חפש רק בנושא זה






רציתי לדעת...

מתחתי שריר - מה כדאי לי לעשות, מתי אפשר לחזור לפעילות גופנית לאחר מחלת הנשיקה, מדוע מופיעים כאבים בכף הרגל לאחר הליכה על החול ברגליים יחפות? הפיזיולוג, מולי אפשטיין, והפיזיותרפיסט, אלון קלרון, עונים לשאלות בפורום המומחים של מכון וינגייט - להלן מבחר
  17/10/12

 


חזרה לאימונים לאחר מחלת הנשיקה
אני בת 22, ספורטאית מגיל צעיר (כיום כבר לא באופן תחרותי) ועברתי לפני מעט יותר מחודש את מחלת הנשיקה. אני יודעת שיש הגבלה לגבי פעילות גופנית מאומצת של כמה חודשים לאחר המחלה ורציתי לדעת האם ישנם סוגי פעילות שכן ניתן לעשות על מנת לא לצאת לחלוטין מאורח החיים הספורטיבי וכדי לחזור לאט לאט לכושר.

אלף נשיקות
אני לא יודע מה סוג הפעילות שביצעת טרם המחלה והאם אימונים אלה דורשים מאמץ גופני מוגבר.
אין ספק שהמחלה, במיוחד בגרסה היותר קשה שלה, מחלישה ופוגמת ביכולת הגופנית. זה לא רק הפסד האימונים אלא גם התשישות והחולשה שמתלווה לכך.
האם בדיקות הדם שלך תקינות היום? מה עם תפקודי הכבד? מה עם האנזים Alk. Phos? מהי רמת הנוגדים ל־EBV ו־CMV?
הרעיון הוא לחזור בהתאם למה שהגוף מכתיב. פעילות קלה שאינה שוחקת ואינה מתישה. חשוב מאוד להקפיד על תזונה טובה ועל מנוחה והימנעות ממצבי לחץ במידת האפשר. לייעוץ ולהכוונה אישית לפעילות גופנית מרופא ספורט במרכז לרפואת ספורט ולמחקר במכון וינגייט.

תכנון דופק באימון
כתבת בעבר כי "פעילות גופנית בעצימות התואמת את אזור שרפת השומן הקלאסי (70%-60% מהדופק המרבי) אינה אופטימלית עבור מי שרוצה להפחית במשקל או לשפר את כושרו הגופני. טווחי אימון אלה מתאימים למי שרק החל לעסוק בפעילות גופנית."
מטרתי לשפר את הכושר הגופני (אני בעלת כושר גופני טוב, אבל רוצה עוד לשפר) אז מה הדופק שכן מומלץ לי? לא הבנתי לפי הכתבה...
 
הגדרת תחומים
בהנחה שאת נמצאת כבר בשלב די מתקדם של האימונים, הדרך הנכונה לתכנון קצבי הריצה עבורך תהיה על סמך ביצוע מבדק פרופיל חומצת חלב. בעיקרון, אימון אירובי נרחב יבוצע סביב טווחי דופק של 80%-70% מהדופק המרבי האמיתי. אימון אירובי עצים יבוצע בטווחי דופק של 90%-80% מהדופק המרבי.

כף הרגל 
מדוע אחרי הליכה על שפת הים ברגליים יחפות כ־50 דקות, יש לי כאבים בכף הרגל?
 
רק חול וחול 
הליכה ברגליים יחפות על חול ים מפעילה במידה רבה את השרירים שנמצאים בכף הרגל. במצב יומיומי, כאשר הרגל נתונה בנעל, יש תמיכה טובה שגם גורמת לעצלנות של השרירים העמוקים והחשובים האלה. הליכה יחפה דורשת הסתגלות הדרגתית, במיוחד על גבי משטח כל כך טובעני. האם אלה כאבים גדולים או משהו עדין שחולף לאחר מכן?

ניתוח בברך
לפני שבוע עברתי ניתוח בברך ובניתוח הוסר כמעט כל המינסקוס המדיאלי + שחזור רצועה צולבת.
רציתי לדעת, מה הן ההשלכות לעתיד? האם שחיקת סחוס בברך המנותחת היא בלתי נמנעת? האם אוכל לחזור לתפקוד מלא הכולל ריצות, כדורגל וכו', כפי שהיה לפני הפציעה?

לחזור לתפקוד מלא
שיקום אינטנסיבי אמור לשפר באופן משמעותי את מצבך. תוספת של רצועה צולבת אמור אף לשפר את היציבות. הרבה שחקנים מקצועיים משחקים באופן מלא ופעיל לאחר ניתוחי ברך הדומים לזה שאתה עברת.
בנוגע לעתיד הוצאת המניסקוס אכן יכול להאיץ תופעה של שחיקה, אבל אם תשכיל לחזקה, תפחית את הסיכויים לבעיות. לשיקום פיזיותרפי במרכז לרפואת ספורט ולמחקר במכון וינגייט.
 
פרקינסון
על איזה סוג של פעילות אתה ממליץ באופן כללי לאדם הסובל מחלת פרקינסון.
 
פעילות מומלצת לפרקינסון
בעיקר הליכה, ההמלצה היא טיול של לפחות 40 דקות ביום.
בנוסף תרגילים הקשורים לשיפור שיווי משקל, למתיחות ולשמירת טווחי התנועה במפרקים השונים.
 
שריר מתוח
אני באימונים למרתון ניו־יורק וכנראה שמתחתי לפני כשבוע את שריר פנים הירך, הכאבים שאני מרגישה הנם באזור שקצת אחרי המפשעה עד הברך ומקרינים לאזור הארבע ראשי. עשיתי עיסוי וכנראה לא עזר מספיק, מה אתה ממליץ לי לעשות בכדי למנוע השבתה מהאימונים.
 
למרתוניסטית
חימום, חבישה אלסטית, מתיחות לארבע ראשי, להוריד את קצב הריצה לכזה שמפחית באופן משמעותי את הכאב. אל תלחמי בפציעה מסוג זה בכוח.
היזהרי מספרינטים למיניהם ובכלל להימנע בתקופה זו מתרגילים הקשורים לכוח מתפרץ.
תעשי חיים בניו יורק.

עבודת כוח מתפרץ במכון הכושר
אני משחק כדורסל, בן 16 וחצי והמטרה היא להגיע לשיא המהירות בריצה של עד 8-7 מטר כדי לעקוף את היריב ששומר עליי. האם עבודה במכון כושר על כוח מתפרץ בעומסים גבוהים ובמהירות שיא היא מסוכנת? עד כמה מסוכנת? האם יש סיכון גדול לפציעה? האם קיימת סטטיסטיקה על פציעות של שחקנים שהתאמנו על כוח מתפרץ במכון כושר? האם יש דרך נוספת לשפר את הכוח המתפרץ?

כוח מתפרץ
עבודה על כוח מתפרץ היא אימון לגיטימי ובספורט כמו כדורגל היא בהחלט חיונית. אחת הפציעות הקשורות לאימון מסוג זה הינה קרע ברקמת שריר. למרות זאת לא הייתי מגדיר את האימון כמסוכן. לייעוץ פיזיולוגי במרכז לרפואת ספורט ולמחקר במכון וינגייט.

שמנים בחדר כושר
איך בונים תכנית אימונים לאדם שמן/שמן מאוד המגיע לחד"כ? האם להתמקד יותר בפעילות אירובית בחודשים הראשונים או לשלב פעילות אנאירובית במקביל? האם אותו עקרון פועל גם בילדים?

שמן בריא ולא מאומן
אדם שמן מאוד סובל, כנראה, מליקויים נוספים, כמו סוכרת או לחץ דם. מומלץ לעבור בדיקה גופנית מקדימה ואז ניתן יהיה להסיק את המסקנות הנכונות. אם הוא שמן מאוד, בריא ולא מאומן, אפשר להתחיל בהליכה, לא חובה על המסילה. השאיפה היא להגיע להליכה רצופה של 30 דקות לפחות, פעילות שתתבצע במרבית ימי השבוע. אם נשאר לו כוח, הוא יכול לבצע אימון כוח – זה מומלץ מאוד. יש לבחור את התרגילים הנוחים לו, את התרגילים המורכבים הכלליים ולא המבודדים... עקרונות עבודה אלו יכולים לשמש גם ילדים שמנים

לכניסה לפורום המומחים של מכון וינגייט במגוון תחומים הקליקו כאן

 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט