חפש רק בנושא זה






פינת המאמן – חשיבות ההתאוששות ליציבות המשחק

"הכדורגל שלנו מתאפיין בהברקות ובכישלונות לטווח הקצר ובאי־ודאות בטווח הארוך – וכשאני אומר טווח ארוך אני לא מתכוון לעונה שלמה – אני אומר עשרה משחקים " – רוני שניידר, רכז הקורסים להכשרת מדריכים ומאמנים בכדורגל, טוען שהבעיה בהתאוששות השחקנים
  10/05/09
מאמרים נוספים בתחום
חשיבות המשפחה בהתפתחות הילדה הספורטאית
עומקה של היוגה
מדוע הנבחרת האנגלית מרבה להחטיא בעיטות 11 מטר?
אימון ספורט קבוצתי: הילדים "האחרים"
מאמרים נוספים בתחום
שחיית פעוטות – במיוחד בחורף
פותחים עונה – כיצד עושים זאת נכון
הסמכת מאמנים בישראל – אל תרוצו לבזבז עוד כסף
בין תיאוריה ליישום – המאמן במשחקי הכדור מול המנהל בהיי־טק
אימון אישי בענפי הכדור בספורט המודרני
יציבה ויוגה: היבטים קינזיולוגיים בתרגול
TRAIN YOUR LIMITATION & Race Your Strength
אימון כוח בילדים – הנחיות חדשות
אופניים – אימוני כוח מרבי בסינגל־טראק
יחסים מסוכנים – הורמונים ואימוני התנגדות
פעילות גופנית – אל תלכו על הגישה הטוטאלית
מסגרת אימונים קבועה – המתכון להצלחה
דור הסימום העתידי: הסימום הגנטי
קיקבוקסינג עממי – היתרונות והפציעות
האם נשים טובות יותר מגברים? הן בוודאות אינן גרועות יותר
אימון כוח לרצים צעירים (בגילאי 18-10)
שחק אותה קול – חשיבות השחרור וההרפיה
המאמן כמנהל - מנהל כמאמן
אימון הדמיה: מציאות "על יבש"
על מרכיבי המהירות
ממשיכים לשמור על הכוח
הסודות שמאחורי מרכיבי הכוח
כוחם יפה: אימון כוח למבוגרים
להרגיש נכון: אימון על-פי הרגשה אישית
מאמרים נוספים בתחום

רוני שניידר

 

מכבי חיפה יכולה לשחק נפלא מחצית אחת במשך כמה משחקים וכשאתה כבר משפשף עיניך בשמחה ואומר יופי של משחק – באה מחצית שנייה שמעלה כאילו קבוצה אחרת למגרש ואז הקצב יורד, האיכות נופלת והתוצאה עוד משחק לא יציב של המועדון המוביל. אגב, איש לא אמר שתמיד החצי הראשון הוא הטוב יותר והתוסס מבין שתי המחציות – אבל היציבות במשחק – איפה היא? זהו אולי ההבדל בין מכבי הדורסנית והסוחפת של הליגה בשנות האליפות ובין מכבי השנה.

 

במ.ס אשדוד משחקים מצוין בכל קטגוריה התקפית (הקבוצה כבשה הכי הרבה שערים בליגה... וגם ספגה הכי הרבה שערים). כובשים שערים למכביר, מביסים קבוצות גם לאחר שנמצאים במצב של שני שערי חובה – ופתאום באה נפילה ואין כל זכר לרביבו ושריקי וללהקת הדרום, שכובשת ארבעה שערים בחצי גמר גביע הטוטו ומייד אחרי זה מפסידה לביתר ואחר כך גם למכבי תל־אביב המתחדשת.

