חפש רק בנושא זה






עומקה של היוגה

למה אנחנו מאמצות את היוגה אל לבנו? על הצרכים המשתנים, על התאמת האימון, על הנשימה, על תכונות המורה ליוגה ועל משמעות היות תלמיד – מאת רחל זולברג, רכזת קורס מדריכי יוגה בכירים בבית הספר ע"ש נט הולמן במכון וינגייט
  03/03/10
ענת (רון) כוכבי, מורה ליוגה, באהבה לרחל זולברג
ענת (רון) כוכבי, מורה ליוגה, באהבה לרחל זולברג
מאמרים נוספים בתחום
חשיבות המשפחה בהתפתחות הילדה הספורטאית
מדוע הנבחרת האנגלית מרבה להחטיא בעיטות 11 מטר?
אימון ספורט קבוצתי: הילדים "האחרים"
מוטיבציה לעיסוק בפעילות גופנית
מאמרים נוספים בתחום
פותחים עונה – כיצד עושים זאת נכון
הסמכת מאמנים בישראל – אל תרוצו לבזבז עוד כסף
בין תיאוריה ליישום – המאמן במשחקי הכדור מול המנהל בהיי־טק
פינת המאמן – חשיבות ההתאוששות ליציבות המשחק
אימון אישי בענפי הכדור בספורט המודרני
יציבה ויוגה: היבטים קינזיולוגיים בתרגול
TRAIN YOUR LIMITATION & Race Your Strength
אימון כוח בילדים – הנחיות חדשות
אופניים – אימוני כוח מרבי בסינגל־טראק
יחסים מסוכנים – הורמונים ואימוני התנגדות
פעילות גופנית – אל תלכו על הגישה הטוטאלית
מסגרת אימונים קבועה – המתכון להצלחה
דור הסימום העתידי: הסימום הגנטי
קיקבוקסינג עממי – היתרונות והפציעות
האם נשים טובות יותר מגברים? הן בוודאות אינן גרועות יותר
אימון כוח לרצים צעירים (בגילאי 18-10)
שחק אותה קול – חשיבות השחרור וההרפיה
המאמן כמנהל - מנהל כמאמן
אימון הדמיה: מציאות "על יבש"
על מרכיבי המהירות
ממשיכים לשמור על הכוח
הסודות שמאחורי מרכיבי הכוח
כוחם יפה: אימון כוח למבוגרים
להרגיש נכון: אימון על-פי הרגשה אישית
מאמרים נוספים בתחום

בעבר הרחוק לא היה מקובל שנשים תתרגלנה יוגה. המורה ההודי הדגול, קרישנמצ'ריה, עודד נשים לתרגל והתלמידה הראשונה שלו הייתה אינדרה דבי, שלימים הפכה להיות המורה של גדולי השחקנים בהוליווד. זה כבר הרבה מאוד שנים שרוב תלמידי היוגה הן נשים אשר חובקות את היוגה בכל לבן וזה קורה בארץ ובעולם כולו, כולל בהודו.

הסיבות שבגללן אנשים מגיעים ללמוד יוגה, שונות מאדם לאדם וזה נכון הן לנשים והן לגברים. ומאחר והמטרות שונות, לא יכולה להיות גישה אחידה לכל תלמיד. האימון הנכון נבחר בקפדנות ומאפשר לכל תלמידה ותלמיד את מילוי המטרה האינדיבידואלית שלהם.

אפילו לנשים עם אותה התעניינות ביוגה, האימון יהיה שונה כי נקודת ההתחלה של כל אחת ואחת היא שונה. בעוד שאישה נמצאת בהיריון הראשון שלה, השנייה כבר בהיריון השלישי. הניסיון שלהן שונה לגמרי. הן גם שונות בגיל, במקום מגוריהן, בזמן שיש להן לאימון – את כל אלה יש לקחת בחשבון. למשל, תארו לעצמכם מה היה קורה לו היינו מכריחים אישה בהיריון לעשות תנוחת צבת ברגליים ישרות. למרות שזו תנוחה טובה מאוד, עבורה זה יכול להיות קטלני.

הערכה בלתי פוסקת של המטרות והאמצעים להשגתם
עלינו להבין מה הביא אותנו לתרגל יוגה – אולי כדי לשמור על כושר ובריאות, אולי כדי לעזור לתהליך הבראה, אולי להתקדם לכיוון רוחניות, אולי כדי להבטיח היריון תקין, אולי כדי להתכונן לספורט מסוים וכו'. מה שצריך כדי להתכונן לספורט, שונה מהרצון להתקדם לרוחניות והמטרה אינה קבועה, היא יכולה להשתנות אצל אותו מתרגל בתקופות שונות בחייו. למשל, לאחר ההיריון אולי האימון יופסק כי הוא ענה לצרכים או יימשך כדי להישאר בריאה כאם. תמיד יש צורך להעריך מחדש את האימונים.

