חפש רק בנושא זה






חיזוק או עונש?

מהן התועלות בשימוש בחיזוקים חיוביים בספורט ומהן הסכנות בהפעלה לא מבוקרת של עונשים – מאת אמרי פישר, מרצה בפסיכולוגיה של הספורט בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במכון וינגייט, ומיכל יערון, ראש תחום פסיכולוגיה בבית־הספר
  12/09/10

מאת: אמרי פישר| מיכל יערון

מיכל יערון

כמה פעמים שמעתם: "מי שישקיע באימונים יקבל יותר דקות משחק". אמירה זו מבטאת את השימוש השכיח בחיזוקים חיוביים בחיי היומיום בכלל ובעולם החינוך והספורט בפרט. חיזוקים חיוביים, כמו גם עונשים, מהווים את אחד הכלים הפסיכולוגיים הבסיסיים בגישה הביהביוריסטית (ההתנהגותית), המבוססת על ההנחה כי כאשר אנו מחזקים תגובה, אנו גורמים לעלייה בשכיחותה, וכאשר מענישים, שכיחותה יורדת.

החיזוק הנפוץ ביותר הוא החיזוק החיובי שמשמעו הוא שלאחר ביצוע פעולה רצויה, הפרט מקבל תגמול חיובי (מבחינתו). דוגמה מעולם הכדורסל: במהלך אימון, דני לומד כיצד לבצע צעד וחצי. אחרי שהמאמן מסיים להסביר כיצד יש לבצע את הטכניקה דני מנסה. המאמן, בתגובה, אומר לו: "כל הכבוד דני!" ומוחא כפיים. מה יש בדוגמה הזו? יש את דני, שביצע פעולה חדשה, צעד וחצי, ויש את תגובת המאמן, המשוב החיובי, שהיא החיזוק החיובי. מה עומד מאחורי תגובת המאמן? הוא בוודאי מעוניין שבעתיד, כאשר דני יחדור לסל, הוא יבצע את הפעולה באופן דומה. ישנן דרכים רבות לתת חיזוקים חיוביים לספורטאי. למשל, צורות שונות של משוב חיובי (מהמאמן, מההורים, מהחברים לקבוצה), מתן הזדמנויות להדגים מול הקבוצה והשמת הספורטאי בהרכב הפותח.

לחיזוקים חיוביים מקום משמעותי מאוד בתהליכי הלמידה, בהתפתחות הפסיכולוגית של הפרט ובקשר בין הספורטאי ובין סביבתו. מעבר לעובדה שהם מגדילים את ההסתברות שהספורטאי יבצע באופן טכני את הפעולות העתידיות בצורה טובה, הם גם משפיעים על המורל של הספורטאי – החיזוקים גורמים לו להרגשה טובה, משרים עליו הרגשה שהמאמן סומך עליו, גורמים לו להרגיש שהוא מסוגל ושהעבודה הקשה שלו נצפית ומוערכת. לחיזוקים תפקיד חשוב מאוד בבניית תחושת המסוגלות של הספורטאי, שהיא אחד המרכיבים החשובים ביותר לצורך בניית הביטחון העצמי שלו. כאשר האווירה באימון ובתחרות היא אווירה של חיזוקים חיוביים (בניגוד לעונשים), התחושה שנוצרת בקבוצה, היא תחושה חיובית.
החיזוקים חשובים לספורטאים בכל הגילאים, צעירים ומבוגרים כאחד, אך בגלל משמעותם לתהליכי הלמידה, להרגשת הספורטאי ולאווירה בקבוצה – בעבודה עם ילדים ובני נוער חשוב במיוחד להקפיד על תדירות חיזוקים חיוביים גבוהה.

צד שני של אותו מטבע – עונשים
על אף חשיבותם של החיזוקים, קורה שספורטאים חווים יותר עונשים בהשוואה לחיזוקים חיוביים. משפטים כמו "בגלל שלא הגעת לאימון, לא תשתתף במשחק" או "בגלל ששיקרת אתה מושהה מהאימונים עד הודעה חדשה", נשמעים פעמים רבות על-ידי מאמנים, אנשי חינוך והורים. התחושה שמשפטים מסוג זה מעוררת בספורטאים אינה נעימה ומתחברת לאסוציאציות שליליות – אבל מהו עונש בעצם, מהי מטרתו והאם יש מקום לעונשים בספורט?

דוגמה לעונש שספג ספורטאי ניתן היה לראות במשחק חצי גמר המונדיאל בין גרמניה לספרד במונדיאל 2010. לקראת סוף המשחק שעט שחקנה של ספרד, פדרו, לעבר השער עם הכדור. לצדו רץ חלוץ הנבחרת, טורס. פדרו עבר שחקן אחרי שחקן וכל מה שהיה צריך על מנת שספרד תבקיע את שערה השני היה שפדרו ימסור לטורס שהיה במצב טוב בהרבה מול השער. אולם פדרו ניסה להמשיך את המהלך בעצמו מול השוער ונכשל. לא היה צופה אחד (בטלוויזיה או במגרש) שלא חשב שפדרו טעה. ואכן פדרו נענש על ההחלטה שקיבל, העונש הגיע בדמות החלטתו המיידית של מאמן הנבחרת הספרדית להחליף את השחקן, שעד אותו רגע היה אחד השחקנים היותר טובים בנבחרת הספרדית.

אז מהו עונש בעצם? עונש הוא אירוע חיצוני, לא נעים בתחושתו של הספורטאי (מבחינה פיזית או פסיכולוגית), שניתן לאחר ביצוע של פעולה של הספורטאי ומטרתו להפחית את ההסתברות שאותה פעולה תתבצע בעתיד. במילים אחרות, נותנים עונש כשרוצים שמישהו לא יחזור על התנהגות מסוימת. עונש, כמו החיזוק החיובי, הוא קודם כל כלי לעיצוב התנהגות.
אחת הדילמות בספורט עוסקת בשאלה האם ובאיזו מידה בה יש להשתמש בעונשים. למאמנים שונים יש גישות שונות. יש מאמנים הנתפשים כ"מפחידים" משום שהם משתמשים בעונשים רבים ויש כאלה שמשתמשים בפחות. כמו בהרבה תחומים בחיים, אין נוסחה שיכולה להנחות את המאמן מתי ובאיזה מצב להשתמש בעונשים. מה שאפשר לעשות זה להציף את המשמעויות ואת ההשלכות האפשריות של השימוש בעונשים:
• חשוב ללוות את העונש בהסבר – עונש יוצר בדרך כלל תחושות לא נעימות אצל הספורטאי, כגון אשמה, כעס ותסכול. ככול שהעונש יהיה חמור יותר, עוצמת התחושות השליליות תהיה גדולה יותר. בנוסף, תחושות אלה יתעצמו ככל שהספורטאי ירגיש שהעונש אינו מוצדק.
• נשירה גבוהה – עונש פוגע בהנאה ובאווירה באימון הן ברמה האישית (של הספורטאי ושל המאמן) והן ברמה הקבוצתית. קבוצות וספורטאים שעובדים באווירה של כעס וענישה, מגיעים מרירים ומפוחדים לאימונים ורמת הנשירה באותן קבוצות גבוהה מאוד.
• תגובת הימנעות – ספורטאי שייענש פעמים רבות, עשוי להפוך לספורטאי שנמנע מביצוע פעולות בגלל הפחד מהעונש. שחקן כדורסל שמקבל עונש מהמאמן (אפילו אם מדובר באמירה ביקורתית ופוגעת ולא בסנקציה פיזית כגון הרחקה) אחרי החטאה לסל, עשוי להימנע מלזרוק לסל גם במצבים בהם נכון לעשות זאת, עקב החשש מהתגובה.
• שימוש מופרז בעונשים מעיד על חולשת המאמן – כלומר, מאמן בעל דרך וביטחון, המצליח להנהיג את קבוצתו ופועל באופן מקצועי, משקיע ודואג לשחקניו, בדרך כלל ירגיש פחות צורך להשתמש בעונשים בהשוואה למאמנים אחרים, פשוט בגלל שסביר שהשחקנים יקשיבו לו.

קצת פרופורציה...
על אף האמור לעיל, לא יהיה זה נכון לומר שאין לעונשים מקום בספורט. עונשים הם בהחלט חלק מתהליך הלמידה באימון. עונש, כאשר הוא מיושם באופן מוצלח, הוא כלי נוסף בידי המאמן להעביר מסר ולעצב את התנהגות הפרט והתנהלות הקבוצה.
כאשר מענישים, על העונש להיות ברור וידוע מראש עד כמה שניתן, להיות מיושם במצבים של יציאה מגבולות מוגדרים מראש ולא ככלי מאיים ומפחיד. כדאי שמקבל העונש יבין את מטרתו וסיבתו ויהיה מוכן "לשלם" את המחיר. בכל מקרה, כאשר בוחרים להשתמש בעונשים, יש לעשות זאת במקביל למתן חיזוקים בתדירות גבוהה.

לעוף פסיכולוגיית ספורט מתקדמת  

מיכל יערון – פסיכולוגית ספורט, רכזת תחום הפסיכולוגיה בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במכון וינגייט, נמנית עם הצוות המקצועי של לעוף.

אמרי פישר – מרצה בפסיכולוגיה של הספורט בבית-הספר למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן במכון וינגייט, נמנה עם הצוות המקצועי של לעוף.



תגובות הוסף תגובה
1.עונש לטעמימאמן כדורסל21/09/10
2."חכמת העונש"מיכל יערון25/09/10
3.פעילות גופנית כעונשיוסי דריזין פנסיונר 26 שנה כמורה לחינוך גופני20/10/10
יום פתוח ללימודי נטורופתיה עם ראשת המסלול, ד"ר מירה כהן שטרקמן, יתקיים ביום שישי, ה-17 ביולי, בשעה 9:30

מנויים יקרים, בהתאם להוראות משרד הבריאות, ביום רביעי, ה-7.7.20 ועד להודעה חדשה, הופסקה פעילותו של מועדון הספורט, לרבות פעילות חדר הכושר, הבריכות, החוגים ומגרשי הטניס

חודש ביצוען של בדיקות הארגומטריה במרכז לרפואת ספורט ולמחקר

נמשכת ההרשמה למגוון קורסים ומסלולי לימוד בביה"ס למאמנים ולמדריכים ע"ש נט הולמן