 

הפועל תל־אביב, הקבוצה המאורגנת ביותר באופן המשחק ובעמידת השחקנים במגרש, ויש פרשנים שאומרים: "הקבוצה המאומנת ביותר", ולא שאני בכלל מתלהב מהאמרה הזו – הרי כל הקבוצות מאומנות על ידי צוות מאמנים שלוקח את העניינים ברצינות, אז לומר שהפועל מאומנת יותר טוב מאחרים, זו שטות גדולה והרי את הטעות המרה שעשו בעצם הושבת שחקני מפתח על הספסל או מחוץ למגרש במשחק חצי גמר גביע הטוטו, שילמה הקבוצה במחיר כבד של הפסד משחק וכסף בגביע ולאחר מכן הפסד משפיל מול בני יהודה בליגה. אין בלוף בכדורגל ואם שחקן מקצועני לא יכול לעמוד במאמצים של שני משחקים בשבוע – אז איפה כל המקצוענות? "התזמורת" ניגנה כל כך יפה ובתיאום בתקופה האחרונה ולאחר הושבת השחקנים בחוץ כבר לא כל כך קל לחזור לזה.

 

מקור הרע

יורו 2008 הראה לנו, אנשי הכדורגל, שאת הטעות הזו של החלפת שחקנים בסיטונאות עשו כבר מאמני הולנד ופורטוגל בשלב הסופי של הבתים המוקדמים ולאחר מכן שילמו ביוקר את המחיר כשהקבוצה שברה מומנטום של יכולת ומשחק קבוצתי ושתי הנבחרות המצוינות האלו הפסידו ב"מאני טיים".

 

אז לכל המאמנים שחסים על שחקניהם, יש לי עצה – לעיין בפרק שנקרא  התאוששות – התאוששות חשובה בדיוק כמו עומס באימון. ככל שהאימון בעומס גבוה יותר רמת ההתאוששות הנדרשת בהתאם. ישנן פעולות כמו לימוד טכניקה וקואורדינציה. תרגול לשיפור יכולת מהירות וכוח מתפרץ או הכנה למשחק שבה נדרשת התאוששות מוחלטת לפני ביצוע. לעומת זאת תרגול לסבולת לב־ריאה, סבולת שרירים ותרגול של כוח רצון, לא מחייב התאוששות וניתן לבצע בזמן עייפות.

התאוששות ניתן להשיג בין האימונים בריצות קלות וממושכות בשטח גמיש. עיסויים אמבטיות חמות וקרות תרגילי גמישות דינמיים וסטטיים, טיפולי מים, טיפולי כירופרקטיקה וכיוצ"ב.

בברכה

במהלך אימון ניתן לבצע התאוששות בריצות קלות, תרגילי מתיחה סטטיים ודינמיים וכן שתייה והתרעננות.

 

ונראה לי שבצוות המיומן של הפועל תל־אביב שכולל גם את רון ציבלין, מאמן הכושר המצוין והמנוסה, יכלו למצוא נוסחה טובה יותר לנושא התאוששות ממאמץ יתר של השחקנים המובילים ולדאוג שההרכב לא מזועזע. אם גוף השחקן מוכן היטב לאורך תקופה מיולי בפתיחת הכנות העונה ועד ינואר – זמן המשחק – אין סיבה שבתהליך התאוששות נכון לאחר מאמץ עצים, לא יוכל השחקן לשחק שני משחקים במשך שבוע. לבצע חמישה חילופים זה 50% מההרכב ואצלנו בארץ הפער ביכולת בין שחקן מספר 12 עד 16 ובין שחקן הרכב קבוע הוא עדיין גדול. ולכן גם השונות או אי היציבות ביכולתן של הקבוצות. אל תביאו לי את פרגוסון ומנצ'סטר כי, כפי הנראה, שם הפערים בין השחקנים בהרכב לשחקני הספסל הוא קטן בהרבה ולכן ניתן לעשות זאת. לעומת זאת אני בטוח שסקולארי וואנגר היו מסכימים עמי על כך שגם אצלם הפערים בין אלו שפצועים ואינם משחקים בארסנל, כמו וולקוט, פבריגאס ורוזיצקי, ובין אלו שמשחקים במקומם – הוא עצום וכולנו רואים זאת בתוצאות על המגרש, ששני מועדונים אלו אוכלים מרור בליגה שלהם.

 

שחקני כדורסל ב־N.B.A, שהיא הליגה העצימה ביותר שאני מכיר, משחקים 82 משחקים בעונה רגילה! אלו שעולים לפלייאוף, ממשיכים את העונה המטורפת ומגיעים ל־96 ועד 102 משחקים בעונה! וזאת כאשר קבוצה מהמזרח עושה סיור במערב, משחקת 4 משחקים בשבעה ימים.

 

כלומר, כל התורה של המאמץ הגופני העצים של שחקנים, הצלחתה תלויה אך ורק בנושא – ההתאוששות.    

 

מכבי נתניה – דווקא כשכולם כועסים ומספידים אותה על משחק ההגנה הלא יצירתי, באה למשחק מול הפועל תל־אביב ומשחקת משחק התקפי נמרץ ויוצרת לעצמה מצבי הבקעה מצוינים שמוחמצים ומפסידה את המשחק  בשער בזמן מאוד קריטי – כמעט סיום. כלומר גם כאן רמת היציבות של השחקנים ויכולתם להיות ממוקדים במאמץ עצים לאורך כל המשחק היא הנקודה שעליה צריכים לעבוד ולמצוא דרך לשיפור.  

 

לא בכדי, בחרתי עשרה משחקים כסמן של יציבות מסוימת – כי בבני יהודה נמצאים במספר שמונה – ללא הפסד עם משחקים טובים ונראה באמת באיזה צורה יוכל הצוות המקצועי להחזיק את השחקנים ולעבור את המחסום הפסיכולוגי והפיזי של חוסר יציבות והתאוששות נכונה.

 

מכבי תל־אביב המתחדשת – לאחר כל הזעזועים ולאחר ששלחו שחקנים לכאן ולשם והביאו אחד שחזר מהולנד – אולי כעת שכבר שלושה משחקים רצופים עולה הקבוצה עם אותו הרכב או בגדול אותה שישייה בהגנה ובקישור וזה יוצר איזו שהיא יציבות שאולי תביא לקבוצה הישגים טובים יותר מאשר עד כה.

בכל מקרה, גם בצד המנטלי מכבי זוכה בגביע הטוטו לאחר שכבר שנים היא לא מצליחה לשבור את מחסום הזכיות. ואם כבר בצד מנטלי עסקתי, הרי שמ.ס. אשדוד לא מצליחה כבר ארבע פעמים לזכות בתואר למרות שהגיעה לגמרים, הציגה משחקים טובים וכבשה שערים – אז גם באשדוד חייבים לבדוק את נושא ההתאוששות והיציבות.

 

ואסיים ברוח חיובית – מברוק להפועל באר־שבע שגילתה הרבה יציבות בכך שלא זכתה בשום תואר כבר שנים רבות, והנה  גיא לוי וצוותו מביאים אור למנהרת הנגב שכה זקוקה בימים אלו לקצת נחת ו... התאוששות מהמצב הכללי בדרום – אז קדימה באר־שבע!

 

רוני שניידר רכז הקורסים להכשרת מדריכים ומאמני כדורגל, קורס מינהל ספורט וקורס רכזי ספורט, בבית הספר למאמנים ולמדריכים במכון וינגייט.



תגובות הוסף תגובה
1.בלי ארוביאיציק בן אבי05/09/11
משחק מנהלים
המאמן בעידן המודרני כבר איננו רק "מכונת אימונים" ונדרש להפגין גם כישורי ניהול שונים


תשתחררו
כולם מכירים את חשיבות החימום לפני האימון, רבים מזניחים את השחרור וההרפיה אחריו. מולי אפשטיין מסביר כמה זה חשוב


מציאות מדומה
אימון הדמיה הוא חלק חשוב בתוכנית האימונים. המטרה: להכיר את סיטואציית התחרות ואת תגובות הספורטאי ולהפחית את הלחץ


כדור לבטן
ענת מאיר מציגה סדרת תרגילים לחיזוק שרירי הבטן עם כדור כוח גמיש