המדריך ייקח בחשבון זמן, מקום, גיל, פעילות, כוחו של התלמיד, מזג האוויר. האימון יהיה שונה במזג אוויר חם, במזג אוויר קר וכו'.

בגלל שינויים של מבנה גוף, לא כל אימוני היוגה אמורים לתת תשובה לכל אחד. במציאות יש אנשים שמנים, רזים, נכים, ילדים, צעירים, מבוגרים וזקנים. בעוד שהילד יוכל להיעזר באימון כדי לשפר את יכולתו ולהתרכז וללמוד טוב יותר, הזקן יקווה דרך האימון להתרענן ולהתחדש. היוגה מציעה אימונים שונים לנשים בהיריון, לנשים בכלל, לילדים, לבעלי משפחות, לגמלאים. עלינו להשתמש באימונים אלה בזהירות ובצורה נכונה.

ענת (רון) כוכבי מדגימה תנוחת צבת (פשצ'ימוטנאסנה) ברגליים ישרות

הרבה מהמתרגלים, נשים כגברים, חושבים שהיוגה מסתכמת בתנוחות ושמי שאינו מבצע תנוחות איננו עושה יוגה. הדבר הזה שונה מהמסר של היוגה אשר רואה את הגוף האנושי כמערכת הוליסטית ושדרך היוגה אפשר להגיע אל כל הרבדים שלו.

תמצית היוגה מוצגת במלואה בטקסט הקלאסי שנקרא יוגה סוטרה של פטנג'לי אשר מציע את היוגה כאמצעי להבנה הוליסטית של עצמנו, לכל אחד ואחד מצרכינו. כל הפרוצדורה מורכבת מהרבה צעדים העוזרים בשיפור הבריאות, בריפוי, בצמיחה רוחנית. ברכישת הרגלים אישיים טובים וכו'. יוגה סוטרה מאפשרת להשיג את כל המטרות.

כל אלה הם עקרונות חיוניים ביוגה והבנה שלמה של היוגה דורשת לימוד רחב מאוד.

המורה הדגול קרישנמצ'ריה היה אחד מאלה שידע את עומקה ורוחבה של היוגה. בהיותו מומחה הוא עזר להרבה אנשים, בדרכים שונות, עזר להם להבריא מחולי, חיזק אותם, האריך את חייהם, הגדיל את התפתחותם הרוחנית ושיפר את הקונפליקטים הפנימיים שלהם ועל כך הוא הוכתר כמאסטר הגדול של היוגה.

הוא חזר ואמר שכל אדם שונה מהשני ושעם היות היוגה אוניברסלית שהלימוד בה עמוק כאוקיאנוס, היא צריכה להיות אישית, לפי הצרכים של האדם. התנוחות תתבצענה לפי היכולת האינדיבידואלית ויש להכין אותן בהדרגה.

ענת (רון) כוכבי מדגימה תנוחת אופויסטה קונאסאנה

הנשימה היא הגשר בין הגוף לנפש
לנשימה חשיבות עליונה. הנשימה היא הגשר בין הגוף לנפש. ללא אנרגיית החיים הזו, הגוף הפיזי לא יוכל לנוע.
בשאיפה אנו מכניסים הרבה יותר מאוויר. אנו מקבלים אנרגיית חיים, כלומר פראנה. זהו אותו כוח חיים שאנו מקבלים מאוכל, ממים, מאור ומהאהבה. הוא נחוץ לנו לקיומנו וככל שנהיה מסוגלים לקבל את כוח החיים הזה, אנו ניראה ונרגיש טוב יותר.
למעשה, זהו הדלק לגופנו. הדלק שיעכל את מזוננו, ירחיק מחלות ויקנה לנו הרגשה של בריאות וחוסן. כשאנרגיה זו חזקה, המחשבות נעשות שלוות ובהירות. הרגשות מתאזנים והחיים זורמים בכיף ללא עליות ומורדות והדברים הקטנים ביותר שאנו עושים, מביאים לנו סיפוק.
השימוש בנשימה בעת האימון בתנוחה דורש תשומת לב רבה מהמתאמן. הנשימה תהיה ארוכה, שלווה וזורמת, כשאורך הנשימה הוא מעט יותר מאורך התנועה.

כאשר האימון בתנוחה נעשה בדרך זו, היינו – כאשר המחשבה מרותקת אל הנשימה ואל תנועות הגוף – נוצרת הרמוניה מלאה בין המחשבה, הגוף והנשימה.

ממשיך דרכו של קרישנמצ'ריה הוא בנו דסיקשר, שבילה כתלמידו של אביו במשך 30 שנה והוא נושא את המסורת של אביו ומפיץ את היוגה בעולם המודרני ובהודו.

דבריו של קרישנמצ'ריה על מציאת המורה
איך נדע, איך נכיר מיהו מורה אמיתי? מהי אחריות התלמיד למורה? מה אפשר לצפות מהקשר הזה?

המורה יחיה חיי יוגי ויתאמן במה שהוא מלמד. חיי יוגה הם אימון נמשך ולימוד עצמי.

ככל האנשים, מורים הם שונים באישיות, בטמפרמנט ובבעיות האישיות שלהם.
גם הם מתנסים בסבל אישי ובמתח. לא תמיד הם רגועים ורציניים. אנשים חושבים שמורה ליוגה צריך להיות חופשי מאמוציות.

מורה טוב ליוגה הוא לאו דווקא זה שמבצע כל מיני תנוחות מסובכות. בעצם כמה מהמורים הכי טובים, בגלל בעיות גופניות, לא יכולים אפילו לבצע ישיבה מזרחית.

חיי יוגה הם לחיות ולהתאמן בהמשכיות, כך שתושג הרמוניה של גוף נפש ורוח.

פעם שאלו את קרישנמצ'ריה מדוע הוא מלמד, והוא ענה: "דרך ההדרכה, אני יכול לדעת מה אני יודע ומה אני לא יודע".

החבל שמקשר בין המורה לתלמיד הוא כמו חבל בין שני מטפסי הרים. חייב להיות אמון מלא ביניהם. ככל שהמורה מתקדם, הוא יכול לתת יותר לתלמיד.

למורה צריכה להיות מלוא האחריות לגבי התלמיד. הצו הכי בסיסי של קרישנמצ'ריה הוא: רק התלמיד  חשוב.

המורה נמצא שם כדי לעזור לתלמיד להתפתח בהתאם לצרכים שלו. המורה משמש
כמראה אשר דרכה אפשר לראות את כל הצדדים בכל הכיוונים.

המורה חייב תמיד לומר את האמת ואף פעם אסור לאמת הזאת להזיק לתלמיד. היא צריכה להיאמר בהתאם לצרכים של התלמיד והיכולת שלו לתפוש את הפירוש.

המורה צריך לדאוג לצרכי התלמיד יותר מאשר לצרכים של עצמו.
כל זה הוא עניין של הלב. לא של המוח.
האיכויות שאנו מחפשים במורה הם: מסירות לאימון ושהמורה הוא תלמיד נצחי והוא
דואג לתלמידו.

להיות תלמיד
התפקיד החשוב הראשון של התלמיד לאחר חיפוש, הוא לקבל את המורה באמון מלא.
התלמיד יחפש את האישיות של המורה ויבדוק האם הוא רציני מדיי, רך מדיי, התלמיד הוא אחראי ללימודיו. המאמץ הוא שלו.
התלמיד חייב למורה כבוד והערכה, ללא גאווה או יהירות.
התלמיד צריך לבוא עם רצון חזק ולהתחייב למאמץ.

ליום חג האישה בארץ ובעולם – כמה מדברי המורה, סוואמי ונקטסננדה:

שיהיו לך חיים טובים.
גם אם היום סוער, גשום ומעונן, על תתעצבי, אל תרגישי מדוכאת, אל תבכי – כי מחר שוב תזרח השמש.
הדברים בחיינו באים נעימים וגם כואבים – זה טבעם וזו דרכם.
אז חשוב מאוד לשבת וללמוד איך לא לעצור בכוח משהו שצריך לעזוב! בחיים הכול עובר גם הסבל, גם התענוג. הכול נמצא בתנועה מתמדת.
אז היי מאושרת בהתנסות נעימה, גם אם היא עוברת.
תודה, תודה על מה שיש.

רחל זולברג – רכזת קורס מדריכי יוגה בכירים בבית הספר ע"ש נט הולמן במכון וינגייט.
תלמידתה של רחל ריסקין (שהיא תלמידתה הקרובה של אינדרה דווי).
תלמידתו של סוואמי ונקטסננדה (תלמידו הקרוב של הרופא והמורה סוומי שיבננדה).
תלמידתו של  דסיקשר מאז 1978. רחל,  ממקימות ארגון מורי היוגה בישראלבשנת 1979, שימשה כיו"ר הארגון 7 שנים. 
בשנת 1986 פתחה רחל זולברג את הקורס הראשון בארץ למדריכי יוגה בבית־הספר למאמנים ולמדריכים במכון ווינגייט, שמתקיים עד היום.
רחל הקימה דורות של תלמידים והכשירה מאות מורים ליוגה ובזכות תרומתה הנכבדה ישראל הינה מעצמה של יוגה בכל הגילאים, בכל המגזרים ובכל האזורים בארץ.

 

 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
משחק מנהלים
המאמן בעידן המודרני כבר איננו רק "מכונת אימונים" ונדרש להפגין גם כישורי ניהול שונים


תשתחררו
כולם מכירים את חשיבות החימום לפני האימון, רבים מזניחים את השחרור וההרפיה אחריו. מולי אפשטיין מסביר כמה זה חשוב


מציאות מדומה
אימון הדמיה הוא חלק חשוב בתוכנית האימונים. המטרה: להכיר את סיטואציית התחרות ואת תגובות הספורטאי ולהפחית את הלחץ


כדור לבטן
ענת מאיר מציגה סדרת תרגילים לחיזוק שרירי הבטן עם כדור כוח גמיש