חפש רק בנושא זה






הצבת מטרות לפני תחרות

איך נדע לייצר ציפיות שיביאו לשיפור בהישגים? ואיך נשמור על מטרת החלום שלנו רעננה בדרך הארוכה למימוש כספורטאים וכבני האדם? מיכל יערון, רכזת תחום הפסיכולוגיה בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במכון וינגייט, מספקת את הטיפים ששווים זהב
  26/04/10

 מיכל יערון

מיכל יערון

ספורטאי צריך שתהיה לו "מטרת חלום", מטרת חלום היא לאו דווקא מטרה מציאותית, אבל היא הכוח המניע מאחורי העבודה הקשה היומיומית. בחלום כמו בחלום – אין מציאות, אין אמת, אין נכון או לא נכון ואין אפשרי או בלתי אפשרי. חלום יכול להיות חלומו של רוכב אופניים מתחיל על ה"טור דה פרנס" או חלומו של שחקן כדורסל בקבוצת נוער לשחק ב־NBA. החלום הוא אישי, פנטזיה שהספורטאי שומר בלבו. אם לספורטאי אין חלום, כדאי שיבדוק אם הוא במקום הנכון מאחר והחלום הוא המניע להגשמה עצמית. מי שלא חולם יתקשה להגשים את עצמו וספורטאי ללא חלום תמיד יהיה כבוי במובן מסוים.

אחד הקשיים בהצבת מטרות הוא בלבול בין מטרה מציאותית ובין מטרת חלום או מטרות לא מציאותיות, מה שמביא במקרים רבים למפח נפש ולאכזבה.

איך מסווגים מטרות?
מטרות ניתן לסווג עפ"י טווח המטרה וסוג המטרה. טווח המטרה – הוא משך הזמן אליו המטרה מתייחסת:
 מטרה קצרת טווח – מטרה לתחרות או לאימון הקרוב
• מטרה בינונית – לחודשים הקרובים
• ארוכת טווח – מטרה לעונה או ליותר מכך.

סוג המטרה
מנטלית
– לרדת עם חיוך מהמגרש, להישאר רגוע
פיזית – להגיע לדופק או למהירות מסוימת
טקטית

הצבת מטרות רצינית נעשית לאחר תהליך של ניתוח – בודקים את המטרות ארוכות הטווח ומהן גוזרים את המטרות קצרות הטווח, כאשר בכל שלב נבדקות המטרות אל מול המציאות. רק הצבה נכונה של מטרות תאפשר תחושת מימוש עצמי.

לפני תחרות חשוב להציב יותר ממטרה אחת. בחינה של התוצאות מול המטרות תאפשר לבדוק הישגים בכל התחומים (מנטלי פיזי וכו'), יותר מכך, הצבה של מספר מטרות מקטינה את הסיכוי לאכזבה טוטלית – "לא עמדנו במטרה אחת, אבל לפחות השגנו מטרה אחרת", וזאת בניגוד לגישת: "הכול או לא כלום", שספורטאים לוקים בה לעתים קרובות מדיי.

איך מציבים מטרות באופן מעשי?
לפני כל תחרות ערכו טבלה, רשמו את התוצאה השיא שלכם נכון לעכשיו. נסו להחליט על 3 סוגי תוצאות:
• תוצאה "שנחיה איתה בשלום"
• תוצאה מציאותית (לאור מצב האימונים הנוכחי)
• תוצאת "חלום" – תוצאה שתיחשב לשיפור אדיר בביצועים.

טכניקה כזו תאפשר לנו למנוע בלבול בין חלום ובין מציאות ולייצר ציפיות מציאותיות שימנעו אכזבה ויביאו לשיפור הישגים בתחרויות הבאות.

מיכל יערון – פסיכולוגית ספורט, רכזת תחום הפסיכולוגיה בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במכון וינגייט. 

מיכל יערון  – לעוף 



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט