חפש רק בנושא זה






700 קק"ל של שיכרון חושים או חנוכה-קל

יש לסופגנייה מקום של כבוד בסמלי החג ובזיכרונות הילדות, אך לא חסרות סיבות להתרחק ממנה אם אנו חפצי בריאות. איך ממזערים נזקים? ושני מתכונים טעימים ובריאים ללביבות מאת צוות התזונה של המרכז לרפואת ספורט ומחקר, מכון וינגייט – איילת וינשטיין, עינב גרוסמן, יפית בן מרדכי
  06/12/12

 


מזון מהווה חלק חשוב ומרכזי בסמלי החגים ובחג בחנוכה בפרט. נס כד השמן הקטן בא לידי ביטוי ברוח המסורת היהודית באכילת מאכלים מטוגנים עתירי שמן ובעקבות כך עתירי אנרגיה (קלוריות).  תהליך הטיגון בשמן גורם ליצירת תוצרי חמצון (פרוקסידים) המזיקים לגופינו. יתר על כן, ככל שהשמן מחומם יותר פעמים, כך עולה כמות תוצרי החמצון בשמן, ולכן מזון מסחרי עלול להכיל כמות גדולה יותר של תוצרים מזיקים אלו. נמצא קשר ישיר בין חשיפה לחומרים אלה ובין עלייה בסיכון למחלות כלי דם, לב וסרטן. החדשות הטובות הן שפעילות גופנית מתונה וקבועה, מזרזת את המנגנונים ליצירת נוגדי החמצון (אנטיאוקסידנטים) של הגוף ואלה מספקים הגנה משופרת כנגד נזקי החמצון.

לאנשים בעלי מערכת עיכול רגישה, מזון מטוגן מחמיר תופעות, כגון צרבת, גזים ונפיחות הבטן, קשיי עיכול ועוד, וזאת בנוסף לאכילה המוגזמת הגורמת לנו תחושת אי נוחות וכבדות.

לעוסקים בפעילות גופנית ובספורט
, מומלץ להפחית מזונות מטוגנים בכלל ולפני האימון בפרט, מזון שמן גורם לתשישות ולאי נוחות במערכת העיכול, ועלול לפגוע באיכות האימון.

מקור המילה "סופגנייה" (שורש ס.פ.ג) מרמז על כך ששילוב של טיגון ופחמימות גורם לכך שכמות השמן הנספג גדולה במיוחד (בסופגנייה ובלביבה). ואכן, תכולתה האנרגטית של סופגנייה ממוצעת היא 800-400 קלוריות, שווה ערך לערכה האנרגטי של ארוחה מלאה. הערך הקלורי של לביבה מטוגנת כ-300-250 קק"ל (שווה ערך לכריך עשיר).
בנוסף, שמן מטוגן, סוכר, קמח ללא סיבים או תפוחי אדמה בתוספת של מלח, מהווים שילוב ממכר המעורר אכילה מופרזת ודוחק את תחושת השובע.

"עולה עולה לנו... כמה זה עולה לנו?"
אכילה של סופגנייה אחת במילוי ריבה על בסיס יומי במשך החג, בנוסף לתפריט הרגיל, מסתכמת בתוספת של כ-4,000 קק"ל שעלולות להיות מתורגמות לעלייה של קצת יותר מחצי ק"ג שומן  (1 ק"ג = 7,000 קק"ל).
כמובן שאם מוסיפים לחגיגה לביבות מטוגנות או משדרגים את הסופגנייה הסטנדרטית, ניתן להבין מדוע ניתן לתפוח בחג כמעט כמו סופגנייה - חבל!  

רבים סבורים שפעילות גופנית תקזז את כל הקלוריות שנצרכו לאחר ארוחה גדולה, האמת היא שפעילות גופנית יכולה רק לסייע, תלוי בסוג הפעילות ובמשכה. לדוגמה, הליכה בקצב מהיר במשך כ-60 דקות שוות ערך קלורי של 400-300 קלוריות. כלומר, פחות מערכה הקלורי של הסופגנייה. 

למעשה, כל העובדות מצביעות על כך שעלינו להתרחק מסופגניות ומלביבות אם חפצי בריאות אנו. אולם ברגע שהסופגנייה הופכת "אסורה" ו"נוראית" היא הופכת אצל חלקינו לנחשקת ביותר. אם כבר הצלחתם לוותר, בדקו האם תחושת הוויתור גורמת לכם להרגשת מסכנות ולאומללות שמובילה לפיצוי ולאכילת יתר או לסיפוק ולתחושת ניצחון. אם אתם מוצפים רחמים עצמיים, רצוי שתבחרו לטעום מעט או למצוא תחליפים. במקרה כזה הימנעות מוחלטת היא הרת אסון...

להלן מספר טיפים להתמודדות עם התשוקה לסופגנייה:
• אם אתם חשים דחף עז למאכלים מסורתיים עתירי שומן וכבדים, עשו זאת במתינות ובהדרגה. אכלו חצי סופגנייה – עדיף מאשר סופגנייה קטנה בשל שטח הפנים והחשיפה לשמן.
• אכלו את האוכל לאט ובהנאה, בטעימות קטנות ועשו הפסקה בין ביס לביס.
 
העדיפו להכין את מאכלי חג חנוכה בבית:
• כך תוכלו לשלוט על כך שהשמן לא חומם מספר רב של פעמים.
• הוסיפו לשמן במהלך הטיגון גזר (מכיל נוגדי חמצון).
• העדיפו טיגון בשמן עמוק – מומלץ להתחיל בטיגון רק לאחר שהשמן רותח.
• לאחר הטיגון הניחו נייר סופג על הסופגניות או על הלביבות, לספיגת השמן המיותר.
• מומלץ לזרוק את שמן הטיגון לאחר השימוש – הימנעו משימוש חוזר.
• לטיגון עמוק: מומלץ להשתמש בשמן קנולה, לטיגון קל: ניתן להשתמש בשמן זית.
• לביבות אפויות עשויות להיות תחליף מצוין – חיסכון בשמן ובחשיפה לתוצרי הטיגון.
• תוספת של חלבון ללביבות, כגון גבינות וביצים, תקטין את כמות השמן הנספג בלביבה.
• אפשר לשדרג את הלביבות ע"י הוספת ירקות, כגון כרובית, כרישה, קישוא, דלעת וכל ירק אחר. תוספת זו תעשיר את המנה בסיבים תזונתיים, תפחית את הכמות של הקמח הלבן או של תפוחי האדמה ובכך תקטין את ספיגת השמן ואת כמות הקלוריות למנה.
• מומלץ להוסיף לשולחן האירוח סלט צבעוני או ירקות חתוכים, הירק מכיל נוגדי חמצון שיסייעו בהקטנת ההשפעה המזיקה של תוצרי החמצון המצויים במזון המטוגן.

להלן 2 מתכונים שיאפשרו לכם לחגוג את החג לטעם מסמליו ולצאת ממנו בשלום...
לביבות דלעת אפויות
המצרכים:
• 3 דלוריות בינוניות/ דלעת
• 4 ביצים
• חצי מיכל שמנת 10%
• 3 כפות קמח מלא
• 3 כפות נבט חיטה/ שיבולת שועל טחונה
• 1 כף סוכר חום דמררה או סילאן
• ½ כוס רסק תפוחי עץ (2 תפוחי עץ גרנד)
• מלח, פלפל, תרסיס שמן

אופן ההכנה:
קולפים את הדלעת/דלורית וחותכים לקוביות. מבשלים במים עד לריכוך, מסננים ומרסקים כמו פירה, מניחים במסננת עד להוצאת כל הנוזלים. מוסיפים את יתר החומרים. יוצרים בעזרת כף לביבה על גבי תבנית משומנת קלות, רצוי על גבי נייר לאפייה. אופים את הלביבות בחום בינוני (c180ْ) מספר דקות עד השחמה קלה.

לביבות גבינה (חביתיות)
המצרכים:
• 250 גרם גבינה רכה 5% שומן
• 6 ביצים
• כוס קמח תופח
• 3 כפות סוכר חום דמררה
• ¼ כפית תמצית וניל
• מעט שמן למחבת
• רסק תפוחי עץ וקינמון להגשה

אופן ההכנה:
מערבבים את כל החומרים לקבלת תערובת אחידה. מחממים מחבת על אש גבוהה, טובלים נייר סופג במעט שמן ומורחים את המחבת החם. יוצקים ½ מצקת מהתערובת כלביבה על המחבת, הופכים את הלביבה כאשר נוצרות בועיות קטנות על החלק העליון. מוציאים מהמחבת ומניחים על נייר סופג. ניתן להגיש עם רסק תפוחי עץ.

חג חנוכה שמח פעיל ובריא!

הקליקו לפרטים על ייעוץ תזונתי

 



תגובות הוסף תגובה
1.ק"קל ולא קק"לפז שוסטר12/12/12
2.קק"ל ולא ק"קליהודית12/12/12
נבחרת הנשים של ישראל בכדורמים הובסה ע"י נבחרת ספרד 18-2. זהו הפסדה השלישי ברציפות של הנבחרת באליפות אירופה המתקיימת בבודפשט

נבחרת הבייסבול האולימפית של ישראל הגיעה למבדקי המעטפת הרפואית במכון וינגייט

נבחרת הנשים בכדורמים של ישראל פתחה את אליפות אירופה בהפסד 22:3 לנבחרת הולנד, אלופת אירופה. מרים בוקצ'נקו כבשה צמד

מקום חמישי ללונה צ'מטאי סלפטר בריצת 10 ק"מ בתוצאה 31:04 דקות במרתון ולנסיה

מדליית כסף לנועה סזולוס במקצה המשולב בסקי אלפיני בתוצאה 1:34:69 דקות, במשחקי החורף האולימפיים לנוער בלוזאן

מדליית ארד היסטורית לנועה סזולוס בסקי אלפיני במקצה ה-Super G ספרינט במשחקי החורף האולימפיים לנוער בלוזאן

יום פתוח לקורסים ולמסלולי הלימוד בביה"ס למדריכים ולמאמנים של מכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט, יתקיים ביום שישי, ה-24.1.2020

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט

אליפות ישראל בשחייה פראלימפית תתקיים ב-24.1.20 בבריכה הלאומית במכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט