חפש רק בנושא זה






פתרונות מתחום הרפואה הסינית להפרעות במחזור החודשי

המחזור החודשי מביא עמו בשורה שונה לכל אחת מאתנו. יהיו נשים שמחזור "יעבור לידן" ויהיו נשים שתיכנסנה לסחרור: מגרנות, חוסר נוחות, כאבים ועוד – המחזור בראייה סינית מאת עינבל שי, מורה לפילוסופיה סינית בבית־הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במכון וינגייט
  02/03/10
מאמרים נוספים בתחום
רצות מרתון מושפעות מזיהום אוויר יותר מגברים
מחקר: פעילות גופנית מקלה על תסמיני גיל המעבר
תנו לחיות לרוץ – חלק א'
תנו לחיות לרוץ – חלק ב'
מאמרים נוספים בתחום
מחקר: השפעת גלולות למניעת היריון על העלייה במסת השריר
פעילות גופנית טובה לדיכוי התיאבון
"חימום" לפני פעילות גופנית כן או לא?
מתאמנים כדי לראות תוצאות
פעילות גופנית – "תרופת הפלא"
חיים למרחקים ארוכים
הקשר בין פעילות גופנית, רדיקלים חופשיים וסטרס חמצוני
כואב לכם הגב?
פעילות גופנית: "וחיית בה"
אפשר לרוץ איתו (בזהירות ובהדרגה)
שאלה של זמן
כיצד שורפים זאת נכון?
מאמרים נוספים בתחום

עינבל שי

עינבל שי

מי אמר שלהיות אישה זה קל? אנחנו יולדות, מגדלות, מחנכות, אחראיות על הבית, על הגינה ומה לא. את עצמנו אנו לפעמים שוכחות, אך לפחות ברמה הקיומית ראוי שנזין את עצמנו במזון הנכון לנו, נתעמל ולא נשכח לנשום. בעבר הרחוק החיים היו יותר מאוזנים. היינו קרובים יותר לטבע והיה לנו יותר זמן פנאי, אכלנו אוכל טרי ובריא והגוף היה יותר מאוזן עם עצמו ועם הסביבה. עם בוא המאה ה-20 ופתיחת מירוץ החיים שכולל בתוכו ילדים, קריירה, חברים ופרנסה הפכו חיינו לאינסטנט. הכול צריך להיות כאן, עכשיו ומייד – נוצר ניתוק בין הגוף לנפש ואבדה ההקשבה לצרכים האמיתיים של הגוף.

הטכנולוגיה התפתחה במהירות לצד התפשטות המחלות – פגשנו במחלות חדשות, כמו איידס, מחלות ידועות "השתכללו" והפכו קטלניות, כמו שפעת למשל, והתוודענו לסוכרת הנעורים כאשר סוכרת הייתה בעבר מחלת מבוגרים בלבד. לצד מחלות אלו התפתחו מחלות הקשורות למחזור החודשי, כמו תסמונת קדם וסתית ומחזורים כבדים המלווים בקרישי דם. סדירות המחזור נפגעה וכמובן שהופיעו מחלות נוספות הקשורות לפוריות, כמו ציסטות, מיומות, שרירנים ועוד – היריעה קצרה מלהכיל.

מושגי יסוד ברפואה סינית
הרפואה הסינית בוחנת את האדם כישות אינדיבידואלית.
צ'י – זו האנרגיה הזורמת במרידיאנים, הכלים המובילים את הצ'י לכל תאי הגוף ואבריו. תפקידי הצ'י הם: הנעה, הגנה, אחזקה וחימום
דם – במובן של איכותו ולא כמותו. תפקידיו הם בעיקר הזנה לאברים השונים
נוזלים – זיעה, שתן, הפרשות, רוק, דמעות. אלו אמורים בחלקם ליצור לחלוח לרקמות ובחלקם להפריש רעלים החוצה

גוף האישה בראייה סינית
בסינית שמו של הרחם הוא "Bao Gong" או "ארמון עטוף" ומתפרש כ"מעיים וקרביים יוצאים מן הכלל". ככזה הרחם מכיל תמציות כמו שכבה רירית (אנדומטריום). ברמה החודשית הוא מפריש דם וברמה המלאה, הוא מוליד עובר. הצ'י והדם הם היסודות המשפיעים על תפקוד הרחם בהנעת הווסת וביצירתה. כשהצ'י והדם יהיו במלוא כוחם, אז תוכל להתרחש התעברות. אם יהיו חסרים, יהיה קושי לאישה ליצור היריון.

מחזור תקין תלוי בין השאר בארבעה אברים:
כבד – אחראי לאחסון הדם ולהנעתו
כליות – מאחסנות תמציות חיוניות לכל הגוף
טחול – אחראי על ייצור הצ'י והדם
לב – שליט הדם, אחראי על סירקולציית הדם בכל הגוף

שילוב של חוסר איזון באחד האברים עם אורח חיים לא בריא, כמו סטרס, צריכת מזון מהיר ומעובד, חוסר בפעילות גופנית ופנאי, עישון, ריבוי שתיית אלכוהול וקפה, עלולה ליצור מהפכה קטנה שנקראת הפרעות במחזור. בקליניקה אני נתקלת בהפרעות רבות ומגוונות ובמאמר זה אתמקד בנפוצות שבהן עם המלצות שיסייעו לנו.

