חפש רק בנושא זה






פנים אחרות במכון וינגייט

ד"ר איריס אורבך, פסיכולוגית ספורט, הצטרפה לשורות המחלקה למדעי ההתנהגות במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין: "אני מאמינה בחשיבות קידום הפעילות הגופנית בקרב האוכלוסייה הכללית, בעיקר בקרב ילדות, נערות ונשים, הרוצות לשפר את איכות חייהן" – להלן ריאיון
 

ספרי מעט על הרקע ועל ההתמחות שלך

ת: "בעברי הרחוק הייתי ספורטאית תחרותית בענף אתלטיקה קלה. פרשתי מספורט תחרותי עקב פציעה קשה (שבירת הצוואר מנפילה מסוס). עסקתי מספר שנים בתחום האימון ובניהול תכניות ספורט בקנטרי קלאב. נסעתי לארצות הברית ושם סיימתי תואר שלישי בפסיכולוגיה של הספורט. בארצות הברית עבדתי מספר שנים כפסיכולוגית ספורט של מספר קבוצות באוניברסיטת פלורידה. לאחר שבע שנים בפלורידה עברתי לבוסטון שם עבדתי 8 שנים בתחום האקדמיה. במקביל לעבודה זו העברתי סדנאות בהן לימדתי, בעיקר נשים, כיצד לשפר את איכות החיים  על־ידי פעילות גופנית ויישום שיטות מנטליות העוזרות להתמודד עם בעיות במוטיבציה, התמדה, ביטחון עצמי, חרדה, הצבת מטרות וכדומה. מעבר לעבודה עם ספורטאי הישג אני מאמינה בחשיבות קידום הפעילות הגופנית בקרב האוכלוסייה הכללית, בעיקר בקרב ילדות, נערות ונשים, הרוצות לשפר את איכות חייהן".

 

מדוע בחרת במכון וינגייט ומה תפקידך במכון?

ת: "וינגייט מבחינתי הנו הבית השני שלי – כנערה ביליתי סופי שבוע רבים במחנות אימונים בווינגייט, לאורך השנים תמיד שמרתי על קשר עם אנשי וינגייט וכשחזרתי לארץ הצלחתי, לשמחתי הרבה, להשתלב בעבודה במכון. אני עובדת כפסיכולוגית ספורט וכחוקרת יחד עם ד"ר בוריס בלומנשטיין במחלקה למדעי ההתנהגות במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין.

 

 

ד"ר איריס אורבך, פסיכולוגית ספורט

בתמונה: ד"ר איריס אורבך

 

האם את עוסקת בספורט?

ת: "בוודאי. ספורט הנו חלק בלתי נפרד מחיי. למעשה, ספורט הנו 'הפסיכולוג' הטוב ביותר שלי. אני רצה, שוחה, רוכבת על אופניים ומרימה משקולות".

 

מהי בעצם פסיכולוגיית ספורט?

ת: "מטרת התחום הנה לסייע לספורטאי להגיע לידי ביצוע  אופטימלי ברגע נתון, וזאת על ידי שיטות מנטליות. למעשה, ניתן ליישם את השיטות המנטליות על סוגי אוכלוסיה שונים וברמות שונות של עיסוק בספורט – מהילד אשר מתמודד עם לחץ מההורים להיות הישגי בספורט ועד לספורטאי־על אשר מתמודד עם לחץ וחרדה לקראת המשחקים האולימפיים".

 

האם טיפול תרופתי (נגד חרדות וכדו') הוא אופציה לספורטאים?

ת: "לא!".

 

באלו היבטים בעיקר, מתמקד פסיכולוג הספורט?

ת: " מטרת פסיכולוג הספורט הנה להעניק כלים מנטליים לספורטאי על מנת שיוכל ליצור את האקלים המנטלי האידיאלי להגיע לרמת ביצוע גבוהה. עבודתו של פסיכולוג הספורט מתמקדת בהכנה פסיכולוגית, הכוללת בעיקר, למידת היכולת לוויסות רגשי/ביצועי. זוהי למעשה עבודה על היכולת של הספורטאי ל"ייצר" מצב רגשי אופטימלי אשר יעזור לו/לה להגיע לביצוע מרבי. היבטים ספציפיים הנם התמודדות עם לחץ וחרדה, מוטיבציה, חשיפה תקשורתית, ריכוז, התאוששות מפציעה, הדמיה, self-talk והרפיה. כמובן, שישנם היבטים  מנטליים נוספים בעבודת הפסיכולוג עם הספורטאי וישנן שיטות רבות ומגוונות אותן ניתן ללמד את הספורטאי – השיטה תיבחר על פי סוג הספורט ואופי הספורטאי".

 

האם פסיכולוגיית הספורט מכוונת בעיקר לספורטאים הישגיים?

ת: "לא, פסיכולוגיה של הספורט הנה למעשה חלק מפסיכולוגיה חיובית אשר מטרתה להעצים ולשפר את רמת הביצוע של האדם ברמות שונות ובגילאים שונים. כמובן, שהדגש הנו על אנשים אשר משתתפים בספורט או בפעילות גופנית, אך ניתן ליישם את עקרונות התחום על היבטים נוספים מחיי היומיום, כמו הישגיות בעבודה".

 

האם יש הבדלי התייחסות בתחום לפי מגדר?

ת: "בימים אלו אני כותבת פרק בספר המתרכז בהיבטים הייחודיים לספורטאית. ישנם הבדלים בין גברים ובין נשים במספר היבטים. לדוגמה, סוג המוטיבציה שונה בין נשים וגברים – בעוד המוטיבציה של נשים מונעת בעיקרה  על־ידי השאיפה לשיפור אישי, המוטיבציה של גברים מונעת בעיקרה על־ידי הרצון לנצח. מבחינת סגנון האימון – בנות מעדיפות סגנון עם דגש דמוקרטי, בעוד שבנים מעדיפים סגנון אימון עם דגש אוטוקרטי. על המאמן להיות מודע להבדלים על מנת לענות לצרכים השונים של הספורטאי והספורטאית. באופן כללי, מגמת ההבדלים בין נשים וגברים מצטמצמת ככל שעולים ברמת ההישגים".

 

הגישה ההתנהגותית– ביופידבק: מה ייחודה ומהם יתרונותיה על פני שיטות אחרות?

ת: "שיטת הביופידבק נותנת מדידה פיזיולוגית אובייקטיבית על התנהגות. השיטה מספקת מודל מהיר ללמידה באשר לדרך הטובה ביותר לספורטאי להתמודד עם היבטים מנטליים כדוגמת לחץ, חרדה, ריכוז, וכדומה.

ד"ר בוריס בלומנשטיין, ראש המחלקה למדעי ההתנהגות במכון וינגייט ומומחה עולמי בשיטת הביופידבק, עושה שימוש נרחב בשיטה זו בזמן עבודתו עם ספורטאי העל של ישראל".

 

 

מהם היתרונות (מזווית הראייה של פסיכולוג ספורט) שיובילו ספורטאי אל הרף העליון שלו ושל הענף?

ת: "מוטיבציה גבוהה, התמדה, ביטחון עצמי, משמעת עצמית, יכולת ריכוז, הקרבה".

 

מהם הקשיים שלספורטאי הכי קשה להיפטר מהם?

ת: "מוטיבציה נמוכה, ביטחון עצמי נמוך, אי רצון להתמיד ולהקריב".

 

מהן תקוותייך מן העבודה במכון ומה היית מאחלת לעצמך לכבוד השנה החדשה?

ת: "התחום של פעילות גופנית וספורט הנו נושא הקרוב ללבי – תקוותי שאוכל לקדם ולהעלות את אחוזי ההשתתפות של אנשים (ובעיקר נשים) בתכניות ובפעילויות ספורט ואת רמת הביצועים ובכך לשפר את איכות חייהם".

 

 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
לרוץ בקצב שלך
סדרת מבדקים וייעוצים ייחודית לרצים


פיזיותרפיה - פציעות ספורט
זו המומחיות שלנו


מומלץ! מבדק הזהב הכולל סדרת מבדקים וייעוצים
ליצירת מסלול אישי באימון ובתזונה


ייעוץ תזונתי – פריצת דרך בחיים!