חפש רק בנושא זה






בונים עצמות חזקות: אימוני ריצה יעילים יותר מאימוני התנגדות

מה הסיבה שפעילויות בעלות אימפקט גבוה, כמו ריצה למשל, הן כנראה בעלות אפקט חיובי גדול יותר על צפיפות מסת העצם בהשוואה לאימוני התנגדות? מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר בווינגייט מסביר את תוצאות המחקר שבוצע לאחרונה באוניברסיטת מיזורי שבארה"ב 29/3/2009
 

מולי אפשטיין - מנהל פורום "חיים וספורט"

אוסטיאופורוזיס היא מחלה שפוגעת ביותר מ־200 מיליון בני אדם ברחבי העולם. על מנת למנוע את איבוד מסת העצם, ובמקרים מסוימים אף להגדילה, נהוג להמליץ על ביצוע תרגילי התנגדות, על אף שבמספר מחקרים שבדקו את השפעת האימון על גברים נמצאו תוצאות שונות.

 

במחקר שבוצע לאחרונה באוניברסיטת מיזורי שבארה"ב מצאו החוקרים שפעילויות בעלות אימפקט גבוה, כמו ריצה למשל, הן כנראה בעלות אפקט חיובי גדול יותר על צפיפות מסת העצם בהשוואה לאימוני התנגדות.

"תוצאות המחקר הראו שהן אימוני התנגדות והן פעילויות סבולת בעלות אימפקט גבוה העלו את צפיפות מסת העצם, אולם פעילויות ספורט בעלות אימפקט גבוה, כמו ריצה למשל, הן כנראה בעלות תועלת רבה יותר", ציינה ד"ר פאם הינטון מהמחלקה לתזונה ולפיסיולוגיה של המאמץ באוניברסיטת מיזורי.

 

לדברי החוקרים, האפקט האמיתי של נשיאת משקל או של אימוני התנגדות נראה רק כאשר מבקרים את ההבדלים במשקל הגוף ובהרכבו. אנשים אשר קודם לכן ביצעו פעילויות שאינן נושאות משקל ירוויחו מאימוני ההתנגדות שיגרמו לעלייה במסת הגוף הרזה. אנשים אשר ביצעו פעילויות כמו: שחייה, רכיבה על גבי אופניים או חתירה צריכים להוסיף פעילויות מחזקות עצם כמו אימוני התנגדות או ריצה לתכנית האימונים שלהם.

"תכניות אימונים שמטרתם לתרום לחיזוק העצם צריכות להיות מתוכננות על פי מה שידוע לגבי תגובת העצם לפעילות גופנית", הוסיפה הינטון. "רק אותם האתרים בשלד שחוו העמסה מוגברת כתוצאה מהפעילות הגופנית יהיו חזקים יותר. לדוגמה, ביצוע תרגילי התנגדות לפלג הגוף העליון לא תתרום לעלייה בצפיפות העצם בעצמות הירך. התגובה של העצם להעמסה תלויה בשיעור הכוח שמופעל, בכיוון שלו ובתדירות בה הוא מופעל על העצם. לכן פעילויות דינמיות המאופיינות באימפקט גבוה, כאלה שמשלבות פעילות רב־כיוונית (כיווני תנועה שונים) ושכוללות אימוני קפיצה מובנים, הן אלה שיעניקו את הרווח הגדול ביותר לחוזק העצם. פעילויות משחקיות כמו כדורסל, כדורגל וכדורעף נחשבות אף הן כאופציה טובה", אמרה ד"ר הינטון.

 

במסגרת המחקר בחנו החוקרים את השפעתן של ריצה לפרק זמן ארוך, רכיבה על גבי אופניים ואימוני התנגדות על מסת העצם הכוללת ועל מסת העצם באזורי גוף שונים. החוקרים לקחו בחשבון את ההשפעה של משקל הגוף ושל הרכב הגוף של הנבדקים. אוכלוסיית המחקר כללה גברים בגילאים 45-19. החוקרים מצאו שלרצים, בהשוואה ל רוכבי אופניים, הייתה מסת עצם גבוהה יותר בחוליות עמוד השדרה. בנוסף, נמצא קשר חיובי בין העלייה במסת הגוף הרזה לבין העלייה בצפיפות מסת העצם בקבוצת הרוכבים ובקבוצת המתאמנים שביצעו אימוני התנגדות, אולם לא בקרב קבוצת הרצים. מסקנת החוקרים היא שפעילויות בעלות אימפקט גבוה עשויות לבטל את הקשר החיובי של העלייה במסת הגוף הרזה על צפיפות מסת העצם.

 

פורסם ב־

Lean body mass and weight-bearing activity in the prediction of bone mineral density in physically active men. Journal of Strength Conditioning, February, 2009         

מולי אפשטיין – פיזיולוג, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, מנהל הפורום: "חיים וספורט".

 

לכניסה לפורום "חיים וספורט" הקליקו כאן

          



תגובות הוסף תגובה
1.אני רץ 40 שנהגדעון גבע01/04/09
2.OsteoporosisTalia Cohen - Charleston SC01/04/09
3.אימון ברטט אנכי- מענה לאוסטיאופורוזיסארבל סולומון01/04/09
4.לא חושבת שאישה בת 60 תתחיל לרוץ.... (לת)חלי05/04/09
הכנס הלאומי למדעי האימון התחרותי: מכירת הכרטיסים וההרשמה לסדנאות בעיצומה

טניס שולחן: טל ישראלי, חניך אקדמיית וינגייט למצוינות בספורט, זכה במדליית ארד קבוצתית באליפות הונגריה הפתוחה

נבחרת הנשים בג'ודו מארחת במכון וינגייט מחנה אימון בין-לאומי בהשתתפות נבחרות מבריטניה ומאוזבקיסטן

מדליית ארד לאנסטסיה גורבנקו במשחה ה-200 מ' מ.א בתוצאה 2:13:52 דקות בתחרות סבב ה-Pro Swim בגרינסברו ארה"ב

מקום ראשון למטפסים הפראלימפיים, מיכאל שפייזר ומור ספיר, באליפות הולנד הפתוחה לטיפוס פראלימפי

מדליית כסף לשחיין מרקוס שלזינגר ב-50 מ' פרפר בתוצאה 23.35 שניות (בבריכות קצרות) בגביע "ניקו סאפיו" בגנואה