חפש רק בנושא זה






טדי קפלן – הספורט ההישגי לא יוצא לפנסיה

טדי קפלן אלוף העולם בהרמת משקולות בקטגוריית הגיל שלו, מתחרה באתלטיקה קלה ובפיתוח גוף, מאמן כושר אישי ומרצה לשעבר בביה"ס למאמנים ולמדריכים בווינגייט, סבור שכדי ליהנות מבריאות טובה בגיל הפנסיה חייבים להתחיל להתאמן בקביעות כבר בגיל 35
  24/06/09
טדי קפלן
טדי קפלן
מאמרים נוספים בתחום
התעלמות אמנותית
הד"ר הראשון לחינוך גופני – ד"ר דב אלדובי ז"ל 2009-1920
אמנות הבריאות
טיפול באמצעות כלבים
מאמרים נוספים בתחום
הנוסחה להצלחה: רשמים מפיו של האנגלי האגדי, סר טרבור ברוקינג
כדורגל: המאמן הוא המנצח על התזמורת הזאת
"המכון הוקם ב- 1957. מאז, וינגייט הוא הבית השני שלי"
ספורט תחת אש
So Special
יוגה - כתרגול לילדי ADD/ADHD
שם המשחק: שיווק
אימון ממוחשב
איך עושים תחרות?
מי גאון של אמא?
הדרך למעלה
קיקר – המשחק שכובש את העולם בבעיטה
נטבול: כמו הכדורסל בראשיתו
משחק ביתי
חגורות גב: האם הן מונעות פגיעה בעמוד השדרה?
אופניים בחורף: רוכבים (גם) בסערה
זה היה סיפור של חורף. ויותר
עניין לחוץ: רכיבה על אופניים ופריון הגבר
מאמרים נוספים בתחום

הוא כבר עבר את גיל הפנסיה, אבל הרצון לנצח ולהשיג שיאי עולם בכמה שיותר ענפי ספורט, לא דעך. את אפרו יפזרו מן השמיים על מכון וינגייט כי זה המקום בו היה הכי מאושר בחייו  – ריאיון עם האיש שאף פעם לא מפסיק להתאמן. 

 

בן כמה אתה?

"אני לא אוהב לדבר על הגיל שלי. בן כמה אני באמת – זה נראה לי הדבר החשוב בחיים! במשך 20 שנה סיפרתי שאני בן 35 עד שהשתתפתי עם הנכדה שלי בתחרות טניס סבא/סבתא נכד/נכדה".

 

איך התחילה דרכך בספורט?

"נולדתי בדרום אפריקה שם בתור ילד הגעתי להישגים  ב־3 תחומים: אגרוף, אתלטיקה קלה  ורוגבי, שזהו הספורט הלאומי שם. בבר מצווה החלטתי להיות מרים משקולות – איזי בלומברג היה האליל שלי. אבא שלי באמת קנה לי משקולות, אבל באותה תקופה היה טאבו לעבודה עם משקולות בגילאים הצעירים. האמינו שזה יוצר כיווץ שרירי, מפריע לשחרור הגופני ולגמישות, ולכן המורים לספורט אסרו עליי להתאמן. הייתי צריך לחכות עד גיל 18, לאוניברסיטה, כדי להתאמן עם משקולות ומשם באה כל התהילה שלי".

 

יש דברים נוספים שהשתנו לאורך השנים בתפיסות האימון?

"בעיקר האינטנסיביות של האימון. כאשר אני התחלתי להתאמן ביצעתי 3 אימונים בשבוע, מקסימום 4 אימונים. כשייצגתי את דרא"פ באליפות העולם במזרח גרמניה, הספורטאים שם סיפרו שהם מתאמנים פעמיים ביום – זה היה מהפך. כשחזרתי לדרא"פ התחלתי להתאמן גם אני (בהפסקת הצהריים שלי בעבודה) כדי להעלות את הרמה.  היום מקצוענים כבר מתאמנים 3 פעמים ביום".

 

אתה שומר על עצמך כספורטאי הישג

"יש לי מזל, אני מתחרה בספורט של הוותיקים (MASTERS) וכל 5 שנים משנים את קטגוריית הגיל – בשנה שאני הופך לצעיר הקטגוריה, זו שנת האתגר שלי לשבור את כל השיאים. כרגע אני שיאן העולם בהרמת משקולות. ומקום שלישי באירופה בספרינטים. אני מתאמן לסירוגין: שנה אתלטיקה קלה – ריצות, קפיצות, טניס ושחייה, ושנה "אתלטיקה כבדה" – הרמת משקולות ופיתוח גוף – כל תחום מצריך עבודה שונה על הגוף".

 

 

עם השנים מצליחים גם לשפר הישגים?

"אני אהיה מרוצה אם אצליח לשמור על ההישגים שלי, על הסטטוס קוו – כי מה שעשיתי בעבר, זה חלום בשבילי, אני כבר לא יכול להגיע לזה".

 

איך אתה מקבל את השינויים של הגיל?

"אני בוכה כל יום, לא מקבל את זה שאני פחות טוב ממה שהייתי לפני 5 שנים. הפיזיולוגים בווינגייט מסבירים לי שזה תהליך, אבל קשה לי להשלים עם זה".

 

מה חסר לך כספורטאי?

"ספונסר – החלום שלי לעשות 3-2 אימונים ביום לנוח טוב לאכול טוב, סאונה ומאסז'ים. כיום, אני רץ לעבודה לאחר אימון וחוסר מנוחה מגביר את הפציעות".

 

טדי קפלן באליפות העולם בהרמת משקולות למסטרס 

בתמונה: טדי קפלן בתחרות אליפות העולם לשנת 2008

 

אתה נעזר ביועצי תזונה, בייעוצים פיזיולוגים בבדיקות רפואיות?

"אני מאמין גדול ברופאים, אם משהו קורה לי בגוף אני ישר מתייצב אצל הרופאים. לפני חודש בערך ב־05:00 בבוקר הרגשתי לחץ על החזה שלי שמתחזק ומתחזק – הייתי בטוח שאני עומד למות. כבר ב־08:00 חיכיתי לרופאים במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין בווינגייט (שם אני גם מתגורר). עשיתי א.ק.ג במנוחה, אח"כ התעקשתי שיעשו לי מבחן מאמץ כי בדיקה של מערכות הגוף דומה לבדיקת רכב: ב־120-100 קמ"ש מתחילות לצאת הבעיות. גם אחרי בדיקת מאמץ לא מצאו כלום, אז ישבתי לשיחה עם רופא ספורט כדי להבין למה הרגשתי מה שהרגשתי, אחרי תשאול ותחקור לגבי מאמצים חדשים שביצעתי, התברר שהאימון הראשון שלי בזריקת דסקוס היה הגורם שהשפיע על הגוף שלי".

 

איך מתמודדים עם פציעות בגיל מבוגר?

"כאשר מישהו מתבגר, השרירים כבר לא כל־כך אלסטיים, הגידים לא כל־כך חזקים, ולצערי הרב, יש פציעות. היום הייתי אמור לטוס לרוסיה לאליפות אירופה בהרמת משקולות ונאלצתי לבטל בגלל שנפצעתי לפני שבועיים כשהתחלתי להעלות עומסים בעת ההכנות לתחרות ".

 

עוד כמה שנים תתחרה בספורט התחרותי?

"לזה יש לי תשובה מוכנה, יש תחרויות מאסטרס עד +100 ובגיל 105 אני מרשה לעצמי ללכת. אני תורם את גופי למדע ואת האפר שלי יפזרו הילדים שלי בהליקופטר על מכון וינגייט שם, אני תקווה, תוקם מצבה קטנה לזכרי – כי זה המקום שבו הייתי הכי מאושר בחיים שלי".

 

אתה מקריב הכול בשביל הספורט

"כן, השקעתי הרבה בספורט ופחות במשפחה. הילדים שלי מקבלים את זה, אבל אני מאוד מצטער על כך, זה לא היה הוגן כלפיהם. אני מצטער אפילו שברור לי שאם הייתי צריך לעבור את חיי מחדש, הייתי נוהג כך שוב".

 

מה אנשים יכולים להפיק לדעתך מהעיסוק בספורט (לא תחרותי)?

"זו אחת השאיפות שלי בזמן הקרוב, לצאת למקומות עבודה ולדבר עם בני 45-35 להסביר להם שאם הם רוצים לחיות טוב בגיל שהם יוצאים לפנסיה, הם צריכים להתחיל לדאוג היום לגוף שלהם ולהתאמן – מינימום 30 דק' הליכה, קצת שרירי בטן ותרגילי גמישות, כדי שבגיל הפנסיה הם לא יהיו "אינוולידים" (נכים)".     

 

 

 



תגובות הוסף תגובה
1.דוגמא ומופתאמיר08/07/09
2.I always give you as an example to dedication....ציפי בק26/08/09
3.חזק ואמץדוד קפלן23/06/11
משחק מנהלים
המאמן בעידן המודרני כבר איננו רק "מכונת אימונים" ונדרש להפגין גם כישורי ניהול שונים


תשתחררו
כולם מכירים את חשיבות החימום לפני האימון, רבים מזניחים את השחרור וההרפיה אחריו. מולי אפשטיין מסביר כמה זה חשוב


מציאות מדומה
אימון הדמיה הוא חלק חשוב בתוכנית האימונים. המטרה: להכיר את סיטואציית התחרות ואת תגובות הספורטאי ולהפחית את הלחץ


כדור לבטן
ענת מאיר מציגה סדרת תרגילים לחיזוק שרירי הבטן עם כדור כוח גמיש