חפש רק בנושא זה






תוספי תזונה וביצועי סבולת

מחקר חדש מצא שתוספי תזונה שמעלים משמעותית את ריכוז תחמוצת החנקן (Nitric Oxide) בגוף, יכולים לתרום לשיפור משמעותי בביצועי סבולת המבוצעים בעצימות גבוהה – מאת מולי אפשטיין, פיזיולוג במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין בווינגייט
  05/09/10

 מולי אפשטיין - מנהל פורום "חיים וספורט"

תוצאות המחקר שבוצע באוניברסיטת אקסטר שבבריטניה, מהוות בשורה של ממש עבור ספורטאים תחרותיים. על פי התוצאות, נטילה של תוספי תזונה עשויה להאריך את משך ביצוע המאמץ ב-20% ועשויה לשפר את זמני הביצוע של הרצים ב-1%-2%!
תוצאות המחקר הנוכחי מצטרפות לתוצאות של מחקר קודם שבוצע באוניברסיטה. המחקר הקודם הראה שתכולת הניטראטים הגבוהה (NO3) שנמצאת במיץ סלק, שמעלה גם כן את כמות תחמוצת החנקן בגוף, היא בעלת השפעה דומה על ביצועי סבולת.

מכל מקום, המחקר הנוכחי מראה שהעלייה בריכוז תחמוצת החנקן בגוף נעשית באמצעות תהליך ביולוגי שונה מזה שהודגם במקרה של מיץ הסלק. עתה מקווים החוקרים למצוא האם השילוב בין שתי השיטות עשוי להביא לשיפור נוסף ברמת הביצוע של הספורטאים.
פרופסור Andrew Jones מביה"ס לספורט ולמדעי הבריאות באוניברסיטת אקסטר ציין: "המחקר מצא ששימוש בתוספי תזונה משפר את יכולת הביצוע במאמצים אירוביים. ההסבר לשיפור ביכולת הביצוע הגופנית טמון בשינוי שחל בשימוש בחמצן במהלך הביצוע עצמו".
"הממצא הזה חשוב בעיקר לספורטאי הסבולת משום שאנו מצפים ששימוש בתוספי התזונה האלה עשוי לשפר את זמני הביצוע התחרותיים שלהם ב־1%-2%. למרות שלכאורה זה נראה שיפור קטן, מדובר בשיפור בעל משמעות רבה, במיוחד עבור ספורטאי העלית שם רווח קטן יכול להיות ההבדל בין ניצחון לבין הפסד".

במחקר השתתפו 9 גברים בגילאי 38-19 שביצעו סדרת מבדקים על גבי אופן ארגומטרי. בכל פעם אותגרו הנבדקים בדרגת קושי אחרת. הנבדקים קיבלו באופן אקראי שעה לפני המאמץ שני סוגי משקאות – האחד משקה פלסבו שהוכן מתרכיז פירות והשני משקה מקורי בשם Ark1 של חברת Arkworld International Limited בנפח של 500 מ"ל שהכיל 6 גרם של חומצה אמינית בשם ל־ארגינין הידועה כמגבירה את ייצור תחמוצת החנקן בגוף.
ממצאי המחקר פורסמו בז'ורנאל המקוון, Journal of Applied Physiology. נמצא שנטילת התוסף:
• האריכה את משך ביצועם של מאמצי סבולת עצימים ב־20% (זמן הגעה לתשישות)
• הפחיתה משמעותית את לחץ הדם הסיסטולי
• הפחיתה ב־7% את צריכת החמצן עבור מאמץ תת־מרבי נתון

מולי אפשטיין – פיזיולוג, יועץ במרכז לרפואת ספורט ולמחקר ע"ש ריבשטיין במכון וינגייט, מנהל הפורום "חיים וספורט". 



תגובות הוסף תגובה
1.טיפול עצמי ל-ארגניןאיתי המאירי06/09/10
2.שיפור סיבולתאדי16/12/10
3.אין ספק שארגינין משפר ביצועיםצדי17/12/10
יום פתוח ללימודי נטורופתיה עם ראשת המסלול, ד"ר מירה כהן שטרקמן, יתקיים ביום שישי, ה-14.8.20, בשעה 10:00

חודש ביצוען של בדיקות הארגומטריה במרכז לרפואת ספורט ולמחקר

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן