חפש רק בנושא זה






ספורט ככלי להתמודדות עם סמכות

מה ההבדל בין היענות לסמכות ובין ציות? וכיצד מאמנים ומדריכים הם דמויות מפתח בהכשרה להתמודדות עם סמכות – מאת מיכל יערון, רכזת תחום הפסיכולוגיה בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במכון וינגייט ואיריס הרץ, מרצה בבית-הספר
  23/06/10

מאת: מיכל יערון| איריס הרץ

מיכל יערון

שמעתי פעם  מאמנת התעמלות מכשירים אומרת שהמתעמלות שלה צריכות להתייחס אליה ולהאמין בה כמו שאדם דתי מאמין באלוהיו. ולהלן ציטוט: "כשאני אומרת לילדה המתאמנת בתרגיל על המקבילים, לעזוב את הבר העליון ולתפוס בתחתון, היא צריכה להאמין ב100% בכך שאני מאמינה שהיא יכולה לעשות זאת" – כך היא הסבירה את הדרישה הקיצונית שלפתע נשמעה לי כמעט הגיונית.
האם כך ילדים ובני נוער צריכים להתייחס למאמנים שלהם? והאם זו הדרך להקנות להם כלים ללמידה איך להתמודד עם דמויות סמכות בחייהם?

ההבדל בין היענות לסמכות ובין ציות
כאשר אני מדברת על היענות לסמכות, אינני מתכוונת להיענות במובן של אימוץ דרכי פעולה כתוצאה מסמכות, כלומר ציות אלא אני מתייחסת לבעל הסמכות במובן חיובי של הנהגה. כאשר הדמות הסמכותית רגישה לצרכים של הצד השני, קרובה אליו ומבינה ללבו, יש לכך משמעות מופלאה של להיות מנהיג, ולהיענות לסמכות, משמע לסמוך על מישהו אחר ולתת בו אמון שיוביל אותך לדבר טוב וחיובי.
כאשר מתקיימים יחסי סמכות תקינים, מתקיימים גם יחסי אמון בסיסיים בין שני אנשים (או יותר) וזוהי דרך נפלאה לקיים קשרים בריאים, טובים ומספקים. הספורט הוא מקור משמעותי לכך ועושה שירות נפלא עבור אותם ילדים/מתבגרים שבוחנים את עולם המבוגרים כל הזמן.

אבל, לא רק הם ברור לכולנו שכל חיינו אנו נפגשים עם דמויות סמכות וצריכים להסתדר איתן. בבית־הספר, בצבא, באוניברסיטה, במקום העבודה, ואפילו ביומיום בבית עם ההורים. אנו חיים בהיררכיה שבה אנו נמצאים במקומות שונים ומשתנים. כל עוד אנו צעירים אנו נמצאים בתחתית ההיררכיה ולכן יש מעלינו דמויות סמכות רבות. היכולת "למצוא את מקומנו" מול דמות הסמכות, לדעת להפיק את הביטחון מקיומה מחד ואת היכולת לקבל את מרותה מאידך, זהו כלי מאוד חשוב בחיים הבוגרים. הילד מפתח תלות ובו-זמנית בוחן את כישורי העצמאות שלו. הוא נשען על דמות הסמכות ובמקביל מתעקש לסיפוק צרכיו. ילד צעיר וכן מתבגר המפתח מערכת של אמון בסמכות ובאופן התנהלותה בעולם, יפתח עם הזמן אמון בעצמו וביכולותיו.

ההבדל בין מנהיג ל"שוטר"
מובן כי לבעל הסמכות יש "עבודה" רגשית ונפשית מאוד קשה במילוי התפקיד והדבר דורש ממנו להיות מסוגל לראות את צרכי הילד/מתבגר הרבה לפני הצרכים שלו.
כפי שמצוין לעיל, ילדים פוגשים דמויות סמכות בבית, בבית-הספר, בפעילויות שונות ובכלל, במרבית המקרים כל בן משפחה, קרי דוד ודודה, הופכים להיות נותני הוראות ו'פקודות' ואולי כאן בדיוק נבחן ההבדל בין ציות ובין היענות חיובית לסמכות. לפעמים הורים ובני משפחה יכולים להיתפס בעיניהם כסמכות שלילית, מעיקה ומציקה ודווקא המאמן יהיה המנהיג הבריא שקל יותר להישמע להוראותיו, וברוב המקרים אלה הן הוראות שהם שמחים לבצע, רוצים לבצע ומרגישים סיפוק אדיר בגינן.

מאמן מוסמך לסמכות
הסימולציה המופלאה ליחס לסמכות מתרחשת בספורט ובמערכת יחסי-הגומלין עם המאמנים. הילדים שהנם ספורטאים, זוכים להיחשף רבות לדמות הסמכותית. לכן, למאמנים יש תפקיד מרכזי בפיתוח יכולת ההתמודדות מול דמות סמכות, בעיקר במצב בו הספורטאי צריך להפיק מעצמו את המסוגלות המרבית. פעמים רבות אני שומעת מהורים כי ילדם מקשיב למאמן יותר מאשר להם. אין ספק שיש כאן מערכת יחסים מורכבת שדורשת משני הצדדים השקעה עמוקה ומשמעותית בקשר. זוהי הזדמנות ללמידה אמיתית של מחויבות, של תלות, ושל אמון בדמות סמכות וכדומה.
כאשר הדבר נעשה נכון, מתקיימת למידה משמעותית והספורטאי מרוויח קשרים אמיתיים, מקיים מערכות יחסים טובות, עמוקות בחייו הנוכחיים ובעתיד!

לעוף פסיכולוגיית ספורט מתקדמת  

מיכל יערון – פסיכולוגית ספורט, רכזת תחום הפסיכולוגיה בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במכון וינגייט.

איריס הרץ – מרצה בתחום הפסיכולוגיה בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במכון וינגייט.

 



תגובות הוסף תגובה
1.איך בתור מאמן אני גורם למנהיג שבי לצאת? (לת)משה23/06/10
2.זה לא קסםמיכל יערון24/06/10
3.לא רק לילדיםאיתי המאירי26/06/10
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט