חפש רק בנושא זה






שנת לילה ארוכה יותר תורמת לשיפור הביצועים הספורטיביים

ספורטאים שמאריכים את שנת הלילה שלהם ומפחיתים בכך את גירעון השינה המצטבר, מסוגלים לבצע טוב יותר מיומנויות ייחודיות – כך עולה ממחקר שהוצג לאחרונה במפגש השנתי ה־23 של ה־Associated Professional Sleep Societies – מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין בווינגייט
  29/06/09
צילום: אבי שי
צילום: אבי שי

 מולי אפשטיין - מנהל פורום "חיים וספורט"

תוצאות המחקר הראו שהארכת משך השינה תרמה לשיפור בביצוע תרגילי מהירות – 19.12 שניות בתחילת המחקר לעומת 17.56 שניות לאחר הארכת משך השינה; שיפור ברמת הדיוק של חבטות הפתיחה – 12.6 חבטות בהתחלה ו־15.6 חבטות לאחר הארכת משך השינה; ושיפור במיקומן של "חבטות העומק" – 10.85 לעומת 15.45. 

לדברי Cheri Mah, חוקר מהמעבדה לאבחון הפרעות שינה בסטנפורד קליפורניה, מרבית משתתפות המחקר נוכחו לדעת לראשונה עד כמה חשובה שינה איכותית לשיפור הביצועים הספורטיביים בזמן אמת. 

"באופן מסורתי ספורטאי הישג מקדישים כמה שעות ביום לצורך אימונים. אימונים אלה כוללים אימונים טכניים, אימוני כוח ואימוני כושר גופני על המגרש ומחוצה לו.  בנוסף, מרבית הספורטאים נעזרים בתזונאי ספורט במטרה לשפר את רמת הביצוע על מנת להגיע לאופטימום הנדרש" אמר Mah.  "לעומת זאת, תשומת לב מזערית, אם בכלל, מוקדשת לדפוסי השינה של הספורטאי ולהרגלי המנוחה שלו.  בעוד שמרבית הספורטאים וצוות האימון שלהם מאמינים ששינה טובה היא מרכיב חיוני בספורט, מרביתם לא תופסים שיכולת ביצוע אופטימאלית והגעה לביצועי שיא, יכולים להתרחש רק אם הספורטאי מקפיד על שינה איכותית ועל הרגלי שינה טובים". 

 

המחקר כלל 5 סטודנטיות, שחקניות טניס מנבחרת הנשים של אוניברסיטת סטנפורד.  גיל השחקניות נע בין 18 ל־21 שנה.  השחקניות שמרו על דפוסי השינה/מנוחה שלהן במשך 3-2 שבועות לצורך איסוף נתוני הפתיחה.  במקביל הן כמובן המשיכו באימוני הטניס הרגילים שלהן. 

לאורך תקופת המחקר, ולאחר כל אימון, ביצעו השחקניות מבחני הערכת יכולת גופנית.  המבדקים כללו מאוצים ותרגולי חבטה.  לאחר איסוף נתוני הבסיס התבקשו השחקניות להאריך את שנת הלילה שלהן ל־10 שעות.  תקופת הארכת השינה נמשכה 6-5 שבועות. 

במהלך התקופה נוטרו מדדי מצב הרוח והנטייה לישנוניות במהלך היום.  לשחקניות הוצמד מכשיר מיוחד (אקטיגרף) שמדד את הפעילויות הגופניות במהלך היממה.  מניתוח נתוני האקטיגרף אפשר ללמוד על הרגלי העוררות/שינה של השחקניות ולמדוד את מספר השעות בהן הן ישנו. 

המחקר נערך במכוון במהלך עונת הטניס הסדירה וזאת במטרה לאסוף נתונים במהלך האימונים ובמהלך הטורנירים והתחרויות. 

Mah סבור שממצאי המחקר רלוונטיים גם לענפי ספורט אחרים.  שיפור במצב הרוח והפחתה במידת הישנוניות במהלך היום, יכולים לדעת החוקר לסייע בהעלאת רמת הביצוע גם בענפי ספורט אחרים.

 

מולי אפשטיין – פיזיולוג, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, מנהל הפורום: "חיים וספורט".

 

לכניסה לפורום "חיים וספורט" הקליקו כאן

            



תגובות הוסף תגובה
1.לא הבנתיחסוי01/07/09
2.המחקר קצת בעייתיאריה01/07/09
3.מס' 2 צודק לגמרי. מחקר ללא קבוצת ביקורת הוא חסר ערך לחלוטין (לת)דוד06/07/09
שר התרבות והספורט החדש, חילי טרופר, ביקר במכון וינגייט ואמר: "זהו מפגש עם ערכים של שאפתנות, מקצועיות ושליחות"

מפעלי קיץ 2020 יתקיימו השנה במתכונת ייחודית המשלבת למידה מקוונת והשתלמות מעשית במכון וינגייט. ההרשמה בעיצומה - אל תחמיצו!

בדרך לשגרה: חודש ביצוען של בדיקות הארגומטריה במרכז לרפואת ספורט ולמחקר

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג של ישראל

מועדון הכושר למנויים, שב לפעול בהתאם ובכפוף להנחיות משרד הבריאות

ספורטאי הסגלים האולימפיים של ישראל בספורט היחידני חזרו לאימונים בכפוף להנחיות משרד הבריאות

חודשו הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במתכונת מקוונת