חפש רק בנושא זה






יוגה ומצב רוח

חוקרים מביה"ס לרפואה באוניברסיטת בוסטון מצאו שליוגה יש יתרון בולט על־פני פעילויות גופניות אחרות בכל האמור בשיפור במצב הרוח ובהפחתת חרדות – מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין בווינגייט
  22/08/10

 מולי אפשטיין - מנהל פורום "חיים וספורט"

תוצאות המחקר שפורסמו לאחרונה במגזין המקוון, Journal of Alternative and Complementary Medicine, מדגימות לראשונה את הקשר שבין תנוחות היוגה, ובין עלייה ברמות ה־GABA ולהפחתה ברמת החרדה.
המוליך העצבי GABA או בשמו המלא gamma-aminobutyric acid, הנו המוליך העצבי המעכב השכיח ביותר במערכת העצבים המרכזית. ה־GABA הוא נגזרת של החומצה האמינית גלוטמאט.  תרופות הנקשרות לקולטני GABA, או מעכבות את פירוקו של GABA, משמשות כתרופות הרגעה נגד חרדה ודיכאון.    
החוקרים השוו את רמות ה־GABA במוח בין אנשים שביצעו יוגה ובין אנשים שצעדו. רמות נמוכות של GABA קשורות למצבי דיכאון ולקשת רחבה נוספת של תסמיני חרדה.


החוקרים עקבו אחרי שתי קבוצות אקראיות של נבדקים בריאים במשך 12 שבועות. קבוצה אחת שמנתה 19 נבדקים, תרגלה יוגה 3 פעמים בשבוע למשך שעה בכל פעם בעוד שמתנדבי הקבוצה השנייה, 15 במספר, צעדו במשך זמן דומה. לפני תחילת המחקר עברו הנבדקים סריקת המוח באמצעות MRI ספקטרוסקופי. לאחר 12 שבועות בדקו החוקרים את ריכוז ה־GABA במוחם של משתתפי המחקר. הבדיקה נעשתה מייד לאחר סיום התרגול האחרון, הן של היוגה והן של הצעידה.


ענת רון כוכבי, מורה ליוגה

 

כל אחד מן הנבדקים התבקש להעריך את מצבו הנפשי בנקודות זמן שונות לאורך המחקר. משתתפי קבוצת היוגה דיווחו על ירידה משמעותית יותר ברמת החרדה ועל שיפור במצב הרוח. לעומתם, קבוצת ההליכה הראתה שיפור מינורי יותר. "לאורך הזמן, מגמת השינוי החיובי שהשתקפה ברמת הדיווח של הנבדקים, באה לידי ביטוי גם בעלייה ברמות ה־GABA במוח", הסביר ד"ר Chris Streeter, מומחה בפסיכיאטריה ובנוירולוגיה בביה"ס לרפואה באוניברסיטת בוסטון. בקרב משתתפי קבוצת היוגה הודגמה עלייה של 27% ברמת ה־GABA בעוד שבקרב קבוצת הצעידה  לא חל כל שינוי בריכוזו של המוליך העצבי. 
לדברי החוקר: "התוצאות המבטיחות של המחקר מעודדות ביצוע מחקרים נוספים שיעסקו בקשר שבין יוגה ובין מצב הרוח". ד"ר Streeter אף מציע לשקול את האפשרות לכלול את תרגול היוגה כחלק מהפרוטוקול הטיפולי בהפרעות נפשיות מסוימות. 

מקור:

Effects of Yoga Versus Walking on Mood, Anxiety, and Brain GABA Levels: A Randomized Controlled MRS Study
Chris C. Streeter, Theodore H. Whitfield, Liz Owen, Tasha Rein, Surya K. Karri, Aleksandra Yakhkind, Ruth Perlmutter, Andrew Prescot, Perry F. Renshaw, Domenic A. Ciraulo, J. Eric Jensen. The Journal of Alternative and Complementary Medicine. -Not available-, ahead of print. doi:10.1089/acm.2010.0007
.

מולי אפשטיין – פיזיולוג, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, מנהל הפורום: "חיים וספורט".

לכניסה לפורום "חיים וספורט"

 

לפרטים על הכשרת מדריכי יוגה הקליקו על הקורס המבוקש: מדריכי יוגה| מדריכי יוגה בכירים, מדריכי יוגה לילדים| מדריכי יוגה לנשים בהיריון

 



תגובות הוסף תגובה
1.פיקנטי כן- מדעי?איתי המאירי26/08/10
חג שבועות בריא ושמח

שר התרבות והספורט החדש, חילי טרופר, ביקר במכון וינגייט ואמר: "זהו מפגש עם ערכים של שאפתנות, מקצועיות ושליחות"

מפעלי קיץ 2020 יתקיימו השנה במתכונת ייחודית המשלבת למידה מקוונת והשתלמות מעשית במכון וינגייט. ההרשמה בעיצומה - אל תחמיצו!

בדרך לשגרה: חודש ביצוען של בדיקות הארגומטריה במרכז לרפואת ספורט ולמחקר

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג של ישראל

מועדון הכושר למנויים, שב לפעול בהתאם ובכפוף להנחיות משרד הבריאות

ספורטאי הסגלים האולימפיים של ישראל בספורט היחידני חזרו לאימונים בכפוף להנחיות משרד הבריאות

חודשו הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במתכונת מקוונת