חפש רק בנושא זה






שילוב מוסיקה באימונים מעלה את הסבולת ב־15%-20%

ד"ר איריס אורבך, פסיכולוגית ספורט במרכז לרפואת ספורט ולמחקר בווינגייט, התראיינה לרדיו 102 FM, על תרומתה של המוסיקה באימונים למיצוי הפוטנציאל. להלן עיקרי הדברים
 
ד"ר איריס אורבך
ד"ר איריס אורבך

"חשוב להדגיש כי המוסיקה לא הופכת אותנו ליותר חזקים או לבעלי כושר גופני יותר טוב, המוסיקה מאפשרת לנו לממש את הפוטנציאל שלנו בצורה טובה יותר. בד"כ באימון אנחנו לא מגיעים לקצה גבול היכולת שלנו עקב גורמים מנטאליים: לא בא לי, משעמם לי, כואב לי... ובגלל דברים כאלו אנו פשוט מוותרים לעצמנו בשעת האימון.

 

המוסיקה מסיחה את הדעת מהעייפות ומהמאמץ. אני אוהבת להסתכל על המוח שלנו כעל משהו סגור עם יכולת הכלה סופית ומוגבלת, כך שאם ממלאים אותו במחשבות על מוסיקה ומתרכזים בשיר, במקצב ובתוכן, אז לא נשאר מקום למחשבות מסיחות דעת מהאימון. הסחת הדעת מן העייפות ומגורמים מעכבים אחרים מאפשרת להתאמן טוב יותר וליהנות יותר מהאימון – מחקרים מראים שאימון עם מוסיקה מעלה את הסבולת ב־20%-15%. כאשר המקצב של המוסיקה מותאם לסוג הפעילות זה נותן יותר אנרגיה מכיוון שהיא מגרה מרכזים במוח שאחראים להפרשת הורמונים האחראים לעוררות יתר, לדוגמה אדרנלין. המוסיקה גם מעלה את מצב הרוח וכאשר מצב הרוח משופר אנחנו משקיעים יותר.

 

בחירת המוסיקה חשובה ביותר – המקצב חייב להיות מותאם לסוג הפעילות, למשל אם עושים אימון רגוע, כמו יוגה או פילאטיס, אז המקצב צריך להיות 90-80 ביטים לדקה שזה גם מותאם לדופק האנושי בסוג פעילות כזה. בריצה הדופק הוא 160-150 לדקה ואת סוג המוסיקה צריך לבחור בהתאם. יתכן גם המצב ההפוך, שבחירת מוסיקה עם מקצב אטי לפעילות גופנית שמצריכה מקצב מהיר יותר, עלולה להביא לתוצאות פחות טובות מבד"כ", דבריה של ד"ר איריס אורבך בתכנית "לייף סטייל תל־אביב" בהגשת ענת הראל.

 

ד"ר איריס אורבךפסיכולוגית ספורט במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין.

 

לשמיעת הריאיון המלא הקליקו כאן

 

 

ריאיון רדיו עם ד"ר איריס אורבך  ריאיון רדיו עם ד"ר איריס אורבך


תגובות הוסף תגובה
1.ומה בדבר פגיעה בשמיעה?עודד12/03/09
הכנס הלאומי למדעי האימון התחרותי: מכירת הכרטיסים וההרשמה לסדנאות בעיצומה

טניס שולחן: טל ישראלי, חניך אקדמיית וינגייט למצוינות בספורט, זכה במדליית ארד קבוצתית באליפות הונגריה הפתוחה

נבחרת הנשים בג'ודו מארחת במכון וינגייט מחנה אימון בין-לאומי בהשתתפות נבחרות מבריטניה ומאוזבקיסטן

מדליית ארד לאנסטסיה גורבנקו במשחה ה-200 מ' מ.א בתוצאה 2:13:52 דקות בתחרות סבב ה-Pro Swim בגרינסברו ארה"ב

מקום ראשון למטפסים הפראלימפיים, מיכאל שפייזר ומור ספיר, באליפות הולנד הפתוחה לטיפוס פראלימפי

מדליית כסף לשחיין מרקוס שלזינגר ב-50 מ' פרפר בתוצאה 23.35 שניות (בבריכות קצרות) בגביע "ניקו סאפיו" בגנואה