חפש רק בנושא זה






בונים עצמות חזקות: אימוני ריצה יעילים יותר מאימוני התנגדות

מה הסיבה שפעילויות בעלות אימפקט גבוה, כמו ריצה למשל, הן כנראה בעלות אפקט חיובי גדול יותר על צפיפות מסת העצם בהשוואה לאימוני התנגדות? מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר בווינגייט מסביר את תוצאות המחקר שבוצע לאחרונה באוניברסיטת מיזורי שבארה"ב 29/3/2009
 

מולי אפשטיין - מנהל פורום "חיים וספורט"

אוסטיאופורוזיס היא מחלה שפוגעת ביותר מ־200 מיליון בני אדם ברחבי העולם. על מנת למנוע את איבוד מסת העצם, ובמקרים מסוימים אף להגדילה, נהוג להמליץ על ביצוע תרגילי התנגדות, על אף שבמספר מחקרים שבדקו את השפעת האימון על גברים נמצאו תוצאות שונות.

 

במחקר שבוצע לאחרונה באוניברסיטת מיזורי שבארה"ב מצאו החוקרים שפעילויות בעלות אימפקט גבוה, כמו ריצה למשל, הן כנראה בעלות אפקט חיובי גדול יותר על צפיפות מסת העצם בהשוואה לאימוני התנגדות.

"תוצאות המחקר הראו שהן אימוני התנגדות והן פעילויות סבולת בעלות אימפקט גבוה העלו את צפיפות מסת העצם, אולם פעילויות ספורט בעלות אימפקט גבוה, כמו ריצה למשל, הן כנראה בעלות תועלת רבה יותר", ציינה ד"ר פאם הינטון מהמחלקה לתזונה ולפיסיולוגיה של המאמץ באוניברסיטת מיזורי.

 

לדברי החוקרים, האפקט האמיתי של נשיאת משקל או של אימוני התנגדות נראה רק כאשר מבקרים את ההבדלים במשקל הגוף ובהרכבו. אנשים אשר קודם לכן ביצעו פעילויות שאינן נושאות משקל ירוויחו מאימוני ההתנגדות שיגרמו לעלייה במסת הגוף הרזה. אנשים אשר ביצעו פעילויות כמו: שחייה, רכיבה על גבי אופניים או חתירה צריכים להוסיף פעילויות מחזקות עצם כמו אימוני התנגדות או ריצה לתכנית האימונים שלהם.

"תכניות אימונים שמטרתם לתרום לחיזוק העצם צריכות להיות מתוכננות על פי מה שידוע לגבי תגובת העצם לפעילות גופנית", הוסיפה הינטון. "רק אותם האתרים בשלד שחוו העמסה מוגברת כתוצאה מהפעילות הגופנית יהיו חזקים יותר. לדוגמה, ביצוע תרגילי התנגדות לפלג הגוף העליון לא תתרום לעלייה בצפיפות העצם בעצמות הירך. התגובה של העצם להעמסה תלויה בשיעור הכוח שמופעל, בכיוון שלו ובתדירות בה הוא מופעל על העצם. לכן פעילויות דינמיות המאופיינות באימפקט גבוה, כאלה שמשלבות פעילות רב־כיוונית (כיווני תנועה שונים) ושכוללות אימוני קפיצה מובנים, הן אלה שיעניקו את הרווח הגדול ביותר לחוזק העצם. פעילויות משחקיות כמו כדורסל, כדורגל וכדורעף נחשבות אף הן כאופציה טובה", אמרה ד"ר הינטון.

