חפש רק בנושא זה






לקצר את תקופת ההסתגלות לגובה

דן סלפטר, אלוף ישראל בריצת הרים, שב ממחנה אימון בקניה בגובה 2,400 מ' מעל פני הים. "השנה, על מנת למקסם את תקופת האימון, נעזרתי בחדר ההיפוקסי במכון וינגייט טרם היציאה למחנה. אוכל להעיד שהכנה זו עזרה לי משמעותית לקצר את תקופת ההסתגלות לגובה", מדווח סלפטר
  12/05/10
דן סלפטר בחולצה כחולה
דן סלפטר בחולצה כחולה

"KARIBU MY FRIEND", מקבל את פני יורון, הפיזיותרפיסט ההולנדי, משהבחין בי כי שבתי בפעם השלישית לעיירה Iten, הממוקמת על שפת ה-Rift Valley (השבר הסורי-אפריקאי), בגובה של 2,400 מ' מעל פני הים. עשרות אם לא מאות, אתלטים מדי שנה מאזור זה, מצליחים לגרוף עשרות ומאות אלפי דולרים מזכייה במרתונים הגדולים בעולם. כמו כן, זהו משכנם ומקום אימונם של מיטב רצי המסלול הקנייתים (והקנייתים במדי מדינה אחרת).

כדי להבין באמת את מימדי האיכות, די לצפות באחת מתחרויות ריצת השדה המתקיימות מדי שבוע בחודשים ינואר – פברואר. מדובר על מאות רצים, שבכל רגע נתון יכולים להתברג בצמרת של כל תחרות ברמה עולמית, דבר שאין כדוגמתו באף מקום בעולם.
להמחשה, 4 מתוך 5 האתלטים שאי פעם שברו את מחסות 59 הדקות בחצי מרתון, מתאמנים שם.
קיפצ'וגה קיינו, הרץ האגדי, בעל 4 מדליות אולימפיות (2 זהב, 2 כסף) מאולימפיאדת מקסיקו 68 ומינכן 72, היה זה שחשף בפני האתלטים המערביים את ההזדמנות להתאמן בקניה וליהנות מהיתרונות (השנויים במחלוקת) של האימון בגובה ושל ההזדמנות להתאמן עם מסה כה גדולה של רצים איכותיים.

בעקבותיו עשתה זאת לורנה קיפלגט, שיאנית ואלופת העולם מספר פעמים בחצי מרתון, אשר הקימה מחנה אימון המיועד לאתלטים בכל הרמות מכל העולם. מדי שנה פוקדים את המחנה מאות אתלטים, הנהנים מיחס חם מאוד מצד המארחים הקנייתים ומתנאים נוספים שאינם מאפיינים את העוני ששורר במקום.

 

דן סלפטר, הראשון משמאל

מבחינה מקצועית, נוהגים רצי מרחקים בינוניים וארוכים לערוך מחנות אימון בתנאי גובה על מנת למקסם את היכולת האירובית ואת הובלת החמצן בגוף – תוצאה של החשיפה והאימון בתנאי לחץ חמצן חלקי נמוך (בגובה 2,400 מטר לחץ החמצן שווה לכ-75% לזה הקיים בגובה פני הים).

ישנן כמה גישות באשר לתזמון המחנה ולתזמון החזרה ממנו ביחס לתחרות המטרה. השיקולים נקבעים בהתאם למרחק הריצה בו האתלט מתמקד. בעוד רצי מרתון יעדיפו מחנה ארוך יחסית (8-6 שבועות) וחזרה סמוך לתחרות (עד כ-24 שעות לפני), רצי מרחקים בינוניים יעדיפו מחנה אימון שיימשך 4-3 שבועות ויבוצע בתקופת ההכנה הכללית (חודשים דצמבר – פברואר); לעתים יבוצע מחנה נוסף על מנת לתת לגוף "הלם" לפני התקופה היותר אינטנסיבית של אימוני המסלול הספציפיים.
 
חדר היפוקסי מסייע למקסם את תקופת האימון בתנאי גובה ממשי
השנה, על מנת למקסם את תקופת האימון, נעזרתי בחדר ההיפוקסי במכון וינגייט טרם היציאה למחנה, וזאת במטרה לקצר את משך ההסתגלות במקום עצמו.
ההכנה כללה כשני אימונים בשבוע בתנאי חמצן השקולים לגובה 3,100 מ', לרוב היו האימונים מתונים וממושכים, אך משהתקרב מועד הנסיעה, שילבתי אימונים קצת יותר מהירים בגובה שבו שהיתי בקניה (2,400 מ').
אוכל להעיד שהכנה זו עזרה לי משמעותית לקצר את תקופת ההסתגלות לגובה, בהשוואה לניסיון הקודם והראשון שלי בשנה שעברה.
לרוב מתחלק האקלום להסתגלות ראשונית, בעיקר של המערכת העצבית לקצב הנשימה ולדופק בהתאם ללחץ החמצן, וזו הארוכה יותר הנמשכת כ-3 שבועות ובה מעורבים תהליכי ייצור כדוריות הדם האדומות הנוספות שבאות לפצות על המחסור.

עונת התחרויות כרגע נמצאת בחיתוליה ובסופה אדע ואסיק כמה סייע האימון בגובה למקסום ההישגים.

דן סלפטר – מקום 3 באליפות ישראל 1,500 מ' בזמן של 3:50.64 (2009), אלוף ישראל בריצת הרים (2009). 

פרטי התקשרות:
טל': 09-8639400/420, פקס: 09-8639412

 

למידע נוסף ולקבלת הצעה מלאו טופס זה
שם

משפחה

מייל

טלפון

נושא

 אשמח לקבל מידע על בדיקות רפואיות,
ייעוצים מקצועיים, תכניות אימון וחומר פרסומי ממכון וינגייט


      

 



 

 



תגובות הוסף תגובה
1.כבוד לדןניר כהן12/05/10
לרוץ בקצב שלך
סדרת מבדקים וייעוצים ייחודית לרצים


פיזיותרפיה - פציעות ספורט
זו המומחיות שלנו


מומלץ! מבדק הזהב הכולל סדרת מבדקים וייעוצים
ליצירת מסלול אישי באימון ובתזונה


ייעוץ תזונתי – פריצת דרך בחיים!