31/10/08
4.שיפור כח בגיל מבוגראיתמר ירימי02/01/09
אתנה zoom: אל תחמיצו את הרצאתה של מורן סמואל, "לעבור את הקו", שתתקיים ביום רביעי, ה-5.8.20 בשעה 20:30

יום פתוח ללימודי נטורופתיה עם ראשת המסלול, ד"ר מירה כהן שטרקמן, יתקיים ביום שישי, ה-14.8.20, בשעה 10:00

חודש ביצוען של בדיקות הארגומטריה במרכז לרפואת ספורט ולמחקר

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן