חפש רק בנושא זה






שליטה בשני כדורים

שיפור מיומנות השליטה בכדור והכדרור במקום ובתנועה, באמצעות שני כדורים ואף שלושה – מאמר שני בסדרה מאת רונן אורן, רכז קורס מאמני כדורסל בבית־הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במכון וינגייט
  09/06/09

רונן אורן

 

עקרונות העבודה בשני כדורים

במאמר הקודם פורטו העקרונות של תרגול השליטה בכדור, והם יפים גם לסדרת תרגילים זו. נזכיר בקצרה:

  • מרבית התרגילים מבוצעים בעמדת מוצא נכונה בהתקפה (עמידת פישוק ברוחב הכתפיים, הרגליים כפופות בזווית של 120-90 מעלות) אלא אם מצוין אחרת.
  • אין להסתכל בכדור/ים במהלך התרגול
  • את כל התרגילים האסימטריים כגון ביד אחת ולכיוון אחד יש לבצע גם ביד שנייה ולכיוון שני

לגבי סדרה זו:

  • הכדרור בשני הכדורים נעשה בעת ובעונה אחת, כלומר הכדורים קופצים יחד על הקרקע אלא אם מצוין אחרת
  • במרבית התרגילים יש צורך בתיאום ברמה גבוהה בין חלקי גוף שונים (בתרגילים במקום – בין שתי הידיים ובהתקדמות נוסף התיאום גם עם הרגליים)
  • מטבע הדברים, מרבית התרגילים כאן הם בדרגת קושי גבוהה יותר, ולכן רצוי ללמודם ולתרגלם בהדרגה – מהקל (יחסית) אל הקשה
  • ההדרגתיות צריכה להתבטא גם במהירות התרגול, דהיינו בתחילה לאט יותר ובהדרגה במהירות הולכת וגדלה וברצף, ללא הפסקות בזמן הפעילות
  • יש לשים לב לתזמון ולקצב הנכון בעת הכדרור
  • בדרך כלל אין אפשרות לספק לכל ילד שני כדורים, ולכן מומלץ לעבוד בזוגות: אחד מתרגל בשני כדורים והשני מתרגל משימות הקשורות בכושר גופני ובשיפור היכולת האתלטית. זאת ועוד, כיוון שבדרך כלל תוחמים את הפעילות בזמן, הרי בן־הזוג יכול למדוד את זמן הפעילות (או לספור את מספר הפעמים)

מטרות

מטרות הלימוד והתרגול של שליטה בכדורים, בנוסף לאלו שצוינו במאמר הקודם, הן כדלהלן:

  • פיתוח השליטה בכדור בשתי ידיים בצורה שווה, תוך שימוש ביד החלשה יחד עם הפעלת היד הדומיננטית
  • פיתוח זריזות הידיים והקואורדינציה (בין שתי הידיים; ידיים־רגליים; עיניים־ידיים־רגליים) הנדרשות בתרגילים ברמה גבוהה
  • פיתוח מיומנות הכדרור ברמה גבוהה
  • פיתוח תזמון וקצב תוך תיאום בין שני הכדורים (ולעתים שלושה)
  • הגברת המוטיבציה לפעילות בעקבות התמודדות עם קושי

סדרה 3: כדרור בשני כדורים במקום

 

1. כדרור ביחד

תיאור התרגיל: כדור בכל יד (וכך בשאר התרגילים אלא אם מצוין אחרת). כדרור בשני כדורים בו־זמנית: שני הכדורים קופצים על הקרקע בעת ובעונה אחת.

דגשים: אין להסתכל בכדורים, יש להקפיד על הקפצה בגובה אחיד ועל תזמון נכון.

 

2. יד אחר יד

תיאור התרגיל: כדרור יד אחר יד, כאשר כדור אחד בדרכו לקרקע הכדור השני בדרכו למעלה.

דגש: הקצב והתזמון הנכון הם בעלי חשיבות רבה בתרגיל זה.