 

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את השפעתן של ריצה לפרק זמן ארוך, רכיבה על גבי אופניים ואימוני התנגדות על מסת העצם הכוללת ועל מסת העצם באזורי גוף שונים. החוקרים לקחו בחשבון את ההשפעה של משקל הגוף ושל הרכב הגוף של הנבדקים. אוכלוסיית המחקר כללה גברים בגילאים 45-19. החוקרים מצאו שלרצים, בהשוואה ל רוכבי אופניים, הייתה מסת עצם גבוהה יותר בחוליות עמוד השדרה. בנוסף, נמצא קשר חיובי בין העלייה במסת הגוף הרזה לבין העלייה בצפיפות מסת העצם בקבוצת הרוכבים ובקבוצת המתאמנים שביצעו אימוני התנגדות, אולם לא בקרב קבוצת הרצים. מסקנת החוקרים היא שפעילויות בעלות אימפקט גבוה עשויות לבטל את הקשר החיובי של העלייה במסת הגוף הרזה על צפיפות מסת העצם.

 

פורסם ב־

Lean body mass and weight-bearing activity in the prediction of bone mineral density in physically active men. Journal of Strength Conditioning, February, 2009         

מולי אפשטיין – פיזיולוג, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, מנהל הפורום: "חיים וספורט".

 

לכניסה לפורום "חיים וספורט" הקליקו כאן

          



תגובות הוסף תגובה
1.אני רץ 40 שנהגדעון גבע01/04/09
2.OsteoporosisTalia Cohen - Charleston SC01/04/09
3.אימון ברטט אנכי- מענה לאוסטיאופורוזיסארבל סולומון01/04/09
4.לא חושבת שאישה בת 60 תתחיל לרוץ.... (לת)חלי05/04/09
מדליית ארד לפיטר פלצ'יק בגרנד פרי זאגרב

מדליית זהב לטוהר בוטבול (73 ק"ג) בגרנד פרי זאגרב, קרואטיה

מדליית כסף לשחקן הבדמינטון, מישה זילברמן ב"גביע האתגר" בלאגוס, ניגריה

מדליית זהב לאדיסו גואדיה בריצת 3000 מ' בתוצאה 8:35:04 דקות במשחקים האולימפיים האירופאיים לנוער בבאקו, אזרבייג'אן

קריטריון לטוקיו 2020 ושיא ישראל למירון חירותי ב-50 מ' חופשי בתוצאה 22:01 שניות באליפות העולם בשחייה בדרום קוריאה

שיא ישראל לתומר פרנקל ב-100 מ' פרפר בתוצאה 52.15 שניות באליפות העולם בדרום קוריאה

קריטריון לטוקיו 2020 ושיא ישראל לנבחרת השליחים: גל כהן-גרומי, תומר פרנקל, דניאל תמיר ודניס לוקטב, ב-200*4 מ' חופשי בתוצאה 7:11:99 ד' באליפות העולם בדרום קוריאה

שיא ישראל וקריטריון קבוצתי לטוקיו 2020 לנבחרת השליחים: אנסטסיה גורבנקו, אנדראה מורז, תומר פרנקל ואיתי גולדפדן, ב-100*4 בתוצאה 3:48:06 ד' באליפות העולם בדרום קוריאה

מדליית ארד לאדם מראענה ב-100 מ' גב בתוצאה 56.63 שנ' בפסטיבל האולימפי האירופי לנוער בבאקו, אזרבייג'אן

שיא ישראל וקריטריון לטוקיו 2020 ללונה צ'מטאי סלפטר בריצת 5000 מ' בתוצאה 14:59:02 ד' בליגת היהלום בלונדון

שיא ישראל חדש למירון חירותי (מכבי חיפה) ב-50 מ' פרפר בתוצאה 23.49 שניות באליפות העולם בדרום קוריאה

נבחרת הדקר של ישראל סיימה במקום ה-8 באליפות העולם בסיוף בבודפשט, הונגריה

שיא ישראל וקריטריון לטוקיו 2020 לאנסטסיה גורבנקו (מכבי קריית ביאליק) ב-200 מ' מ.א בתוצאה 2:11:92 דקות באליפות העולם בדרום קוריאה

2019 שנת המפנה של מכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט: ייבנה בניין התעמלות רב תכליתי ורחב ידיים וייסלל מחלף חדש לכביש החוף