חפש רק בנושא זה






אולימפיאדת החורף: הגובה משפיע לא רק על מקצועות הסבולת

"לא צפויה שבירה מסיבית של שיאי עולם במקצועות ההחלקה המהירה על הקרח בוונקובר, הסיבה תחרויות אלה יתקיימו בגובה פני הים", טוען רוברט צ'פמן, מומחה לאימוני גובה מאוניברסיטת אינדיאנה – מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר במכון וינגייט, מסביר מדוע
  22/02/10

מולי אפשטיין  מנהל פורום "חיים וספורט"

עבור ספורטאי החורף, במיוחד אלה שמתחרים השבוע במשחקי החורף בוונקובר שבקנדה, לגובה של אתר התחרות יש השפעה רבה על יכולת הביצוע, במיוחד במקצועות שדורשים מיומנות גבוהה, כמו החלקה על הקרח, קפיצות סקי וסנובורד.  מיקומם של האתרים השונים מחייב את הספורטאים להסתגל בכל פעם מחדש להתנגדות שונה של אוויר.   
כאשר בוחנים את האתגרים ואת התועלות של אימונים ושל תחרויות בתנאי גובה רב לעומת האתגר שניצב בפני מי שמתאמן בגובה פני הים, מייד חושבים על הקושי הראשוני שבהעברת החמצן לשרירים הפעילים ולעייפות המוקדמת המתלווה לכך.  אולם קיים אפקט נוסף לגובה שמשפיע באופן ניכר על ביצועיהם הגופניים של הספורטאים.  תנאי גובה רב תורמים לירידה בצפיפות האוויר – ירידה של כ־3% על כל 300 מטרים – מה שיכול להעניק יתרון לביצועי מהירות וזאת בשל הירידה בכוח החיכוך האירודינמי שמופעל על הספורטאים.  מצד שני, ירידה בצפיפות האוויר עלולה ליצור בעיות תזמון בענפי ספורט הדורשים מן המתחרה מיומנות טכנית גבוהה, כמו למשל בהחלקה על הקרח או בקפיצות סקי.
"ספורטאים מבצעים במהלך אימוניהם אלפי חזרות שנצרבות בדפוסי התבניות המוטורית שלהם", אומר רוברט צ'פמן, מומחה לאימוני גובה מאוניברסיטת אינדיאנה.  "גובה שונה ישפיע על המשוב שמקבלים הספורטאים ממערכת שיווי המשקל שלהם ומן המערכת הפרופיוספטית שלהםproprieception) )  במקצועות סבולת, כמו קרוס־קאונטרי סקי או ביאתלון, דרושה הסתגלות של 14-10 ימים על מנת להתחרות באופן מיטבי בתנאי גובה.  עבור מקצועות הדורשים מיומנות גבוהה, קשה מאוד לקבוע כמה זמן דרוש על מנת להסתגל לצפיפות שונה של אוויר.  סביר להניח שספורטאים ברמות האלה התאמנו בתנאים דומים בשנה שקדמה למשחקים ולא רק 14 ימים טרם תחילת התחרויות", הוסיף צ'פמן.
צ'פמן, פיזיולוג מאמץ במחלקה לקינזיולוגיה באוניברסיטת אינדיאנה, התייחס להיבטים שונים של ביצועים גופניים בתנאי גובה בגיליון מיוחד של כתב העת המדעי Experimental Physiology. 

ונקובר
משחקי החורף שנערכים בימים אלה בוונקובר שבקנדה מתנהלים למעשה בגבהים שונים.  מקצועות ההחלקה על הקרח מתקיימים בגובה פני הים בעוד ששאר האתרים ממוקמים בטווחי גובה של 800 מטר (מזחלות השלג) ועד ל־1600 מטר, גובה בו מתקיימות תחרויות הגלישה במורד.
לדברי צ'פמן קשה לצפות לשבירה מסיבית של שיאי עולם במקצועות ההחלקה המהירה על הקרח משום שתחרויות אלה מתקיימות בגובה פני הים ושם צפויה למתחרים התנגדות גדולה יחסית של האוויר.  לדבריו, כל שיאי העולם בהחלקה המהירה, מ־500 ועד ל־10,000 מטר, נקבעו באתרים שהיו ממוקמים בתנאי גובה.  העיר קלגרי נמצאת בגובה של 1,000 מטר מעל לגובה פני הים וסולט־לייק סיטי נמצאת בגובה של 1,300 מטר מעל לפני הים.  במשחקי החורף של טורינו לא נקבע אף שיא.  טורינו אגב נמצאת בגובה של 230 מטר מעל לפני הים. 

"המחשבה הרווחת היא שתנאי הגובה מאטים אותך משום שפחות חמצן מגיע אל השרירים", מסביר צ'פמן.  "אבל בתנאי גובה, בדומה לקלות בה ניתן לחבוט "הום־ראן" במשחק בייסבול באוויר הדליל של דנבר, המחליקים על הקרח בקלגרי או בסולט־לייק סיטי יכולים להחליק מהר יותר ולעבור במהירות רבה יותר דרך האוויר משום שכוח החיכוך קטן יותר.  8 שנים לאחר המשחקים בסולט־לייק סיטי נהיה עדים להתקדמות הטבעית ברמה הטכנולוגית וברמת האימון, אולם כנראה שלא נראה הרבה שיאים בוונקובר.  זה לא אומר שהספורטאים נהיו פחות טובים, זוהי פשוט ההשפעה של הגובה על איכות הביצועים שלהם".  
צפיפות האוויר משפיעה באופן דרמטי על ביצועי הקופצים ממקפצות השלג.  גבהים שונים מחייבים את הקופצים להטות את גופם בזוויות שונות בעת המעוף.  לדברי צ'פמן, הספורטאים שמתחרים בוונקובר במקצועות הגלישה במורד, במקצועות ה־Free style ובסנובורד, ייאלצו לבצע התאמות טכניות משום שמקצועות אלה ייערכו בגובה של 1,600 מטר מעל לגובה פני הים. 
עבור מי שמתאמן ומתחרה בתנאי גובה, מציע צ'פמן את ההמלצות הבאות:
 אפשרו זמן אימון רב יותר לספורטאים על מנת להסתגל לתנועות המהירות.  הספורטאים שזקוקים לזמן הסתגלות ארוך יותר הם שחקני ההוקי, הקלעים, מחליקי הקרח וקופצי הסקי.
 אפשרו זמן אקלום למקצועות הסבולת: 5-3 ימים לגובה נמוך (2,200-500 מטר), שבוע־שבועיים לגובה מתון (3,200-2,200 מטר) ושבועיים לפחות לגובה רב (מעל 3,200 מטר).  חשיפה לתנאי גובה מציבה קושי רב על מערכת הנשימה, במיוחד בימים הראשונים.
 הגדילו את זמן ההתאוששות ביחס לזמן העבודה ליחס של 1:3.  הרבו בחילופים בענפים בהם זה מתאפשר, למשל במשחק ההוקי קרח.  זמן התאוששות מתייחס לפרק הזמן שנדרש להתאוששות בין תרגול לתרגול.  לדוגמה, אם הספורטאי ביצע מאוץ של דקה, יש לאפשר לו 3 דקות של התאוששות פעילה קלה במטרה להבטיח פיזור טוב יותר של ריכוזי חומצת החלב. 
 יש לשקול שימוש בחמצן במטרה להקל על תהליך ההתאוששות בענפים בהם נדרש מאמץ גופני עצים.

לתקציר המאמר

מולי אפשטיין – פיזיולוג, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, מנהל הפורום: "חיים וספורט".

לכניסה לפורום "חיים וספורט" 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
הכנס הלאומי למדעי האימון התחרותי: מכירת הכרטיסים וההרשמה לסדנאות בעיצומה

עכשיו זה רשמי: אליפות אירופה בהתעמלות אומנותית 2022 תתקיים בישראל

ליגת ה-ISL: בתום יום התחרויות השני, קבוצת הלוס אנג'לס קרנט, יחד עם אנסטסיה גורבנקו, ניצחה את תחרות הדרבי האמריקנית, והעפילה לגמר הליגה שייערך בלאס-ואגס. כל התוצאות באתר איגוד השחייה

טניס שולחן: טל ישראלי, חניך אקדמיית וינגייט למצוינות בספורט, זכה במדליית ארד קבוצתית באליפות הונגריה הפתוחה