p.m.s. (תסמונת קדם וויסתית)
הפתולוגיה הראשונה שאליה אתייחס היא תופעת ה־p.m.s. כפי שציינתי, בזמן מחזור מתרחשת בגוף סערה, סערה הורמונלית, שמנצחת בראש ובראשונה על מצב הרוח. יהיו נשים שעצבנות תתקוף אותן ויהיו נשים שירצו להתחפר מתחת לשמיכה כשהדיכאון עוטף אותן. במצבים כאלו יש לעסוק יותר בפעילות גופנית ,כמו הליכה נמרצת, ריקוד ופעילות בעלת אופי שמח ומהנה. חשוב לאכול את הארוחות בשקט ובנחת ולהיות מרוכזים באכילה. יש לאכול כמויות קטנות של מזון ולא להעמיס על הקיבה מזון מעובד, גבינות שמנות, בשר שמן ומזון מטוגן ופיקנטי. כמו כן, נמעיט באגוזים, גרעינים ואלכוהול. יש להתרכז במזון הירוק, כגון חסה, עלי בייבי, אפונה, תרד, שעועית ירוקה, ברוקולי, מלפפון וקישואים. כמו כן, רצוי לאכול פירות טריים ולהרבות בשתיית מים. מומלץ כל בוקר לשתות כוס מים פושרים עם חצי לימון סחוט.

קרישי דם
הפתולוגיה הנפוצה השנייה היא מחזור כבד המלווה בקרישי דם. נשים אשר סובלות ממחזור כבד המלווה בקרישי דם אשר יכול לעתים להתיש ולגרום למיגרנות ולעייפות. במקרה זה יש לשלב תזונה מניעה שכוללת את כל המזונות הירוקים שצוינו לעיל. ובנוסף תזונה שמחזקת ותומכת: אורז בסמטי, מרק כתום (גזר, דלעת, בטטה ודלורית), פרוסת לחם מלא עם טחינה, ממרח שומשום. יש להרבות באכילת פירות כמו מלון, תפוח ואגס. רצוי לשתות תה צמחים, כמו נענע ועשב לימון, שן ארי ושיבה. יש להימנע משום, בצל, אלכוהול וקפה. יש להעדיף בישול ארוך ואידוי, מרקים ודייסות. פעילות גופנית, כגון ריצה, שחייה ורכיבת אופניים תועיל מאוד במקרים אלו. התנועה החיצונית של הגוף תאפשר תנועה פנימית טובה יותר והדם הווסתי ייצא בקלות.

מחזור מקדים
הפתולוגיה השלישית נוגעת למחזור מקדים. ישנן נשים אשר אינן נהנות ממחזור סדיר שמגיע לאחר מספר קבוע של ימים או שבועות אלא מקדים כל פעם מחדש. יכול להתלוות למחזור כזה חוסר שקט שנובע מחוסר הידיעה ומגורם ההפתעה. זה יכול להשליך על שינה לא רגועה המלווה בחלימה מטרידה. הפתרון למקרים אלו בהיבט התזונתי: יש להתרכז בדגנים המלאים אשר ביכולתם להביא רוגע למערכת העצבים, כגון אורז מלא, לחם מחיטה מלאה, אורז מתוק, קווקר, כוסמת ופירות וירקות כתומים. מאכל מרגיע – חיטה מלאה מבושלת עם דבש או סילאן, קינמון, אגוזי מלך וצימוקים. הטעם המתוק מהרמן את אלמנט האדמה שבנו. זהו המקום של החמלה כלפינו וכלפי אחרים. בטעם זה יש נחמה מרגיעה. נרבה כמובן בשתיית מים, תה צמחים, קמומיל, פסיפלורה ולראיין ומליסה. פעילות גופנית מומלצת היא יוגה ופילאטיס אשר עובדת על מרכז הגוף. המרכז שייך לאדמה ובחיזוקו אנו מייצבים את הבסיס שלנו ופחות נתונים להשפעות חיצוניות.

מחזור לא סדיר
פתולוגיה אחרונה שאתייחס אליה היא המחזור הלא סדיר. מחזור זה יכול להגיע לאחר 21 יום ובפעם הבאה לאחר 40 יום. הדם במצב זה יכול להיות מועט. במקרים אלו נתמקד באכילת פירות יער, כמו פטל, אוכמניות ופירות יבשים בצבע כתום, שחור ואדום. ניתן להוסיף לסלט או ליוגורט טחינה, זרעי חמניות ונבט חיטה. פעילות גופנית מומלצת: אירובית כמו ריקוד, ריצה ושיעורי מדרגה, וכמו כן, פעילות תומכת, כגון יוגה, פילאטיס וטאי צ'י. מומלץ לשתות יותר מיצים טבעיים, כמו סלק, תפוח וגזר.

לסיכום, ניתן לומר שלרפואה הסינית כלים נוספים כשהעיקרי בהם הוא הדיקור. טיפול זה נעשה על פי אבחון מדוקדק של הדופק, הלשון ועוד. ניתן להוסיף לטיפול פורמולות של צמחי מרפא סיניים היכולים לחזק את יכולת הגוף ולאזנו. אך ברמה היומיומית בהחלט ניתן לטפל בעצמנו על־ידי תזונה מתאימה ופעילות גופנית תומכת.

עינבל שי – Dip.Ac ברפואה סינית עתיקה, B.ed בחינ"ג, מורה לפילוסופיה סינית בבית־הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במכון וינגייט. לאתר של עינבל
  
 
                                          



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
משחק מנהלים
המאמן בעידן המודרני כבר איננו רק "מכונת אימונים" ונדרש להפגין גם כישורי ניהול שונים


תשתחררו
כולם מכירים את חשיבות החימום לפני האימון, רבים מזניחים את השחרור וההרפיה אחריו. מולי אפשטיין מסביר כמה זה חשוב


מציאות מדומה
אימון הדמיה הוא חלק חשוב בתוכנית האימונים. המטרה: להכיר את סיטואציית התחרות ואת תגובות הספורטאי ולהפחית את הלחץ


כדור לבטן
ענת מאיר מציגה סדרת תרגילים לחיזוק שרירי הבטן עם כדור כוח גמיש