חפש רק בנושא זה






האם גופך מוכן לטיול בגבהים?

חולמים לטפס על האוורסט, מתכננים חופשת סקי או טיול בבוליביה? מטיילים רבים לא מודעים לרגישות שלהם למחלת גבהים ולמשך הזמן הדרוש להם להתרגל לשהייה בגובה. איך תכינו את גופכם ומה כדאי שתדעו – מאת ד"ר איל שרגל, מנהל מקצועי, המרכז לרפואת ספורט ולמחקר
 
בתמונה: ד"ר איל שרגל ותומר זלצר
בתמונה: ד"ר איל שרגל ותומר זלצר

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר במכון וינגייט מציע שירות ייחודי המאפשר לדמות אימון בתנאי גובה באמצעות מתקן היפוקסי חדשני. ואז, אם קיימת רגישות לגובה, היא תאותר בסבירות גבוהה עוד לפני היציאה לחופשה ובכך יהיה ניתן להכין את הגוף בצורה טובה והדרגתית לקראת החופשה ולהגדיל את ההנאה – מאת ד"ר איל שרגל, מנהל מקצועי, המרכז לרפואת ספורט ולמחקר

מטפסי הרים למשל, זקוקים לעתים למספר ימים עד שבועות של שהייה במחנה בגובה נמוך יחסית לצורכי אקלום, ועדיין הסיכוי ללקות במחלת גבהים קיים. התגובה לתנאי גובה היא אישית ונקבעת ברובה על פי הפרופיל הגנטי של הפרט. חלק מהאנשים חשופים לתגובה קשה יותר (מחלת גבהים) מאשר אחרים. יחד עם זאת, מחקרים מראים כי בגבהים שמעל 4,000 מטר, כ־80% מהאנשים יראו לפחות חלק מהסימנים, כגון כאבי ראש, הפרעות בשינה, בחילות, הקאות.

במידה שזוהתה רגישות לגבהים, ניתן לעבור תהליך אקלום מוקדם בתנאי היפוקסיה מלאכותיים על־ידי אימון גופני של 1.5-1 שעות ליום, במהלך 10-5 ימים או יותר לפני היציאה לגבהים. על האימונים להתבצע באופן רציף, כלומר יומיומי עד סמוך ליום הטיסה ורצוי אף באותו יום. הרצף הכרחי כדי להשרות על הגוף היפוקסיה כרונית. במהלך האקלום מתרחשים מספר תהליכים פיזיולוגיים שבעקבותיהם ניתן לצפות ליתרונות הנלווים הבאים:
      • הקטנת תסמיני מחלת גבהים
      • חיסכון כספי בכך שניתן לקצר את משך האקלום בתנאים טבעיים
      • עלייה ביכולת האירובית, בסבולת ובהספק האנרגטי
      • הפחתת העייפות (עלייה ביעילות האנרגטית)
      • ירידה בפרק הזמן הדרוש להתאוששות אחרי מאמצים אירוביים ואנאירוביים

המתקן הראשון והיחיד בארץ
במרכז לרפואת ספורט ולמחקר במכון וינגייט פועל מזה כשנתיים מתקן היפוקסי. במתקן יכולים להתאמן בו־זמנית 6-4 מתאמנים על 2 מסילות-נעות, 2 אופני כושר, אופני ידיים, ומכשיר חתירה. כל האימונים מתבצעים תחת פיקוח פיזיולוגי ובמהלכם מנוטרים מדדים פיזיולוגיים חיוניים כגון: אחוז רווית החמצן בדם, קצב הלב, רמת חומצת החלב וכו'.

החדר פועל בימים א'-ה', בין השעות 10:30-17:00 ומשרת את ספורטאי הסגל האולימפי של ישראל וכמו כן, לקוחות פרטיים המעוניינים לשלב אימוני היפוקסיה למטרות של שיפור ביצועים או למטרות אקלום לפני נסיעה לגבהים.

ד"ר איל שרגל, פיזיולוג, אחראי מתקן היפוקסי, מנהל מקצועי במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט.

טלפון ליצירת קשר: 09-8639400/1 

למידע נוסף ולקבלת הצעה מלאו טופס זה
שם

משפחה

מייל

טלפון

נושא

 אשמח לקבל מידע על בדיקות רפואיות,
ייעוצים מקצועיים, תכניות אימון וחומר פרסומי ממכון וינגייט  

      





תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
לרוץ בקצב שלך
סדרת מבדקים וייעוצים ייחודית לרצים


פיזיותרפיה - פציעות ספורט
זו המומחיות שלנו


מומלץ! מבדק הזהב הכולל סדרת מבדקים וייעוצים
ליצירת מסלול אישי באימון ובתזונה


ייעוץ תזונתי – פריצת דרך בחיים!