 

3. כדרור ביד אחת

תיאור התרגיל: כדרור של שני הכדורים ביד אחת בלבד.

 

4. כדרור V קדמי בשני כדורים

תיאור התרגיל: כדרור והחלפת שני הכדורים באלכסון לפנים, דהיינו בצורת V. בתחילה יש להחליף את הכדורים תוך כדי כדרור ביניים נוסף.

דגש: יש לדעת היטב כדרור V קדמי בכדור אחד (ראה המאמר הקודם, סדרה 2 תרגיל 1א).

 

5. כדרור V צדי בשני כדורים

תיאור התרגיל: עמידת פסיעה. כדרור ביד אחת באלכסון (בצורת V) בצד הגוף. שני הכדורים נעים יחד לאותם הכיוונים.

דגש: יש לדעת היטב כדרור V צדי בכדור אחד (ראה המאמר הקודם, סדרה 2 תרגיל 1ב).

 

6. כדרור V צדי מנוגד בשני כדורים

כמו תרגיל 4, אלא שהכדורים נעים לשני כיוונים מנוגדים – מלפנים אחורה (ביד ימין) וההיפך (ביד שמאל).

 

7. כדרור סביב הגוף

תיאור התרגיל: כדרור סביב הגוף בשני הכדורים יחד בזה אחר זה.

דגש: יש לשים לב לתזמון נכון בזמן החלפת הידיים מאחורי הגוף.

 

8. כדרור אסימטרי

תיאור התרגיל: עמידת פישוק רחבה. כדרור אסימטרי בעת ובעונה אחת: ביד אחת – סביב הרגל ובין הרגליים וביד השנייה כדרור במקום – בסיום הכדרור סביב הרגל מחליפים ידיים.

דגש: יש לשים לב לתזמון נכון בזמן החלפת מצב הידיים.

 

9. כדרור סביב הרגליים

תיאור התרגיל: עמידת פישוק רחבה. כדרור בו־זמני סביב שתי הרגליים מלפנים אחורה.

דגשים: שני הכדורים נכנסים יחד פנימה אל בין הרגליים, והקפצת הכדורים בין הרגליים היא חזקה יותר.

 

10. כדרור בשמינייה

תיאור התרגיל: כדרור בצורת 8 בשני הכדורים לאותו כיוון, כלומר הידיים המכדררות רודפות זו אחר זו. הכדורים עוברים יחד בין הרגליים.

דגש: יש לבצע 'הצלפה' חזקה של כפות הידיים כדי שהכדורים ייכנסו פנימה בין הרגליים.

 

11. כדרור ב'חתירה'

תיאור התרגיל: שני הכדורים מוחזקים באזור המותניים. העברת כדור אחד מאחור פנימה בין הרגליים ומיד לאחר מכן העברת הכדור השני באותה צורה. התנועה מתבצעת במעין תנועת חתירה לאחור. בשלב הראשון התרגיל מבוצע רק בכדור אחד ולאחר מכן בשני הכדורים בתנועה איטית.

דגש: התרגיל מצריך תיאום מוחלט בין הידיים.

 

12. כדרור ב'תיפוף' בישיבה

תיאור התרגיל: ישיבת פישוק. כדרור בשני הכדורים.

דגש: הכדרור מבוצע קרוב מאוד לקרקע באמצעות פעולת תיפוף קצבי על הכדורים (ראה תרגיל 10 במאמר הקודם).

 

13. כדרור בישיבה מזרחית

תיאור התרגיל: ישיבה מזרחית. כדרור בשתי הידיים סביב הגוף – לאותו כיוון, הפניית הגו לכיוון השני והחלפת הידיים מאחורי הגב.

דגשים: יש לטפוח בחוזקה בכדור כשהוא עובר מאחורי הגב כדי לאפשר את העברתו ליד השנייה. בשלב הראשון רק כדור אחד מוחלף מאחורי הגב.

 

14. כדרור מישיבה לשכיבה

תיאור התרגיל: ישיבה שלמה. כדרור תוך ירידה לשכיבה ובחזרה.

דגש: התרגיל מבוצע בעזרת שורש כף היד בלבד.

 

15. כדרור בצורת X

תיאור התרגיל: ישיבה שלמה. כדרור בשיכול ידיים. כנ"ל בשכיבת פרקדן.

דגש: כמו בתרגיל 14.

 

16. כדרור בפריסת ידיים

תיאור התרגיל: שכיבת אפיים, הראש מורם מעט, הכדורים משני צדי הראש: כדרור במקום, פשיטת הידיים לצדדים ואח"כ למטה – הכול תוך המשך הכדרור.

דגש: התרגיל בדרגת קושי גבוהה. הוא משלב הפעלה של שרירי הגב, ולכן יש להקפיד על החזקה של שרירי הבטן, ולהימנע מליצור קשת גדולה בגב.

 

17. ג'אגלינג (juggling)

תיאור התרגיל: זריקת הכדורים מעלה בזה אחר זה. לאחר הזריקה הכדור נקלט ביד השנייה ומועבר במהירות ליד הזורקת. כדאי להתחיל בכדורי טניס או בכדורים קטנים אחרים.

 

18. ג'אגלינג דרך הקרקע

תיאור התרגיל: כמו תרגיל 17 אלא שהעברת הכדורים נעשית באמצעות הקפצה לקרקע במקום זריקה מעלה: כדור אחד מוקפץ על הקרקע באלכסון ומיד לאחר מכן הכדור השני. הכדרור נעשה רק ביד אחת.

דגש: העברת הכדור מבוצעת במעין צורה מעגלית.

 

19. ג'אגלינג ביד אחת

תיאור התרגיל: כמו תרגיל 17 אלא שזריקת הכדורים באוויר וקליטתם נעשית באותה היד.

דגש: היד המבצעת נעה במהירות גבוהה.

 

20. ג'אגלינג בשלושה כדורים

תיאור התרגיל: זריקת שלושה כדורים בשתי ידיים בזה אחר זה. הכדורים נזרקים בתנועה אלכסונית. התרגיל בדרגת קושי גבוהה ולכן יש לבצעו תחילה בכדורי טניס ולעבור בהדרגה לכדורים גדולים.

 

21. זריקה ותפיסה מאחורי הגב

תיאור התרגיל: זריקת שני הכדורים מעל הראש ותפיסתם מאחורי הגב ובחזרה. יש לתרגל תחילה בכדור אחד ורק אחר־כך בשניים.

 

22. כדרור בשלושה כדורים

תיאור התרגיל: כדרור בשני כדורים ביד אחת (כמו תרגיל 3), וביד השנייה כדרור בכדור השלישי.

 

23. כדרור בשלושה כדורים לסירוגין

תיאור התרגיל: שלושה כדורים (א'-ג') מוחזקים בשתי הידיים. זורקים כדור א' מעלה (רק בתחילת התרגיל), ובו בזמן מכדררים בשתי הידיים את שני הכדורים הנותרים – ב' ו־ג'. משמיטים את ג', מתקרבים ל־א' שקפץ על הקרקע, וממשיכים לכדרר את א' ו־ב', מתקרבים ל־ג', משמיטים את ב' וממשיכים לכדרר את א' ו־ג'. יש לציין שהתרגיל בדרגת קושי גבוהה.

דגשים: יש לנוע במהירות לכדור השלישי (הקופץ על הקרקע) כדי להחליפו באחד משני הכדורים.

 

24. כדרור בשני כדורים בתנועה כדרור בריצה

תיאור התרגיל: כדרור בשתי ידיים בריצה. שני הכדורים קופצים על הקרקע בעת ובעונה אחת (כמו תרגיל 1 אך בריצה). יש לבצע את התרגיל בהדרגה: מהליכה לריצה קלה ולריצה מהירה.

 

25. כדרור בריצה – יד אחר יד

תיאור התרגיל: כמו תרגיל 2, אך בריצה.

 

26. כדרור בשינויי מהירות

תיאור התרגיל: התקדמות בכדרור בשני כדורים תוך שינויי מהירות: איטי-מהיר-איטי-מהיר.

 

27. כדרור ביד אחת

תיאור התרגיל: כדרור בשני כדורים ביד אחת (כמו תרגיל 3, אך בהתקדמות). תחילה בעמידה ולאחר מכן בהליכה ובריצה קלה.

דגש: היד המכדררת נעה במהירות מצד לצד.

 

28. כדרור נמוך

תיאור התרגיל: ריצה תוך כדרור בגובה נמוך. לאחר כשלושה מטרים עוצרים בעמידת פסיעה ומכדררים במקום כמעט בגובה הקרקע.

דגש: הכדרור הנמוך נעשה בכפיפת הרגליים.

 

29. שינוי כיוון קדמי

תיאור התרגיל: ריצה בקו אלכסוני תוך כדרור בשני הכדורים. לאחר כשלושה מטרים עוצרים את ההתקדמות, מבצעים שינוי כיוון קדמי, מחליפים ידיים וממשיכים לכדרר תוך ריצה בקו אלכסוני. בתרגילים 30-27 ההתקדמות היא בזיג־זג.

דגש: בזמן העברת הכדורים יש להטות מעט את הגו לפנים.

 

30. שינוי כיוון בין הרגליים

תיאור התרגיל: ריצה בקו אלכסוני תוך כדרור בשני הכדורים. לאחר כשלושה מטרים מבצעים שינוי כיוון תוך העברת כדור אחד בין הרגליים, וממשיכים בתנועה באלכסון לעבר הנקודה הבאה תוך שינוי מהירות.

דגש: יש לעצור בהטיית גוף קדימה ורגל אחת קדימה בזמן העברת הכדור.

 

31. שינוי כיוון מאחורי הגב

תיאור התרגיל: ריצה בקו אלכסוני תוך כדרור בשני הכדורים. לאחר כשלושה מטרים מבצעים שינוי כיוון מאחורי הגב: כדור אחד עובר מאחורי הגב בהקפצה אל היד השנייה וממשיכים בתנועה באלכסון תוך שינוי מהירות.

 

32. שינוי כיוון אחורי (סבסוב)

תיאור התרגיל: ריצה בקו אלכסוני תוך כדרור בשני הכדורים. לאחר כשלושה מטרים מבצעים סבסוב בשני כדורים יחד וממשיכים את התנועה באלכסון לעבר הנקודה הבאה.

דגש: יש לבצע פעולת 'גריפה' חזקה בשני הכדורים.

 

המאמר הבא יעסוק בשיפור מיומנות המסירה תוך שיתוף פעולה ותיאום בין בני־זוג.

 

רונן אורןB. Ed, מורה לחינוך גופני. רכז קורס מאמנים בכדורסל בבית־הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במכון וינגייט.  מנכ"ל ביה"ס לכדורסל העתיד הצהוב – מכבי ת"א.

 

למאמר הראשון בסדרה הקליקו כאן

למאמר השלישי בסדרה הקליקו כאן

 

לפרטים מלאים ולהרשמה באתר, הקליקו על הקורס המבוקש:



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
אתנה zoom: אל תחמיצו את הרצאתה של מורן סמואל, "לעבור את הקו", שתתקיים ביום רביעי, ה-5.8.20 בשעה 20:30

יום פתוח ללימודי נטורופתיה עם ראשת המסלול, ד"ר מירה כהן שטרקמן, יתקיים ביום שישי, ה-14.8.20, בשעה 10:00

חודש ביצוען של בדיקות הארגומטריה במרכז לרפואת ספורט ולמחקר

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן