חפש רק בנושא זה






סוד הצלחתה של קבוצה

מה מלבד יכולתם של שחקני הקבוצה יוצר קבוצת ספורט מצטיינת? הפסיכולוגיה של הספורט מצביעה על סוגיית הלכידות כאלמנט המרכזי. נקודות למחשבה למאמנים ולעוסקים בספורט קבוצתי – מאת גבי זקס, פסיכולוג, מרצה בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במכון וינגייט
  27/09/10

האמרה הפרדוקסלית: "כל קבוצה היא כמו כל הקבוצות וגם שונה מכל הקבוצות", הינה התחלה טובה בדרך להבנת הקבוצה. ניתן להמחיש אמרה זו על-ידי הקבוצה הפופולרית ביותר בעולם – המשפחה. מחקרים על משפחות מצאו שבחברות מערביות אב המשפחה נוטה להיות בעל "המילה הקובעת" בהחלטות כלכליות משמעותיות, למשל קניית מכונית, ואילו האישה נוטה לשלוט בהחלטות כלכליות שנוגעות למשק הבית ולגידול הילדים. מצד שני, לכל משפחה דינמיקה ומערכות יחסים ייחודיות. היבט זה של קבוצות הוא אחד הגורמים שמקשים על חוקרי קבוצות בתחום פסיכולוגיית הספורט, להגיע למסקנות כוללניות בסוגיה המהותית: מה מלבד יכולתם של שחקני הקבוצה יוצר קבוצת ספורט מצטיינת.

למרות הקושי, פסיכולוגים של הספורט מסכימים שקיימים מספר מאפיינים שמבדילים בין קבוצות ספורט מצליחות לכושלות והופכות אותן להרבה יותר מסך היכולות של שחקניהן. מקוצר היריעה, אגע באחד האלמנטים החשובים ביותר: לכידות קבוצתית –  לכידות קבוצתית מורכבת מאספקטים חברתיים ומשימתיים. היא מוגדרת כנטיית הקבוצה להישאר מלוכדים ומאוחדים ברדיפה אחרי יעדי הקבוצה (לכידות משימתית) ו/או סיפוק צרכי חברי הקבוצה (לכידות חברתית). מחקרים מראים שלכידות קבוצתית נתפסת בעיני ספורטאים ומאמנים אולימפיים כגורם מכריע בהצלחת הקבוצה.

הגורמים שמשפיעים על לכידותה של קבוצה:
 קרבה פיזית וזמן בילוי משותף – קיימות דוגמאות רבות לקבוצות ספורט מצליחות אשר אחד הגורמים המשמעותיים שיוחסו להצלחתם, הייתה הכימיה הקבוצתית שהתפתחה לפני התחרות ובמהלכה. אחד הגורמים לכאורה להתפתחות הקשר המיוחד היא הסיבה הפשוטה שהם בילו זמן רב ביחד. למשל, נבחרת הנשים של קנדה בהוקי קרח באולימפיאדת 2006 לעומת נבחרת ארצות הברית. הנבחרת הקנדית רוכזה יחדיו כחצי שנה לפני המשחקים. הם התאמנו, התחרו וחיו יחדיו כל העת. לעומתן, האמריקאיות נפגשו במחנות אימונים קצרים וארעיים. התוצאה: הקנדיות זכו בזהב. הצלחתן יוחסה לכימיה שנוצרה ביניהן בזמן ההכנה למשחקים.
• חרדה – קבוצה ששחקניה תופסים את קבוצתם כבעלת לכידות קבוצתית גבוהה, מדווחים על רמות חרדה נמוכות יותר. בנוסף, ספורטאים אשר נמדדים כגבוהים בלכידות משימתית (ראה בתחילת המאמר) מבצעים ייחוסים קוגניטיביים חיוביים יותר לחרדתם (למשל, "הדופק שלי מהיר, אך זה סימן שאני מוכן להתחרות").
• צורת אימון – מחקרים מראים בצורה קונסיסטנטית שהסיכוי ליצירת לכידות קבוצתית גבוה יותר כשסגנון האימון הוא דמוקרטי (המאמן מעודד השתתפות של השחקנים בהחלטות הנוגעות לקבוצה). בנוסף, מאמנים המספקים תמיכה חברתית לשחקניהם ומרבים בפידבק חיובי, מגבירים את הסיכוי להיווצרות לכידות בקבוצתם.
• הצלחה וכישלון – באופן לא מפתיע, קבוצות מצליחות מלוכדות יותר מקבוצות מפסידות. הנקודה החשובה היא שכשקבוצה מתחילה להפסיד יש למהר ולנקוט בפעולות להגברת הלכידות הקבוצתית, שסביר להניח שנפגעה.
• תפקידים קבוצתיים – תפקידים של יחידים בקבוצה יכולים להיות משימתיים (למשל, המארגן) או חברתיים (למשל, המצחיקן או המחבר/מאחד) והם יכולים להיות פורמליים (חולקו על ידי המאמן או הארגון) או לא פורמליים (נקבעו ספונטנית מתוך האינטראקציה הקבוצתית). הדבר החשוב ביותר לגבי התפקידים הקבוצתיים הוא בהירות התפקיד. לעתים, מסיבות שונות, בעלי התפקיד לוקים בהבנתם את תפקידם או מפרשים אותו בצורה לא נכונה (את משמעויות התפקיד, תחומי האחריות והמשימות שהתפקיד מצריך). התוצאות יכולות להיות חמורות וכוללות: פגיעה בלכידות המשימתית, ירידה בתפיסת המסוגלות העצמית (אמונה עצמית של השחקן ביכולותיו לבצע את המשימה), שביעות רצון נמוכה יותר, הגברת החרדה שלפני תחרות וסיכויים מוגברים יותר לפרישה מהקבוצה. כמו כן, חשוב שלכל אחד בקבוצה יהיה מקום ייחודי והתפקידים עוזרים לזה להתקיים.

אלו היו חלק מהגורמים שיכולים להשפיע על לכידות קבוצתית, שכאמור קריטית להצלחת קבוצה בכל ענפי הספורט. בין אם אתה מאמן או שחקן, שאל את עצמך, מה המצב בקבוצה שלי ביחס לנקודות שלעיל? כיצד זה משפיע עליי/על הקבוצה ומה ניתן לעשות בכדי לשפר את המצב? כי לא משנה אם אתה ראש הקבוצה או חבר בה, היחסים בתוכה ישפיעו על עתידה!

לעוף פסיכולוגיית ספורט מתקדמת  

גבי זקס – M.A פסיכולוג ארגוני, חבר בצוות המקצועי של לעוף, פסיכולוגיית ספורט מתקדמת, מרצה בבית-הספר למאמנים ולמדריכים  ע"ש נט הולמן במכון וינגייט ובשלוחותיו.



תגובות הוסף תגובה
לא רשומות תגובות למאמר זה.
אביב של בריאות וחג פסח שמח ממכון וינגייט, המכון הלאומי למצוינות בספורט

אתכם גם בימי הקורונה: אל תחמיצו את סדרת ההרצאות המקוונות של ביה"ס למאמנים ולמדריכים

המרכז לרפואת ספורט ולמחקר של מכון וינגייט, ממשיך גם בימים אלו לשרת את ספורטאי ההישג שזכו להיתר מיוחד

פעילות הספורט ההישגי במכון וינגייט נמשכת במתכונת מצומצמת בהתאם להנחיות משרד הבריאות ומשרד התרבות והספורט

בהתאם להנחיות משרד הבריאות, הלימודים בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן מושבתים מה-13.3.20 ועד להודעה חדשה

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, מה-14.3.20, לא תתקיים פעילות במועדון הספורט: לא יתקיימו שיעורי סטודיו ומתקני הכושר, טניס השולחן, מגרשי הטניס והבריכות יהיו סגורים עד להודעה חדשה

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים של מכון וינגייט