חפש רק בנושא זה






מכת חום – נורות אזהרה לרצים

האביב כבר כמעט כאן ומציע לנו שלל אירועי ספורט מרגשים, מרוצים, מרתון תל אביב בפתח ועוד הזדמנויות לצאת החוצה לטבע הפורח ולאתגר את עצמנו בתחרויות שאליהן התכוננו בחודשים האחרונים. לצד האתגר וההנאה שבכל הפעילות הספורטיבית המבורכת הזאת, חשוב שנדע לאתר את הסכנות שאורבות לנו בעונה זאת של השנה ונבטיח שנעבור את כל אלה בשלום
  04/03/13

 

 


מאת: ד"ר רותי פילץ-בורשטיין, פיזיולוגית של המאמץ, מנכ"לית מכון וינגייט
 

מכת חום במהלך מאמץ היא במהותה "תאונה פיזיולוגית" ובדומה למרבית התאונות, ניתן למנוע אותה אם נהיה מודעים לגורמים ולסימנים המתריעים ולעצור רק רגע לפני...


אקלום לחום – החורף מאחורינו ואת מרבית האימונים קיימנו בחודשים האחרונים במזג אוויר קריר. המערכות הפיזיולוגיות שלנו לא הספיקו להיחשף לטמפרטורת סביבה גבוהה ולא עברו תהליך אקלום לחום, שאותו נעבור כולנו במהלך חודשי הקיץ. לכן, המועדות שלנו לפתח מכת חום גבוהה בעונה זאת של השנה. זאת התקופה שבה אנו מדווחים על מקרים רבים של פגיעות חום בדרגות חומרה שונות, הן בקרב ספורטאים חובבים והן בקרב חיילים. מרוץ המרתון של תל אביב בשנה קודמת הסתיים, לצערנו, במקרה מוות כתוצאה ממכת חום.


מהי בעצם מכת חום ומה ההבדל בינה ובין התייבשות?

אחת הטעויות השכיחות, השגורות בקרב רבים, היא ההתייחסות להתייבשות ולמכת חום כאל תופעה זהה.
חשוב שנבין ונבחין! מדובר בשתי תופעות שונות, שכל אחת מהן קשורה למערכת פיזיולוגית שונה: 
התייבשות היא פגיעה במאזן הנוזלים של גופנו בעוד שמכת חום היא הפרה של מאזן החום.
במהלך מאמץ אנו מאבדים כמות ניכרת של נוזלים, בעיקר כתוצאה מהזעה מרובה. ההזעה היא תהליך חיוני המאפשר סילוק של עודפי החום שיצרנו בגוף כתוצאה מהשילוב שבין המאמץ, הגורם לייצור פנימי של חום, ובין החשיפה לתנאי אקלים חם וקליטת חום מהסביבה. בתנאים אלה, כל עוד נדע להחזיר לעצמנו באמצעות שתייה את מרבית נפח הנוזלים שאיבדנו, נצליח למנוע התייבשות. אבל, חשוב להדגיש: שתייה מרובה שתבטיח שמירה על מאזן הנוזלים, לא בהכרח תמנע פגיעת חום.


מהי בכל זאת מכת חום? בתנאים מסוימים, שילוב של מאמץ עצים וטמפרטורת סביבה גבוהה, לא יאפשרו למנגנון ההזעה לסלק את כל עודפי החום שנצברו בגופנו. במצב זה, טמפרטורת הגוף תמשיך לטפס בקצב מהיר אלא אם המאמץ יופסק לאלתר. מכת חום תוגדר כאשר טמפרטורת הגוף תגיע ל-42 מעלות צלסיוס. ואל נטעה! הזעה מרובה, זיעה שניגרת, לא תבטיח לנו תהליך קירור יעיל של הגוף. ההזעה מסייעת לנו לקרר את הגוף רק כאשר אגלי הזיעה נידפים. לכן, מאמץ בסביבה בה הלחות היחסית גבוהה, דוגמת מישור החוף, מועד לפורענות יותר מאשר באזורים בהם הלחות היחסית נמוכה, דוגמת אזורי ההר והמדבר. משב רוח עד מהירות מסוימת יסייע גם כן לנידוף הזיעה ולכן ייעל את תהליך הקירור של הגוף. כלומר, הפרשת הזיעה היא תוצאה של תהליך פיזיולוגי הכרחי, בעוד שנידוף הזיעה הוא תהליך פיזיקלי שאיננו תלוי בנו אלא בתנאי הסביבה. לכן, חשוב שנהייה מודעים למגבלותיו באותו אזור בו אנו מתאמנים.
מכאן ברור שבתנאים אלה, הדרך היחידה לעצור את הטיפוס המהיר של טמפרטורת הגוף, היא הפסקה מיידית של המאמץ. חשוב שנזכור כי בשונה מפגיעות אחרות המתרחשות על רקע של מאמץ גופני, מכת חום היא "דרמה", היא מתפתחת בקצב מהיר וגורמת לקריסה של המערכות הפיזיולוגיות עד לכשל רב-מערכתי שעלול, אם לא יטופל מיידית, להסתיים במוות.
הסברנו שהקפדה על שתייה מספקת ושמירה על מאזן נוזלים תקין לא ימנעו התפתחות של מכת חום, אבל התייבשות בהחלט מהווה גורם סיכון "מסייע" להתפתחות של מכת חום.
אם נסכם, הרי שהשילוב בין מאמץ גופני עצים או ממושך בתנאי סביבה חמים, עלול להוות קרקע נוחה להתפתחות של מכת חום, בעיקר בעונה זאת של השנה, תחילת האביב, לפני שהמערכות הפיזיולוגיות שלנו הצליחו לסגל את עצמן לחום יולי-אוגוסט.


