חפש רק בנושא זה






תנו לחיות לרוץ – חלק ב'

האם שיאן העולם במרתון יכול לנצח את כלבי המזחלות של הקוטב הצפוני? מאמר העוסק בקשר בין "משקל השלדה" ובין "נפח המנוע" – מאת מולי אפשטיין וד"ר איל שרגל, פיזיולוגים במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט
  31/12/09
מאמרים נוספים בתחום
רצות מרתון מושפעות מזיהום אוויר יותר מגברים
פתרונות מתחום הרפואה הסינית להפרעות במחזור החודשי
מחקר: פעילות גופנית מקלה על תסמיני גיל המעבר
תנו לחיות לרוץ – חלק א'
מאמרים נוספים בתחום
מחקר: השפעת גלולות למניעת היריון על העלייה במסת השריר
פעילות גופנית טובה לדיכוי התיאבון
"חימום" לפני פעילות גופנית כן או לא?
מתאמנים כדי לראות תוצאות
פעילות גופנית – "תרופת הפלא"
חיים למרחקים ארוכים
הקשר בין פעילות גופנית, רדיקלים חופשיים וסטרס חמצוני
כואב לכם הגב?
פעילות גופנית: "וחיית בה"
אפשר לרוץ איתו (בזהירות ובהדרגה)
שאלה של זמן
כיצד שורפים זאת נכון?
מאמרים נוספים בתחום

המדד המשקף את כושרו האירובי של האדם או כל בעל חיים אחר, הוא צריכת החמצן המרבית (צח"מ – VO2max). מדד זה משקף את כושרן של מערכות הלב, הריאות כלי הדם והשרירים, להעביר את החמצן האטמוספרי אל השרירים הפעילים. ככל שערך זה גבוה יותר, כך מעיד הדבר על הספק אירובי גבוה יותר. היחידות שבהן מודדים את צריכת החמצן המרבית, הן ליטר חמצן בדקה. ערך זה, המכונה צריכת חמצן מרבית מוחלטת, משקף את ההספק האירובי המרבי של בעלי החיים.
באנלוגיה למכונית מדובר על "נפח המנוע" של בעלי החיים. לדוגמה, צריכת חמצן מרבית של 4 ליטרים בדקה שקולה לנפח מנוע של 4,000 סמ"ק. אם ברצוננו לתרגם את נפח המנוע לביצועי הרכב, עלינו להתחשב כמובן במשקלו של המרכב. אם נרכיב שני מנועים זהים בנפח 4,000 סמ"ק על מכוניות שונות, אחת קלת משקל ואווירודינמית (בדומה למכונית מרוץ) והשנייה כבדה ומסורבלת, נקבל כמובן יכולות ביצוע שונות. ההספק של המכונית הקלה יהיה גבוה יותר בהשוואה לזה של המכונית הכבדה.

אם נשליך מביצועי המכוניות על בעלי החיים, נראה שצריכת חמצן מרבית מוחלטת גבוהה המחולקת על פני גוף קטן היא יתרון ביצועי גדול. לדוגמה, רצי המרתון מאופיינים בצריכת חמצן מרבית גבוהה ובמשקל גוף נמוך. החלוקה של צריכת החמצן המרבית המוחלטת (ליטרים חמצן בדקה) במשקל הגוף נותנת מדד ייחודי – צריכת חמצן מרבית יחסית למשקל גוף. בפיזיולוגיה מדובר על ערכים של מ"ל חמצן לק"ג משקל גוף בדקה. חלוקה של 4 ליטרים חמצן (4,000 מ"ל) בגוף שמשקלו 50 ק"ג תיתן ערך יחסי של 80 מ"ל/ק"ג/דקה. חלוקה של אותו נפח בגוף שמשקלו 100 ק"ג תיתן ערך של 40 מ"ל/ק"ג/דקה.
בטרם ניגש להשוואת היכולות האירוביות של בני האדם לאלה של בעלי החיים נבחן ראשית את ביצועיהם האירוביים של טובי הספורטאים בעולם. הספורטאים בעלי צריכת החמצן המרבית המוחלטת הגבוהה ביותר בעולם הם מענף החתירה. מדובר באנשים גדולי ממדים (גובה של 2-1.90 מטרים ומשקל של 100-90 ק"ג), בעלי צריכת חמצן מרבית מוחלטת של למעלה מ־6 ליטרים בדקה. בתרגום למשקל גוף מדובר על צריכה יחסית של 70-60 מ"ל/ק"ג/דקה.
הספורטאים בעלי צריכת החמצן היחסית הגבוהה ביותר, הם רוכבי אופניים, גולשי הקרוס קאונטרי, הרצים למרחקים בינוניים וארוכים והטריאתלטים. ספורטאים אלה מסוגלים להגיע לערכי צריכת חמצן מרבית של 90-80 מ"ל/ק"ג/דקה.

ומה קורה במחלקת החי? זוכרים את האנטילופה האמריקנית? זו שניצחה במרוץ ל־100 מטר? ובכן, צריכת החמצן המרבית של בעל חיים זה, שמשקלו בסביבות 30 ק"ג (הנקבה), היא 9.5 ליטרים חמצן בדקה! בתרגום למשקל הגוף מדובר על קרוב ל־300 מ"ל/ק"ג/דקה! לאנס ארמסטרונג, שזכה בטור דה־פראנס 7 פעמים ברציפות, הוא בעל צריכת חמצן מרבית של קרוב ל־90 מ"ל/ק"ג/דקה, כלומר שליש מצריכת החמצן של האנטילופה האמריקנית. כך ניתן להבין, מדוע בעל חיים זה מסוגל לגמוע עשרות קילומטרים במהירות של 50 קמ"ש. חשוב לציין, שההבדלים בין היכולת האירובית של פרט זה או אחר נובעים לא רק מנפח המנוע אלא גם מהיעילות התנועתית, מכושר נשיאת החמצן, מהיעילות הפיזיולוגית, מכמות המיטוכונדריה בשריר ועוד. ביצועי שיא אירוביים משקפים תמהיל של יכולות רבות. זו הסיבה שהמנצחים מוכתרים על גבי המסלול ולא במעבדה.

צריכת חמצן מרבית בבעלי חיים שונים

בעל החיים משקל גוף (ק"ג) צריכת חמצן מוחלטת (ליטר דקה) צריכת חמצן יחסית (מ"ל/ק"ג/דקה)
אנטילופה אמריקנית 28.5 8.44 297
שועל הקוטב 4.5  0.9 199  
קויוט (סוג של שועל) 12.4 2.28 184
זאב 27.6 4.31 156 
סוס  453  56 123
סופר־אתלט 70-60 6-5.5 90-80 
שחקן כדורגל אירופי 70 4.48 64
אריה 150 9 60  
אצן ל־100 מטר 75 4 54 
אדם בכושר ירוד 80 2 25

   
חפש באנטרקטיקה או באלסקה
בעל חיים יוצא דופן בביצועי הסבולת שלו הנו כלב המזחלות האסקי־אלסקי. בעל חיים זה, שמשקלו כ־20 ק"ג, הוא בעל צריכת חמצן מרבית של 240 מ"/ק"ג/דקה. במרוץ מזחלות טיפוסי, שנמשך על פני 1,600 ק"מ בטמפרטורה של 25 מעלות מתחת לאפס, גומא כלב המזחלות כ־160 ק"מ מדי יום. כלבי המזחלות שנעים בקבוצה, גוררים אחריהם מזחלת ועליה ציוד במשקל 180-130 ק"ג. מהירות הריצה הממוצעת שלהם היא 16-15 קמ"ש וההוצאה האנרגטית היומית שלהם היא 11,000 קלוריות. לשם השוואה, רוכב בטור דה־פראנס מוציא בכל יום בממוצע 7,000-6,000 קלוריות אלא שמשקלו של רוכב האופניים הוא 65-75 ק"ג ואילו משקלו של ההאסקי-האלסקי הוא 20 ק"ג בלבד. אם נתרגם את הצריכה הקלורית היומית של הכלב לממדי גופו של רוכב האופניים, יתקבל נתון מדהים: "במונחי כלב" מדובר על צריכה של 35,000 קלוריות ביום. בתחרות מול שיאן העולם בריצת המרתון ידו של האתלט על העליונה. לעומת הכלבים שנעים במהירות 15 קמ"ש, שיאן העולם עושה זאת במהירות של קצת יותר מ־20 קמ"ש. אה כן, שכחנו לציין פרט חשוב. שיאן העולם האתיופי, היילה גברהסילאסי, לא קשור למזחלת ולא רץ בטמפרטורה של 25 מעלות מתחת לאפס.

ומה לגבי המלך?
כל ילד יגיד בוודאות שהאריה הוא מלך החיות. כך הרי לימדו אותנו מגיל צעיר. כאשר בוחנים את ביצועיו הגופניים של האריה, מתקבלת תמונה לא מרשימה במיוחד: המהירות המרבית שלו לא מדהימה (הצ'יטה והאנטילופה עוקפות אותו מבלי לאותת, והג'ירפה נותנת לו קרב ראש בראש), הוא מתעייף במהירות ונתוני צריכת החמצן המרבית שלו לא מבריקים – פחות אפילו משחקן כדורגל אירופי. את מרבית היום הוא מבלה ברביצה ולמזון אחראית בכלל הלביאה. זה לא שהוא לא יוצא לצוד, הוא אפילו עושה זאת בדרך מרשימה בלהקות, אבל רק כאשר הרעב כבד מנשוא. אם כן מהו סודו של האריה? האם זו הרעמה שמשווה לו את המראה המלכותי או שיש בו משהו נוסף?
ובכן, נראה כי את התואר הוא ירש בזכות ביצועיו האחרים. בתקופת הייחום מסוגל האריה לקיים יחסי מין עם הלביאה עשרות פעמים ביום. תדירות יחסי המין בתקופה זו היא אחת לכל 20-10 דקות, כך במשך 7-5 ימים ברציפות – מלך, כבר אמרנו.

תנו לחיות לרוץ - חלק א' 



תגובות הוסף תגובה
1. מענין ומוגש היטב איתי המאירי08/01/10
2.המלך הוא מולימני09/01/10
משחק מנהלים
המאמן בעידן המודרני כבר איננו רק "מכונת אימונים" ונדרש להפגין גם כישורי ניהול שונים


תשתחררו
כולם מכירים את חשיבות החימום לפני האימון, רבים מזניחים את השחרור וההרפיה אחריו. מולי אפשטיין מסביר כמה זה חשוב


מציאות מדומה
אימון הדמיה הוא חלק חשוב בתוכנית האימונים. המטרה: להכיר את סיטואציית התחרות ואת תגובות הספורטאי ולהפחית את הלחץ


כדור לבטן
ענת מאיר מציגה סדרת תרגילים לחיזוק שרירי הבטן עם כדור כוח גמיש