מי מאתנו הם אלה ה"מועדים לפורענות"?
מעבר לתנאים שתוארו, ישנם מספר גורמי סיכון נוספים שמועידים אחדים מאתנו לסכנה: מחלת רקע או שלב החלמה ממנה, גם אם מדובר בשפעת או בכל מחלת חום שגרתית לכאורה, שלשולים והקאות בימים שלפני המאמץ, משקל עודף, כושר גופני לקוי. כל אחד מהגורמים האלה מועיד את המתאמן להתפתחות של פגיעת חום. חוסר שינה או חזרה מאזור זמן שונה וביצוע מאמץ במצב של עייפת (Jet Lag) מהווים גם הם גורמי סיכון. ביצוע מאמץ בעצמה שמעבר ליכולת הגופנית העכשווית של המתאמן. זכרו, די אם אחד מהתנאים האישיים או הסביבתיים השתנו, כדי שמאמץ נתון שהסתיים בקלות יחסית באימון קודם, יסתיים במכת חום.
ועוד חשוב שנזכור: כושר לקוי הוא אמנם גורם מסייע להתפתחות מכת חום, אבל כושר גופני גבוה ככל שיהיה, איננו מגן עלינו בפני מכת חום.


מהן נורות האזהרה שחשוב לאתר במהלך המאמץ?
כאב ראש, סחרחורת, פנים סמוקות, בחילה והקאה – אלו הן נורות אזהרה שאסור לנו להתעלם מהן. הופעה של סימנים אלה, כולם או חלקם, במהלך מאמץ גופני צריכים לעורר אצלנו חשד מיידי כי מדובר בפגיעת חום ומחייבת אותנו להגיב מיידית. בשלב מתקדם יופיעו סמנים חמורים יותר: בלבול, חוסר התמצאות בסביבה, פגיעה באוריינטציה ובהמשך, ערפול ועד איבוד הכרה.


מה בין "להיות או לא להיות"? מהירות התגובה שלנו!
ההתדרדרות משלב הופעת סימני האזהרה הראשונים: סחרחורת, בחילה, בלבול עד למצב של אובדן הכרה וסכנת חיים, היא מהירה ולכן מחייבת תגובה מיידית וממוקדת. זיהינו סימנים מקדימים? החשד הראשון הוא כי לפנינו סיפור של מכת חום. יש להפסיק מיידית את המאמץ ולהעביר את הנפגע למנוחה מלאה, רצוי במקום מוצל, אם אפשר. לא מן הנמנע שהמתאמן ינסה להתנגד, הוא בטוח ש"זה כלום וזה תכף יעבור...", אופייני אבל אסור לנו להתפתות ולאפשר לו להמשיך במאמץ אף דקה נוספת. הפעולה הקריטית ביותר היא קירור של הנפגע באמצעות כמויות גדולות מאוד של מים (לא קרח), פשוט לשטוף אותו, את כל גופו, בליטרים רבים של מים. כל פעולה נוספת תידחה עד אחרי שלב הקירור. זהו השלב הדחוף ביותר, החשוב ביותר והוא שיקבע בין "להיות או לא להיות". בהמשך, ברור שהנפגע יזדקק לעירוי נוזלים, לפינוי לבית החולים, אך כל זאת ידחה עד לאחר פעולות הקירור. במקרים רבים, לאחר הקירור, ייראה לנו שהספורטאי "התאושש", לכאורה. אל תטעו, חייבים לפנות אותו לבית החולים להמשך טיפול ומעקב, לעתים תכופות זוהי התאוששות זמנית שאחריה תגיע התדרדרות נוספת. "הכול בסדר, אני יכול להמשיך...", לא במגרש שלנו.
אל תקלו ראש, מכת חום שאיננה מאותרת ומטופלת מיידית, עלולה להסתיים במוות.


ולפני שנסיים, לא נוכל בלי מספר מילים גם על התייבשות
כפי שאמרנו, התייבשות היא הפרה של מאזן הנוזלים ונוכל למנוע אותה אם נקפיד על שתייה בכמות ובקצב שיפצו על איבוד הנוזלים בהזעה. התייבשות, ככל שיישמע לכם מוזר, נגרמת גם בסביבה קרה. כחוק אצבע מקובל להמליץ על צריכה של כליטר נוזלים לכל שעה של מאמץ בעצימות בינונית-גבוהה. ובכל זאת, לא כל המרבה הרי זה משובח. במאמצים ממושכים מאוד של מספר שעות, דוגמת אולטרא־מרתון, שתייה בקצב כזה עלולה להביא אותנו למצב של "שתיית־יתר" ולהפרה של מאזן המלחים, תופעה הידועה כהיפונתרמיה. במאמצים אלה רצוי לצמצם מעט את קצב השתייה ולצרוך משקאות המכילים מלחים בריכוז מומלץ.
שתייה נבונה מתבססת על צריכה של מים, משקאות שאינם מוגזים, משקאות בטמפרטורה נוחה וכן משקאות המכילים פחמימות ומלחים, כדי לחדש את מאגרי האנרגיה ואת אותם רכיבים שאבדו בזיעה.
קצב ההזעה שונה מאוד בין אנשים. הוא תלוי כמובן בעוצמת המאמץ, במשך המאמץ, בתנאי הסביבה ובכושר הגופני של המתאמן. לכן גם כמות השתייה הנדרשת תשתנה בהתאמה.
גם כאן חשוב שנהייה ערים ל"עדויות": כאב ראש קל, פנים סמוקות. יש לשתות כמויות קטנות בהפוגות קצרות. אם ננסה במצב של התייבשות קשה לצרוך כמויות גדולות של נוזלים בבת אחת, סביר שהן יפלטו כלעומת שנקלטו. במקרים חמורים, יש לפנות את הספורטאי לחדר מיון לקבלת עירוי נוזלים.


עכשיו כשאנחנו יודעים שמכת חום איננה התייבשות, כשברור לנו שכושר גופני גבוה והקפדה על שתייה מרובה, לא יחסנו אותנו מפני מכת חום, נמשיך להתאמן, אבל בתבונה.
ואם בכל זאת זיהינו נורות אזהרה? אין לנו זמן להתלבט, סביר שמדובר במכת חום. צינון מיידי של הספורטאי הוא הטיפול הראשוני, ההכרחי, הוא שיציל חיים.

והעיקר, גופנו הוא הפיזיולוג האמין ביותר שלנו, בואו נלמד להקשיב לו, הוא ידע להתריע.

 

כתבה: ד"ר רותי פילץ-בורשטיין, פיזיולוגית של המאמץ, מנכ"לית מכון וינגייט.

 

 



תגובות הוסף תגובה
1.מאמר מצוין!הצופה15/03/13
2.אילו רק היו מארגני מרתון ת"א מפנימים שהמרתון שלהם הוא מהמסוכנים בעולם...ערן16/03/13
3.קשיי נשימה ושיעול במהלך מאמץד"ר רותי פילץ בורשטיין18/03/13
4.כמובן שגם הדופק עולה כתוצאה מהשפעת החום על קצב הלב!!! (לת)מתאמן מודאג22/05/13
אליפות העולם בג'ודו: ברוך שמאילוב וטל פליקר (66 ק"ג) הודחו בשלב שמינית הגמר. גפן פרימו (52 ק"ג) נוצחה ע"י יריבתה הבריטית בקרב הראשון

"גביע האתגר": מדליות זהב בתרגילי החישוק והסרט ומדליית כסף בתרגיל האלות ללינוי אשרם. מדליות ארד לניקול זליקמן בתרגילי החישוק, הכדור והסרט. מדליית כסף בתרגיל המעורב וארד בכדור לנבחרת הקבוצתית

אליפות העולם בג'ודו: דניאל בן דוד (60 ק"ג) הודח בסיבוב השלישי לאחר הפסד ליריבו האוסטרלי. שירה ראשוני (48 ק"ג) הודחה בתום הקרב הראשון

הבוקר (ראשון) החלה ביפן אליפות העולם בג'ודו. התחרות מתקיימת בטוקיו באולם "ניפון בודוקאן" בו יתקיימו המשחקים האולימפיים בעוד כשנה

מדליית זהב ללינוי אשרם ומדליית ארד לניקול זליקמן בקרב רב ב"גביע האתגר" ברומניה. מדליית זהב בקרב רב גם לנבחרת ההתעמלות האומנותית

"ליגת היהלום": שיא ישראל חדש לנבחרת השליחות (דיאנה ויסמן, אולגה לנסקי, גל קדמון ואילנה דורפמן) בריצת 100*4 מ' בתוצאה 44:79 שניות

מדליית ארד לגולשת הרוח קטי ספיצ'קוב (הפועל אילת) בתחרות הקדם אולימפית באינושימה יפן. יואב כהן (הפועל שדות ים) ניצח בשיוט המדליות וסיים במקום ה-8 הכללי

שיא ישראל חדש לאביב ברזילי ב-200 מ' גב בתוצאה 2:11:91 ד' באליפות העולם לנוער בבודפשט. סיימה במקום ה-8 הכללי